Moderne versie van de brede en de smalle weg

Marnix

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

Mijn ervaring is dat vloeken er niet erger is dan in de natuur, tijdens het winkelen enz. Waar dat denkbeeld dan vandaan komt vraag ik me af. Ook harde muziek vind ik niet herkenbaar (en ik ben de laatste jaren toch 3x in de Efteling en 2x in Walibi geweest)

Wat die dode in de efteling betreft, dat was een werkongeval tijdens bouwwerkzaamheden. Dat was niet door een attractie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:2) Mag een Christen genieten? En zo ja: waarvan mag hij/zij genieten? Alleen maar van Gods wet (Psalm 119)? Van de natuur? Van mooie dingen die andere mensen maken? En wat als dat mooie 1 zondig aspect bevat?
Ik geloof zeker dat een christen mag genieten. Zou God de wereld zó mooi hebben gemaakt en ons niet het vermogen hebben gegeven te genieten?
Maar ik kan ook genieten van een mooi boek, ook al is dat niet christelijk en ook al staan daar dingen in die niet door de beugel kunnen. Ik geniet dan van het mooie, niet van het slechte (waar de auteur verantwoordelijk voor is, niet ik). 'Volmaakt goede' dingen zijn er op dit ondermaanse niet zoveel...
Een goede film kan ik ook waarderen. Mijn bezwaar tegen de bioscoop heeft vooral te maken met de 'wereldse sfeer en omgeving'. En het lijkt me ook niet goed om je leven te vullen met het kijken van dvd'tjes zonder enige meerwaarde.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
rekcor schreef:2) Mag een Christen genieten? En zo ja: waarvan mag hij/zij genieten? Alleen maar van Gods wet (Psalm 119)? Van de natuur? Van mooie dingen die andere mensen maken? En wat als dat mooie 1 zondig aspect bevat?
Ik geloof zeker dat een christen mag genieten. Zou God de wereld zó mooi hebben gemaakt en ons niet het vermogen hebben gegeven te genieten?
Maar ik kan ook genieten van een mooi boek, ook al is dat niet christelijk en ook al staan daar dingen in die niet door de beugel kunnen. Ik geniet dan van het mooie, niet van het slechte (waar de auteur verantwoordelijk voor is, niet ik). 'Volmaakt goede' dingen zijn er op dit ondermaanse niet zoveel...
Hier heb ik moeite mee. Het lezen van een boek wat Gods geboden overtreed (bv omdat het vloeken bevat) is m.i. zonde. Je kan wel zeggen: ik geniet alleen van het mooie, niet van het slechte. Maar volgens mij is zulk een redenering niet vanuit de Schrift te onderbouwen.

God neemt Zijn geboden zeer serieus. Zie bv het feit dat op vloeken in het OT de doodstraf stond. Volgens mij kan ontzag voor Gods heilige geboden niet samengaan met een jezelf vermaken in hetgeen ingaat tegen Zijn geboden.
Mara

Bericht door Mara »

Er zijn anders veel attracties waar een waarschuwing bij staat. Niet voor kinderen jonger dan...... of : kleiner dan......
Mensen met hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten wordt ten zeerste afgeraden van deze attractie gebruik te maken, GEBRUIK VOOR EIGEN RISICO.

Misschien vallen er op het moment geen doden, maar wie zegt ons dat dat niet later op de dag gebeurde thuis ?
En elk jaar moet de 8baan nog hoger, nog meer bochtjes, op zn kop, heen en weer. Er zijn mensen die helemaal verslaafd zijn aan die kick. In Amerika heb je zelfs op een toren een 8 baan :oO Ik sprak eens iemand die er in gezeten heeft. Je ziet geen grond onder je voeten, dus je zweeft als het ware in het luchtledige.
Ze was doodsbang geweest. Maar velen willen dan nog enger, desnoods een 8baan die achteruit gaat, die schijn je ook al te hebben. Ook zijn er mensen die de wereld rondreizen omdat ze alle 8 banen willen gehad hebben.

Maar enfin, goed voor de werkgelegenheid, want 1 van de grootste bouwers van de wereld zit hier in Nederland (Limburg meen ik)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Volgens mij kan ontzag voor Gods heilige geboden niet samengaan met een jezelf vermaken in hetgeen ingaat tegen Zijn geboden.
Volgens mij ook niet. Maar dat zeg ik ook niet.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Volgens mij kan ontzag voor Gods heilige geboden niet samengaan met een jezelf vermaken in hetgeen ingaat tegen Zijn geboden.
Volgens mij ook niet. Maar dat zeg ik ook niet.
Maar hoe kan je dan - ter vermaak - een boek lezen, waar ingegaan wordt tegen Gods geboden (zoals vloeken)? Het argument: Ja, maar ik geniet er niet van, het is niet mijn verantwoording maar die van de auteur, is m.i. meer een gevoelsargument dan een Bijbels en deugdelijk argument.

Waarom zou je kiezen om je vermaken met iets, waarin dingen staan die tegen Gods Woord ingaan?
edward

Bericht door edward »

Mara schreef:Er zijn anders veel attracties waar een waarschuwing bij staat. Niet voor kinderen jonger dan...... of : kleiner dan......
Mensen met hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten wordt ten zeerste afgeraden van deze attractie gebruik te maken, GEBRUIK VOOR EIGEN RISICO.
Mara, hoeveel mensen, ook op dit forum, eten vette patat, roken!! enz enz, wetende dat deze GENOTSmiddelen hun leven aanzienlijk zullen verkorten, en leven gerust verder zonder er zelfs maar bij stil te staan dat ze dienaar zijn van het genot, ipv God, zichzelf vroegtijdig doden, enz?
Dus een achtbaan verbieden of zondig verklaren, maar wel een sigaret opsteken?
't is maar een gedachte..
Mara

Bericht door Mara »

edward schreef:
Mara schreef:Er zijn anders veel attracties waar een waarschuwing bij staat. Niet voor kinderen jonger dan...... of : kleiner dan......
Mara, hoeveel mensen, ook op dit forum, eten vette patat, roken!! enz enz, wetende dat deze GENOTSmiddelen hun leven aanzienlijk zullen verkorten, en leven gerust verder zonder er zelfs maar bij stil te staan dat ze dienaar zijn van het genot, ipv God, zichzelf vroegtijdig doden, enz?
Jaaa Edward, je hebt zeker een punt !! Nu is het niet meer zo, maar vroeger kon ik me er wel eens over verbazen dat veel mannen direct uit de kerk een sigaret of sigaar opstaken !! Je moest bijkans door een walm van rook, als je als 1 van de laatste de kerk uit kwam.
En over sommige eetgewoontes wil ik het maar niet hebben :huhu
Maar ook onze levensstijl in het algemeen. Bewegen we wel genoeg ? Houden we onze gezondheid in het oog ? Nemen we onze medicatie trouw in en houden we ons aan de voorschriften van de arts ?
Ik ken veel jongeren met een chronische ziekte en zeker in de puberteit zie je nog al eens, dat ze alles overboord mikken. Dat kost wel eens een leven zelfs ! Maar er wordt dan gezegd: beter een kort leven, maar leuk dan een langer leven met allerlei beperkingen en regeltjes :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Ik blijf er bij dat het "je nodeloos in gevaar begeven" een slecht argument is tegen pretparken. Het idee van een achtbaan is voor een groot deel de suggestie van gevaar opwekken, terwijl dat gevaar er amper is. (Ik heb gehoord van 1 dode in de efteling in tientalle jaren, het aantal doden door kinderen die uit een klimrek vielen of verdronk in een zwembad, of ongelukkig vielen bij het rolschaatsen is groter).
Dit is een argument in de categorie "How to lie with statistics".
Zichzelf moedwillig en nodeloos in een gevaarlijke situatie begeven heeft niet als criterium hoeveel mensen in die situatie een ongeval hebben gekregen, maar in hoeverre er sprake is van noodzaak en wat voor impact het heeft als dat ongeluk plaats vindt.
Want met jouw redenering kan ik rustig 300 gaan rijden: er zijn tot nu toe betrekkelijk weinig doden gevallen onder mensen die 300 reden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Misschien vallen er op het moment geen doden, maar wie zegt ons dat dat niet later op de dag gebeurde thuis ?
En elk jaar moet de 8baan nog hoger, nog meer bochtjes, op zn kop, heen en weer. Er zijn mensen die helemaal verslaafd zijn aan die kick. In Amerika heb je zelfs op een toren een 8 baan :oO Ik sprak eens iemand die er in gezeten heeft. Je ziet geen grond onder je voeten, dus je zweeft als het ware in het luchtledige.
Ze was doodsbang geweest. Maar velen willen dan nog enger, desnoods een 8baan die achteruit gaat, die schijn je ook al te hebben. Ook zijn er mensen die de wereld rondreizen omdat ze alle 8 banen willen gehad hebben.

Maar enfin, goed voor de werkgelegenheid, want 1 van de grootste bouwers van de wereld zit hier in Nederland (Limburg meen ik)
Tja, als we zo gaan redeneren.... na wandelingen in de natuur overlijden er vast ook een hoop mensen thuis. Dat soort dingen zeggen niets als je geen casueel verband kan aantonen. Dan is het speculatieve zwartmakerij :)

Memento / Afgewezen, het ligt er natuurlijk wel aan in welk licht er dingen beschreven staan. Zoals we allemaal weten staan er in de Bijbel ook allerlei verhalen die absoluut niet door de beugel kunnen. Natuurlijk is dat geen vermaak.... maar als iemand een spannend oorlogsboek schrijft waarbij vermaak wel een van de redenen is, kan je dat lezen en er van genieten, zonder dat je plezier hebt in het feit dat er mensen worden gedood in dat boek.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

edward schreef:
Op zich misschien een terechte gedachte, maar daar gaat het hier niet over.
Bovendien kan je moeilijk de ene zonde tegen de andere wegstrepen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Natuurlijk is dat geen vermaak.... maar als iemand een spannend oorlogsboek schrijft waarbij vermaak wel een van de redenen is, kan je dat lezen en er van genieten, zonder dat je plezier hebt in het feit dat er mensen worden gedood in dat boek.
Ik lees nergens in de Bijbel dat plat vermaak, dat wil zeggen: vermaak dat niet gericht is op God en Zijn dienst, goedgekeurd wordt. Of jij wel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Ik blijf er bij dat het "je nodeloos in gevaar begeven" een slecht argument is tegen pretparken. Het idee van een achtbaan is voor een groot deel de suggestie van gevaar opwekken, terwijl dat gevaar er amper is. (Ik heb gehoord van 1 dode in de efteling in tientalle jaren, het aantal doden door kinderen die uit een klimrek vielen of verdronk in een zwembad, of ongelukkig vielen bij het rolschaatsen is groter).
Dit is een argument in de categorie "How to lie with statistics".
Zichzelf moedwillig en nodeloos in een gevaarlijke situatie begeven heeft niet als criterium hoeveel mensen in die situatie een ongeval hebben gekregen, maar in hoeverre er sprake is van noodzaak en wat voor impact het heeft als dat ongeluk plaats vindt.
Want met jouw redenering kan ik rustig 300 gaan rijden: er zijn tot nu toe betrekkelijk weinig doden gevallen onder mensen die 300 reden.
Eh, en je verwijt Parsifal dat hij met statistieken liegt? Dat je zulke argumenten moet verzinnen is wel erg jammer.... er gaan jaarlijks honderduizenden mensen in een achtbaan. Er rijdt jaarlijks niemand 320 over de snelweg. Zoals je heel goed weet is dat laatste niet veilig.... zeker niet bewezen veilig. Iedere expert kan je vertellen dat het heel onveilig is. Achtbanen zijn bewezen veilig.

En noodzaak? In de natuur wandelen is ook niet noodzakelijk en daar vallen toch jaarlijks veel meer doden. Dus trek je conclusie en blijf voortaan thuis... als je zo met statistieken om denkt te moeten gaan.... Kom op, weer een voorbeeld van onzinargumenten.... waar dit topic bol van staat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Natuurlijk is dat geen vermaak.... maar als iemand een spannend oorlogsboek schrijft waarbij vermaak wel een van de redenen is, kan je dat lezen en er van genieten, zonder dat je plezier hebt in het feit dat er mensen worden gedood in dat boek.
Ik lees nergens in de Bijbel dat plat vermaak, dat wil zeggen: vermaak dat niet gericht is op God en Zijn dienst, goedgekeurd wordt. Of jij wel?
Je waardeoordeel "plat vermaak" maakt je opmerking al erg subjectief. Ik had het over "een van de redenen". Ik zie geen gronden om een verhaal over de oorlog (wat spannend en tegelijkertijd leerzaam kan zijn) afkeurt.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:En noodzaak? In de natuur wandelen is ook niet noodzakelijk en daar vallen toch jaarlijks veel meer doden. Dus trek je conclusie en blijf voortaan thuis... als je zo met statistieken om denkt te moeten gaan.... Kom op, weer een voorbeeld van onzinargumenten.... waar dit topic bol van staat.
In de natuur wandelen is goed voor lichaam en geest. (en dit kan ook Bijbels wel onderbouwd worden).
Kun jij me even het nut van de achtbaan vertellen?
Plaats reactie