Dit is een argument. Over die 99% moet elke christen het eens zijn: tegen Gods geboden, dus weg ermee. Geen discussie over mogelijk. Maar over die ene procent die overblijft geldt de christelijke vrijheid. De één zal zeggen: Ik zoek vooraf op internet op of de film niet tegen Gods geboden is. De ander zal zeggen: Uit veiligheidsoverwegingen kijk ik helemaal maar geen film.Het staat niet in de Bijbel dat we geen bioscoop mogen bezoeken, maar als we de toetssteen van Gods wet naast de films leggen die er vertoond worden, kunnen we concluderen dat 99% wat er vertoond wordt rommel is.
Moeten we ons dan voor die 1% in het hol van de leeuw vertonen?
Wat betreft een pretpark: Ik heb daar nog geen argumenten tegen gehoord. Als er idd een Halloween-iets is, moeten we dat mijden, natuurlijk. Net zoals we dan de dierentuin en het dorp mijden, als daar Halloween gevierd wordt. Maar wat is er mis met een draaimolen en een achtbaan? Ik snap, dat mensen vanuit traditie of gevoel zeggen: Voor mij niet. Prima. Maar als iemand meent zulks met een eerlijk geweten tegenover God wel te kunnen verantwoorden (net als bv dierentuinbezoek of een speeltuin, wat ook vermaak is), dan past ons denk ik geen oordeel. Tenzij men vanuit Gods Woord kan aantonen dat een pretpark een plaats van ijdelheid, een slechte plaats is.
Wat betreft kermissen: Dit zijn vaak plaatsen waar erg harde muziek aanstaat die veelal de toets van de 10 geboden niet kan doorstaan. Evenals de plaatsjes die op sommige toestellen staan. En voor hetgeen de toets der 10 geboden niet kan doorstaan: Geen discussie, gewoon ongepast voor een christen.
En ja: Als we willen dat de jeugd leeft naar Gods Woord, dan zouden we eens met inhoudelijke argumenten moeten komen, in plaats van gevoelsargumenten. Onze gezindte wordt snel wereldgelijkvormig, omdat het niet meer weet waarom men regels houdt. Veel jeugd houdt zich er daarom niet meer aan. Wie werkelijk Gods geboden liefheeft, zal inhoudelijk aanwijzen waar het ingaat tegen Gods geboden. Waar de wetten en regels berusten op gevoel en traditie, en niet meer op Gods Woord, is het een kwestie van tijd, of er blijft niets over wat nog christelijk genoemd kan worden (hetzij door veruiterlijking van alleen regels en tradities zonder God, hetzij door breken met de regels en traditie)