memento schreef:Deze discussie wordt nogal op het gevoel gevoerd (zowel voor als tegen), met weinig feitelijke argumenten.
Film
Ik hou er niet van om een medium, zoals film, in zijn geheel af te schrijven. Dat overtuigt niet. Ik hanteer liever de regel: Leg Gods 10 geboden er naast. Dat is heel concreet, voor iedereen toets- en controleerbaar. En laten we maar eerlijk zijn: Maar weinig films doorstaan die toets.
Verder: Kom dan ook niet aan met dingen als "naakt doet mij niets". Het gaat helemaal niet om de vraag of iets ons wat doet. Het gaat om de vraag: Wat wil God. Lees het OT nog maar eens na welke zware straffen God oplegt, soms zelfs de doodstraf. Laten we Gods geboden niet licht nemen.
Klopt, een hoop films doorstaan die toets niet. Wat het naakt betreft, of het nou in een film of in een Rembandt is, dat vind ik wel een interessante discussie, maar misschien meer geschikt voor een ander onderwerp? Ik ben het wel met je eens dat "het doet mij niets" geen goed argument is omdat het een gevoelsargument is en we dingen niet alleen aan ons gevoel moeten toetsen maar in de eerste plaats aan de Bijbel. Interessant vind ik dan wel wat de Bijbelse lijn is. Is iedere vorm van naakt verboden, bijv. in een schilderij? Of is het verboden als het in seksuele context is, als het aanzet tot verkeerde gedachten etc?
Bioscoop
Zoals al gezegd, voldoen weinig films aan de toets der 10 geboden. De kans, dat zélfs als je een goede film zou vinden die in de bios draait, dan is de kans heel erg klein dat je alleen in de trailers vooraf niet beelden te zien krijgt van andere films, die zeker strijden met de 10 geboden (juist die zondige beelden worden vaak uitgekozen voor de trailer). Verder: Mocht de film die je hebt uitgekozen onverwacht toch niet deugen (bv een vloek), dan is weglopen uit een bioszaal een veel grotere stap dan het uitzetten van een film thuis.[/quote]
Met dat laatste ben ik het eens, het is dan wel zaak goed research te doen. Met het eerste minder, als je naar een film als Narnia gaat wordt er bij de trailers van tevoren wel degelijk rekening gehouden met bijv. de leeftijd van het publiek enzo. Ik heb daar geen foute trailers gezien. Bij The King's Speech ook niet.
oesterschelpje schreef:Marnix, een mens zoekt van nature niet de dingen die des Geestes zijn!
Ik heb nergens beweerd dat je geen mooie wandelingen meer mag maken of op visite gaan of een goed boek lezen.
Integendeel, maar het wordt wel anders.
Ze hebben geen waarde meer voor je, als de Heere je daar zonde in laat zien.
Waar gaan de meeste praatjes op vistie over?
Juist, roddel, achterklap, de een heeft het nog beter dan de ander, af en toe even een godsdienstige opmerking er tussen door....
Dat is genieten?
Ik hoorde eens persoonlijk van een hartevriend dat hij een wandeling maakte in de natuur.
Hij zag een dier, stervende onder een laag kreupelhout.
De Heere liet hem daar zijn zonden in zien, dat dat beestje moest sterven door de zondeval.
Die vriend is wenende naar huis gegaan, had totaal geen behoefte meer aan een verdere wandeling.
Je geeft als antwoord dat het niet bij ons wil doordringen, omdat we ons leven lang dit al gehoord hebben.
Dit kan ik ook omdraaien naar je eigen situatie, wat wij zeggen dringt ook niet door tot jou en anderen die hun leven lang anders hebben gehoord.
Maar ik kan met al mijn geloof en met heel mijn godsdienst niet voor God verschijnen, tenzij Hij mij Zijn genade schenkt.
Ook al beweren duizenden mensen dat ik dit of dat heus wel kan doen, "staat toch niet zo in de Bijbel dat het niet mag", als de Heere me laat zien dat ik dit of dat niet kan doen, kan ik dat ook niet.
Wij zijn blind voor onze zonden. Daarom hebben wij helemaal geen behoefte om genezen te worden.
Er is geen gedaante nog heerlijkheid waarom we Hem begeerd zouden hebben.
God heeft geen waarde voor ons, als Hij ons alles niet is.
Het is een dagelijks vallen en opstaan, uitzien, struikelen, wankelen en bij de hand gevat worden.
Dan voel ik net als andere posters totaal geen behoefte meer om naar bioscopen. prekparken of andere ijdele plaatsen te gaan.
- Als de Heer je laat zien dat je iets niet mag, moet je het niet doen en als je de behoefte niet hebt om niet naar een pretpark of goede film te gaan, ik verplicht je er ook niet toe
-God heeft me ook door films, zelfs in de bioscoop, dingen geleerd en laten zien.... vergelijkbaar met het verhaal van die hartevriend, dat je noemt.
Marieke schreef:oesterschelpje schreef:Marnix, een mens zoekt van nature niet de dingen die des Geestes zijn!
Ik heb nergens beweerd dat je geen mooie wandelingen meer mag maken of op visite gaan of een goed boek lezen.
Integendeel, maar het wordt wel anders.
Ze hebben geen waarde meer voor je, als de Heere je daar zonde in laat zien.
Waar gaan de meeste praatjes op vistie over?
Juist, roddel, achterklap, de een heeft het nog beter dan de ander, af en toe even een godsdienstige opmerking er tussen door....
Dat is genieten?
Ik hoorde eens persoonlijk van een hartevriend dat hij een wandeling maakte in de natuur.
Hij zag een dier, stervende onder een laag kreupelhout.
De Heere liet hem daar zijn zonden in zien, dat dat beestje moest sterven door de zondeval.
Die vriend is wenende naar huis gegaan, had totaal geen behoefte meer aan een verdere wandeling.
Je geeft als antwoord dat het niet bij ons wil doordringen, omdat we ons leven lang dit al gehoord hebben.
Dit kan ik ook omdraaien naar je eigen situatie, wat wij zeggen dringt ook niet door tot jou en anderen die hun leven lang anders hebben gehoord.
Maar ik kan met al mijn geloof en met heel mijn godsdienst niet voor God verschijnen, tenzij Hij mij Zijn genade schenkt.
Ook al beweren duizenden mensen dat ik dit of dat heus wel kan doen, "staat toch niet zo in de Bijbel dat het niet mag", als de Heere me laat zien dat ik dit of dat niet kan doen, kan ik dat ook niet.
Wij zijn blind voor onze zonden. Daarom hebben wij helemaal geen behoefte om genezen te worden.
Er is geen gedaante nog heerlijkheid waarom we Hem begeerd zouden hebben.
God heeft geen waarde voor ons, als Hij ons alles niet is.
Het is een dagelijks vallen en opstaan, uitzien, struikelen, wankelen en bij de hand gevat worden.
Dan voel ik net als andere posters totaal geen behoefte meer om naar bioscopen. prekparken of andere ijdele plaatsen te gaan.
Dank, Oesterschelpje, voor je zeer waardevolle posting!
Ik kan het van harte onderschrijven.
Gezien de discussie over dit onderwerp zijn er vele RF-ers bij wie het geweten toch enigszins spreekt. Als met hand en tand verdedigd moet worden waarom je denkt dat iets Bijbels gezien wel mag, dan is het vaak toch iets waarvan men zelf ook niet geheel overtuigd is dat het "heus wel mag". En al kan soms Bijbels gezien niet altijd alles met argumenten onderbouwd worden, als je geweten spreekt, blijf dan maar zover mogelijk bij de grens vandaan.
Ik heb het voorbeeld/verhaal wat ik eens eerder geplaatst heb, weer eens opgezocht en zal het nog eens plaatsen:
Er was eens een rijk man enkele eeuwen geleden, die een koetsier nodig had. Hij had 3 sollicitanten. De eerste kwam op gesprek, de rijke man vroeg hem: hoe dicht durf jij met mij bij die gevaarlijke afgrond hier vlak bij mijn kasteel te rijden? De sollicitant zei: "nou, ik durf wel 2 meter van de afgrond te rijden hoor met paard en wagen". De 2e sollicitant kwam en hem werd dezelfde vraag gesteld. De sollicitant antwoordde: "ik durf zeker wel een meter van de afgrond te rijden". De 3e sollicitant volgde en ook hem werd gevraagd hoe dicht hij bij de afgrond durfde te rijden. Hij zei: "ik zou er zo ver mogelijk bij vandaan blijven". Hij werd aangenomen!
Ik ervaar een goede film en een wandeling door de natuur beiden als "ver bij de afgrond vandaan" dus dat voorbeeld gaat niet helemaal op. Alsof ik als ik een goede film kijken op het randje ga balanceren. Als dat zo was zou ik dat niet doen. Het is trouwens flauw dat bij dingen die met hand en tand verdedigd worden, men eigenlijk zelf niet geheel overtuigd is. Als ik iets met een rein geweten kan doen en een ander zegt: "als je een echte christen bent doe je dat niet" probeer ik die ander uit te leggen dat dat wel kan, omdat die persoon twijfelt aan mijn christen-zijn en soms misschien zelfs wel onterecht daarover oordeelt.
Daarnaast is het nogal gevaarlijk om hier te stellen dat dingen die met hand en tand verdedigd worden bij voorbaat verdacht zijn... want hier op het forum wordt met vuur een hoop verdedigd... de SV, een bepaalde berijming, tradities, formulieren. Ik mag toch hopen dat we daaruit niet kunnen afleiden dat die dingen daarmee dus allemaal verdacht zijn. Kortom, een wat flauwe redenering van je.
Mara schreef:Logisch dat je kwaad wordt, je wilt zo graag iets leuks doen en dan keurt het merendeel van het forum het af. Ik werd vroeger ook kwaad als mijn ouders iets verboden. Ik wilde zo graag naar de kermis, in het spookhuis en ik mocht het niet. Ik liep te stampvoeten, want iedereen ging toch ? En waarom nou niet.
Als je denkt in termen van niet mogen, wordt het idd lastig en onleefbaar. Saai leven heb je dan. Maar als je gaat denken in termen dat wil ik niet (meer) wordt het heel anders. Je zoekt je "vermaak" niet meer in de dingen van de wereld, die gaan voorbij. Ook is gebleken dat een mens steeds meer prikkels nodig heeft. De eerste griezelfilm met een plastic haai, liet hele bioscopen griezelen, nu lachen ze erom. Wat een nep zeg. Nu zijn er al films in 3 D. Zo levensecht. Dus als je in de bios zit, met een muurhoog en breed scherm, waan je je in die wereld.
De Bijbel zegt het nog harder: als je oog je ergert, ruk het uit !
En als je er wel eens over nadenkt, dat alles wat er nu is, er straks niet meer zal zijn. Het is vergaan ! De lelijke dingen, de haat, de oorlogen, maar ook de mooie dingen. De kunst, de muziek, alles.
Wij kunnen ons toch niet voorstellen hoe die nieuwe aarde er uit zal zien ! Mogen wij daar wonen ? DAT moet toch ons diepste verlangen zijn ?
Dat is mijn diepste verlangen. Waarmee we niet met ons hoofd in de wolken moeten gaan lopen. We mogen daar naar uitkijken! En eerlijk gezegd, als ik bijv. een film over de oorlog zie en zie wat een ellende er allemaal was, word ik weer stilgezet bij de ellende hier, en verlang ik naar de nieuwe hemel en aarde waar al die ellende er niet meer zal zijn. Ondertussen mogen we hier nog wel van dingen genieten binnen de kaders die God stelt en die goed voor ons zijn. Een goede film of een pretpark horen daar volgens mij ook bij.