Moderne versie van de brede en de smalle weg

rekcor

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door rekcor »

Mariavt schreef:Ho, wacht even, een speeltuin of pretpark zit nog wel wat verschil in.
Als je in een pretpark komt wordt je al horendoof van de knetterende muziek alsof je op de kermis loopt.
Dit is niet bij alle pretparken het geval hoor :)
Mariavt schreef:Daarbij ga je in gevaarlijke toestanden zoals de achtbaan ed. waarbij je moedwillig je leven in gevaar brengt dus zondigt tegen het zesde gebod, en wat als er zo'n karretje, los schiet en je het leven erbij moet laten? Zeg je dan ook Heere, het was zo léuk.
Zie reactie Parsifal + er vallen meer doden in het verkeer dan in (Nederlandse) pretparken.

Mariavt schreef:David zei. in psalm 119 zoals oesterschelpje al noemde,:

Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af;
Verlevendig mijn hart door Uwe wegen;
Dat mij 't betreen dier paden vreugd verschaff'.
Bevestig toch aan Uwen knecht den zegen,
Waartoe Uw woord hem blijde hope gaf;
Hij is oprecht tot Uwe vrees genegen

(...) want de wereld gaat voorbij en al haar begeerlijkheid, maar die de wil des Vaders doet, blijft in der eeuwigheid....
Helemaal mee eens, maar nogmaals: het gegeven dat de wereld voorbij gaat (m.i. wordt hier met name bedoelt: zondige begeerlijkheden, waar ik het niet over heb), wil niet zeggen dat je niet mag genieten. Alleen - en dat is het verschil - je hart mag er niet naar uit gaan. Dat wil zeggen: je moet er je geluk, je heil niet in zoeken en denken dat pretparken, goede films, etc je leven zullen vervullen. Nee, alleen Christus kan dat.

Eigenlijk hebben we het hier over de thematiek van het boek Prediker. Het komt mij voor dat jij (en bijv. Willem) vooral het 'ijdelheid der ijdelheden' van Prediker overnemen, en niet zijn oproepen om dankbaar te genieten van het leven dat God ons geeft.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mariavt schreef:Exodus 28:42 Maak hun ook linnen onderbroeken, om het vlees der schaamte te bedekken; zij zullen zijn van de lenden tot de dijen.

En ik ben het helemaal met Willem eens, als je een aangebonden leven met de Heere kent dan heb je geen behoefte om naar wereldse dingen te gaan, of ga je ook naar pretparken? Waar óók de naam des Heeren gekrenkt wordt?
En je moedwillig in gevaar begeeft! Een waar christen heeft daar geen zin in, ja een afschuw van dat soort dingen, k zou tóch de oudvaders eens ter hand nemen , wat beter is: God's Woord en de Catechismus

Ik denk dat er nog wel meer mensen zijn die het met Willem en mij eens zijn maar liever zwijgen om de lieve vrede, kan ik best begrijpen.

Doch ik vrees, dat niet enigszins, gelijk de slang Eva door haar arglistigheid bedrogen heeft, alzo uw zinnen bedorven worden,
om af te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is.
2 Korinthiërs 11 : 3
Sorry hoor, maar je blijft selectief. Als je een aangebonden leven met de Heer kent heb je

- geen behoefte om naar een goede film te gaan
- geen behoefte om naar een leuk pretpark
- wel behoefte in allerlei andere vormen van ontspanning en die mogen wel?

Wat nog niemand is gelukt is mij uitleggen waarom ik wel een goed boek mag lezen maar niet een goede film mag kijken. Zit daar verschil in? Het enige verschil is dat het een ook met beelden verteld wordt en het andere alleen met tekst. En ondertussen gaat men winkelen in een plaats waar op straat ook Gods naam gekrenkt wordt, in winkels waar ze ook Playboys verkopen enzovoorts maar nee, dat is allemaal geen probleem.... maar als anderen iets doen wat niet cultureel geaccepteerd is (want dat is het probleem) worden al deze argumenten opeens uit de kast getoverd.... Opmerkelijk. Leg de situatie in je reactie nog eens een keer naast Romeinen 14. Misschien wordt duidelijker voor je hoe de mensen hier die wel goede films kijken, het zien. Ik kan het je niet duidelijk maken.
oesterschelpje schreef:Als we psalm 119 lezen, lezen we een lang gebed, wel het ABC der godzaligheid genoemd.
Het getuigt van de vreugde die gesmaakt wordt in het leven in de dienst des Heeren.
David noemt het zijn vermaak, door Christus gaan de schatten van het Woord open.

Wat is ons vermaak? Waar vinden we de invulling van onze rustige/stille/vrije tijd in?
Ons hart wordt van God afgetrokken door de zonde.
Ons hart is dwaas, wellustig en geneigd tot alle kwaad.
Dat lezen we de hele Bijbel door, David heeft het verstaan, lees het ook maar in psalm 119 na.
"want daarin heb ik lust...."
Niet in werelds vermaak, maar in een leven met Gods verborgen omgangen, dag en nacht!
Leven met God, begeerd en geoefend, dan is God het voorwerp van mijn lust!
Echt waar, dan hebben we geen lust meer in bioscopen, zgn goede films, boeken,schilderijen, enz.
Wat een lust was, wordt een last!
Dan brengt die hele discussie of iets wel of niet verantwoord is, je op de knieen met de bede of de Heere je blinde zielsogen hiervoor wil openen.
Ook jij blijft terugkomen op dingen waar al lang op is ingegaan en waarin je zelf ook selectief bent. Want je maakt mij niet wijs dat jij dag en nacht de wet leest en je daarin verdiept. Dat je nooit meer een mooie wandeling maakt of bij kennissen op visite gaat of op wat voor andere manier dan ook andere dingen doet die vallen onder "ontspanning". Wat David in Psalm 119 zegt is ook geen verbod op ontspanning. Wat dat betreft maak je een onjuiste exegese. Ook een bekeerd christen wil nog wel eens aan ontspanning doen en dat is niet verkeerd, of het nou een goed boek, een goede film of een mooie wandeling is. Er is geen spagaat tussen ontspanning en geloof, alsof die twee tegenpolen zijn. Hem volgen en in Hem je lust, met Hem wandelen, doe je bij ontspanning en inspanning, bij alles wat je doet.

parsifal schreef:Ergens kan ik me voorstellen als Marnix kwaad wordt nu. Hij probeert keer op keer te zeggen dat boeken lezen en films kijken niet louter vermaak is. Ik kijk wel eens een Ingmar Bergman film, en dat doe je echt niet alleen voor vermaak. Schindler's list kijk je ook niet omdat het zo ontspannend is netzomin als Sophie Scholl of welke filmhuisfilm dan ook.
Precies. Maar goed, het wil maar niet doordringen en ik weet hoe dat komt. Als je dit je leven lang hebt gehoord kan ik mensen toch niet verwijten dat ze het ook geloven?
Auto schreef:
rekcor schreef:Waar ik kwaad van word, is dat ik het steeds over goede films heb, goede boeken, enz., en dat ik steeds als 'argument' terugkrijg:
Willem schreef:Mijns inziens heeft een kind van God - die op zijn plaats is, dus niet zoals het formulier van het Heilig Avondmaal het noemt "in zonde is gevallen" - geen lust in bioscoop bezoek.
Als er een goede film wordt gedraaid, heeft een kind van God wel lust in bioscoopbezoek. Het zit hem niet in 'de bioscoop' of in het medium 'film', maar in wat er in die film al dan niet getoond wordt.
Mariavt schreef:Als je dit hebt mogen beleven, valt de hele wereld om met ál zijn begeerlijkheden:

Psalm 111

Vers 2
Des HEEREN werken zijn zeer groot;
Wie ooit daarin zijn lust genoot,
Doorzoekt die ijv'rig en bestendig;
Zijn doen is enkel majesteit,
Aanbiddelijke heerlijkheid,
En Zijn gerechtigheid onendig.
Dat is zeker waar! Maar dat wil niet zeggen dat je het vervolgens niet meer leuk vindt om met de kinderen naar de speeltuin dan wel pretpark te gaan. Of leuk vindt om een goed, spannend boek te lezen. Dan ga je God danken voor de mogelijkheden die Hij heeft gegeven om te genieten van Zijn schepping.
Deze opmerkingen doen mij zo langzamerhand denken aan vroeger toen ik dwars was en met mijn vader gesprekken had als ik naar de bioscoop ging. Ja, ik heb een goeie film gezet, maar dat was wel na 15 doden, 1 verkrachting en een overspel scene in de filmpjes die ervoor werden getoond. Daarnaast zal ik het maar niet hebben over de reclame die daar in de grote hal hing en ook maar niet over wat er na plaats vond tussen de jongelui. En zou ik God dan danken voor de goede film die ik gezien heb? Nee, het zijn zwarte bladzijden in mijn leven. O ja, en wat kon ik praten als brugman mijn ouders wisten toch niet wat er allemaal gebeurde, want daar praatte je niet over.
Misschien was het dan inderdaad geen goede film? Voorstukjes worden doorgaans aardig aangepast aan de film, vanwege het publiek dat er komt. Voor Narnia worden er geen voorstukjes gedraaid van een "16+-film" of zo. En hoe oud was je toen? De mensen hier die wel eens een film kijken in de bioscoop zijn geen 16 meer hoor. ;)

Mister schreef:
Auto schreef: Deze opmerkingen doen mij zo langzamerhand denken aan vroeger toen ik dwars was en met mijn vader gesprekken had als ik naar de bioscoop ging. Ja, ik heb een goeie film gezet, maar dat was wel na 15 doden, 1 verkrachting en een overspel scene in de filmpjes die ervoor werden getoond. Daarnaast zal ik het maar niet hebben over de reclame die daar in de grote hal hing en ook maar niet over wat er na plaats vond tussen de jongelui. En zou ik God dan danken voor de goede film die ik gezien heb? Nee, het zijn zwarte bladzijden in mijn leven. O ja, en wat kon ik praten als brugman mijn ouders wisten toch niet wat er allemaal gebeurde, want daar praatte je niet over.
Heel herkenbaar. Ook de trailers die je ziet en posters die in de bios hangen kom je tegen, zelfs al zou er nog zo'n verantwoorde film draaien. De sfeer was meestal wat broeierig, en absoluut niet tot Gods eer. Ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van wat ik gezien heb. Maar beelden haken vast, en het is niet meer terug te draaien.
Dat zal gevoelsmatig zijn. Ik heb in de bioscoop zelden een broeierige sfeer gevoeld. Maar dat ligt misschien ook wel aan het soort film waar je heen gaat enzo. Ik herken niet wat je zegt.
Tiberius schreef:Ik kan me wel voorstellen, dat mensen kwaad worden: een nauw leven in de vreze des Heeren, waar weinig mee door kan en zeker geen wereldgelijkvormigheid, roept altijd grote ergernis op. Daar moet een mens doorgaans niets van hebben. Het is genade die een mens zulk soort ijdelheden doet haten en er vandaan doet vluchten.
Een beetje een dooddoener. Met zo'n redenering wordt alles wat mensen als fout bestempelen ook per definitie fout, en waar mensen mee zijn opgegroeid en wat ze daarom geloven wordt dan de maatstaf. Ik vind het fout om wandelingen in de natuur te maken.... en als jij dan zegt dat dat niet verkeerd is volgens de Bijbel, dan heb ik alle recht om kwaad te worden, bij een nauw leven in de vreze des Heeren kan er nou eenmaal weinig mee door, zeker geen dingen die de wereld ook gewoon ter vermaak doet. Er mist iets in jou verhaal (en dus ook in mij vergelijking). Namelijk dat wat er mee door kan en wat niet, getoetst moet worden aan de Bijbel. Dat mis ik hier totaal. Er wordt alleen met karikaturen gesmeten door tegenstanders (eigen vermaak, sfeer, zonde enz). Recent ben ik naar The King's Speech geweest. Prachtige film, goed verhaal, ook nog iets aan educatie, humor, geen geweld, geen seks, de sfeer was goed. Mag ik weten wat er verkeerd aan was? Waarom ik er van had moeten wegvluchten en vooral, waarom men terecht boos mag zijn dat ik niet inzie wat daar verkeerd aan was? Als ik dat niet hoor kan ik bovenstaande niet van je aannemen, tenzij ik je meer autoriteit zou toekennen dan de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Mariavt schreef:
Dat is zeker waar! Maar dat wil niet zeggen dat je het vervolgens niet meer leuk vindt om met de kinderen naar de speeltuin dan wel pretpark te gaan. Of leuk vindt om een goed, spannend boek te lezen. Dan ga je God danken voor de mogelijkheden die Hij heeft gegeven om te genieten van Zijn schepping.
Ho, wacht even, een speeltuin of pretpark zit nog wel wat verschil in.
Als je in een pretpark komt wordt je al horendoof van de knetterende muziek alsof je op de kermis loopt. Daarbij ga je in gevaarlijke toestanden zoals de achtbaan ed. waarbij je moedwillig je leven in gevaar brengt dus zondigt tegen het zesde gebod, en wat als er zo'n karretje, los schiet en je het leven erbij moet laten? Zeg je dan ook Heere, het was zo léuk.
David zei. in psalm 119 zoals oesterschelpje al noemde,:

Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af;
Verlevendig mijn hart door Uwe wegen;
Dat mij 't betreen dier paden vreugd verschaff'.
Bevestig toch aan Uwen knecht den zegen,
Waartoe Uw woord hem blijde hope gaf;
Hij is oprecht tot Uwe vrees genegen

Ik hoop dat je dat eens mag gaan beleven, want de wereld gaat voorbij en al haar begeerlijkheid, maar die de wil des Vaders doet, blijft in der eeuwigheid....
1. Je blijft met karikaturen komen. Er is in de Nederlandse pretparken volgens mij nog nooit een dode gevallen door de attracties. De kans dat je bij een wandeling in de natuur een boom op je hoofd krijgt is vele malen groter. Kortom, wie wandelingen maakt zondigt tegen het 6e gebod, brengt zijn leven moedwillig in gevaar. En valt er zo'n boom op je hoofd en ben je dood, zeg je dan ook: Heere, het was zo mooi in de natuur? Nee, went je hoofd van die ijdelheden af!

Daarnaast ben ik in pretparken geweest en ook de rest van je beschrijving klopt van geen kant. Keiharde muziek? Niet gehoord. Muziek wel, maar daar is niets mis mee.

Ga nou alsjeblieft eens normaal discussieren en stop met van die flauwe argumenten. Als je de Bijbel aan je kant hebt staan heb je die niet nodig om je gelijk te halen. Maar je komt met enorme karikaturen om je gelijk te onderbouwen en dat is geen fijne manier van discussieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Deze discussie wordt nogal op het gevoel gevoerd (zowel voor als tegen), met weinig feitelijke argumenten.

Pretpark
Wat betreft een pretpark: De hier genoemde bezwaren zijn m.i. onterecht. De laatste keer dat ik in Sixflags geweest ben, stond daar geen harde muziek aan (is al jaren geleden, en buiten hoogseizoen, dus ik weet niet hoeverre dat representatief is). Ook de opmerking over jezelf in gevaar begeven: Pretparken zijn in verhouding erg veilig, vergelijk het aantal ongelukken met een bos of een strand.

Film
Ik hou er niet van om een medium, zoals film, in zijn geheel af te schrijven. Dat overtuigt niet. Ik hanteer liever de regel: Leg Gods 10 geboden er naast. Dat is heel concreet, voor iedereen toets- en controleerbaar. En laten we maar eerlijk zijn: Maar weinig films doorstaan die toets.

Verder: Kom dan ook niet aan met dingen als "naakt doet mij niets". Het gaat helemaal niet om de vraag of iets ons wat doet. Het gaat om de vraag: Wat wil God. Lees het OT nog maar eens na welke zware straffen God oplegt, soms zelfs de doodstraf. Laten we Gods geboden niet licht nemen.

Bioscoop
Zoals al gezegd, voldoen weinig films aan de toets der 10 geboden. De kans, dat zélfs als je een goede film zou vinden die in de bios draait, dan is de kans heel erg klein dat je alleen in de trailers vooraf niet beelden te zien krijgt van andere films, die zeker strijden met de 10 geboden (juist die zondige beelden worden vaak uitgekozen voor de trailer). Verder: Mocht de film die je hebt uitgekozen onverwacht toch niet deugen (bv een vloek), dan is weglopen uit een bioszaal een veel grotere stap dan het uitzetten van een film thuis.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Marnix, een mens zoekt van nature niet de dingen die des Geestes zijn!
Ik heb nergens beweerd dat je geen mooie wandelingen meer mag maken of op visite gaan of een goed boek lezen.
Integendeel, maar het wordt wel anders.
Ze hebben geen waarde meer voor je, als de Heere je daar zonde in laat zien.
Waar gaan de meeste praatjes op vistie over?
Juist, roddel, achterklap, de een heeft het nog beter dan de ander, af en toe even een godsdienstige opmerking er tussen door....
Dat is genieten?

Ik hoorde eens persoonlijk van een hartevriend dat hij een wandeling maakte in de natuur.
Hij zag een dier, stervende onder een laag kreupelhout.
De Heere liet hem daar zijn zonden in zien, dat dat beestje moest sterven door de zondeval.
Die vriend is wenende naar huis gegaan, had totaal geen behoefte meer aan een verdere wandeling.

Je geeft als antwoord dat het niet bij ons wil doordringen, omdat we ons leven lang dit al gehoord hebben.
Dit kan ik ook omdraaien naar je eigen situatie, wat wij zeggen dringt ook niet door tot jou en anderen die hun leven lang anders hebben gehoord.
Maar ik kan met al mijn geloof en met heel mijn godsdienst niet voor God verschijnen, tenzij Hij mij Zijn genade schenkt.
Ook al beweren duizenden mensen dat ik dit of dat heus wel kan doen, "staat toch niet zo in de Bijbel dat het niet mag", als de Heere me laat zien dat ik dit of dat niet kan doen, kan ik dat ook niet.
Wij zijn blind voor onze zonden. Daarom hebben wij helemaal geen behoefte om genezen te worden.
Er is geen gedaante nog heerlijkheid waarom we Hem begeerd zouden hebben.
God heeft geen waarde voor ons, als Hij ons alles niet is.
Het is een dagelijks vallen en opstaan, uitzien, struikelen, wankelen en bij de hand gevat worden.
Dan voel ik net als andere posters totaal geen behoefte meer om naar bioscopen. prekparken of andere ijdele plaatsen te gaan.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

oesterschelpje schreef:Marnix, een mens zoekt van nature niet de dingen die des Geestes zijn!
Ik heb nergens beweerd dat je geen mooie wandelingen meer mag maken of op visite gaan of een goed boek lezen.
Juist, roddel, achterklap, de een heeft het nog beter dan de ander, af en toe even een godsdienstige opmerking er tussen door....
Dat is genieten?

Ik hoorde eens persoonlijk van een hartevriend dat hij een wandeling maakte in de natuur.
De Heere liet hem daar zijn zonden in zien, dat dat beestje moest sterven door de zondeval.
Die vriend is wenende naar huis gegaan, had totaal geen behoefte meer aan een verdere wandeling.

Je geeft als antwoord dat het niet bij ons wil doordringen, omdat we ons leven lang dit al gehoord hebben.
Dit kan ik ook omdraaien naar je eigen situatie, wat wij zeggen dringt ook niet door tot jou en anderen die hun leven lang anders hebben gehoord.
Maar ik kan met al mijn geloof en met heel mijn godsdienst niet voor God verschijnen, tenzij Hij mij Zijn genade schenkt.
Ook al beweren duizenden mensen dat ik dit of dat heus wel kan doen, "staat toch niet zo in de Bijbel dat het niet mag", als de Heere me laat zien dat ik dit of dat niet kan doen, kan ik dat ook niet.
Wij zijn blind voor onze zonden. Daarom hebben wij helemaal geen behoefte om genezen te worden.
Het is een dagelijks vallen en opstaan, uitzien, struikelen, wankelen en bij de hand gevat worden.
Dan voel ik net als andere posters totaal geen behoefte meer om naar bioscopen. prekparken of andere ijdele plaatsen te gaan.
Niet als een persoonlijke aanval bedoeld, maar meer ter nuancering. Wat betreft die vriend, ik denk dat de meesten van ons wel eens bij het zien van een dood of stervend dier wordt stil gezet bij de gevolgen van de zondeval. Misschien had die vriend toch verder moeten wandelen en had dan wellicht een ontluikende bloem gezien. Dan zou hij, naast de diepe val van de mens, ook de wonderen van de levendgevende en levendmakende God zien. En dan was het verhaal compleet geweest! Dan had je wet en evangelie in een wandeling gezien. Nu stopt het verhaal bij de wet, in de ellende en breng je eigenlijk maar een half evangelie.. dus eigenlijk niets, ijdelheid....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:Deze discussie wordt nogal op het gevoel gevoerd (zowel voor als tegen), met weinig feitelijke argumenten.
Pretpark
Wat betreft een pretpark: De hier genoemde bezwaren zijn m.i. onterecht. De laatste keer dat ik in Sixflags geweest ben, stond daar geen harde muziek aan (is al jaren geleden, en buiten hoogseizoen, dus ik weet niet hoeverre dat representatief is). Ook de opmerking over jezelf in gevaar begeven: Pretparken zijn in verhouding erg veilig, vergelijk het aantal ongelukken met een bos of een strand.
De laatste keer dat ik in SixFlags was was er - zonder dat ik het wist - iets van Halloween. Men kon zich deze keer ter extra vermaak laten fotograferen in een ingegraven doodskist met een oude scheve steen en wat doodskoppen eromheen. De sfeer was "duivels". Dus informeren vooraf is mischien handig.
memento schreef:Film
Ik hou er niet van om een medium, zoals film, in zijn geheel af te schrijven. Dat overtuigt niet. Ik hanteer liever de regel: Leg Gods 10 geboden er naast. Dat is heel concreet, voor iedereen toets- en controleerbaar. En laten we maar eerlijk zijn: Maar weinig films doorstaan die toets.
Mee eens. Maar naast het "medium" film speelt in deze discusse wel degelijk "locatie" mee, nl. de bioscoop. We hebben het hier niet over het afkijken van de webcam in de Flevopolder bij het hol van de vos achter de pc of een film over het leven van de ijsbeer die op school wordt vertoont.
We hebben het over speelfilms in de bioscoop. En leg de idd de 10 geboden maar naast de film en naast de locatie waar deze wordt vertoont.
Ook voor boeken geld dat de 10 geboden ernaast gelegd moeten worden. De meetlat voor boeken is niet anders dan de meetlat voor films. Gods Woord is richtsnoer, voor boeken, films, schilderijen van Rembrandt, de Hema enz. enz. Het verwijt dat er selectief wordt gekeken naar wat wel en niet mag klopt niet.
memento schreef:Verder: Kom dan ook niet aan met dingen als "naakt doet mij niets". Het gaat helemaal niet om de vraag of iets ons wat doet. Het gaat om de vraag: Wat wil God. Lees het OT nog maar eens na welke zware straffen God oplegt, soms zelfs de doodstraf. Laten we Gods geboden niet licht nemen.
Helemaal mee eens.
Marieke

Bericht door Marieke »

oesterschelpje schreef:Marnix, een mens zoekt van nature niet de dingen die des Geestes zijn!
Dat is genieten?

Dank, Oesterschelpje, voor je zeer waardevolle posting!
Ik kan het van harte onderschrijven.
Gezien de discussie over dit onderwerp zijn er vele RF-ers bij wie het geweten toch enigszins spreekt. Als met hand en tand verdedigd moet worden waarom je denkt dat iets Bijbels gezien wel mag, dan is het vaak toch iets waarvan men zelf ook niet geheel overtuigd is dat het "heus wel mag". En al kan soms Bijbels gezien niet altijd alles met argumenten onderbouwd worden, als je geweten spreekt, blijf dan maar zover mogelijk bij de grens vandaan.
Ik heb het voorbeeld/verhaal wat ik eens eerder geplaatst heb, weer eens opgezocht en zal het nog eens plaatsen:

Er was eens een rijk man enkele eeuwen geleden, die een koetsier nodig had. Hij had 3 sollicitanten. De eerste kwam op gesprek, de rijke man vroeg hem: hoe dicht durf jij met mij bij die gevaarlijke afgrond hier vlak bij mijn kasteel te rijden? De sollicitant zei: "nou, ik durf wel 2 meter van de afgrond te rijden hoor met paard en wagen". De 2e sollicitant kwam en hem werd dezelfde vraag gesteld. De sollicitant antwoordde: "ik durf zeker wel een meter van de afgrond te rijden". De 3e sollicitant volgde en ook hem werd gevraagd hoe dicht hij bij de afgrond durfde te rijden. Hij zei: "ik zou er zo ver mogelijk bij vandaan blijven". Hij werd aangenomen!
Auto

Bericht door Auto »

Willem schreef:
memento schreef:Deze discussie wordt nogal op het gevoel gevoerd (zowel voor als tegen), met weinig feitelijke argumenten.
Pretpark
De laatste keer dat ik in SixFlags was was er - zonder dat ik het wist - iets van Halloween. Men kon zich deze keer ter extra vermaak laten fotograferen in een ingegraven doodskist met een oude scheve steen en wat doodskoppen eromheen. De sfeer was "duivels". Dus informeren vooraf is mischien handig.
memento schreef:Film
Mee eens. Maar naast het "medium" film speelt in deze discusse wel degelijk "locatie" mee, nl. de bioscoop. We hebben het hier niet over het afkijken van de webcam in de Flevopolder bij het hol van de vos achter de pc of een film over het leven van de ijsbeer die op school wordt vertoont.
We hebben het over speelfilms in de bioscoop. En leg de idd de 10 geboden maar naast de film en naast de locatie waar deze wordt vertoont.
Ook voor boeken geld dat de 10 geboden ernaast gelegd moeten worden. De meetlat voor boeken is niet anders dan de meetlat voor films. Gods Woord is richtsnoer, voor boeken, films, schilderijen van Rembrandt, de Hema enz. enz. Het verwijt dat er selectief wordt gekeken naar wat wel en niet mag klopt niet.
memento schreef:Verder: Kom dan ook niet aan met dingen als "naakt doet mij niets". Het gaat helemaal niet om de vraag of iets ons wat doet. Het gaat om de vraag: Wat wil God. Lees het OT nog maar eens na welke zware straffen God oplegt, soms zelfs de doodstraf. Laten we Gods geboden niet licht nemen.
Helemaal mee eens.
Helemaal eens met de toevoeging met name het gekleurde gedeelte. En ik neem waar dat er binnen de reformatorische gezindte steeds meer het compromis gezocht wordt en dan niet alleen in en met de wereld, maar ook in de eigen omgeving het Woord van God gebruikt wordt voor promotie van creaties en allerlei produkten. Ook dit moeten we insluiten.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Pretpark

Film

Verder: Kom dan ook niet aan met dingen als "naakt doet mij niets". Het gaat helemaal niet om de vraag of iets ons wat doet. Het gaat om de vraag: Wat wil God. Lees het OT nog maar eens na welke zware straffen God oplegt, soms zelfs de doodstraf. Laten we Gods geboden niet licht nemen.

Bioscoop
Zoals al gezegd, voldoen weinig films aan de toets der 10 geboden. De kans, dat zélfs als je een goede film zou vinden die in de bios draait, dan is de kans heel erg klein dat je alleen in de trailers vooraf niet beelden te zien krijgt van andere films, die zeker strijden met de 10 geboden (juist die zondige beelden worden vaak uitgekozen voor de trailer). Verder: Mocht de film die je hebt uitgekozen onverwacht toch niet deugen (bv een vloek), dan is weglopen uit een bioszaal een veel grotere stap dan het uitzetten van een film thuis.
mee eens!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

Logisch dat je kwaad wordt, je wilt zo graag iets leuks doen en dan keurt het merendeel van het forum het af. Ik werd vroeger ook kwaad als mijn ouders iets verboden. Ik wilde zo graag naar de kermis, in het spookhuis en ik mocht het niet. Ik liep te stampvoeten, want iedereen ging toch ? En waarom nou niet.
Als je denkt in termen van niet mogen, wordt het idd lastig en onleefbaar. Saai leven heb je dan. Maar als je gaat denken in termen dat wil ik niet (meer) wordt het heel anders. Je zoekt je "vermaak" niet meer in de dingen van de wereld, die gaan voorbij. Ook is gebleken dat een mens steeds meer prikkels nodig heeft. De eerste griezelfilm met een plastic haai, liet hele bioscopen griezelen, nu lachen ze erom. Wat een nep zeg. Nu zijn er al films in 3 D. Zo levensecht. Dus als je in de bios zit, met een muurhoog en breed scherm, waan je je in die wereld.
De Bijbel zegt het nog harder: als je oog je ergert, ruk het uit !
En als je er wel eens over nadenkt, dat alles wat er nu is, er straks niet meer zal zijn. Het is vergaan ! De lelijke dingen, de haat, de oorlogen, maar ook de mooie dingen. De kunst, de muziek, alles.
Wij kunnen ons toch niet voorstellen hoe die nieuwe aarde er uit zal zien ! Mogen wij daar wonen ? DAT moet toch ons diepste verlangen zijn ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:Logisch dat je kwaad wordt, je wilt zo graag iets leuks doen en dan keurt het merendeel van het forum het af. Ik werd vroeger ook kwaad als mijn ouders iets verboden. Ik wilde zo graag naar de kermis, in het spookhuis en ik mocht het niet. Ik liep te stampvoeten, want iedereen ging toch ? En waarom nou niet.
Als je denkt in termen van niet mogen, wordt het idd lastig en onleefbaar. Saai leven heb je dan. Maar als je gaat denken in termen dat wil ik niet (meer) wordt het heel anders. Je zoekt je "vermaak" niet meer in de dingen van de wereld, die gaan voorbij. Ook is gebleken dat een mens steeds meer prikkels nodig heeft. De eerste griezelfilm met een plastic haai, liet hele bioscopen griezelen, nu lachen ze erom. Wat een nep zeg. Nu zijn er al films in 3 D. Zo levensecht. Dus als je in de bios zit, met een muurhoog en breed scherm, waan je je in die wereld.
En als je er wel eens over nadenkt, dat alles wat er nu is, er straks niet meer zal zijn. Het is vergaan ! De lelijke dingen, de haat, de oorlogen, maar ook de mooie dingen. De kunst, de muziek, alles.
Wij kunnen ons toch niet voorstellen hoe die nieuwe aarde er uit zal zien ! Mogen wij daar wonen ? DAT moet toch ons diepste verlangen zijn ?
tegen wie heb je het nu? wie wordt er kwaad?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

Op de vorige pagina zegt Parsifal: ik kan me voorstellen dat Marnix kwaad wordt
Rekcor zegt daarop: waar ik zo kwaad om wordt....
En ach, wie is er nooit kwaad geweest omdat hij iets niet mocht ? :)
Ik vaak genoeg !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Film

Klopt, een hoop films doorstaan die toets niet. Wat het naakt betreft, of het nou in een film of in een Rembandt is, dat vind ik wel een interessante discussie, maar misschien meer geschikt voor een ander onderwerp? Ik ben het wel met je eens dat "het doet mij niets" geen goed argument is omdat het een gevoelsargument is en we dingen niet alleen aan ons gevoel moeten toetsen maar in de eerste plaats aan de Bijbel. Interessant vind ik dan wel wat de Bijbelse lijn is. Is iedere vorm van naakt verboden, bijv. in een schilderij? Of is het verboden als het in seksuele context is, als het aanzet tot verkeerde gedachten etc?

Bioscoop
Zoals al gezegd, voldoen weinig films aan de toets der 10 geboden. De kans, dat zélfs als je een goede film zou vinden die in de bios draait, dan is de kans heel erg klein dat je alleen in de trailers vooraf niet beelden te zien krijgt van andere films, die zeker strijden met de 10 geboden (juist die zondige beelden worden vaak uitgekozen voor de trailer). Verder: Mocht de film die je hebt uitgekozen onverwacht toch niet deugen (bv een vloek), dan is weglopen uit een bioszaal een veel grotere stap dan het uitzetten van een film thuis.[/quote]

Met dat laatste ben ik het eens, het is dan wel zaak goed research te doen. Met het eerste minder, als je naar een film als Narnia gaat wordt er bij de trailers van tevoren wel degelijk rekening gehouden met bijv. de leeftijd van het publiek enzo. Ik heb daar geen foute trailers gezien. Bij The King's Speech ook niet.
Dat is genieten?

- Als de Heer je laat zien dat je iets niet mag, moet je het niet doen en als je de behoefte niet hebt om niet naar een pretpark of goede film te gaan, ik verplicht je er ook niet toe
-God heeft me ook door films, zelfs in de bioscoop, dingen geleerd en laten zien.... vergelijkbaar met het verhaal van die hartevriend, dat je noemt.
Marieke schreef:
Dat is genieten?

Dank, Oesterschelpje, voor je zeer waardevolle posting!
Ik kan het van harte onderschrijven.
Gezien de discussie over dit onderwerp zijn er vele RF-ers bij wie het geweten toch enigszins spreekt. Als met hand en tand verdedigd moet worden waarom je denkt dat iets Bijbels gezien wel mag, dan is het vaak toch iets waarvan men zelf ook niet geheel overtuigd is dat het "heus wel mag". En al kan soms Bijbels gezien niet altijd alles met argumenten onderbouwd worden, als je geweten spreekt, blijf dan maar zover mogelijk bij de grens vandaan.
Ik heb het voorbeeld/verhaal wat ik eens eerder geplaatst heb, weer eens opgezocht en zal het nog eens plaatsen:

Er was eens een rijk man enkele eeuwen geleden, die een koetsier nodig had. Hij had 3 sollicitanten. De eerste kwam op gesprek, de rijke man vroeg hem: hoe dicht durf jij met mij bij die gevaarlijke afgrond hier vlak bij mijn kasteel te rijden? De sollicitant zei: "nou, ik durf wel 2 meter van de afgrond te rijden hoor met paard en wagen". De 2e sollicitant kwam en hem werd dezelfde vraag gesteld. De sollicitant antwoordde: "ik durf zeker wel een meter van de afgrond te rijden". De 3e sollicitant volgde en ook hem werd gevraagd hoe dicht hij bij de afgrond durfde te rijden. Hij zei: "ik zou er zo ver mogelijk bij vandaan blijven". Hij werd aangenomen!
Ik ervaar een goede film en een wandeling door de natuur beiden als "ver bij de afgrond vandaan" dus dat voorbeeld gaat niet helemaal op. Alsof ik als ik een goede film kijken op het randje ga balanceren. Als dat zo was zou ik dat niet doen. Het is trouwens flauw dat bij dingen die met hand en tand verdedigd worden, men eigenlijk zelf niet geheel overtuigd is. Als ik iets met een rein geweten kan doen en een ander zegt: "als je een echte christen bent doe je dat niet" probeer ik die ander uit te leggen dat dat wel kan, omdat die persoon twijfelt aan mijn christen-zijn en soms misschien zelfs wel onterecht daarover oordeelt.

Daarnaast is het nogal gevaarlijk om hier te stellen dat dingen die met hand en tand verdedigd worden bij voorbaat verdacht zijn... want hier op het forum wordt met vuur een hoop verdedigd... de SV, een bepaalde berijming, tradities, formulieren. Ik mag toch hopen dat we daaruit niet kunnen afleiden dat die dingen daarmee dus allemaal verdacht zijn. Kortom, een wat flauwe redenering van je. ;)
Mara schreef:Logisch dat je kwaad wordt, je wilt zo graag iets leuks doen en dan keurt het merendeel van het forum het af. Ik werd vroeger ook kwaad als mijn ouders iets verboden. Ik wilde zo graag naar de kermis, in het spookhuis en ik mocht het niet. Ik liep te stampvoeten, want iedereen ging toch ? En waarom nou niet.
Dat is mijn diepste verlangen. Waarmee we niet met ons hoofd in de wolken moeten gaan lopen. We mogen daar naar uitkijken! En eerlijk gezegd, als ik bijv. een film over de oorlog zie en zie wat een ellende er allemaal was, word ik weer stilgezet bij de ellende hier, en verlang ik naar de nieuwe hemel en aarde waar al die ellende er niet meer zal zijn. Ondertussen mogen we hier nog wel van dingen genieten binnen de kaders die God stelt en die goed voor ons zijn. Een goede film of een pretpark horen daar volgens mij ook bij.
rekcor

Bericht door rekcor »

Marieke schreef:En al kan soms Bijbels gezien niet altijd alles met argumenten onderbouwd worden, als je geweten spreekt, blijf dan maar zover mogelijk bij de grens vandaan.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar je moet tegelijkertijd ook voortdurend toetsen of 'je geweten' het wel bij het rechte eind heeft. Anders wordt het tenslotte 'het geweten' wat de doorslag geeft, en niet de bijbel.

Nog voorzichtiger moet je zijn, als (andere) christenen denken dat iets wel door de beugel kan, en je weet er geen bijbelse argumenten tegen. Dan moet je goed beseffen dat jouw geweten niet normatief is voor die ander.
Mara schreef:Op de vorige pagina zegt Parsifal: ik kan me voorstellen dat Marnix kwaad wordt
Rekcor zegt daarop: waar ik zo kwaad om wordt....
En ach, wie is er nooit kwaad geweest omdat hij iets niet mocht ? :)
Ik vaak genoeg !
Maar ik wordt niet kwaad omdat iets niet mag, maar omdat men geen goede argumenten weet te verzinnen en bovendien een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Ik heb het bijv. voortdurend over een goede, christelijke film kijken in de bioscoop, en 'men' blijft maar hameren over Gods geboden die overtreden worden in 99% van de seculiere films in seculiere bioscopen. Men leest het woordje 'bioscoop' en leest niet verder.
Plaats reactie