Moderne versie van de brede en de smalle weg
Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg
Je kunt alles overdrijven.
Het gebod luidt niet: 5 dagen zult gij arbeiden, de zesde dag zult gij u voorbereiden en de zevende dag zult gij rusten.
En het lezen van oude schrijvers kan even goed een situatie opleveren waarin we God niet kunnen ontmoeten. We laven ons maar wat graag aan schrijvers die onze mening bevestigen, zonder te onderzoeken of deze dingen alzo zijn.
Als Jezus terugkomt en hij vraagt aan iedereen: wat was je net aan het doen? Dan moeten we belijden dat zelfs onze allerheiligste verrichtingen niet voor God konden bestaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je alles maar mag doen, maar God geeft de mens veel ruimte in het stuk van de dankbaarheid. Want daarheen is de wet verhuisd voor een Christen.
Het gebod luidt niet: 5 dagen zult gij arbeiden, de zesde dag zult gij u voorbereiden en de zevende dag zult gij rusten.
En het lezen van oude schrijvers kan even goed een situatie opleveren waarin we God niet kunnen ontmoeten. We laven ons maar wat graag aan schrijvers die onze mening bevestigen, zonder te onderzoeken of deze dingen alzo zijn.
Als Jezus terugkomt en hij vraagt aan iedereen: wat was je net aan het doen? Dan moeten we belijden dat zelfs onze allerheiligste verrichtingen niet voor God konden bestaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je alles maar mag doen, maar God geeft de mens veel ruimte in het stuk van de dankbaarheid. Want daarheen is de wet verhuisd voor een Christen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Arbeiden is niet op visite gaanrefo schreef:Je kunt alles overdrijven.

Als wij ons werkelijk ter harte zouden nemen: Haast u en spoedt u om des levens wil !
zouden wij echt geen tijd hebben om een boekje te lezen of een filmpje te kijken.
Want dan zou ons oog alleen gericht zijn op Hem.
Maar we zijn van de aarde aards, dus vinden veel mensen het gewoon leuk om van die aardse dingen te genieten.
M.i. is het 1 dan niet veel slechter dan het andere.

Dus oppervlakkig kwebbelen bij een kennis is net zo slecht of goed als een roman lezen. Het is maar net wat je het leukst vind.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik toevallig wel.Mara schreef: Als je dit strikt zou doortrekken moet je alles stopzetten. Ik ken niemand die werkelijk naast zijn werk, alleen stichtelijke boeken leest.

Laatst gewijzigd door albion op 04 apr 2011, 11:38, 3 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
We moeten (zoals ook in goede preken) hier wel onderscheid maken tussen gelovigen en ongelovigen.Mara schreef:Als wij ons werkelijk ter harte zouden nemen: Haast u en spoedt u om des levens wil !
zouden wij echt geen tijd hebben om een boekje te lezen of een filmpje te kijken.
Als je Jezus Christus eenmaal kent, kun je prima een boek lezen of een film kijken, en tegelijkertijd je oog richten op Hem.
Wat een vreemde conclusierekcor schreef:We moeten (zoals ook in goede preken) hier wel onderscheid maken tussen gelovigen en ongelovigen.Mara schreef:Als wij ons werkelijk ter harte zouden nemen: Haast u en spoedt u om des levens wil !
Als je Jezus Christus eenmaal kent, kun je prima een boek lezen of een film kijken, en tegelijkertijd je oog richten op Hem.

Hoe kun je Jezus Christus dan leren kennen denk jij ?
@Rekcor:
Klopt. Ook christenen mogen doen aan ontspanning, gezellige kletsen, en zich verdiepen in allerlei interessante zaken. Ik krijg soms het idee dat er voor ontspanning totaal geen ruimte is, maar dat idee krijg ik vooral als het om ontspanning gaat die sommige mensen niet zint. Dan hoor je opeens: Kan je je tijd niet beter besteden met in de Bijbel lezen? Ondertussen doet iedereen aan ontspanning en is daar volgens mij Bijbels gezien niets mis mee.
Met die dominee ben ik het overigens ook niet helemaal eens. Als ik op zaterdag niet meer in mijn tuin moet werken, wanneer moet ik het dan doen? God geeft ons 1 rustdag in de week, als ik dit verhaal lees was dat eigenlijk niet genoeg en hebben we er nog 1 nodig? Als het goed is zijn we de hele week met Hem bezig en niet op zondag (met dan zaterdag al voorbereiding daarop). God geeft ons 6 dagen om te werken en 1 om te rusten, maar 7 om met Hem en Zijn dienst bezig te zijn.
Klopt. Ook christenen mogen doen aan ontspanning, gezellige kletsen, en zich verdiepen in allerlei interessante zaken. Ik krijg soms het idee dat er voor ontspanning totaal geen ruimte is, maar dat idee krijg ik vooral als het om ontspanning gaat die sommige mensen niet zint. Dan hoor je opeens: Kan je je tijd niet beter besteden met in de Bijbel lezen? Ondertussen doet iedereen aan ontspanning en is daar volgens mij Bijbels gezien niets mis mee.
Precies. En die nuance mis ik bij sommigen in hun kritiek op vormen van ontspanning waar ze zelf niet aan doen.Mara schreef:Je hebt wel gelijk Marnix. Als je dit strikt zou doortrekken moet je alles stopzetten. Ik ken niemand die werkelijk naast zijn werk, alleen stichtelijke boeken leest. Gisteren zei de dominee: is men op zaterdag al bezig met God's dag ? Je voorbereiden ?
En wat doen veel mensen, gaan boodschappen doen op zaterdag, de tuin en grindpad harkens'avonds visite (keurig voor 12 uur thuis) en pas bij het ontwaken beginnen we daadwerkelijk met de zondag en ook dat soms nog niet eens.
Dan moet je idd alle romans, kranten, tijdschriften, spelletjes en wereldse vermakelijkheden, het huis uitgooien.
Met die dominee ben ik het overigens ook niet helemaal eens. Als ik op zaterdag niet meer in mijn tuin moet werken, wanneer moet ik het dan doen? God geeft ons 1 rustdag in de week, als ik dit verhaal lees was dat eigenlijk niet genoeg en hebben we er nog 1 nodig? Als het goed is zijn we de hele week met Hem bezig en niet op zondag (met dan zaterdag al voorbereiding daarop). God geeft ons 6 dagen om te werken en 1 om te rusten, maar 7 om met Hem en Zijn dienst bezig te zijn.
Vreemde vraag. Als je Hem kent, hoe kan je Hem dan leren kennen?Mara schreef:Wat een vreemde conclusierekcor schreef:We moeten (zoals ook in goede preken) hier wel onderscheid maken tussen gelovigen en ongelovigen.Mara schreef:Als wij ons werkelijk ter harte zouden nemen: Haast u en spoedt u om des levens wil !
Als je Jezus Christus eenmaal kent, kun je prima een boek lezen of een film kijken, en tegelijkertijd je oog richten op Hem.![]()
Hoe kun je Jezus Christus dan leren kennen denk jij ?
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 apr 2011, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo schreef:Je kunt alles overdrijven.
Nee er staat 6 dagen zult gij arbeiden. Dat is je dagelijks werk. In Engeland ging bij sommige predikanten van de Strict Baptist om 2 uur de sabbath al in. Na 14.00 uur mocht er niet meer gewerkt worden, alleen het hoognodige. Die mensen namen het nu eenmaal nauw (en ik zou niet weten wat daar op tegen is). Vroeger kwam ik wel eens in de Achterhoek op zaterdagmiddag en dan was alles aan kant ook de buitenboel. Wat een rust.
Ik denk ook niet dat het waar is dat je oude schrijvers (of preken van predikanten van de vorige eeuw) leest om alleen je mening te bevestigen. Als er iets in zou staan dat haaks op het Woord zou zijn dan lees je het niet meer. Maar als je daar wat van zegt dan ben je 'kittelachtig' van gehoor. Ik vraag me echt af of er nog hoorders zijn met onderscheidings gave. Die niet alleen maar luisteren en jaknikkers zijn.
De satan komt op kousevoeten binnen zegt men wel eens en dat geloof ik ook. Wat vroeger als 'zonde' werd gezien wordt nu algemeen aangenomen als normaal. Maar vroeger waren het zeker huichelaars? Farizeeën? Die leefden veel en veel te nauw?
Het is erg eenvoudig: door het Woord alleen!Mara schreef: Hoe kun je Jezus Christus dan leren kennen denk jij ?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Lijkt me Antonominiaans wat je hier schrijft. Je zonden zijn toch al vergeven....rekcor schreef:We moeten (zoals ook in goede preken) hier wel onderscheid maken tussen gelovigen en ongelovigen.Mara schreef:Als wij ons werkelijk ter harte zouden nemen: Haast u en spoedt u om des levens wil !
Eh... verklaar je nader? Ik bedoel niet te zeggen: als je Christus eenmal kent, kun je lekker gaan zondigen. Wat ik bestrijd is dat een christen vanaf het moment dat hij christen is, alleen maar bezig zou moeten zijn met het lezen in de bijbel en van oudvaders. God heeft de mens gemaakt om te leven, in al zijn aspecten. Maar wel in een perfecte liefdesrelatie met Hem en met elkaar.albion schreef:Lijkt me Antonominiaans wat je hier schrijft. Je zonden zijn toch al vergeven....rekcor schreef:Als je Jezus Christus eenmaal kent, kun je prima een boek lezen of een film kijken, en tegelijkertijd je oog richten op Hem.
Als je Christus eenmaal kent is het juist smart als je zondigt !rekcor schreef:Eh... verklaar je nader? Ik bedoel niet te zeggen: als je Christus eenmal kent, kun je lekker gaan zondigen. Wat ik bestrijd is dat een christen vanaf het moment dat hij christen is, alleen maar bezig zou moeten zijn met het lezen in de bijbel en van oudvaders. God heeft de mens gemaakt om te leven, in al zijn aspecten. Maar wel in een perfecte liefdesrelatie met Hem en met elkaar.albion schreef:Lijkt me Antonominiaans wat je hier schrijft. Je zonden zijn toch al vergeven....rekcor schreef:Als je Jezus Christus eenmaal kent, kun je prima een boek lezen of een film kijken, en tegelijkertijd je oog richten op Hem.
- oesterschelpje
Het gaat er ook niet om of je zelf al gekozen hebt voor Christus, maar het gaat erom of je al gekomen bent aan Zijn voeten.
Dan leef je het in, dat je gans en al melaats bent door de zonden.
Je leeft dan niet wettisch, maar je bent altijd bang om weer van God af te drijven door de zonde.
Waarom zou ik mezelf dan neerzetten in een bioscoop?
Je leert, zoals Orchidee het al eerder zei, God alleen kennen door Zijn woord!
Daar krijg je behoefte aan, om Hem meer en meer te leren kennen.
Weg wereld weg schatten, gij kunt niet bevatten, hoe rijk of ik ben.
Ik heb alles verloren, maar Jezus verkoren, Wiens eigen ik ben!!
Dacht je dan echt dat er behoefte is aan bioscoopbezoeken?
Nee, zo iemand is bezig met te lezen en te onderzoeken in het rijkste bezit wat hij/zij heeft, nml de Bijbel.
Je leeft dan niet wettisch, maar je bent altijd bang om weer van God af te drijven door de zonde.
Nee, zo iemand is bezig met te lezen en te onderzoeken in het rijkste bezit wat hij/zij heeft, nml de Bijbel.
Heel de dag?oesterschelpje schreef:Nee, zo iemand is bezig met te lezen en te onderzoeken in het rijkste bezit wat hij/zij heeft, nml de Bijbel.
Het wordt wettisch als men van bovenstaande een wet maakt. De Bijbel is op dit punt heel duidelijk, 1 dag. Dat mensen er dan voor kiezen om op zaterdagmiddag met alles behalve noodzakelijkheden te stoppen mag men zelf weten. Zolang men het elkaar maar niet gaat opleggen of elkaar er op gaat oordelen. Ga je op zaterdagmiddag of avond iets doen wat ontspannend is, dat men dan meewarig het hoofd schudt en zegt: Wat een zondaar. Dat is wettisch.albion schreef:refo schreef:Je kunt alles overdrijven.
Nee er staat 6 dagen zult gij arbeiden. Dat is je dagelijks werk. In Engeland ging bij sommige predikanten van de Strict Baptist om 2 uur de sabbath al in. Na 14.00 uur mocht er niet meer gewerkt worden, alleen het hoognodige. Die mensen namen het nu eenmaal nauw (en ik zou niet weten wat daar op tegen is). Vroeger kwam ik wel eens in de Achterhoek op zaterdagmiddag en dan was alles aan kant ook de buitenboel. Wat een rust.
Ik denk ook niet dat het waar is dat je oude schrijvers (of preken van predikanten van de vorige eeuw) leest om alleen je mening te bevestigen. Als er iets in zou staan dat haaks op het Woord zou zijn dan lees je het niet meer. Maar als je daar wat van zegt dan ben je 'kittelachtig' van gehoor. Ik vraag me echt af of er nog hoorders zijn met onderscheidings gave. Die niet alleen maar luisteren en jaknikkers zijn.
De satan komt op kousevoeten binnen zegt men wel eens en dat geloof ik ook. Wat vroeger als 'zonde' werd gezien wordt nu algemeen aangenomen als normaal. Maar vroeger waren het zeker huichelaars? Farizeeën? Die leefden veel en veel te nauw?
Volledig: Door Woord en Geest (en die zijn idd niet tegenstrijdig

Rekcor had het over goede films. Kijk je naar een goede film, dan is dat geen zonde en dat kan je als je Hem kent zeker doen. Dat is wat anders dan als hij zou zeggen: Als je Hem kent kan je gerust een verkeerde film kijken. Dat zegt hij dus niet. Dat onderscheid moet je wel maken hier.albion schreef:Lijkt me Antonominiaans wat je hier schrijft. Je zonden zijn toch al vergeven....rekcor schreef:We moeten (zoals ook in goede preken) hier wel onderscheid maken tussen gelovigen en ongelovigen.Mara schreef:Als wij ons werkelijk ter harte zouden nemen: Haast u en spoedt u om des levens wil !
Correct, daarover zijn we het helemaal eens. Alleen is het kijken van een film niet per definitie zonde.Mara schreef:Als je Christus eenmaal kent is het juist smart als je zondigt !rekcor schreef:Eh... verklaar je nader? Ik bedoel niet te zeggen: als je Christus eenmal kent, kun je lekker gaan zondigen. Wat ik bestrijd is dat een christen vanaf het moment dat hij christen is, alleen maar bezig zou moeten zijn met het lezen in de bijbel en van oudvaders. God heeft de mens gemaakt om te leven, in al zijn aspecten. Maar wel in een perfecte liefdesrelatie met Hem en met elkaar.albion schreef:Lijkt me Antonominiaans wat je hier schrijft. Je zonden zijn toch al vergeven....rekcor schreef:Als je Jezus Christus eenmaal kent, kun je prima een boek lezen of een film kijken, en tegelijkertijd je oog richten op Hem.
Met het eerste deel ben ik het helemaal eens. Maar zo iemand zal nog steeds ook gewoon tijd besteden aan ontspanning, je verdiepen in andere zaken enzo. Een bekeerde kan nog steeds gezellig bij mensen op visite gaan, mooie wandelingen maken, een boek over de oorlog lezen. En sommigen kunnen dan ook een film kijken over de oorlog, of over de natuur, of wat voor een vorm van ontspanning dan ook, mits het binnen de Bijbelse kaders van wat goed voor ons is, is.oesterschelpje schreef:Het gaat er ook niet om of je zelf al gekozen hebt voor Christus, maar het gaat erom of je al gekomen bent aan Zijn voeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
albion schreef: Nee er staat 6 dagen zult gij arbeiden. Dat is je dagelijks werk. In Engeland ging bij sommige predikanten van de Strict Baptist om 2 uur de sabbath al in. Na 14.00 uur mocht er niet meer gewerkt worden, alleen het hoognodige. Die mensen namen het nu eenmaal nauw (en ik zou niet weten wat daar op tegen is). Vroeger kwam ik wel eens in de Achterhoek op zaterdagmiddag en dan was alles aan kant ook de buitenboel. Wat een rust.
5 Daarna vraagden Hem de Farizeën en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen?
6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.
7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;
8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.
9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.
10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.
11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet.
12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen;
13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.
13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
14 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.
15 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij omreist zee en land, om een Jodengenoot te maken, en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der helle, tweemaal meer dan gij zijt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.