Kootwijkerbroek

Wilhelm

Re: Kootwijkerbroek

Bericht door Wilhelm »

Toch ben ik aan het denken gezet door de documentaire.
Natuurlijk is geweld niet goed. Maar hier was wel wat aan de hand.
Ook de kwetsende opmerkingen uit de mond van Min. Brinkhorst tov het christelijke geloof hebben de verhoudingen niet goed gedaan.
Ook de openbaarheid was maar is nog steeds ver te zoeken.

Ik heb me er inhoudelijk nooit in verdiept en stond ook met een oordeel klaar over de opstelling van de mensen uit Kootwijkerbroek.
Toch moet ik zeggen dat ik na het zien van de documentaire het zo stellig niet meer durf te zeggen. Het gaat hier over vragen van recht of onrecht, waarheid of leugen die de levens van deze boeren beheersten. Een stuk empathie is noodzakelijk om ook maar iets hierover te durven zeggen.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:
refo schreef:Is er een parallel met de Libische 'opstandelingen'?
Volgens moderne opvattingen dat mensenlevens en dierenlevens gelijkwaardig zijn en gelijke bescherming verdienen is er sprake van een parallel. Anders niet.
Daarnaast: De regering handelde in de situatie Kootwijkerbroek ter bescherming van het hele land. Om te voorkomen dat er een grote uitbraak zou komen van de MKZ, werden dieren binnen een bepaald gebeid rondom een besmette boerderij preventief geruimd. De boeren kregen hiervoor een financiële compensatie.

Het is dus niet te vergelijken met Libië. Hier was een overheid die handelde met het belang van alle burgers op het oog. En die hetgeen ze de burgers afnam, financiëel compenseerde.

De overheid heeft in deze situatie heel redelijk gehandeld. Het klopt, dat de onderzoeken naar de besmette boerderij niet 100% zeker waren, maar de overheid nam de keuze: liever een beperkt gebied preventief ruimen, dan straks heel NL (en heel Europa) besmet met MKZ. Want dat was het risico, als de sluitende testen (die weken duren zou) afgewacht zou worden.

Kortom, opstaan tegen een redelijk handelende overheid, en zeker op zo'n manier: politie en ME beletten en aanvallen, auto's van overheids-inspecteurs in de brand steken of daarin behagen scheppen, ik vindt het niet echt voorbeeldig. In plaats van boete en berouw, in de erkenning dat het onze zonden en ongerechtigheden zijn die dit kwaad over ons gebracht hebben (zoals men van volgelingen van ds. Kersten zou verwachten), was het opstaan tegen het gezag en zelf-handhaving.

En ja, ik ben goed bekend met de ins- en outs van wat er gebeurd is, en ben ook bekend met de Kootwijkerbroekse kant van het verhaal. Maar ook met kennis van zaken valt dit niet goed te praten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Toch ben ik aan het denken gezet door de documentaire.
Natuurlijk is geweld niet goed. Maar hier was wel wat aan de hand.
Ook de kwetsende opmerkingen uit de mond van Min. Brinkhorst tov het christelijke geloof hebben de verhoudingen niet goed gedaan.
Ook de openbaarheid was maar is nog steeds ver te zoeken.

Ik heb me er inhoudelijk nooit in verdiept en stond ook met een oordeel klaar over de opstelling van de mensen uit Kootwijkerbroek.
Toch moet ik zeggen dat ik na het zien van de documentaire het zo stellig niet meer durf te zeggen. Het gaat hier over vragen van recht of onrecht, waarheid of leugen die de levens van deze boeren beheersten. Een stuk empathie is noodzakelijk om ook maar iets hierover te durven zeggen.
!
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:De EO heeft een indrukwekkende documentaire gemaakt over de MKZ crisis, c.q. dierenruiming in Kootwijkerbroek. Helaas viel ik er midden in, dus heb alleen het laatste gedeelte gezien. Maar je kunt via de site van EO nog kijken. Je hoort nu dingen die je niet in de krant gelezen hebt ! Ook komt er o.m. een predikant aan het woord. Hij spreekt bijna liefkozend over : Kootjebroek :)
Hij staat vermeld onder Holland Doc.
Ik ga hem zeker in zn geheel zien !
Ik moet hem nog kijken, heb er intern wel het een en ander aan fragmenten van gezien, en over gelezen. Lassche is een begaafde documentairemaker (denk bijvoorbeeld aan "Nooit meer laf", "de vergeten polen rond de slag om Arnhem" en "de boer die zou gaan emigreren".)

Ik ben erg benieuwd naar deze documentaire.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Documentaire is hier te bekijken : http://player.omroep.nl/?aflid=12334601
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Ik heb een stuk gekeken, maar wat verschrikkelijk toch wat die mensen door hebben moeten maken. Ik denk dat wij daar niet in kunnen komen, als je het niet zelf beleefd hebt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
vlinder

Bericht door vlinder »

memento schreef: De boeren kregen hiervoor een financiële compensatie.
Dit is één van de zwakste argumenten die je kunt gebruiken. Een dier is niet altijd met geld te vervangen. Daarnaast duurt het soms 25 jaar om een goede melklijn op te bouwen en die is in één keer weg.

Verder kan ik mij de houding van de boeren voorstellen, maar is die niet christelijk geweest. Ik heb de onmacht gezien en gevoeld wat dit teweeg brengt. In dit dorp vonden de boeren preventie en ruimen prima, maar tot op de dag van vandaag bestaat er twijfel of er bij desbetreffende boer echt MKZ was, omdat deze boer al eerder rare dingen had. Toen hij al eerder bijna failliet was vloog opeens zijn schuur en woonhuis in de brand en was er voor de verzekering niets meer te checken. Toen er MKZ kwam, werd al gezegd: als het ergens komt, is het bij die boer, en zo gebeurde....
Als je dit weet, de testen die in België waren uitgevoerd waren negatief, in Nederland positief waardoor tot ruimen overgegaan is, dan voel je onrecht en kom je voor je dieren en je bedrijf op. Veel emoties. Veel bedrijven zijn al jaren in de familie. Daarbij is de manier waarop voor de dieren is opgekomen niet helemaal goed. Toch begrijp ik wel iets van de frustratie.

En ja, ik weet waar ik het over heb. Destijds kon ik het dorp niet uit om mijn examen te maken op school en zat de ME bij ons op de stoep te kaarten en speelden de buurtkinderen in der ME-bus.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lourens

Bericht door Lourens »

vlinder schreef:

En ja, ik weet waar ik het over heb. Destijds kon ik het dorp niet uit om mijn examen te maken op school en zat de ME bij ons op de stoep te kaarten en speelden de buurtkinderen in der ME-bus.
Ik heb er diverse bij mij achter het stuur gehad. :)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Auto

Bericht door Auto »

Lourens schreef:
vlinder schreef:

Hahaha, straks heb je vlinder nog achter het stuur gehad (die wilde misschien wel eens weten hoe het is om achter het stuur van een ME-Bus te zitten)
vlinder

Bericht door vlinder »

Auto schreef:
Lourens schreef:
vlinder schreef:

Hahaha, straks heb je vlinder nog achter het stuur gehad (die wilde misschien wel eens weten hoe het is om achter het stuur van een ME-Bus te zitten)
Whaha, ik heb er nog foto's van. Misschien staat Lourens er nog wel op...
* gaat direct uit de nachtdienst fotoalbums doorspitten* :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie