Jodenjacht

eilander
Moderator

Re: Jodenjacht

Bericht door eilander »

Marnix schreef:"Joden" wordt wel gebruikt als geuzennaam (als tegenreactie op antisemitische leuzen, spandoeken etc. van supporters van tegenstanders van Ajax.... De geuzennaam die er van gemaakt is gaat wel wat verder dan alleen de harde kern van Ajax. Door hen wordt het zeker niet antisemitisch bedoeld, juist als erenaam.... Daarom denk ik ook net als Parsifal dat Immers ook geen antisemitisme / racisme te verwijten valt.

Even voor het goede plaatje, door de overwinning van ADO op Ajax nadert de Haagse club Ajax tot op 7 punten. Met "we gaan op jodenjacht" wilde Immers de intentie aankaarten om Ajax op de ranglijst te passeren. Het is wel goed dit even in dit perspectief te zetten..... het heeft totaal niets met de 2e wereldoorlog / jodenhaat te maken. Desalniettemin had hij gewoon zijn mond moeten houden, je weet dat het gevoelig kan liggen en je hebt als voetballer een voorbeeldfunctie. Immers accepteert zijn schorsing, bedenkt zich de volgende keer wel 3x voor hij weer wat zingt.... en daarmee is de kous volgens mij wel af. En om verwarring te voorkomen is het natuurlijk beter dat te term "Joden" helemaal uit het Ajax-plaatje verdwijnt. Dan worden dit soort problemen ook voorkomen.

Wat intenties vanuit het Ajax-bstuur betreft:

http://www.nu.nl/sport/2474806/ajax-voo ... joden.html
In je poging om een en ander in perspectief te plaatsen, ga je nu wel voorbij aan dit gegeven (uit Elseviercommentaar van vandaag, maar het is overigens niet nieuw, zoals bekend):
Het Openbaar Ministerie gaat verder een strafrechtelijk onderzoek doen naar de ADO-supporters die niet alleen met Immers meezongen, maar ook de strafbare kreet ‘Hamas, Hamas, joden aan het gas’ zouden hebben geroepen.
Je kunt op grond hiervan niet volhouden dat dit totaal niets met WOII en jodenhaat te maken heeft. Daar komt het wel vandaan! Ook al zou het nu niet meer zo bedoeld zijn, het is zo verwerpelijk als maar enigszins zijn kan.
Ik snap ook wel dat je het niet verdedigt, maar ook in je poging om het in perspectief te plaatsen moet je wel volledig zijn.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:Helaas heb jij niet helemaal door dat de uitspraken voor mensen die de verhoudingen en zo niet snappen nog veel schokkender kunnen overkomen, omdat ze niet snappen dat Ajacieden zichzelf Joden noemen en dat hun geuzennaam is. Dat simpele feit verandert wel iets aan wat er gezegd is. Dat jij dat alleen maar kan afdoen als "bagetaliseren, goedpraten, vergoeilijken" en dat soort onzin vind ik ook erg helaas. Dan snap je er maar bar weinig van.....
De ADO speler was geen Ajacied die liefkozend de "geuzenaam" gebruikte om hun aan te duiden. Deze ADO speler was uit op het denigreren en vernederen van Ajax. En het grofste wat hij kon vinden was het woord "jodenjacht". Dat hij waarschijnlijk niet eens snapt wat hij zegt wil ik graag beamen maar dat doet aan het feit niets af.

Het enkel straffen van deze speler is wel weer hypocriet. Bestuur, Trainer had de schorsing moeten krijgen. Alleen al omdat ze niet ingrepen.
Mara

Bericht door Mara »

Willem: je hebt helemaal gelijk. Doordat ik hier een paar voetballiefhebbers heb lopen, gelukkig alleen van het spel ! slechts een enkele keer op uitnodiging het stadion hebben bezocht, weet ik er meer van dan me lief is.
Tijdens de diverse wereld- en Europacupkampioenschappen, de gekte hier in de buurt. Zelfs jongens die in de kerk op hun mobiel zitten te kijken, wat de tussenstand is. Ik snap trouwens niet waarom je een mobiel mee naar de kerk moet nemen, als je niet dringend bereikbaar moet zijn ! Maar dit terzijde.
Ik heb wel eens oude beelden bekeken, hoe gemoedelijk het er toen aan toe ging. De supporters stonden vlak langs het veld, als bij de eerste de beste dorpswedstrijd. Maar ook de gruwelijke beelden van de diverse stadion-ongelukken. Brand in een houten stadion in Engeland, de ramp in het Heizel stadion in Belgie.
Zo uit de wedstrijd voor Gods troon gedaagd. Vreselijk !
Ik geloof dat er geen enkele sport is, die zoveel "gekte" met zich meedraagt. Mensen raken zichzelf helemaal kwijt.
Dus ja, sportverdwazing, waar alles voor moet wijken, soms zelfs huwelijken op stuklopen ! Omdat pa zonodig op gezinskosten naar een buitenlandse wedstrijd wil.
Eigenlijk is het geen volkssport meer, gezien de entreekaartjes. Sja, de salarissen en bonussen moeten ergens vandaan komen ?
Mensen betalen zonder mopperen mee aan de asobakken van de voetballers (en trainers), maar schelden op het belastingbiljet, waar ze van mee profiteren.
Ik hoor Johan Derksen wel eens, die mopperpot relativeert gelukkig de boel nog enigszins.
Vandaag ben je DE held, DE redder, na een paar keer verliezen roepen ze: eruit met die vent !
Er zit nu een Nederlandse trainer in een of andere Russische enclave, zijn vrouw is niet mee, veel te gevaarlijk. De club wordt gesponsord met Russisch maffiageld. Wat een treurnis om zo je geld te verdienen (om dat in de PCHooftstr uit te laten geven :fi )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:
Marnix schreef:Helaas heb jij niet helemaal door dat de uitspraken voor mensen die de verhoudingen en zo niet snappen nog veel schokkender kunnen overkomen, omdat ze niet snappen dat Ajacieden zichzelf Joden noemen en dat hun geuzennaam is. Dat simpele feit verandert wel iets aan wat er gezegd is. Dat jij dat alleen maar kan afdoen als "bagetaliseren, goedpraten, vergoeilijken" en dat soort onzin vind ik ook erg helaas. Dan snap je er maar bar weinig van.....
De ADO speler was geen Ajacied die liefkozend de "geuzenaam" gebruikte om hun aan te duiden. Deze ADO speler was uit op het denigreren en vernederen van Ajax. En het grofste wat hij kon vinden was het woord "jodenjacht". Dat hij waarschijnlijk niet eens snapt wat hij zegt wil ik graag beamen maar dat doet aan het feit niets af.

Het enkel straffen van deze speler is wel weer hypocriet. Bestuur, Trainer had de schorsing moeten krijgen. Alleen al omdat ze niet ingrepen.
Maar: het was een besloten feestje voor fans. Wat voor soort fan ben je als je dit op internet gooit ?
parsifal

Bericht door parsifal »

Gezien het feit dat de speler en trainer hun excuses hebben aangeboden, toegegeven dat ze fout waren, de schorsing zonder verdere protesten accepteren en de voor de hand liggende niet anti-semmitische bedoelingen van de speler, moeten we denk ik niet meer verder gaan over hen.

De verwijzingen naar Hamas zijn niet anders uit te leggen dan doodverwensingen.
Verder is er wat Ajax betreft veel mis (de bijnamen van Johan Cruijff alleen al), de term godenzoden staat echter ook weer in het perspectief van de oorsprong van de naam Ajax in de Griekse mythologie (al waren de beide Ajaxen daar achterkleinzonen van Zeus). Hier is het denk ik omgekeerd als met de term "jodenjacht", de oorspronkelijke betekenis van de benaming godenzoon voor Ajacieden komt uit de mythologie, maar veel supporters gebruiken hem niet op die manier. De term jodenjacht is oorspronkelijk heel erg anti-Joods, maar wordt door voetbalsupporters niet zo gebruikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Willem

Bericht door Willem »

Mag dit topic verwijderd worden van refoforum? De nut en noodzaak om dit soort uitspattingen te bespreken ontgaat me. Het resulteert te veel in het relativeren van zonden. Aan de speler wordt inderdaad veel te veel opgehangen. Hij is echter ook een produkt van zijn omgeving hoewel hem dat niet vrijpleit.
Enige toegevoegde waarde als het gaat om "evangelisatie" onder betrokkenen van dit incident heeft deze bespreking op dit forum ook al niet.

Hier is het Schriftwoord op van toepassing wat de Heere Jezus eens zei in Luk. 9 vs 16; "Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods."
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:

Het doet aan het feit dat hij het niet had moeten doen inderdaad niets af. Denigreren en vernederen was niet echt aan de orde, en groffer dan "jodenjacht" valt met gemak te erger te maken. Een voorbeeld noem je verderop zelf al. Je chargeert.... maar dat mag... en als ik het dan iets relativeer, dan wordt er opeens gebagatelliseerd... Dat laatste zou een hoop minder worden als je iets meer bij de feiten bleef en niet zo zou chargeren :)

"Hamas, Hamas, Joden aan het gas" is van een totaal andere orde, waarbij wordt gewezen op de 2e wereldoorlog, de poging een heel volk uit te roeien, waarbij miljoenen ook inderdaad stierven.

@ Mara: Wat voor supporter je dan bent? Een hele domme. Maar daar zijn er helaas genoeg van te vinden....

@ Eilander: Wat jij noemt gaat niet om Immers maar om wat fans hebben geroepen.... in een totaal andere categorie..... Zelfs al doel je op Ajacieden, dan nog is het een doodsverwensing aan hun adres.... Dat het OM dat gaat onderzoeken en mogelijk bestraffen lijkt me een zeer goede zaak. Want dat raakt wel degelijk de vreselijke gebeurtenissen die deze bevolkingsgroep heeft meegemaakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:Mag dit topic verwijderd worden van refoforum? De nut en noodzaak om dit soort uitspattingen te bespreken ontgaat me. Het resulteert te veel in het relativeren van zonden. Aan de speler wordt inderdaad veel te veel opgehangen. Hij is echter ook een produkt van zijn omgeving hoewel hem dat niet vrijpleit.
Enige toegevoegde waarde als het gaat om "evangelisatie" onder betrokkenen van dit incident heeft deze bespreking op dit forum ook al niet.

Hier is het Schriftwoord op van toepassing wat de Heere Jezus eens zei in Luk. 9 vs 16; "Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods."
Het lijkt me een goede discussie, waarvoor ook ruimte is op dit onderwerp... actueel nieuws wat in Nederland speelt. Ik snap niet zo goed waarom hier geen ruimte voor zou zijn... het gaat niet over de sport voetbal maar over wandaden die maatschappelijke invloed en nieuwswaarde hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:Mag dit topic verwijderd worden van refoforum? De nut en noodzaak om dit soort uitspattingen te bespreken ontgaat me. Het resulteert te veel in het relativeren van zonden. Aan de speler wordt inderdaad veel te veel opgehangen. Hij is echter ook een produkt van zijn omgeving hoewel hem dat niet vrijpleit.

Het lijkt me een goede discussie, waarvoor ook ruimte is op dit onderwerp... actueel nieuws wat in Nederland speelt. Ik snap niet zo goed waarom hier geen ruimte voor zou zijn... het gaat niet over de sport voetbal maar over wandaden die maatschappelijke invloed en nieuwswaarde hebben.
Me dunkt dat het Refoforum - als ze hun grondslag serieus nemen - geen topic zal tolereren waarin b.v. wordt besproken welke zonden en wandaden - met veel och's en ach's - er bedreven worden op de Wallen. Het heeft geen zin om daar bedreven schandelijkheden - die toevallig op you tube worden geplaatst - te bespreken. Het is een inherent zondige omgeving.
Exact hetzelfde geldt nu voor het voetballen wat er plaatsvind in de eredivisie. Onderstaand heb ik toch duidelijk genoeg gemaakt dat alle geboden van God worden overtreden in de "voetbalcultus". Het is des te beschamender dat de kranten vol staan over het gebruik van het woord "jodenjacht" maar dat over het misbruik van de naam van onze God gedurende deze "entertaining" geen nieuws is wat artikelen in de media rechtvaardigt noch nieuws genoeg is om een topic op RF te openen.
Als men zich dit realiseert dan spreken we niet meer over die speler. Maar dan bagatelliseren we ook niet de zonde.

Dan is er enkel een roep om schuldvergeving uit genade, omdat wat er gebeurd op het voetbalveld en op de wallen ook in mijn hart leeft. Zelfkennis levert meer inzicht op in wat er leeft in het mensenhart dan het bestuderen van alle tv programma's bij elkaar. En wat betreft de heiliging van het leven doet het bidden om bewaring met Psalm 119 "Wend, wend mijn oog van d'ijdelheden af". En van het Schriftwoord van Matt. 18 vs 9 "En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar één oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden" begin je iets te begrijpen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik weet het niet Willem, maar dan kun je het Bijbelboek Richteren ook beter maar gesloten laten. Als je ziet wat voor narigheid dáárin beschreven wordt...
Vanwaar ineens deze opwinding over een maatschappelijk verschijnsel dat we allemaal kennen en waar we bij tijd en wijle mee geconfronteerd worden?
memento

Bericht door memento »

Moderator opmerking

Discussie over het modereerbeleid is niet toegestaan op het forum. Vragen en opmerkingen daarover kunnen via PB naar één van de moderators.
Mara

Bericht door Mara »

We kunnen onze ogen sluiten voor al dit soort nieuws, maar het is er. Wacht maar tot je kind groter is, dan komt hij er mee thuis. Kun je ook niet doen alsof het niet bestaat, of simpelweg je afkeuring laten blijken. Kinderen van tegenwoordig willen uitleg.
Dus kop in het zand en op R.F. erover zwijgen, lijkt mij niet nuttig.
Tot nu toe heb ik geen onvertogen woord er over gelezen, de meningen zijn enigszins verdeeld, logisch en niks mis mee.
rekcor

Bericht door rekcor »

Willem schreef: Het 2e gebod. Van deze "godenzonen" worden plaatjes gemaakt waar onze jeugd regen en wind troseert om die bij de supermarkt te bemachtigen. De laatste keer hadden ze bij de AH dranghekken geplaatst om de jeugd in het gareel te houden. Lijkt me beeldendienst.
(...)
Het 6e gebod. Bekijk de opstootjes en de overtredingen eens. In het veld heb je een tegenstander. Een tegenstander maak je af. De scheidsrechter voorkomt - ook weer met scanties - dat mensen fysiek worden gemolesteerd, dat levert nl. teveel schade voor de dader zelf op.
Het 7e gebod. Als je geinteresserd bent, lees/luister/bekijk de commentaren van b.v. Johan Derksen op Wesley Schneider en zijn - huidige - vrouw.
Het 8e gebod. Valsspelen is het onterecht toeeigenen van iets wat je niet - volgens de afspraken - toekomt. De uitdrukking "Het resultaat telt" is zowel een overtreding van het 8e als het 9e gebod. In het voetbal is de norm dat regels overtreden om voordeel te behalen GOED is zolang de scheidsrechter het niet ziet. Dat is stelen.
Het 9e gebod. Als de bal uit is, steken steevast beide partijen de hand op dat de ingooi voor hun is. Men kan zich weleens vergissen maar in bijna alle gevallen liegt er 1 partij bewust om voordeel te behalen.
Het spijt me, maar ik moet toch een beetje glimlachen om deze voorbeelden. Met eenzelfde redenering kun je het spelen van gezelschapsspelletjes afkeuren (daar speelt men ook vals), koninginnedag (daarbij moet ook politie optreden), dominees/ouderlingen worden in sommige kringen ook verheerlijkt (verafgoding), etc.

Begrijp me goed: ik wil het professionele voetbal hier zeker niet goedpraten, maar we moeten wel zuivere argumenten blijven gebruiken.
Willem schreef:Ja, dat is een begrijpelijke reactie. Ook Jeremia moest al klagen dat hij een man van twisting en krakeel was. En waarom?
Ok, dus jij bent Jeremia, en 'wij refoforummers' het afvallige Israel. Helder.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Willem schreef:

Dat laatste is ook hypocriet, hoe kan het bestuur ingrijpen dan, als een hele meute fans in het supportershome dit scandeert.
Wat hadden ze moeten doen dan in zo'n herrie.
Lex Immers kon er met de microfoon al nauwelijks bovenuitkomen.
Mara

Bericht door Mara »

Er wordt nog steeds over gepraat. Velen vinden het van die voetballer behoorlijk naief dat hij niet besefte wat hij riep. Terecht wordt er gesteld dat naiviteit in deze, zeer gevaarlijk kan zijn. Hoe kwam Hitler aan de macht ? Mede door goedgelovigheid, naiviteit.
Het zegt toch wel wat als iemand niet beseft dat : hamas, joden aan het gas, bedoeld wordt als geintje en geen idee heeft dat het zeer kwetsend is.
Wat heeft die gozer zitten doen tijdens de geschiedenisles ?
Of wat doet hij tijdens de 2 minuten op 4 mei ?
Ik verbaas me er elk jaar over, hoeveel kinderen er dan buitenspelen. Daar begint het toch mee ? Binnenhalen en als je niet naar de plaatselijke dodenherdenking gaat, die 2 minuten laten meemaken.
Wij gaan soms naar de plaatselijke kranslegging en het verbaast ons dat er elk jaar meer (jonge) mensen bijkomen. Ook bij de Waalsdorpervlakte ! Het leeft dus nog wel zeker.
Plaats reactie