Waarom heb je een zendingsdag nodig om de wereldlijke ijdelheden te kunnen vermijden? Dat is iets van ik niet snap.-DIA- schreef:De zendingsdag was ook ingesteld op Koninginnedag zodat de christenen de wereldklijke ijdelheden zouden kunnen mijden.caprice schreef: Kom, ga met ons, en doe als wij!
Naar de Mbuma-zendingsdag...
Nog niet zo heel lang geleden was ook de zendingsdag van de GG op Koninginnedag...
Wat ik bij de M'Buma constateer is dat er vaker predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gem. spreken.
Dit is wel toe te juichen. Gelukkig is er dan toch herkenning over de kerkmuren heen.
Koninginnedag 2011
Re: Koninginnedag 2011
Ben je dan ook niet christelijk opgevoed? Wat wil je hiermee uitlokken? Toch niet... een... Nee dat zal toch niet.Mister schreef:Waarom heb je een zendingsdag nodig om de wereldlijke ijdelheden te kunnen vermijden? Dat is iets van ik niet snap.-DIA- schreef:De zendingsdag was ook ingesteld op Koninginnedag zodat de christenen de wereldklijke ijdelheden zouden kunnen mijden.caprice schreef: Kom, ga met ons, en doe als wij!
Naar de Mbuma-zendingsdag...
Nog niet zo heel lang geleden was ook de zendingsdag van de GG op Koninginnedag...
Wat ik bij de M'Buma constateer is dat er vaker predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gem. spreken.
Dit is wel toe te juichen. Gelukkig is er dan toch herkenning over de kerkmuren heen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zullen we hier maar weer teruggaan waar het topic voor bedoeld is, de aankondigingen/bijeenkomsten die DV worden gehouden op 30 april.
Ik kan me niet voorstellen dat het daarvoor op koninginnedag gehouden word, wat is er mis mee, om op "gepaste" wijze deze "Hollandse" dag te vieren-DIA- schreef:
De zendingsdag was ook ingesteld op Koninginnedag zodat de christenen de wereldklijke ijdelheden zouden kunnen mijden.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Het was ook anders.
Toen er een zendingsdag bedacht werd in de jaren 50 om de belangstellende leden te informeren over het te starten zendingswerk is begonnen op koninginnedag omdat de mensen dan toch vrij hadden.
In die tijd hadden de mensen niet zoveel vrije dagen.
Omdat het toch spijtig was dat de kinderen dan niet naar hun oranjefeest konden en anderzijds de scholen met halve oranjefeest-klassen zaten is besloten het naar een zaterdag vlak voor de vakantie te verplaatsen.
Van een van de straat houden ivm vreselijke feesten is geen sprake. Wie naar die feesten gaat gaat niet naar de zendingsdag en andersom.
Toen er een zendingsdag bedacht werd in de jaren 50 om de belangstellende leden te informeren over het te starten zendingswerk is begonnen op koninginnedag omdat de mensen dan toch vrij hadden.
Omdat het toch spijtig was dat de kinderen dan niet naar hun oranjefeest konden en anderzijds de scholen met halve oranjefeest-klassen zaten is besloten het naar een zaterdag vlak voor de vakantie te verplaatsen.
Van een van de straat houden ivm vreselijke feesten is geen sprake. Wie naar die feesten gaat gaat niet naar de zendingsdag en andersom.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Het ligt er aan of je kinderen hebt of niet. Ik zie me met (jonge) kinderen niet naar een zendingsdag gaan. Ik moest vroeger wel eens mee naar de kerk, dan kon ik naar buiten kijken en zag de lampionnenoptocht voorbij gaan
Wij bezoeken meestal een braderie (of meerdere, ligt aan het weer) mijn man doet meestal wat achterstallige kleine klusjes, ik kijk smorgens even naar het koninklijk gezelschap, wat ze aan hebben en of het er allemaal gezellig uitziet.
Bij mooi weer is een rondje door de polder fietsen ook een optie. (maar de laatste 2 keren kwamen we met een kitten thuis
) dus andere weg kiezen maar. 

Wij bezoeken meestal een braderie (of meerdere, ligt aan het weer) mijn man doet meestal wat achterstallige kleine klusjes, ik kijk smorgens even naar het koninklijk gezelschap, wat ze aan hebben en of het er allemaal gezellig uitziet.
Bij mooi weer is een rondje door de polder fietsen ook een optie. (maar de laatste 2 keren kwamen we met een kitten thuis

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Goede bijdrage! Hoe makkelijk komen er apocriefe verhalen in de wereld over de intenties waarmee zo'n zendingsdag juist op koninginnedag werd gepland.refo schreef:Het was ook anders.
~~Soli Deo Gloria~~
Inderdaad. Zoiets vermoedde ik al. Bedankt Refo!Hendrikus schreef:Goede bijdrage! Hoe makkelijk komen er apocriefe verhalen in de wereld over de intenties waarmee zo'n zendingsdag juist op koninginnedag werd gepland.refo schreef:Het was ook anders.
Terwijl refo's bijdrage niet gaat over Mbuma.Mister schreef:Inderdaad. Zoiets vermoedde ik al. Bedankt Refo!Hendrikus schreef:Goede bijdrage! Hoe makkelijk komen er apocriefe verhalen in de wereld over de intenties waarmee zo'n zendingsdag juist op koninginnedag werd gepland.refo schreef:Het was ook anders.
Hoewel de meesten dus niet op de zendingsdag zullen komen, wat ik er van lees, is uw gift voor het zendingswerk uiteraard broodnodig en van harte welkom.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Afgelopen biddag nog gelegenheid voor gehadcaprice schreef:Hoewel de meesten dus niet op de zendingsdag zullen komen, wat ik er van lees, is uw gift voor het zendingswerk uiteraard broodnodig en van harte welkom.

http://stephanos.nl/page/hartelijk-welk ... -stephanos
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
zo ken ik er nog wel meer van.caprice schreef:Hoewel de meesten dus niet op de zendingsdag zullen komen, wat ik er van lees, is uw gift voor het zendingswerk uiteraard broodnodig en van harte welkom.
Gift: de zustergemeente van ons in Japan. Door de aardbeving helaas niks meer van over.
Gaat er nog iemand wel naar de zendingsdag?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
caprice schreef:Gaat er nog iemand wel naar de zendingsdag?
Ik ben niet in de gelegenheid. Maar over het algemeen is het een trend dat de belangstelling voor de zendingsdagen afneemt. Hoogtijdagen waren de jaren 60 en 70 volgens mij. Daarna is de belangstelling meer een meer gaan tanen. Ik denk dat dit geldt zowel voor de zendingsdag van de Geref. Gem. als die van de MBuma Zending.
In de dagen dat de zendingsdagen nog goed werden bezocht ontstonden ook de regionale zendingsdagen. In Zeeland en in Rijssen. Dit is nooit geworden wat men er van gehoopt en verwacht had. De eerste regionale zendingsdag in Rijssen zou men met een wererlds woord wel een flop kunnen noemen. Bij lange na kwam niet het verwachte aantal mensen opdagen... Deze trend zette door, ook landelijk.
Toch zijn er hier ook nog mensen die elke "dag" waarnemen. Zowel de MBuma zendingsdag, Zendingsdag van de Geref. Gem., de toogdag vab de GBS, de partijdagen van de SGP, en meer van dit soort dagen. Vaak zijn het dezelfde mensen die trouw blijven gaan, zoals ik van een vriend hoorde, die al deze dagen blijft bezoeken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Voor de Mbuma zendingsdagen, GBS toogdagen, etc kan ik niet spreken, maar de bezoekersaantallen van de GG-zendingsdagen vertonen wel steeds een stijgende lijn. Dat komt denk ik door de bredere opzet, kinderopvang, etc.-DIA- schreef:Daarna is de belangstelling meer een meer gaan tanen. Ik denk dat dit geldt zowel voor de zendingsdag van de Geref. Gem. als die van de MBuma Zending.
Voor het complete programma zie: www.zendingsdag.nl; van harte aanbevolen!