Verwarrend hè.... Het ligt er aan wat je kijkt, hoe je kijkt. Bij dvd's, computer enzo heb je iets meer controle wat je kijkt enzo. Je kiest eerst wat uit, kan research doen enz.Mara schreef:Sorry, ik snap het even niet. Bios maakt niet zoveel uit, maar tv is not done![]()
Dvd mag weer wel, via de computer.
De klas waarin mijn kind zat, was onverwachts een middag vrij, op de reform. school, hij was de enige die niet meeging naar de bios, maar werd wel gepest omdat hij tv keek. Ik was het even kwijt.
Ervaringen met goede DVD's ?
Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 mar 2011, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ging vooral in op de reactie dat het voor de jeugd allemaal niet uitmaakt, dia andere normen en waarden hebben dan vroeger. Sfeer is wel erg afhankelijk van het soort film, en de leeftijd. Jongeren zijn vaak wat luidruchtiger... Wat dat betreft vind ik de sfeer in een filmhuis wel beter, rustiger.Willem schreef:Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar - als God het niet genadig verhoed - het gezegde - "Hoe ouder hoe goddelozer" is toch wel herleidbaar op de Bijbel. De leeftijd - van deelnemers of kijkers - is iig geen criterium om te bezien of iets wel of niet geoorloofd is.Marnix schreef:Overigens was het dus in het filmtheater, de gemiddelde leeftijd was minstens 40 en er was op een stuk of 4 mensen na, niemand onder de 25 te bekennen. Die gaan blijkbaar liever naar bioscoop dan filmtheater.
Lang geleden, toen ik Dpl. militair was, heb ik een bios bezocht en daarnaast films die in de kazerne werden vertoond.
Die films hebben mij veel schade berokkend, dusdanig dat ik daarna nimmer meer het heb aangedurfd een bios te bezoeken.
Ik weet zeker dat als de Heere mij niet had weerhouden ik me volledig had overgegeven aan niet goede DVD's/films met alle gevolgen van dien.
Ik kan dan ook niet goed begrijpen dat Marnix er geen problemen mee heeft.
Ik stel dat omdat ik weet dat de bioscoop nimmer films vertoont die een goede DVD draait.
Sorry Marnix, ik begrijp het echt niet.
Ik ben doodsbenauwd dat het me meesleurt en nog verder van God afbrengt.
Die films hebben mij veel schade berokkend, dusdanig dat ik daarna nimmer meer het heb aangedurfd een bios te bezoeken.
Ik weet zeker dat als de Heere mij niet had weerhouden ik me volledig had overgegeven aan niet goede DVD's/films met alle gevolgen van dien.
Ik stel dat omdat ik weet dat de bioscoop nimmer films vertoont die een goede DVD draait.
- MarthaMartha
Dat kun je niet zo stellen!jvdg schreef:Lang geleden, toen ik Dpl. militair was, heb ik een bios bezocht en daarnaast films die in de kazerne werden vertoond.
Er worden ook films gedraaid die wel verantwoord zijn.
Op dit moment kun je bijvoorbeeld ook 'Narnia' zien (geen discussie hierover graag, de meningen zijn verdeeld, weet ik, maar is een christelijke film). Of je die nu thuis kijkt of in de bios, dat maakt m.i. niet uit (en nee, ik kijk hem noch thuis noch in de bios).
Zelfde met bepaalde oorlogsfilms.
Het verbaast me altijd dat massa's jongeren die geen tv kijken, niet naar de bios gaan, bijvoorbeeld wel massaal naar het omniversum gaan...
Ik pleit niet voor bios bezoek... maar wel voor een eerlijke benadering... de zonde zit niet in het gebouw of in een kastje, maar wordt bepaald door wát er gekeken wordt. De film moet vallen binnen de kaders van Gods geboden. Dan blijft er weinig over, zowel in de bios als op tv, als ook thuis..... dat maakt voor mij geen verschil.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
He Jvdg, ik begrijp je angst, ook omdat je eerlijk aangeeft waar die vandaan komt. Daarom ben ik ook blij met dit topic, hier kunnen ervaringen met goede DVD's / films worden gedeeld, films die geen schade berokkenen, integendeel. Dat is natuurlijk wel een ander verhaal dan naar willekeurige films in de bioscoop / kazerne te gaan die je wel veel schade berokkenen. Dat je daarom ver bij iedere film vandaan blijft begrijp ik ook, een afgekickte alcoholist zal ook geen druppel alcohol meer drinken. Hij zal misschien ook niet begrijpen waarom anderen die (in zijn ogen rotzooi) nog wel drinken. Terwijl het niet verkeerd is als iemand er op een verantwoorde wijze van geniet. Zo werkt het hier denk ik ook. Ik hoop dat je het iets beter gaat begrijpen, dat jouw angst en keuze om er zo ver mogelijk vandaan te blijven, niet de enige mogelijkheid is, dat er ook iets bestaat als "verantwoord er mee omgaan". En die keuze is aan ieder persoonlijk en laat wie eet en drinkt wie niet eet en drinkt niet veroordelen en vice versa, en wie wel verantwoorde films kijkt wie dat niet doet niet veroordelen... en vice versa.jvdg schreef:Lang geleden, toen ik Dpl. militair was, heb ik een bios bezocht en daarnaast films die in de kazerne werden vertoond.
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 mar 2011, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik denk dat dit niet het juiste criterium is om te beoordelen of iets goed is of niet.Marnix schreef:Ik kan bij een goede film God danken daarna.... net zoals na een wandeling in de natuur, of een gezellige avond met vrienden. Het doel is vooral ontspanning en bij goede films ook wel om er van te leren. Dat lijkt me niet verkeerd.oesterschelpje schreef:Net als Albion ben ik ook 1 keer naar de bios geweest.
Ook ik voelde van binnen dat dit niet kon.
Wat is het doel van films e.d bekijken?
Is dat tot eer van God?
Mijn ervaring is dat je veel beter een goed boek kan pakken, of je verdiepen in een Bijbelstudie, dan 2 uur in de bios te zitten en er nog leger uitkomen dan dat je er in bent gegaan.
Dat heb ik ook niet gesteld. Er werd gevraagd naar het doel en of het tot Gods eer is, daar heb ik kort wat over gezegd, zonder dat als argument te gebruiken dat het daarmee dus goed is
Het is wel zo dat als je iets tot Gods eer kan doen, dat goed is, maar als iemand zegt: "Ik kan dat doen en God eren" wil niet zeggen dat dat ook echt zo is. Een vrijzinnige christen zal bijvoorbeeld wel meer dingen kunnen bedenken waarvan hij zegt: Ik kan dat doen en God eren.... waar wij onze vraagtekens bij zouden stellen.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Juist!Marnix schreef:Een vrijzinnige christen zal bijvoorbeeld wel meer dingen kunnen bedenken waarvan hij zegt: Ik kan dat doen en God eren.... waar wij onze vraagtekens bij zouden stellen.

En anderzijds kan je ook niet zomaar stellen: Ik kan dat niet dus is het voor ons beiden fout. Naast zeggen: Dat en dat mag best want mijn geweten veroordeelt me niet en ik kan God er voor eren, kan je ook dingen bedenken die niet mogen terwijl ze Bijbels gezien wel mogen (vrijzinnigheid vs. wetticisme) :Kortom, naast het kijken naar ons geweten moeten we ook naar de Bijbel kijken, naar Gods wil... en niet slechts op basis van ons geweten bepalen wat wel en niet mag.
Nee MM de zonde zit zeker niet in dat gebouw. Net zo min als in de grasmat of de voetbal. Maar het is het geheel ! Ik zou me echt niet op mn gemak voelen in een bios, dus ik ga niet. Er is een stroming die elke film sowieso veroordeelt. Dat er niks of niemand nagespeeld mag worden.MarthaMartha schreef:Dat kun je niet zo stellen!jvdg schreef:Lang geleden, toen ik Dpl. militair was, heb ik een bios bezocht en daarnaast films die in de kazerne werden vertoond.
Er worden ook films gedraaid die wel verantwoord zijn.
Op dit moment kun je bijvoorbeeld ook 'Narnia' zien (geen discussie hierover graag, de meningen zijn verdeeld, weet ik, maar is een christelijke film). Of je die nu thuis kijkt of in de bios, dat maakt m.i. niet uit (en nee, ik kijk hem noch thuis noch in de bios).
Zelfde met bepaalde oorlogsfilms.
Het verbaast me altijd dat massa's jongeren die geen tv kijken, niet naar de bios gaan, bijvoorbeeld wel massaal naar het omniversum gaan...
Ik pleit niet voor bios bezoek... maar wel voor een eerlijke benadering... de zonde zit niet in het gebouw of in een kastje, maar wordt bepaald door wát er gekeken wordt. De film moet vallen binnen de kaders van Gods geboden. Dan blijft er weinig over, zowel in de bios als op tv, als ook thuis..... dat maakt voor mij geen verschil.
Daarom zijn Bijbelse films "op het randje". Zolang God daar niet in meedoet als bestaand personage, vinden velen dit aanvaardbaar.
Voor mij valt het kijken naar een verantwoorde DVD (film) in hetzelfde kader als het lezen van een goed boek.
Om beeld kun je anno 2011 niet meer heen. Bij de slager hangt zelfs een beeldbreed tv, kun je zien hoe hij zijn verse worst maakt en waar hij zijn koeien vandaan haalt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- MarthaMartha
temeer daar het geweten wordt gevormd door opvoeding en omgeving...Marnix schreef:
En anderzijds kan je ook niet zomaar stellen: Ik kan dat niet dus is het voor ons beiden fout. Naast zeggen: Dat en dat mag best want mijn geweten veroordeelt me niet en ik kan God er voor eren, kan je ook dingen bedenken die niet mogen terwijl ze Bijbels gezien wel mogen (vrijzinnigheid vs. wetticisme) :Kortom, naast het kijken naar ons geweten moeten we ook naar de Bijbel kijken, naar Gods wil... en niet slechts op basis van ons geweten bepalen wat wel en niet mag.
Het geweten dient dus getoetst te worden aan Gods Woord.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Nee, mijn man heeft er minder moeite mee. Maar zal mij niet meevragen naar een bios. Wij hebben meer dingen waar we elkaar vrij in laten. Dat werkt prima.Marnix schreef:
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dan hebben jullie dat goed geregeld. 
@ MarthaMartha: Mee eens. En dan kan het nog steeds zijn dat de een niet gaat en de ander wel en dat dat goed is.... en als het goed is veroordelen we elkaar daar niet op, minachten we de ander er niet om enz.

@ MarthaMartha: Mee eens. En dan kan het nog steeds zijn dat de een niet gaat en de ander wel en dat dat goed is.... en als het goed is veroordelen we elkaar daar niet op, minachten we de ander er niet om enz.
Ik heb net Ordet gezien
Een Deense film van regiseur Dreyer uit de jaren 50. De film is gebaseerd op een toneelstuk van Kaj Munk. Deze film zet wel aan tot nadenken en ik denk dat het zeker terecht is dat hij op veel lijstjes staat van aanbevolen films op Christelijke websites. Deze film is ook gemaakt door een Christen, in tegenstelling tot andere aanraders zoals bijvoorbeeld Sophie Scholl of Chariots of Fire.
Een Deense film van regiseur Dreyer uit de jaren 50. De film is gebaseerd op een toneelstuk van Kaj Munk. Deze film zet wel aan tot nadenken en ik denk dat het zeker terecht is dat hij op veel lijstjes staat van aanbevolen films op Christelijke websites. Deze film is ook gemaakt door een Christen, in tegenstelling tot andere aanraders zoals bijvoorbeeld Sophie Scholl of Chariots of Fire.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tja, Kaj Munk.parsifal schreef:Ik heb net Ordet gezien
Ik heb ervan en over gelezen, en heb zijn parochiekerk bezocht.
Geen touristische trekpleister ofzo.
Met alle ingetogenheid wordt hij daar herdacht.
Ik zou graag die film willen zien, mits die film overeenstemt met zijn leven.
Zoja, kun je mij de titel geven of het adres waar ik deze film kan aanschaffen?