Wannneer is avondmaalsgang Goddelijk bevel?

Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wannneer is avondmaalsgang Goddelijk bevel?

Bericht door Marco »

Willem schreef:
Marco schreef:Kleine overweging bij deze discussie:

Let op de formulering in het doopformulier: Hij (de Geest) eigent ons toe wat wij in Christus hebben: de afwassing van de zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven.
Toe-eigening is niet iets dat zich tussen je oren afspeelt, of afhangt van de mate van geloofsbeleving. Je eigent jezelf niets toe.
Al kan het best zo zijn, dat het tussen-je-oren niet altijd even sterk aanwezig is. Maar daar is het Avondmaal voor: ter versterking van het geloof.
Dus.. juist als je je eigenlijk nauwelijks kan voorstellen dat het (ook) voor jou is, moet je aangaan. Als het vanzelfsprekend is dat je aangaat, kan je beter blijven zitten..
Onlangs werd dit getypeerd als een "conclusie" geloof.
Zowel in dit topic als in andere topics zie ik telkenmale deze redeneertrant.
Typeer het zoals je wilt. Maar gooi dan wel eerst het doopformulier de deur uit. Met het avondmaalsformulier erbij.

Zoals Memento terecht opmerkt: er zit altijd een spanning tussen aanmoeten en niet kunnen/mogen. Dat probeerde ik ook in bovenstaande bijdrage te vatten. Maar als de opmerkingen dat het avondmaal bedoeld is om geloof te versterken, en dat de toe-eigening van het heil van de Geest komt, conclusiegeloof zijn, ben ik blij dat ik een conclusiegeloof mag hebben.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wannneer is avondmaalsgang Goddelijk bevel?

Bericht door Fjodor »

Marco schreef:
Willem schreef:
Marco schreef:Kleine overweging bij deze discussie:

Let op de formulering in het doopformulier: Hij (de Geest) eigent ons toe wat wij in Christus hebben: de afwassing van de zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven.
Toe-eigening is niet iets dat zich tussen je oren afspeelt, of afhangt van de mate van geloofsbeleving. Je eigent jezelf niets toe.
Al kan het best zo zijn, dat het tussen-je-oren niet altijd even sterk aanwezig is. Maar daar is het Avondmaal voor: ter versterking van het geloof.
Dus.. juist als je je eigenlijk nauwelijks kan voorstellen dat het (ook) voor jou is, moet je aangaan. Als het vanzelfsprekend is dat je aangaat, kan je beter blijven zitten..
Onlangs werd dit getypeerd als een "conclusie" geloof.
Zowel in dit topic als in andere topics zie ik telkenmale deze redeneertrant.
Typeer het zoals je wilt. Maar gooi dan wel eerst het doopformulier de deur uit. Met het avondmaalsformulier erbij.

Zoals Memento terecht opmerkt: er zit altijd een spanning tussen aanmoeten en niet kunnen/mogen. Dat probeerde ik ook in bovenstaande bijdrage te vatten. Maar als de opmerkingen dat het avondmaal bedoeld is om geloof te versterken, en dat de toe-eigening van het heil van de Geest komt, conclusiegeloof zijn, ben ik blij dat ik een conclusiegeloof mag hebben.
Maar het kan ook niet zo zijn dat we Christus hebben maar het inwendige getuigenis van de Geest niet. Dat staat ook niet in het doopformulier. De toe-eigening door de Geest is er net zo goed als het hebben in Christus. Dat moeten we niet uit elkaar gaan halen.
Het is de vraag wat je bedoelt met het 'nauwelijks kunnen voorstellen dat het ook voor jou is'.
Heb je het dan over aanvechting van de zekerheid die er ten diepste wel degelijk is? Dan moet je inderdaad aangaan.
Is dat een niet kunnen voorstellen die ook niet gepaard gaat met de kennis van Christus? Dan mogen we niet aangaan (maar moeten we het in zekere zin tóch, zoals we ons moeten bekeren).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wannneer is avondmaalsgang Goddelijk bevel?

Bericht door Marco »

Fjodor schreef:Maar het kan ook niet zo zijn dat we Christus hebben maar het inwendige getuigenis van de Geest niet. Dat staat ook niet in het doopformulier. De toe-eigening door de Geest is er net zo goed als het hebben in Christus. Dat moeten we niet uit elkaar gaan halen.
Het is de vraag wat je bedoelt met het 'nauwelijks kunnen voorstellen dat het ook voor jou is'.
Heb je het dan over aanvechting van de zekerheid die er ten diepste wel degelijk is? Dan moet je inderdaad aangaan.
Is dat een niet kunnen voorstellen die ook niet gepaard gaat met de kennis van Christus? Dan mogen we niet aangaan (maar moeten we het in zekere zin tóch, zoals we ons moeten bekeren).
Ik bedoelde het eerste. Ik vrees namelijk dat aanvechtingen als deze bij sommigen worden verward met het niet toege-eigend hebben van het heil, en daarom niet aan durven gaan.

Heb je geen kennis aan Christus, dan heb je inderdaad aan het avondmaal niets te zoeken (of ja, toch wel, maar dan moet je je eerst bekeren, inderdaad).
Plaats reactie