Typeer het zoals je wilt. Maar gooi dan wel eerst het doopformulier de deur uit. Met het avondmaalsformulier erbij.Willem schreef:Onlangs werd dit getypeerd als een "conclusie" geloof.Marco schreef:Kleine overweging bij deze discussie:
Let op de formulering in het doopformulier: Hij (de Geest) eigent ons toe wat wij in Christus hebben: de afwassing van de zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven.
Toe-eigening is niet iets dat zich tussen je oren afspeelt, of afhangt van de mate van geloofsbeleving. Je eigent jezelf niets toe.
Al kan het best zo zijn, dat het tussen-je-oren niet altijd even sterk aanwezig is. Maar daar is het Avondmaal voor: ter versterking van het geloof.
Dus.. juist als je je eigenlijk nauwelijks kan voorstellen dat het (ook) voor jou is, moet je aangaan. Als het vanzelfsprekend is dat je aangaat, kan je beter blijven zitten..
Zowel in dit topic als in andere topics zie ik telkenmale deze redeneertrant.
Zoals Memento terecht opmerkt: er zit altijd een spanning tussen aanmoeten en niet kunnen/mogen. Dat probeerde ik ook in bovenstaande bijdrage te vatten. Maar als de opmerkingen dat het avondmaal bedoeld is om geloof te versterken, en dat de toe-eigening van het heil van de Geest komt, conclusiegeloof zijn, ben ik blij dat ik een conclusiegeloof mag hebben.