Het is een andere discussie, maar volgens Paulus zijn wij weldegelijk 'vrij van de wet'.Dit laatste maakt ons natuurlijk niet vrij van de wet.
Robert
[Aangepast op 27/8/03 door ndonselaar]
Het is een andere discussie, maar volgens Paulus zijn wij weldegelijk 'vrij van de wet'.Dit laatste maakt ons natuurlijk niet vrij van de wet.
Complimenten voor je zeer grondige studie Robert.Oorspronkelijk gepost door Robert
Dat wat hier onder staat is een samenvatting van een studie die ik ernaar gedaan heb. Die vind je hier:
http://www2.jvhebron.com/hebron.nsf/0/E ... penElement
Ik kan me voorstellen dat dit teveel is om te lezen, laat staan om op te reageren.
Ik heb dit document overigens hier al eerder gepost, en plaats het nu alleen om dat Niek erover begon. (al moet Refojongere nog steeds reageren op mijn laatste post aangaande dit onderwerp, tenminste, dat beloofde hij toendertijd dus wat dat betreft is het goed dat het heropend is)
Je maakt hier een tegenstelling tussen ons laten leiden door de Geest en ons laten leiden door de Wet. Deze is er niet, want de wet van God is volmaakt en goed (Rom. 7:16). Zoals je zelf al zegt schrijft de Heilige Geest de wetten in onze harten, zodat we er een inwendig vermaak in krijgen (Rom. 7:22). Dus is er geen tegenstelling tussen het je laten leiden door de wet en het je laten leiden door de Geest. In Jeremia hebben ze het er al over en dus kon er enkel maar gedoeld worden op de wet der Tien Geboden. Jezus geeft daar in de Bergrede enkel een verdiepende uitleg ervan omdat het houden van de wet zo wettisch is geworden dat men het doel ervan niet werkelijk meer inziet. Jezus geeft dus geen nieuwe geboden, maar verklaart en past de wet concreet toe. Ik geloof er dan ook niet in dat God Zijn 'echte' wil niet volledig in de TG staat beschreven. Dan zou Hij Zijn volk voor de gek hebben gehouden. Dat is Godslasterlijk.Paulus leert ons hier dat wij juist om God te dienen ons moeten laten leiden door de Geest, en niet door de ‘oude letter’. Kortom, in ons dagelijks leven moeten wij ons niet laten leiden door ‘oude letters’ maar door dat wat de Geest in ons hart schrijft.
Het gaat hier niet om de tegenstelling tussen het OT en het NT. Met de eerste man wordt hier het verbond der werken bedoeld, daaronder zijn de gelovigen voor hun bekering. Maar Christus heeft hen van de verbintenis van de eerste man, van het verbond der werken, vrijgemaakt, en zij overgaande in het verbond der genade, zo is die oude man gestorven, die heeft geen kracht meer om te verdoemen, maar zij zijn onder een andere man, namelijk Christus, Hem aangenomen hebbende door het geloof.Paulus’ voorbeeld van de getrouwde vrouw die qua leefregel niet met een andere man omgang mag hebben tot haar man sterft. Maar als haar man gestorven is heeft de wet van het huwelijk geen gezag meer over haar. Kortom, zo leert dit voorbeeld ons, de wet heeft (ook) als leefregel gezag over ons tot de dood. Het voorbeeld zegt immers dat de vrouw na de tussenkomst van de dood wel degelijk omgang met een andere man mag hebben. Het voorbeeld zegt niet dat ze geen omgang mag hebben, maar dat ze indien ze het toch heeft niet door de huwelijkswet gestraft zal worden. De conclusie dat Paulus het hier slechts over de vloek van de wet heeft kan hier niet van toepassing zijn. (Ook het vervolg in Romeinen 8, waar de levensheiliging door de Geest verder wordt uitwerkt, toont dit aan.)
Buiten dat zijn sommige wetten (van Mozes) meer om ons als ‘kinderen’ te bewaken. Zoals een kind regels krijgt van zijn ouders: “Je mag de straat niet oversteken.â€
Xkjoes mi, maar ik vat 'm echt niet. Jij plaatst dit toch onder "vrij van de wet"? Of heb ik het mis?Oorspronkelijk gepost door Robert
Breek, dat is een onderwerp apart wat ik hier niet wil bespreken. Dat leidt alleen maar af, bovendien is dat ook niet wat dat voorbeeld beoogt. Zeggen dat je op zondag een ijsje mag eten. Dat voorbeeld zegt: er is geen vrijheid zonder de Heilige Geest. (dus: wel een ijsje maar geen bijbelstudie)
Beste Robert,Oorspronkelijk gepost door Robert
En Robert, die geen antinomiaan is zegt: Lees liever gewoon al mijn posts volledig voor je deze thread van het spoor af helpt.