Herziene Statenvertaling

Ander

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ander »

Germanicus schreef: Haha, ja meester. Het zal een wat wazige omschrijving blijven, maar dat moet je maar voor lief nemen. De refozuil bestaat uit mensen die zich op die zuil betrokken weten. In de praktijk zal dit betekenen dat dit mensen zijn uit de reformatorische kerken en diverse kerken van gereformeerde signatuur. Om in het voorbeeld van dr. Van der Belt te spreken: de refozuil is als de vuurtoren van Katwijk aan Zee. Stoer, sterk, goed onderhouden. Maar: het licht is gedoofd. De vuurtoren heeft geen functie meer. Ik hoop dat je aanvoelt wat ik bedoel, zonder nader concreet te worden. Ik heb geen zin om als moddersmijter versleten te worden. Het gaat me om de grondhouding.
Oké. Ik hoopte al dat je jezelf er in betrok. Dat doe ik ook namelijk. (Probeer ik, althans, ben ook maar een hoogmoedig mannetje) Ik hoor helemaal bij de refozuil en weet dat er van binnenuit heel veel niet goed gaat en dat dit ook aan mij ligt. Maar zo ver krijg ik je niet. Hoeft ook niet maar ik begin altijd maar dicht bij mezelf. Dat is het veiligst. Niet de mensen van de GBS, niet de mensen van de HSV en ga zo maar door. Er is zo'n psalm van: Wij hebben God op 't hoogst misdaan...
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Ander schreef:
Germanicus schreef: Haha, ja meester. Het zal een wat wazige omschrijving blijven, maar dat moet je maar voor lief nemen. De refozuil bestaat uit mensen die zich op die zuil betrokken weten. In de praktijk zal dit betekenen dat dit mensen zijn uit de reformatorische kerken en diverse kerken van gereformeerde signatuur. Om in het voorbeeld van dr. Van der Belt te spreken: de refozuil is als de vuurtoren van Katwijk aan Zee. Stoer, sterk, goed onderhouden. Maar: het licht is gedoofd. De vuurtoren heeft geen functie meer. Ik hoop dat je aanvoelt wat ik bedoel, zonder nader concreet te worden. Ik heb geen zin om als moddersmijter versleten te worden. Het gaat me om de grondhouding.
Oké. Ik hoopte al dat je jezelf er in betrok. Dat doe ik ook namelijk. (Probeer ik, althans, ben ook maar een hoogmoedig mannetje) Ik hoor helemaal bij de refozuil en weet dat er van binnenuit heel veel niet goed gaat en dat dit ook aan mij ligt. Maar zo ver krijg ik je niet. Hoeft ook niet maar ik begin altijd maar dicht bij mezelf. Dat is het veiligst. Niet de mensen van de GBS, niet de mensen van de HSV en ga zo maar door. Er is zo'n psalm van: Wij hebben God op 't hoogst misdaan...
Weet je, bij mij is dat best een worsteling (geworden). Enerzijds voel ik me betrokken op de refozuil (voor mezelf praat ik liever over 'gereformeerde gezindte' omdat dit breder 'voelt'), als het gaat over de plaats van Gods Woord en de belijdenissen. Anderzijds merk ik steeds vaker dat allerlei ellenlange en verzuurde discussies over het al dan niet gebruiken van de HSV of (on)voorwaardelijk aanbod van genade en het kunnen aanwijzen van standen in het genadeleven (om maar wat zijstraten te noemen) me van de refozuil verwijderen. In die zin voel ik me dan best wat ontheemd. Maar goed, dit is een persoonlijke noot. On-topic maar weer... :)
Hier beneden is het niet.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ander schreef:Ja, wordt eens concreet: de refozuil is aardig bezig de refozuil uit te hollen. Wie zijn die refozuil dan?
"Refo" is een pakket aan meningen, attitudes en gewoontes, die voor een groot gedeelte op de bijbel gebaseerd lijken, maar die voor groot gedeelte puur menselijk zijn. Het pakket is bovendien all inclusive: je moet het hele pakket nemen, anders hoor je er stiekum toch niet echt bij.

Mijn stelling is dat alle discussies op dit forum in the end over deze vraag gaan: wie mag zich waarlijk 'refo' noemen? Ook kom je de vraag regelmatig in de argumentvorm tegen: "je hebt geen gelijk, want wat je nu zegt is niet refo". Wordt het te gortig, dan kun je een moderator inlichten, die de reactie (of de persoon) zonodig zal verwijderen/aanpassen.

Dit alles verklaart denk ik ook de zure ondertoon in veel reacties: het is nooit leuk als je met mensen in een groep/zuil moet bivakkeren die iets anders vinden dan jij; nog minder leuk is het, als anderen jou het lidmaatschap van de groep ontzeggen.
BJD

Bericht door BJD »

Ander schreef:
Gian schreef:
Germanicus schreef:
Ander schreef: Wow, dit is mooi, ja. Een leer voor ons. Hier hebben we al eeuwen een betrouwbare vertaling in onze eigen taal en is het nog niet goed genoeg.
Door je oneerlijke vergelijking in de tweede zin verknal je je eerste zin.
Je kan van iemand in onze tijd niet vragen dat ze het oud-nederlands verstaan. Taal is niet iets wat je je even eigen maakt. Daarom klopt de reactie van Ander niet.
Ik ben het met hem eens dat het een betrouwbare vertaling is, alleen betrouwbaar is iets anders dan verstaanbaar.
Hierover kunnen we van mening verschillen. Je reactie is een verademing na al die krokodillentranen die ik voorbij zag komen. 't Is soms aardig om wat te prikkelen en het is dan eigenlijk niet verrassend wat er weer komt. Zelfs Wilhelm weet een rechtse stichting waar ze intern de HSV gebruiken. Hoera! :)
oke.. dat prikkelen is je aardig gelukt bij me.. krijg er idd kromme tenen van.. :huhu Dat oude paden dergelijke uitingen doet kan ik commercieel gezien wel begrijpen gezien de doelgroep.. Maar wat vind jij dan van die excuses?
Ander

Bericht door Ander »

BJD schreef:oke.. dat prikkelen is je aardig gelukt bij me.. krijg er idd kromme tenen van.. :huhu Dat oude paden dergelijke uitingen doet kan ik commercieel gezien wel begrijpen gezien de doelgroep.. Maar wat vind jij dan van die excuses?
Ik heb daar begrip voor.
BJD

Bericht door BJD »

Ander schreef:
BJD schreef:oke.. dat prikkelen is je aardig gelukt bij me.. krijg er idd kromme tenen van.. :huhu Dat oude paden dergelijke uitingen doet kan ik commercieel gezien wel begrijpen gezien de doelgroep.. Maar wat vind jij dan van die excuses?
Ik heb daar begrip voor.
en.. zou je het ook zo gedaan hebben? (gaat toch even verder als begrip :huhu )
BJD

Bericht door BJD »

Zo kan je er ook over denken..

http://www.bijbelgelovendebaptisten.org ... 202006.htm

Iemand heeft een hyvesaccount aangemaakt op de hyves van de Gergem en hier een topic over begonnen.
helma

Bericht door helma »

Aangezien er heen en weer verwijten werden gedaan naar elkaars kerkverband heb ik hier enige postings verwijderd.
Elk kerkverband heeft genoeg aan zijnzelfs kwaad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Aangezien er heen en weer verwijten werden gedaan naar elkaars kerkverband heb ik hier enige postings verwijderd.
Elk kerkverband heeft genoeg aan zijnzelfs kwaad.
Okee, maar dat schept niet bepaald duidelijkheid. Ik stuur wel een pb'tje
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gisterenavond een fijne en leerzame gemeenteavond over de HSV gehad. Dhr. Kole kwam spreken, wat een bijzonder fijne man is dat zeg! En wat heeft hij veel te vertellen, onze predikant wil hem nog wel een keer uitnodigen!
Het heeft de drijfveren en achtergrond en het werk van de herzieners ook wel voor mij nog meer verduidelijkt. En heerlijk dat er ook een jongeren-versie, zoals de NBV dat ook heeft, komt!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben zaterdagavond naar een lezing geweest van Samen 1, in Capelle aan den IJssel over Sv of HSV, door ds. G.M. de Leeuw. Was heel leerzaam! Hij heeft mij wel overtuigd van het feit dat de HSV een minder betrouwbare vertaling is dan de Statenvertaling. Ook de grote problemen die dit al geeft binnen scholen.
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:Ik ben zaterdagavond naar een lezing geweest van Samen 1, in Capelle aan den IJssel over Sv of HSV, door ds. G.M. de Leeuw. Was heel leerzaam! Hij heeft mij wel overtuigd van het feit dat de HSV een minder betrouwbare vertaling is dan de Statenvertaling. Ook de grote problemen die dit al geeft binnen scholen.
Is daar een opname van?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Laten we de messen nog eens slijpen, ja... :bobo
hmprff

Bericht door hmprff »

Waar zijn er nog dominees die vol vuur over Jezus Christus en Die gekruisigd preken?
In plaats van hele verhandelingen te houden over HSV, SV etc.? Dat staat toch helemaal niet in de 'taakomschrijving' van een predikant? Dat een predikant een lezing houdt over Jezus, geweldig. Maar dit?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

hmprff schreef:Waar zijn er nog dominees die vol vuur over Jezus Christus en Die gekruisigd preken?
In plaats van hele verhandelingen te houden over HSV, SV etc.? Dat staat toch helemaal niet in de 'taakomschrijving' van een predikant? Dat een predikant een lezing houdt over Jezus, geweldig. Maar dit?
Kole is toch geen predikant??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie