refo schreef:Willem schreef:Dat denk ik ook niet. De hebben geen belang bij een splijtzwam. Die hebben belang bij een volledige vervanging van de SV door de HSV. Da's pas bussiness!
Inderdaad. Dat was in 1637 ook al zo.
De mensen hadden een goede bijbel en die moest (zo nodig) vervangen worden door de Herziene Deux Aes.
Maar de boekhandels pakten het enthousiast op.
Hoe het in 1673 was weet ik niet. Blijkbaar heb jij de beschikking over de recensie's, de advertenties en de campagne's die destijds zijn gevoerd ter invoering van de SV. Ik ben er benieuwd naar.
Dat boekhandels en uitgevers - of de commercie - er alle belang bij hebben om een nieuwe uitgave als beter, eigentijdser etc. te presenteren zodanig dat er bij de cosument een gevoel onstaat dat er iets essentieels wordt gemist indien de uitgave niet wordt aangeschaft is precies de bedoeling van de uitgever / verkoper. Alleen al vanuit commercieel oogpunt is het dus al logisch dat het oude negatiever wordt getoonzet dan de werkelijkheid en het nieuwe positiever. Dat heeft helemaal niets met inhoud te maken, al wil men dat graag doen voorkomen.
Gelet op de advertentiecampagne die de HSV gevoerd heeft (de advertentie's in het RD zijn daar een goed voorbeeld van) heeft iig het marketing en verkoop team van de HSV vol ingezet op de
perceptie van de doelgroep.
De commercie heeft dus "vernieuwing" als een drijvende kracht waarbij perceptie veel belangrijker is dan inhoud. Zolang er dus commerciele partijen geld verdienen aan iets als nieuwe bijbelvertalingen zullen de redenenen om tot nieuwe vertalingen en herzieningen over te gaan op z'n minst met argusogen bekeken moeten worden.
Dit is ook zichtbaar in de varianten van de HSV die worden gemaakt. Het is gewoon een produkt met een levenscyclus. En die moet worden uitgemolken. Daar zijn allerlei modellen voor. Een actie is b.v. de toevoeging van de psalmen. De reden dat eerst enkel de Bijbel in de winkels ligt en later het "kerkboek" is commercieel. Dan verkoopt men meer en het creeert weer even aandacht. Net zoals een Renault Megane na een paar jaar met een "update" komt. Of de lippenstift fabrikant die de kleur van z'n afwasbare verf een tikkeltje wijzigt en dan een advertentie produceert waaruit men moet destilleren dat men diep ongelukkig wordt als de oude pot - die nog lang niet leeg is - niet toch maar wordt weggegooit en een nieuwe wordt aangeschaft. Op dezelfde manier poogt ook de HSV zijn verkoopcijfers op te krikken.
Mag dit dan niet? Van mij wel. Maar zeg dan gewoon dat je met legitieme middelen poen wil verdienen.