Zoals gezegd kan ik me vinden in de woorden van Luther. Waarom zou ik dan zelf synoniemen gaan zitten verzinnen?Afgewezen schreef:@Tiberius, het is typerend dat je niet zelf antwoordt, maar je steeds beroept op de woorden van anderen. Waarom geen klip en klaar antwoord van jouzelf?
Als je vind dat de gekleurde citaten een goede weergave zijn wat hij hieromtrent leert, heb ik heus zijn Anliegen wel helder. Of er moeten in die boekjes nog zaken staan die daar haaks op liggen. Bovendien kan je zijn standpunten ook uit de Saambinder oplezen.Afgewezen schreef:Maar goed, het antwoord van Luther strookt niet met de opvattingen van ds. Moerkerken. Dat probeer ik je nu een- en andermaal duidelijk te maken. Kennelijk heb je niet helemaal helder wat het Anliegen van ds. Moerkerken is (je kent zijn boekjes hierover zelfs niet eens!), maar in de citaten vind je een goede weergave van wat ds. Moerkerken hieromtrent leert.
En dan zeg ik: het antwoord van Luther strookt zeker wel met de opvattingen van ds. Moerkerken; althans voorzover in die citaten naar voren komt.
Nee, juist niet. Dat geeft juist heel duidelijk aan, dat er zaken zijn die in de theologie naar voren komen, gepredikt worden dus, maar in het pastoraat terughoudend mee moet zijn om het op iemand toe te passen.Afgewezen schreef:Je citaat uit de DL schiet hier totaal aan voorbij.
Waarom zou je zeggen: je bent al op de weg, maar je moet verder? En waarom zou ik daar niet mee mogen komen? Het leidt helemaal niet af, het is juist de werkelijkheid waar het om gaat.Afgewezen schreef:Laat ik het eens anders zeggen: het is nogal een verschil of je tegen iemand zegt 'je staat erbuiten, zorg dat je erin komt' of: 'je bent al op de weg, maar je moet verder'. Om díé tegenstelling gaat het.
Mensen kunnen altijd elementen uit de prediking misbruiken om zichzelf te bedriegen; dat is juist dom van die mensen.
"Niet meer gesuggereerd mag worden" geeft niet helemaal de goede lading weer. Dat zou betekenen dat het eerder wel gesuggereerd zou mogen worden. Dat is dus niet zo.Afgewezen schreef:En nu zeg jij, en Luther, dat zulks niet meer gesuggereerd mag worden in prediking en pastoraat, dat moet maar gewoon in het midden blijven. Maar je ziet niet of wilt niet zien dat dit toch echt iets anders is dan wat ds. Moerkerken voorstaat in prediking en pastoraat.