Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Luther
Contacteer:

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Luther »

Cantate schreef:Ik ben al ruim 20 jaar lid van een gewone Gereformeerde Bondsgemeente binnen de PKN en hoor nooit een predikant in dit soort termen preken/spreken. Het gaat er uitsluitend om of je de Heere Jezus hebt aangenomen als je persoonlijke zaligmaker en je buiten Hem niet meer kunt leven. Zo niet, dan word je opgeroepen dit zo spoedig mogelijk te doen en ontvang je onder de prediking onderwijs over het leven met Hem in elke situatie van het (dagelijkse) leven en over de heerlijke toekomst met Hem.
Maar in het pastoraat thuis en in de prediking gaat het ook vooral om bovenstaande, dat ik zou willen samenvatten: Wie is Christus voor u? En dan zul je verschillende antwoorden krijgen, ook van Gods kinderen. Er zullen er zijn die zich moeilijk kunnen uiten, maar met Petrus wel kunnen zeggen: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U lief heb. (Johannes 21) Anderen zullen met volle verzekerdheid kunnen zeggen met Paulus: Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het het geloof, hebben vrede met God door Jezus Christus (Romeinen 5)
Zakelijk is er tussen hen geen verschil, wel zal het pastorale gesprek anders verlopen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:
Maargoed, ik zou zeggen: Genoeg over Calvijn, anders wordt het een welles-nietes spelletje. Laat ieder zelf het gehele commentaar van Calvijn en Henry op deze geschiedenissen lezen en tot een conclusie komen.
Je begrijpt wel dat mij hiermee de lust tot citeren ontgaat. Wat ik zeg is niet waar, uit zijn verband etc. Ja, ja. Laat inderdaad de verstandige, objectieve lezer zelf zien wie hier de waarheid brengt.
Dat is toch echt wel heel duidelijk geworden hoor.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:
Maargoed, ik zou zeggen: Genoeg over Calvijn, anders wordt het een welles-nietes spelletje. Laat ieder zelf het gehele commentaar van Calvijn en Henry op deze geschiedenissen lezen en tot een conclusie komen.
Je begrijpt wel dat mij hiermee de lust tot citeren ontgaat. Wat ik zeg is niet waar, uit zijn verband etc. Ja, ja. Laat inderdaad de verstandige, objectieve lezer zelf zien wie hier de waarheid brengt.
Dat is toch echt wel heel duidelijk geworden hoor.
Inderdaad. :hum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar onvermijdelijk.
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:Alle punten overziende......
Vind je nu niet dat de massieve manier waarmee je bent begonnen het artikel van ds. Schot te kwalificeren nogal een verschil is met het soort van slotconclusie die je hieronder schrijft?
Dat je uiteindelijk enkel wat "klein bier" overhoudt zoals 1. dat je het zelf anders zou verwoorden (ieder vogeltje zingt idd zoals het gebekt is) en 2. dat je meent gevaren te signalereren in de exegese van ds. Schot? (elke onbekeerde misbruikt de prediking, dus daar is ook al niets nieuws onder de zon). De qualificatie's die op dit forum aan de schrijver van dit artikel zijn toegedicht zijn het refoforum onwaardig.
Eerbied voor predikanten uit zich niet enkel in het consequent gebruik van ds. voor de naam. Zoals tekenmale in het kledingtopic wordt benadrukt dat eerbied niet zit in het uiterlijke geld dat ook voor benamingen, het zit 'em niet enkel in het juiste gebruik van de titel ds. hoewel ik niet opteer dat het ook zonder kan. Een kwalificatie als "onbijbels" richting een predikant die midden in de doelgroep dient die het refoforum wenst te vertegenwoordigen is echter wel een heel wat serieuzere schending van de forumregels.
Laatst gewijzigd door Willem op 24 feb 2011, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Vind je nu niet dat de massieve manier waarmee je bent begonnen het artikel van ds. Schot te kwalificeren nogal een verschil is met het soort van slotconclusie die je hieronder schrijft?
Dat je uiteindelijk enkel wat "klein bier" overhoudt zoals 1. dat je het zelf anders zou verwoorden (ieder vogeltje zingt idd zoals het gebekt is) en 2. dat je meent gevaren te signalereren in de exegese van ds. Schot? (elke onbekeerde misbruikt de prediking, dus daar is ook al niets nieuws onder de zon). De qualificatie's die op dit forum aan de schrijver van dit artikel zijn toegedicht zijn het refoforum onwaardig.
Je verwoordt precies mijn gevoelen.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:
Eerbied voor predikanten uit zich niet enkel in het consequent gebruik van ds. voor de naam. Zoals tekenmale in het kledingtopic wordt benadrukt dat eerbied niet zit in het uiterlijke geld dat ook voor benamingen, het zit 'em niet enkel in het juiste gebruik van de titel ds. hoewel het ook niet zonder kan.
Eerbied wil niet automatisch zeggen dat je het dús met hem eens moet zijn. Binnen de gereformeerde gezindte wordt verschillend gedacht, juist over de punten waarover ds. Schot schrijft. Over die dingen discussiëren en daarover een andere mening hebben, is helemaal niet eerbiedloos hoor.

Ik verwerp nog steeds de exegese en exegese-methode van ds. Schot. Maar daarover worden we het toch niet eens. Je kan ware dingen zeggen, zonder dat deze uit de tekst komen. Dus laten we het hebben over de bevindelijke stellingen die hij doet. Ik heb geprobeerd daarop in te gaan. Fijn om te horen dat je vindt dat de verschillen die dan overblijven uiteindelijk "klein bier" zijn...

PS> Ik snap dat mensen het niet leuk vinden als men het niet eens is met een geliefde predikant en met een geliefde wijze van exegetiseren. Dat misschien zelfs als eerbiedloos ervaren. Maar omgedraaid: Ik ervaar de exegese-methode die door deze predikant gehanteerd wordt als eerbiedloze manier van omgaan met de Heilige Schrift. De eigenlijke betekenis en doel van de tekst wordt verdrongen door een bekeringsweg die men in de tekst legt. In mijn beleving wordt zo Gods Woord, het spreken Gods, het zwijgen opgelegd en voeren menselijke inleggingen (hoe stichtelijk en hoe waar misschien ook) de boventoon. Goede exegese is voor mij heel wezenlijk. Daar heb ik in de eerste helft van de discussie op ingezet. Omdat we het daarover niet eens gaan worden, heb ik dat onderwerp nu gesloten, omdat ik denk dat van beide kanten de argumenten wel genoemd zijn. Maar dat betekend niet dat er slechts "klein bier" overblijft en dat ik - zoals je suggereert - mijn eerdere stellingen terugneem. Ik blijf de exegese-methode zoals ds. Schot hanteert sterk verwerpen als een oneigenlijke wijze van Schriftuitleg.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef: PS> Ik snap dat mensen het niet leuk vinden als men het niet eens is met een geliefde predikant en met een geliefde wijze van exegetiseren. Dat misschien zelfs als eerbiedloos ervaren. Maar omgedraaid: Ik ervaar de exegese-methode die door deze predikant gehanteerd wordt als eerbiedloze manier van omgaan met de Heilige Schrift. De eigenlijke betekenis en doel van de tekst wordt verdrongen door een bekeringsweg die men in de tekst legt. In mijn beleving wordt zo Gods Woord, het spreken Gods, het zwijgen opgelegd en voeren menselijke inleggingen (hoe stichtelijk en hoe waar misschien ook) de boventoon. Goede exegese is voor mij heel wezenlijk. Daar heb ik in de eerste helft van de discussie op ingezet. Omdat we het daarover niet eens gaan worden, heb ik dat onderwerp nu gesloten, omdat ik denk dat van beide kanten de argumenten wel genoemd zijn. Maar dat betekend niet dat er slechts "klein bier" overblijft en dat ik - zoals je suggereert - mijn eerdere stellingen terugneem. Ik blijf de exegese-methode zoals ds. Schot hanteert sterk verwerpen als een oneigenlijke wijze van Schriftuitleg.
Ook ik kan mij aardig vinden in de gevoelens van Willem en Erasmiaan. Deze reactie laat zien dat vooringenomenheid niemand vreemd is. Ik betreur dat, na een langdurige, goed verlopen discussie deze toon moet worden aangeslagen. Om de laatste woorden van Willem te gebruiken: het refoforum onwaardig. En het staat haaks op een onlangs geopende topic over hoe we moeten discusseren. Triest.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
memento schreef: PS> Ik snap dat mensen het niet leuk vinden als men het niet eens is met een geliefde predikant en met een geliefde wijze van exegetiseren. Dat misschien zelfs als eerbiedloos ervaren. Maar omgedraaid: Ik ervaar de exegese-methode die door deze predikant gehanteerd wordt als eerbiedloze manier van omgaan met de Heilige Schrift. De eigenlijke betekenis en doel van de tekst wordt verdrongen door een bekeringsweg die men in de tekst legt. In mijn beleving wordt zo Gods Woord, het spreken Gods, het zwijgen opgelegd en voeren menselijke inleggingen (hoe stichtelijk en hoe waar misschien ook) de boventoon. Goede exegese is voor mij heel wezenlijk. Daar heb ik in de eerste helft van de discussie op ingezet. Omdat we het daarover niet eens gaan worden, heb ik dat onderwerp nu gesloten, omdat ik denk dat van beide kanten de argumenten wel genoemd zijn. Maar dat betekend niet dat er slechts "klein bier" overblijft en dat ik - zoals je suggereert - mijn eerdere stellingen terugneem. Ik blijf de exegese-methode zoals ds. Schot hanteert sterk verwerpen als een oneigenlijke wijze van Schriftuitleg.
Ook ik kan mij aardig vinden in de gevoelens van Willem en Erasmiaan. Deze reactie laat zien dat vooringenomenheid niemand vreemd is. Ik betreur dat, na een langdurige, goed verlopen discussie deze toon moet worden aangeslagen. Om de laatste woorden van Willem te gebruiken: het refoforum onwaardig. En het staat haaks op een onlangs geopende topic over hoe we moeten discusseren. Triest.
Dat is het probleem in het hele gebeuren, ik kan memento prima volgen en sta op hetzelfde standpunt als hij.
En een goed verlopen discussie? vanaf het begin zitten daar al dingen in die haaks staan op het onlangs geopende topic over hoe we discussieren. Probleem is alleen dat ieder de hiaten bij anderen ontdekt, denk ik ....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander

Bericht door Ander »

MarthaMartha schreef:
Ander schreef:
Dat is het probleem in het hele gebeuren, ik kan memento prima volgen en sta op hetzelfde standpunt als hij.
En een goed verlopen discussie? vanaf het begin zitten daar al dingen in die haaks staan op het onlangs geopende topic over hoe we discussieren. Probleem is alleen dat ieder de hiaten bij anderen ontdekt, denk ik ....
Ik vind het prima om het met elkaar oneens te zijn. Dat mag gewoon. En de discussie is prima verlopen en gemodereerd m.i. Daar gaat me niet om. Maar aan de bombastische manier waarop een artikel van een predikant wordt afgeserveerd, nou daar kan ik nog een puntje aan zuigen. Ik heb wel eens wat gezegd onlangs over een boek van een predikant uit een andere flank. Daar gebruikte ik niet zulke grote woorden, maar ik kreeg openlijk en via pb veel commentaar. Ik verbaas me dat hier op deze wijze wel gesproken mag worden. En daarom reageer ik nu even. Het spreken Gods wordt het zwijgen opgelegd, nota bene.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
Mja, ik vind het juist heel jammer dat Willem zulke postings moet doen. Dat kritiek op een exegese-methode blijkbaar niet mag, en als niet eerbiedig richting een predikant ervaren wordt. Nogmaals: Ik wijs niet een predikant af, maar zijn wijze van exegese. Omdat - en dat meen ik echt - ik die exegesemethode geen recht vindt doen aan Gods Woord. Omgedraaid hebben anderen dat verwijt ook richting mij gemaakt, namelijk dat mijn exegesemethode geesteloos zou zijn en geen recht zou doen aan de Schrift.

Ik signaleer dat we uit de discussie over de exegese-methode niet gaan komen. Ik schakelde daarom over op het bespreken van de bevindelijke stellingen die ds. Schot doet (waarbij ik de exegese dus probeer te negeren). Omdat ik denk dat we daarover wél dichter tot elkaar kunnen komen. Jammer dat daar niet op ingegaan wordt. Ik denk dat daar nog genoeg stof in zit om inhoudelijk over te kunnen praten, en ook op die dingen dicht bij elkaar kunnen komen.
Ander schreef:Ik vind het prima om het met elkaar oneens te zijn. Dat mag gewoon. En de discussie is prima verlopen en gemodereerd m.i. Daar gaat me niet om. Maar aan de bombastische manier waarop een artikel van een predikant wordt afgeserveerd, nou daar kan ik nog een puntje aan zuigen. Ik heb wel eens wat gezegd onlangs over een boek van een predikant uit een andere flank. Daar gebruikte ik niet zulke grote woorden, maar ik kreeg openlijk en via pb veel commentaar. Ik verbaas me dat hier op deze wijze wel gesproken mag worden. En daarom reageer ik nu even. Het spreken Gods wordt het zwijgen opgelegd, nota bene.
Ander, hier stel je eigenlijk dat de discussie over exegesemethode niet gevoerd mag worden. Terwijl het mijn visie is, dat een methode die niet de grammticaal-historische betekenis uitlegt, geen exegese is maar eiegese. Die visie zou dus niet uitgedragen mogen worden, omdat de consequentie is dat een artikel van een predikant daarmee als exegetisch onjuist wordt weggezet?
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef: Omgedraaid hebben anderen dat verwijt ook richting mij gemaakt, namelijk dat mijn exegesemethode geesteloos zou zijn en geen recht zou doen aan de Schrift.
Ja? Wil je dat aanwijzen? Ik ben wel benieuwd. En met alle respect, je spreekt over het werk van een predikant. Dan past enige bescheidenheid.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
MarthaMartha schreef:
Ander schreef:
Ik vind het prima om het met elkaar oneens te zijn. Dat mag gewoon. En de discussie is prima verlopen en gemodereerd m.i. Daar gaat me niet om. Maar aan de bombastische manier waarop een artikel van een predikant wordt afgeserveerd, nou daar kan ik nog een puntje aan zuigen. Ik heb wel eens wat gezegd onlangs over een boek van een predikant uit een andere flank. Daar gebruikte ik niet zulke grote woorden, maar ik kreeg openlijk en via pb veel commentaar. Ik verbaas me dat hier op deze wijze wel gesproken mag worden. En daarom reageer ik nu even. Het spreken Gods wordt het zwijgen opgelegd, nota bene.
dat is denk ik het verschil, jij en misschien anderen ook ervaren dat het spreken Gods het zwijgen op wordt gelegd, maar anderen -zoals ik- zien dat beslist niet, er wordt kritiek geuit op de manier waarop een predikant de schrift uitlegt... dat is anders dan het spreken Gods, tenzij je een =gelijk teken zet tussen het spreken van de predikant en dat van God. (en dat lijkt mij dan weer erg ver gaan, elk mens heeft zo zijn dwalingen...)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:Ander, hier stel je eigenlijk dat de discussie over exegesemethode niet gevoerd mag worden. Terwijl het mijn visie is, dat een methode die niet de grammticaal-historische betekenis uitlegt, geen exegese is maar eiegese. Die visie zou dus niet uitgedragen mogen worden, omdat de consequentie is dat een artikel van een predikant daarmee als exegetisch onjuist wordt weggezet?
eiegese. Nooit van gehoord. Natuurlijk mag je de discussie voeren. Maar pas op je woorden. Toen onlangs een boek van ds. Vreugdenhil besproken heb, heb ik voorzichtig wat kanttekeningen geplaatst. Dat kun je nog nalezen. Maar de grote woorden die jij gebruikt gaan echt te ver. Zoals mensen toen al vonden dat ik te ver ging. Ik heb er wat commentaar op gehad. Dat wil je niet weten. Dus als we daar nu met elkaar wat rekening mee houden hebben we al veel gewonnen.
Ander

Bericht door Ander »

MarthaMartha schreef: dat is denk ik het verschil, jij en misschien anderen ook ervaren dat het spreken Gods het zwijgen op wordt gelegd, maar anderen -zoals ik- zien dat beslist niet, er wordt kritiek geuit op de manier waarop een predikant de schrift uitlegt... dat is anders dan het spreken Gods, tenzij je een =gelijk teken zet tussen het spreken van de predikant en dat van God. (en dat lijkt mij dan weer erg ver gaan, elk mens heeft zo zijn dwalingen...)
Natuurlijk, jij bent het met memento eens. Dus zie jij het anders. Dat mag ook echt, dat heb ik net al gezegd. Maar memento zegt zelf (goed lezen!) dat door de exegese van ds. Schot het spreken Gods het zwijgen wordt opgelegd.
Plaats reactie