Tiberius schreef:Afgewezen schreef:memento schreef:Maar misschien goed om nogmaals te benadrukken: De tekst zelf reikt veelvuldig toepassingen en geestelijke lijnen aan. Die hoeven we zelf niet door middel van een betekenis achter de letterlijke betekenis te zoeken. De Schrift in haar letterlijke betekenis is al scherp en bevindelijk!
Memento, jij opteert voor één bepaald soort Schriftuitleg, namelijk die opkomt uit het kleinste voorliggende gedeelte. Ik opteer meer voor een Schriftuitleg die de lijnen in de gehéle Schrift bij de uitleg betrekt. Zoals ook dat ook in NT steeds gebeurt. Nu kunnen we een eindeloze discussie gaan voeren over wat nu de beste exegese is, maar wees je ervan bewust dat jij een bepaalde methode als superieur ziet en van daaruit de tekst benadert. Dat maakt het allemaal erg relatief.
Klopt. Dat is een bepaalde exegese wijze die de laatste twee eeuwen in zwang is.
Neehoor, tegenwoordig is de tekstkritische methode in zwang, die meer kijkt naar de feitelijke tekst, dan nadenkt over de betekenis ervan. De letterlijke exegese die ik bedoel gaat terug op Calvijn en bepaalde Kerkvaders.
Afgewezen, ik wil Schrift-met-Schrift vergelijken ook niet uitsluiten hoor. Dat is ook een wezenlijk onderdeel van gereformeerde exegese. Maar ik mag aannemen, dat elke exegese-methode die zich gereformeerd wil noemen wel doet. Maar misschien is dit een interessant onderwerp om verder over te praten. Misschien kan je een concreet voorbeeld aanreiken, waarin Schrift-met-Schrift vergelijken een wezenlijk verschil oplevert in uitleg.
Tiberius, de uitlegmethode waarin gezocht wordt naar een betekenis achter de letterlijke betekenis is een methode die inderdaad nog maar 2 eeuwen oud is. Tenminste, de methode is ouder (komt in de Radicale Reformatie al voor), maar sindsdien wordt deze ook in bepaalde gereformeerde kringen gebruikt.