vlinder schreef:Mara schreef: Marnix, jij bent net als ik CGK

vlinder schreef:Mara schreef: Marnix, jij bent net als ik CGK
Marnix schreef:Tja, ik snap het ook niet. En heb er inderdaad ook niet zoveel respect voor. Vroeger had je ook regels hoeveel meter je op de sabbat mocht lopen enzo.... De rustdag is er voor de mens en niet andersom, dan verval je snel in wetticisme en krijg je een karikatuur van hoe de rustdag bedoeld is. En als men dat echt niet los kan laten komen de ouders op zaterdag toch vast?Mara schreef:Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Ik denk dat dit in de jaren 70/80 makkelijker ging. Men begrijpt het niet, waarom zou je niet rijden ?
Ik weet niet of het bord aan de ingang van Urk nog hangt ? En of toeristen er zich nog aan houden ? In de tijd dat wij vakantie vierden op Urk, reed er vrijwel geen auto. Ook toen mijn man en ik in Staphorst gingen kerken, auto parkeren aan de buitenkant van het dorp, en lopen.
Fijn, zo op te mogen gaan ! Ik heb er goede herinneringen aan. Nu stapt ieder zowat op de stoep van de kerk al in de auto.
Volgens mij is Marnix GKvMara schreef:vlinder schreef:Mara schreef: Marnix, jij bent net als ik CGK
Niet meer, heeft hij me ooit een keer geschrevenvlinder schreef:Volgens mij is Marnix GKvMara schreef:vlinder schreef:Mara schreef: Marnix, jij bent net als ik CGK
Het is natuurlijk ook een probleem met te weinig voorgangers in bepaalde gemeenten. Dit is uit nood geboren dat er doordeweeks een doopdienst wordt gehouden. Als wij een dominee hebben en er zijn kinderen die gedoopt moeten worden dan worden ze ook op zondag gedoopt. Maar omdat dit heel sporadisch voorkomt hebben wij vaak doopdiensten tijdens een doordeweekse dienst, dan is de gemeente ook bij elkaar, dus dat is dan geen probleem en fijn dat dan ook de moeder/zuster(die ver weg wonen) van een van de ouders het kind binnen mag dragen.GJdeBruijn schreef:Dat is alleen in deze discussie hoor! In de praktijk is het toch wat weerbastiger en spelen meer factoren dan hier voor het voetlicht komen mee. Ik heb nu slechts de consequente gereformeerde lijn weergegeven. Op dit punt zijn we in onze nederlandse historie wat genuanceerder dan de puriteinen die wel strikt de lijn van de reformatie hierin gevolgd hebben, zover dat mogelijk was.Tiberius schreef:Ik denk dat je het nu wat zwaar aanzet. De HC geeft inderdaad een voorkeur voor de sabbat, maar ik zou dat niet als een plicht willen zien.
O echt? Dan neem ik het terug. Ik was er nog van overtuigd dat hij GKv was....Mara schreef:Niet meer, heeft hij me ooit een keer geschrevenvlinder schreef:Volgens mij is Marnix GKvMara schreef:
Hij is GKV van huis uit, dacht ik, maar kerkt nu CGK, als ik zijn quotings goed gelezen heb.vlinder schreef:Volgens mij is Marnix GKvMara schreef:vlinder schreef:Mara schreef: Marnix, jij bent net als ik CGK
Je kunt niet alles wetenvlinder schreef:O echt? Dan neem ik het terug. Ik was er nog van overtuigd dat hij GKv was....Mara schreef:Niet meer, heeft hij me ooit een keer geschrevenvlinder schreef:Volgens mij is Marnix GKvMara schreef:
Ik snap je punt niet helemaal? (hoewel ik om die "vlek" me wel even heb verwonderd).albion schreef:Marnix schreef:Tja, ik snap het ook niet. En heb er inderdaad ook niet zoveel respect voor. Vroeger had je ook regels hoeveel meter je op de sabbat mocht lopen enzo.... De rustdag is er voor de mens en niet andersom, dan verval je snel in wetticisme en krijg je een karikatuur van hoe de rustdag bedoeld is. En als men dat echt niet los kan laten komen de ouders op zaterdag toch vast?Mara schreef:Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Ik denk dat dit in de jaren 70/80 makkelijker ging. Men begrijpt het niet, waarom zou je niet rijden ?
Ik weet niet of het bord aan de ingang van Urk nog hangt ? En of toeristen er zich nog aan houden ? In de tijd dat wij vakantie vierden op Urk, reed er vrijwel geen auto. Ook toen mijn man en ik in Staphorst gingen kerken, auto parkeren aan de buitenkant van het dorp, en lopen.
Fijn, zo op te mogen gaan ! Ik heb er goede herinneringen aan. Nu stapt ieder zowat op de stoep van de kerk al in de auto.
Waren de Emmaüsgangers ook wettisch bezig? 60 stadieën = stadien van Jeruzalem was,
Een stadie is honderd en vijf en twintig schreden, zodat acht stadiën maken een Italiaanse mijl, waarvan drie omtrent een uur gaans zijn; zodat zestig stadiën maken omtrent twee en een half uur gaans (dat deden ze dus 2x), was het niet makkelijker geweest als ze een ezel meegenomen hadden? Tweeëneenhalf uur is nogal wat.
En zie, twee van hen gingen op denzelfden dag naar een vlek, dat zestig stadiën van Jeruzalem was, welks naam was Emmaüs; 14 En zij spraken samen onder elkander van al deze dingen, die er gebeurd waren. 15 En het geschiedde, terwijl zij samen spraken, en elkander ondervraagden, dat Jezus Zelf bij hen kwam, en met hen ging. 16 En hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden. 17 En Hij zeide tot hen: Wat redenen zijn dit, die gij, wandelende, onder elkander verhandelt, en waarom ziet gij droevig?
We hebben vele vonden gezocht. Het hangt er maar vanaf hóe je naar de kerk gaat, lopend (zodat iedereen denkt wat een vroom mens en ondertussen er niets van menen) of lopend omdat je ervan overtuigd bent dat je anders een zonde begaat?
Ik zou zeggen laat een ieder in zijn waarde en praat niet over wetticisme (dat is denk ik een persoonlijk oordeel).
Dus op de sabbat gingen ze niet naar de kerk. Pasen werd ook niet in de synagoge gehouden? De apostelen en discipelen kwamen bij elkaar (hoe zie je dat dan). Ze gingen direkt terug nadat hun ogen geopend werden. Ik denk dat ze 's avonds weer terug waren en toen hadden de vrouwen en Petrus al verteld dat Christus was opgestaan.Marnix schreef:CGK dus, sinds ik getrouwd ben. Was geen principiële keuze maar een praktische
Ik snap je punt niet helemaal? (hoewel ik om die "vlek" me wel even heb verwonderd).albion schreef:Marnix schreef:Tja, ik snap het ook niet. En heb er inderdaad ook niet zoveel respect voor. Vroeger had je ook regels hoeveel meter je op de sabbat mocht lopen enzo.... De rustdag is er voor de mens en niet andersom, dan verval je snel in wetticisme en krijg je een karikatuur van hoe de rustdag bedoeld is. En als men dat echt niet los kan laten komen de ouders op zaterdag toch vast?Mara schreef:Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Waren de Emmaüsgangers ook wettisch bezig? 60 stadieën = stadien van Jeruzalem was,
Een stadie is honderd en vijf en twintig schreden, zodat acht stadiën maken een Italiaanse mijl, waarvan drie omtrent een uur gaans zijn; zodat zestig stadiën maken omtrent twee en een half uur gaans (dat deden ze dus 2x), was het niet makkelijker geweest als ze een ezel meegenomen hadden? Tweeëneenhalf uur is nogal wat.
En zie, twee van hen gingen op denzelfden dag naar een vlek, dat zestig stadiën van Jeruzalem was, welks naam was Emmaüs; 14 En zij spraken samen onder elkander van al deze dingen, die er gebeurd waren. 15 En het geschiedde, terwijl zij samen spraken, en elkander ondervraagden, dat Jezus Zelf bij hen kwam, en met hen ging. 16 En hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden. 17 En Hij zeide tot hen: Wat redenen zijn dit, die gij, wandelende, onder elkander verhandelt, en waarom ziet gij droevig?
We hebben vele vonden gezocht. Het hangt er maar vanaf hóe je naar de kerk gaat, lopend (zodat iedereen denkt wat een vroom mens en ondertussen er niets van menen) of lopend omdat je ervan overtuigd bent dat je anders een zonde begaat?
Ik zou zeggen laat een ieder in zijn waarde en praat niet over wetticisme (dat is denk ik een persoonlijk oordeel).
De twee waren leerlingen van Hem. Ze waren niet naar de kerk geweest ofzo. Ze waren in Jeruzalem geweest om het Paasfeest te vieren en de dag na de sabbat keerden ze blijkbaar terug naar hun woonplaats. Ik lees nergens dat ze lopend gingen omdat ze anders dachten te zondigen?
'k Heb je een pb gestuurd waar ik mijn standpunt weergeef.Marnix schreef:Ik snap je punt even totaal niet. Wat wil je nou precies met dit verhaal duidelijk maken? Dat ze niet reisden op de sabbat? Of dat ze dat wel deden op de zondag?
De Joden kwamen samen op de sabbat (en daar was een rustgebod maar geen geboden hoeveel je mocht reizen en met welke vervoersmiddelen, althans, niet in de Bijbel de Farizeeen hadden die wel bedacht. Na het Pesachtfeest wat op de sabbat was afgelopen, de volgende dag, op zondag dus, gingen de Emmausgangers naar huis, Jezus verscheen aan hun en nadat hij het brood met hen had gebroken gingen de Emmausgangers weer naar Jeruzalem om de discipelen dit te vertellen (en zo kwamen ze dus op een flinke reistijd op de zondag)... maar volgens mij hadden de discipelen niet echt een eredienst ofzo. Ze waren allereerst volgelingen van een (in de ogen van de Joden) gekruisigde rebel en hadden gehoord dat Jezus was opgewekt maar er was nog wel twijfel onder hen. (en 8 dagen later, op een maandag, verschijnt Hij weer aan hen)
Maar goed, misschien goed als je eerst wil aangeven wat je probeert duidelijk te maken want ik snap niet helemaal welke kant je nou op wil, of je deze tekst wil gebruiken om aan te geven dat de Emmausgangers een hele reis maakten op zondag en dat dus heel goed moet kunnen of dat ze juist op de sabbat niet liepen? Kan je wat jij uit deze tekst leert over dit onderwerp even kort samenvatten? Dan ga ik er verder op in. Bedankt!