De glijdende schaal
- Bonny
- Contacteer:
Re: De glijdende schaal
Glijdende schaal of voortschrijdend inzicht?
Sommige zaken zijn niet Bijbels te onderbouwen, zoals autorijden op zondag.
Huishouden was vroeger (100 jaar geleden) een hele klus. Tegenwoordig maakt allerlei huishoudelijke apparatuur het een stuk gemakkelijker. Even vlug de stofzuiger om die kruimels op te ruimen, is sneller en minder vermoeiend dan met veger en blik aan de gang.
Huishouden was vroeger (100 jaar geleden) een hele klus. Tegenwoordig maakt allerlei huishoudelijke apparatuur het een stuk gemakkelijker. Even vlug de stofzuiger om die kruimels op te ruimen, is sneller en minder vermoeiend dan met veger en blik aan de gang.
The Groom's still waiting at the altar
Vragen van mijn kant:
- zien we een bepaalde glijdende schaal, dat er vroeger minder mee "doorkon" dan nu?
- zien we dat dit verder gaat dan alleen maar het loslaten van "mensengeboden"
- of glijden we volgens jullie alleen maar de goede kant op?
- zien we een bepaalde glijdende schaal, dat er vroeger minder mee "doorkon" dan nu?
Maar ik bedoelde dat de glijdende schaal dus ook zo kan. Ouders doen het beslist niet, de kinderen alleen bij hoge uitzondering, de kleinkinderen vaker, de achterkleinkinderen zien er helemaal geen bezwaar (meer) in.
En ik denk dat het idd zo is, zul jij misschien ook hebben ervaren
wij moesten het doen met: omdat ik het zeg, of daarom niet, nu kom je daar als ouder niet meer mee weg. Onderbouwen waarom niet, dus die zoete koek 
En ik denk dat het idd zo is, zul jij misschien ook hebben ervaren

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
En nu een ander voorbeeld, waar ik onlangs bij stilstond. Mijn moeder handwerkte niet op zondag, geen enkele moeder eigenlijk, nu vraagt mijn dochter: waarom eigenlijk niet ? Tja...Bonny schreef:Glijdende schaal of voortschrijdend inzicht?
Tja leg dat maar eens uit, aan zo'n meisje...wel een tijdschrift of romannetje lezen,heel de zondagmiddag slapen ( dat doen er ook velen), en geen leuke sjaal breien of een roosje bordurenMara schreef:En nu een ander voorbeeld, waar ik onlangs bij stilstond. Mijn moeder handwerkte niet op zondag, geen enkele moeder eigenlijk, nu vraagt mijn dochter: waarom eigenlijk niet ? Tja...Bonny schreef:Glijdende schaal of voortschrijdend inzicht?

Nou ik heb dan liever dat ze hier iets prutsen/knutselen enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zo, dat is lekker makkelijk. Oftewel: Mara houd je mond en kijk vooral naar jezelf. Hoe was het ook wel weer, met die eerste steen...henriët schreef:~~ zie huishouden~~

Nou, dat ging over overspel, dit over huishouden. Toch wel een verschil.Ander schreef:Zo, dat is lekker makkelijk. Oftewel: Mara houd je mond en kijk vooral naar jezelf. Hoe was het ook wel weer, met die eerste steen...henriët schreef:~~ zie huishouden~~
Laten we het wat breder trekken, 't gaat over zonden. Maar, je hebt me wel begrepen!Mister schreef:Nou, dat ging over overspel, dit over huishouden. Toch wel een verschil.Ander schreef:Zo, dat is lekker makkelijk. Oftewel: Mara houd je mond en kijk vooral naar jezelf. Hoe was het ook wel weer, met die eerste steen...henriët schreef:~~ zie huishouden~~

En ik maar denken dat het over huishouden op zondag gingAnder schreef:Zo, dat is lekker makkelijk. Oftewel: Mara houd je mond en kijk vooral naar jezelf. Hoe was het ook wel weer, met die eerste steen...henriët schreef:~~ zie huishouden~~

Zo heb ik ook gereageerd.
Nee, niks "we bepalen het zelf wel". Mensen zijn wel wat mondiger geworden.Mara schreef:Jij noemt daar iets: WE SLIKKEN NIKS MEER VOOR ZOETE KOEK !Orchidee schreef:Ik denk dat we alles niet meer voor zoete koek slikken, we zijn mondig en bijdehand genoeg tegenwoordig!
Waar en door wie zijn al die menselijke inzettingen en geboden uit voortgekomen![]()
Veel zaken kun je niet Bijbels onderbouwen, en om het te doen met een "dooddoener"; zo hoort het nu éénmaal, en "Gods volk" wist precies wat wel en niet mag/mocht, is een beetje "uit de tijd" juist veel serieuze jeugd vediept zich meer op een Bijbelse manier in "bijzaken", en prikken door de "buitenkant" heen.
Dat is een hele voorname. We bepalen het nl zelf wel. Je kunt nl ook dingen laten voor een ander (gemeentelid) omdat je weet dat iemand daar verdriet over heeft, of hinder.
Als je weet dat je ouders of opa en oma er verdriet van hebben als jij als (klein)dochter in een lange broek bij hen komt, doe je het dan wel of niet ? Ik maak het zelf wel uit, of nee, ik weet dat ze er verdriet van hebben dus doe ik het niet. En dat is niet schijnheilig, dat is respect en eerbied hebben denk ik.
En hoe verdiept de serieuze jeugd er in volgens jou ?
Goed, wat is de leidraad? Een dominee? Nee want die heeft ook een leidraad. Kerkraad en ouders idem dito. De leidraad is de Bijbel. En mensen laten de Bijbel spreken, kijken wat daar staat. Aangezien de Bijbel Gods Woord is kunnen we dat alleen maar toejuichen. Het gevolg is dat men daardoor allerlei menselijke regeltjes en bedenksels niet meer voor zoete koek slikt. Vroeger zei de dominee of de kerkenraad wat en dus was het zo. Maar als de Bijbel het dragen van een broek niet verbiedt zegt men nu: De Bijbel verbiedt het niet dus het is niet verboden. "Glijdende schaal" klinkt dan heel negatief maar zolang het om dingen gaat de Bijbel niet verbiedt vind ik dat niet negatief hoor. Daarnaast doe je ook alsof alle regels die er geweest zijn goed geweest zijn en dat is maar de vraag. Er bestaat ook zoiets als wetticisme, overbodig onbijbelse regels... in de Bijbel zijn genoeg voorbeelden te vinden van wetticisme. Denk aan de Farizeeen. En daarnaast zijn er ook nog "smaakgebonden regels" Zo was Calvijn bijvoorbeeld tegen het orgel in de eredienst. Wat later werd het orgel wel ingevoerd. Was dat verkeerd? Nee.
Kortom, toets dingen die veranderen aan de Bijbel en niet puur aan het feit DAT er dingen veranderen. Dat is namelijk niet verkeerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Deze laatste post is zo standaard van Marnix.
De post die er op reageren zullen dat ook zijn.

De post die er op reageren zullen dat ook zijn.

Nee, je leest de post door je eigen bril.Ander schreef:Zo, dat is lekker makkelijk. Oftewel: Mara houd je mond en kijk vooral naar jezelf. Hoe was het ook wel weer, met die eerste steen...henriët schreef:~~ zie huishouden~~
Dat mag.
Maar als je het nu over glijdende schaalt hebt..
kun je dan mensen 'eruitknikkeren'..
alsof dat zo netjes is,..
Dus ja..
En idd, een betere wereld.. k begin bij mezelf.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- MarthaMartha
- Ik zie inderdaad dat er vroeger minder mee doorkon dan nu.eilander schreef:Vragen van mijn kant:
- dat dit verder gaat dan alleen mensengeboden, is m.i. in bepaalde gevallen wel zo, maar in andere gevallen ook echt niet zo.
- niet alleen de goede kant, dat is per situatie verschillend.
De goede kant is wat mij betreft als we de zaken stuk voor stuk toetsen aan de bijbel en zo beslissen.
En dan kan er soms meer dan vroeger en soms ook wel minder, denk ik.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
tja...bij ons is het wisselend.
Ik doe dingen die mijn ouders niet deden.
Aan de andere kant heb ik regels die mijn ouders niet hadden
En zo ligt het bij mijn man ook.
Sommige dingen mochten niet; die doen wij wel
Andere dingen mochten wél; daar hebben wij weer bezwaar tegen.
Ieder ouderpaar moet zélf voor God bepaalde beslissingen nemen. In biddend opzicht. Op grond van Gods Woord.
Ik doe dingen die mijn ouders niet deden.
Aan de andere kant heb ik regels die mijn ouders niet hadden
En zo ligt het bij mijn man ook.
Sommige dingen mochten niet; die doen wij wel
Andere dingen mochten wél; daar hebben wij weer bezwaar tegen.
Ieder ouderpaar moet zélf voor God bepaalde beslissingen nemen. In biddend opzicht. Op grond van Gods Woord.
Daarom zie je dan ook dat principes bij broers en zussen verschillen, ondanks dezelfde opvoeding. Mede door de inbreng van de partner ook. Want ook die komt uit een bepaald nest.
Maar zijn de principes van man en vrouw altijd hetzelfde dan ? Of pas je je aan bij elkaar, of houd je je eigen principe vast en laat de ander daarin vrij ?
Maar zijn de principes van man en vrouw altijd hetzelfde dan ? Of pas je je aan bij elkaar, of houd je je eigen principe vast en laat de ander daarin vrij ?