Dopen niet op zondag ?

Willem

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Willem »

henriët schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Willem schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En draai het nu eens om? Ik wil mijn kind uit principe op zondag dopen, in het midden van de gemeente. Feiltelijk zeggen ouders die niet op zondag willen dopen: je wilt je kind op zondag dopen, jammer dan, maar ik ben er niet bij.
Dat is moeilijk ja. En wat doen we dan? Onze eigen zin en mening of achten we de ander uitnemender dan onszelf?
Ik zou dan toch de lijn van mijn gemeente volgen, wat dat ook is.
Waar hebbenm we het nou over???
Het is toch heel logisch dat Jolanda zegt dat ze dan de lijn van de gemeente volgt.
Dat heeft niets te maken met eigen zin en mening.
We zijn getrouwd.. ouders zijn verlaten..
En ja, dat heeft consequenties.
En als ouders dan ervoor kiezen niet op de zondag te komen, dat is dan hun besluit, prima, maar dan ben je zelf ook als ouderpaar zelf in staat om zoals t hoort zelf een gezin te zijn en te doen wat gebruikelijk is in de gemeente.
Goed lezen! Het gaat niet over het volgen van de lijn van de gemeente. Deze laaste opmerking is echter wel in tegenspraak met de eerdere (onderstreepte) zin. In die zin het niet de leidraad van de gemeente het criterium maar het principe van ikke. Ik vind het flauw de "leidraad van de gemeente" te gebruiken om het "ik wil het zo" te legitimeren.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Laten we het er maar op houden dat henriet (en mister) mij beter begrepen heeft, dan willem.
Overigens komt het "ik wil, uit principe" voort uit de gemeentelijke lijn, wat de meesten hier al hadden begrepen, maar willem dus kennelijk niet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Willem

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:Laten we het er maar op houden dat henriet (en mister) mij beter begrepen heeft, dan willem.
Overigens komt het "ik wil, uit principe" voort uit de gemeentelijke lijn, wat de meesten hier al hadden begrepen, maar willem dus kennelijk niet.
Sorry, Meestal lees ik gewoon wat er staat en wens me ver te houden van allerlei invullingen.

ps. Het zou je minimaal sieren om aan te geven dat je in de eerste zin niet goed uitdrukte wat je bedoelde.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Ik denk dat dit in de jaren 70/80 makkelijker ging. Men begrijpt het niet, waarom zou je niet rijden ?
Ik weet niet of het bord aan de ingang van Urk nog hangt ? En of toeristen er zich nog aan houden ? In de tijd dat wij vakantie vierden op Urk, reed er vrijwel geen auto. Ook toen mijn man en ik in Staphorst gingen kerken, auto parkeren aan de buitenkant van het dorp, en lopen.
Fijn, zo op te mogen gaan ! Ik heb er goede herinneringen aan. Nu stapt ieder zowat op de stoep van de kerk al in de auto. :fi
Tja, ik snap het ook niet. En heb er inderdaad ook niet zoveel respect voor. Vroeger had je ook regels hoeveel meter je op de sabbat mocht lopen enzo.... De rustdag is er voor de mens en niet andersom, dan verval je snel in wetticisme en krijg je een karikatuur van hoe de rustdag bedoeld is. En als men dat echt niet los kan laten komen de ouders op zaterdag toch vast?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Willem schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Laten we het er maar op houden dat henriet (en mister) mij beter begrepen heeft, dan willem.
Sorry, Meestal lees ik gewoon wat er staat en wens me ver te houden van allerlei invullingen.

ps. Het zou je minimaal sieren om aan te geven dat je in de eerste zin niet goed uitdrukte wat je bedoelde.
Ehm, Willem, wat er staat klopt als een bus. Daar hoeft Jolanda echt niets aan toe te voegen. Als jij er dingen in leest die er niet staan dan is dat jouw zaak. Nee als Jolanda zegt dat ze iets wil dan heb je in eerste instantie maar gewoon aan te nemen dat dat uit oprechte bedoelingen voortkomt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Willem

Bericht door Willem »

Fjodor schreef:
Willem schreef:

Ehm, Willem, wat er staat klopt als een bus. Daar hoeft Jolanda echt niets aan toe te voegen. Als jij er dingen in leest die er niet staan dan is dat jouw zaak. Nee als Jolanda zegt dat ze iets wil dan heb je in eerste instantie maar gewoon aan te nemen dat dat uit oprechte bedoelingen voortkomt.
Als laatste dan nog even een reactie en dan stop ik ermee.
Jolanda schreef:Ik wil mijn kind uit principe op zondag dopen, in het midden van de gemeente
Primair wordt hier - blijkt achteraf - de "gemeentelijke lijn" bedoeld i.p.v. de persoonlijke mening. Dat is natuurlijk prima, maar kom me niet aan met de flauwekul dat dat al in de zin stond en dat ik het niet begrepen heb.
henriët

Bericht door henriët »

Willem schreef:
Fjodor schreef:
Willem schreef:

Als laatste dan nog even een reactie en dan stop ik ermee.
Jolanda schreef:Ik wil mijn kind uit principe op zondag dopen, in het midden van de gemeente
Primair wordt hier - blijkt achteraf - de "gemeentelijke lijn" bedoeld i.p.v. de persoonlijke mening. Dat is natuurlijk prima, maar kom me niet aan met de flauwekul dat dat al in de zin stond en dat ik het niet begrepen heb.
en als dat principe nu voortkomt uit de gemeentelijke lijn willen aanhouden?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik stel voor dat we deze discussie laten rusten en ons weer bezig gaan houden met de hoofdlijn van dit topic.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

eilander schreef:Ik stel voor dat we deze discussie laten rusten en ons weer bezig gaan houden met de hoofdlijn van dit topic.
Tja als men in een gemeente kerkt waar alleen zondag gedoopt word oke.
Maar er zijn toch ook gemeentes die van deze regel afwijken om alleen zondag
te dopen en een dominee (intrede)te bevestigen!!!!!
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Mara schreef:Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Ik denk dat dit in de jaren 70/80 makkelijker ging. Men begrijpt het niet, waarom zou je niet rijden ?
Ik weet niet of het bord aan de ingang van Urk nog hangt ? En of toeristen er zich nog aan houden ? In de tijd dat wij vakantie vierden op Urk, reed er vrijwel geen auto. Ook toen mijn man en ik in Staphorst gingen kerken, auto parkeren aan de buitenkant van het dorp, en lopen.
Fijn, zo op te mogen gaan ! Ik heb er goede herinneringen aan. Nu stapt ieder zowat op de stoep van de kerk al in de auto. :fi
Tja, ik snap het ook niet. En heb er inderdaad ook niet zoveel respect voor. Vroeger had je ook regels hoeveel meter je op de sabbat mocht lopen enzo.... De rustdag is er voor de mens en niet andersom, dan verval je snel in wetticisme en krijg je een karikatuur van hoe de rustdag bedoeld is. En als men dat echt niet los kan laten komen de ouders op zaterdag toch vast?
Marnix, jij bent net als ik CGK, wel jonger dan ik, dus jij hebt niet meegemaakt dat predikanten ook niet reden. Toen deze dat wel gingen doen, was het spreekwoordelijke hek van de dam. De dominee doet het en minder principiele mensen doen dat dan na.
2 generaties geleden was het ZONDE ! Ik heb hier al genoemd dat bij de ingang van de dorpskern (Urk, Staphorst) dat van je gevraagd wordt. Dan respecteer je dat toch ook, of scheur je dan gewoon door ?
Ik praat niet zoals de situatie nu is, want aan de reacties te merken is het maar "achterlijk".
Ik schetste de situatie dat je geen slaapplek hebt, je ouders verder weg wonen (misschien geen eigen auto hebben, kan ook nog) iig willen zij op zondag niet rijden.
Als ik dit op een algemeen forum zou zetten, kan ik begrijpen dat er van dit soort reacties komen, op een REFOforum niet.
Ook al ben je het niet met de stelling eens, kun je je misschien trachten in te leven in die ander ? En als het jouw ouders betreft ?

Sorry hoor, maar om zo makkelijk te denken, dan maar niet en je hebt je ouders verlaten dus hoeft het eigenlijk niet meer, gaat mij te ver.
Ik ben dankbaar dat mijn ouders het nog mochten beleven. Het was altijd heel bijzonder voor hen, het 1e kleinkind, maar ook het laatste ! Om van het achterkleinkind maar helemaal te zwijgen.
Er zijn grootouders die op hun knieen naar de kerk zouden willen kruipen, voor een doopdienst van hun kleinkind. Maar de kinderen believen dat niet meer te doen ! Hoeveel smart dat geeft !
Laatst gewijzigd door Mara op 14 feb 2011, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Het principe in de gereformeerde theologie is dat de sacramenten een zaak van de plaatselijke gemeente van Christus zijn en dat deze op de zondag bediend worden. Zo hebben de reformatoren dat verdedigd tegenover de roomse sacramentsleer.
Dat er incidentele gevallen denkbaar zijn die redenen geven om een uitzondering hierop te maken zal waar zijn.
De vraag waar het werkelijk om gaat is of er zwaarwegende argumenten zijn die opwegen tegen dit reformatorische principe.
Enkel de gewenste aanwezigheid van een familie is geen principieel argument. Dat de bewuste familie uit principe niet wenst te reizen op zondag is een ander verhaal. Dat heeft niets te maken met de plaats die een sacrament in hoort te nemen in de eigen gemeente.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Wij hebben onze kinderen ook laten dopen op zondag.
Onze ouders hebben wij een slaapplek aangeboden omdat we weten dat ze niet willen reizen op zondag.
Ze wonen ook een eind bij ons vandaan.
Vanuit ons huis konden ze naar de kerk lopen, dat is erg gewaardeerd.
Bij ons in de kerk kun je aangeven of er bezwaren zijn voor ons als gezin om op zondag te dopen.
Door de week hebben wij ook kerkdiensten, waarbij ook de gemeente samenkomt.
Om grootouders die van veraf moeten komen niet in de verlegenheid te brengen op moedwillig op zondag te reizen, is dit een van de bezwaren waar nog naar geluisterd wordt.
Sommige dominees reizen ook niet op zondag, maar brengen vanaf zaterdagavond tot maandagmorgen door bij een ouderling.
Waarom zouden we daar wel begrip voor hebben en niet voor het standpunt van onze ouders?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

GJdeBruijn schreef:Het principe in de gereformeerde theologie is dat de sacramenten een zaak van de plaatselijke gemeente van Christus zijn en dat deze op de zondag bediend worden. Zo hebben de reformatoren dat verdedigd tegenover de roomse sacramentsleer.
Dat er incidentele gevallen denkbaar zijn die redenen geven om een uitzondering hierop te maken zal waar zijn.
De vraag waar het werkelijk om gaat is of er zwaarwegende argumenten zijn die opwegen tegen dit reformatorische principe.
Enkel de gewenste aanwezigheid van een familie is geen principieel argument. Dat de bewuste familie uit principe niet wenst te reizen op zondag is een ander verhaal. Dat heeft niets te maken met de plaats die een sacrament in hoort te nemen in de eigen gemeente.
Voor mij blijft toch de vraag of die zondag hierin wezenlijk is. De roomse sacramentsleer gaf b.v. plaats aan de nooddoop; dat men daar tegenin ging, snap ik. Maar daar gaat het nu niet over.
Laten we - wat mij betreft - ook die familie eens even loslaten in deze discussie. Voor mij speelt nu iets veel belangrijkers: ik ben ambtsdrager in een kerkverband waar 80% of meer van de doopsbedieningen tijdens een doordeweekse dienst plaatsvinden. Daarvan wordt hier door sommigen gezegd: dat klopt niet. Nu, dat is best een heftige conclusie, zoals u wellicht begrijpt.

Vandaar mijn vraag: is de bediening op zondag wezenlijk, of de bediening temidden van de gemeente, of beide? Als iemand zegt dat de bediening op zondag wezenlijk is, graag even mijn pijnpunt meewegen.
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:
Marnix schreef:
Marnix, jij bent net als ik CGK, wel jonger dan ik, dus jij hebt niet meegemaakt dat predikanten ook niet reden. Toen deze dat wel gingen doen, was het spreekwoordelijke hek van de dam. De dominee doet het en minder principiele mensen doen dat dan na.
2 generaties geleden was het ZONDE ! Ik heb hier al genoemd dat bij de ingang van de dorpskern (Urk, Staphorst) dat van je gevraagd wordt. Dan respecteer je dat toch ook, of scheur je dan gewoon door ?
Ik praat niet zoals de situatie nu is, want aan de reacties te merken is het maar "achterlijk".
Ik schetste de situatie dat je geen slaapplek hebt, je ouders verder weg wonen (misschien geen eigen auto hebben, kan ook nog) iig willen zij op zondag niet rijden.
Als ik dit op een algemeen forum zou zetten, kan ik begrijpen dat er van dit soort reacties komen, op een REFOforum niet.
Ook al ben je het niet met de stelling eens, kun je je misschien trachten in te leven in die ander ? En als het jouw ouders betreft ?

Sorry hoor, maar om zo makkelijk te denken, dan maar niet en je hebt je ouders verlaten dus hoeft het eigenlijk niet meer, gaat mij te ver.
Ik ben dankbaar dat mijn ouders het nog mochten beleven. Het was altijd heel bijzonder voor hen, het 1e kleinkind, maar ook het laatste ! Om van het achterkleinkind maar helemaal te zwijgen.
Er zijn grootouders die op hun knieen naar de kerk zouden willen kruipen, voor een doopdienst van hun kleinkind. Maar de kinderen believen dat niet meer te doen ! Hoeveel smart dat geeft !
Sorry hoor, maar ik vind dit zeer onevenwichtig. Maar dat is mijn mening,

Ps... lees vooral de postings goed door

Eigenlijk heb ik niet eens meer zin om mee te praten op deze manier.
Maar goed, btw..
als je je ouders verlaten hebt, en je trouwt: ben je een gezin..
en voeg je je naar de gemeentelijke lijn.
Is daar de gewoonte om op zondag te dopen, dan onderwerp je je daaraan, als ouders dan niet kunnen komen, vanwege het niet willen rijden dan is dat heel vervelend, maar je dient je te houden aan de kerkelijke regels ter plaatse. In dat opzicht ben je nu zelf een gezin en neit meer afhankelijk van je ouders.
En natuurlijk kun je dan je ouders een slaapplaats aanbieden (mits mogelijk)

Verder wil ik nog zeggen dat het mij ook gaat om het principe, rijden is rijden.
Als je naar je ene kind gaat om de doopdienst van je kleinkind bij te wonen en dat is 20 min, ga dan ook naar de doopdienst van je kleinkind dat een uur rijden is.

@ eilander:
dat is idd een discussie waard...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Mensen die principieel tegen zondagsrijden zijn, rijden helemaal niet ! Dus ook geen 20 minuten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie