Dopen niet op zondag ?

Mara

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef: :quoi :quoi
Is autorijden op zondag MEER een bijbels principe, dan het in ere houden van de zondagse eredienst, inclusief de sacramenten? Dat is hem blijkbaar niet goed uitgelegd....

De sabbat is voor man, niet de man voor de sabbat.... zodoende rijden wij ook elke zondag naar de kerk.... lopend zouden we er nooit op tijd zijn....
In het land waar jij woont is dat gemeengoed.
Ik spreek over een situatie in de jaren 60/70, inmiddels is dat zelfs voor deze groepering enigzins aangepast, denk ik, dat moet wel, als ik het hier zo lees :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:En draai het nu eens om? Ik wil mijn kind uit principe op zondag dopen, in het midden van de gemeente. Feiltelijk zeggen ouders die niet op zondag willen dopen: je wilt je kind op zondag dopen, jammer dan, maar ik ben er niet bij.
Dat is moeilijk ja. En wat doen we dan? Onze eigen zin en mening of achten we de ander uitnemender dan onszelf?
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En draai het nu eens om? Ik wil mijn kind uit principe op zondag dopen, in het midden van de gemeente. Feiltelijk zeggen ouders die niet op zondag willen dopen: je wilt je kind op zondag dopen, jammer dan, maar ik ben er niet bij.
Dat is moeilijk ja. En wat doen we dan? Onze eigen zin en mening of achten we de ander uitnemender dan onszelf?
De ander is in dit geval je moeder en je vader. Niet geheel onbelangrijk toch ??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Als je bezwaarde (groot)ouders hebt, die niet op zondag rijden, er is geen mogelijkheid tot logeren, wat zijn dan de verschillende meningen hier over het om die reden door de weeks dopen ? In een al bestaande dienst weliswaar !
Geen echt bezwaar, wel een grote voorkeur voor de zondag, gezien onze belijdenis:
(..)dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, (...)
in het kader daarvan zou je kunnen zeggen, dopen op zondag, net als het avondmaal..

Overigens, wat je weleens hoort is dat familie/grootouders die wat verder weg wonen zeggen niet te willen rijden op zondag.
Om vervolgens op zondag wel de auto in te stappen en een aant km te rijden om naar de kerk te gaan.
Wat is dan je principe.
Als je niet rijden wil voor dopen omdat t een aantal km verder is.. moet je t ook niet doen voor de kerk, in dat geval dus gaan wonen in t dorp waar je kerk staat...

Verder, wat is belangrijker, dat familie/ ouders komen of dat je kindje gedoopt wordt?
Letten we nog wel op de betekenende zaak? Dan maakt t niet uit of er mensen wel of niet komen.
Het is fijn als er mensen zijn die dichtbij je staan juist bij een doopdienst zijn, uiteindelijk is het toch een 'feest' want Gods Naam wordt aan de naam van je kindje verbonden.
Betekende zaak.
Maar je hebt gelijk: het is een zaak van de gemeente en van het kind; het wordt wat bizar als doopdiensten verzet gaan worden omdat opa en oma er anders niet bij kunnen zijn.

Wat het autorijden betreft nog wel het volgende. Ik ben niet tegen autorijden op zondag, maar wil er om praktische redenen voor mezelf wel een limiet aan stellen.
Als je perse bij de doop aanwezig wilt zou ik het bv.meer als een uur rijden is zeker een heel weekend overkomen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:@Albion: maar soms is je huis te klein o.i.d. :) en geen andere slaapgelegenheid in het dorp of anderszins.

er is haast altijd ruimte te maken... wij hebben ook een vol huis, maar je kunt altijd kinderen met een slaapzak op de vloer leggen, en dan heb je zo een bed voor de gasten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Willem schreef:
De ander is in dit geval je moeder en je vader. Niet geheel onbelangrijk toch ??
Ik zou dan toch de lijn van mijn gemeente volgen, wat dat ook is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

De zwaren krijgen altijd gelijk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:De zwaren krijgen altijd gelijk.
Die leggen meer gewicht in de schaal :)
JolandaOudshoorn

refo schreef:De zwaren krijgen altijd gelijk.
Dat komt omdat de sterken meestal toch rekening met hen proberen te houden, naar de opdracht die Paulus hen gaf.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
GJdeBruijn schreef:Kinderen worden gedoopt aangezien ze lid van de gemeente zijn. Zie doopformulier! De gemeente komt overeenkomstig Schrift en belijdenis (zie citaat Bert) op de zondag bijeen.
Ook doordeweeks. Dan komt ook de gemeente bijeen. Iedereen hoort er dan te zijn! Dus dit is absoluut geen argument.
Inderdaad! Daar is nu nog steeds geen antwoord op: is er principieel verschil tussen de samenkomst op zondag en die in het midden van de week?
Natuurlijk: op zondag horen er diensten belegd te worden, die verplichting is er voor de andere dagen niet.
Maar is een dienst op woensdag minder dan een dienst op zondag??
Willem

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
Willem schreef:
Jammer van dit ontwijkende antwoord.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Willem schreef:Jammer van dit ontwijkende antwoord.
Volgens mij is er niets ontwijkends aan, maar glashelder.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bij ons word er alleen op zondag gedoopt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JolandaOudshoorn

Mister schreef:
Willem schreef:Jammer van dit ontwijkende antwoord.
Volgens mij is er niets ontwijkends aan, maar glashelder.
:super
henriët

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
Willem schreef:
Waar hebbenm we het nou over???
Het is toch heel logisch dat Jolanda zegt dat ze dan de lijn van de gemeente volgt.
Dat heeft niets te maken met eigen zin en mening.
We zijn getrouwd.. ouders zijn verlaten..
En ja, dat heeft consequenties.
En als ouders dan ervoor kiezen niet op de zondag te komen, dat is dan hun besluit, prima, maar dan ben je zelf ook als ouderpaar zelf in staat om zoals t hoort zelf een gezin te zijn en te doen wat gebruikelijk is in de gemeente.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie