Erasmiaan schreef:Fjodor schreef:Erasmiaan schreef:het is "betekende" zaak. Niet "betekenende".
Volgens mij niet. Het brood be-tekent het Lichaam, en is dus betekenend.
Het Lichaam wordt betekend door het brood.
Volgens mij is het brood het teken van het Lichaam en is het Lichaam dus de betekende zaak.
Tiberius schreef:Fjodor schreef:Erasmiaan schreef:het is "betekende" zaak. Niet "betekenende".
Volgens mij niet. Het brood be-tekent het Lichaam, en is dus betekenend.
Het Lichaam wordt betekend door het brood.
Fjodor, als je wat problemen hebt met die voltooide en onvoltooide deelwoorden, kan je voor het woord "betekenen" eens "tekenen" invullen.
De uitdrukking heeft dan verder geen betekenis, maar je ziet wel gelijk welk woord je moet gebruiken.
Tiberius, als je wat problemen hebt met het goed lezen van mijn berichten, zal ik het hier even herhalen.
Zoals Erasmiaan in zijn bericht hierboven zegt is het Lichaam inderdaad de betekende zaak (zie hieronder in mijn aanvankelijke bericht).
Wat is het brood dan? Dat tekent het Lichaam af. Brood betekent Lichaam. In de deelwoord-vorm kan je dan zeggen dat het brood de betekenende zaak is.
Fjodor schreef:Ja, het avondmaal is ter versterking (de doop is dat overigens ook), en ik zie ook niet in waarom dat persé in de kerkelijke bijeenkomst gevierd dient te worden. Juist omdat het belang in de betekende zaak (de schenking van Christus' lichaam) ligt is het van belang dat elk mens de betekenende zaak (het brood) kan eten. Want dat brood wijst naar het Lichaam, en dat hebben we nodig. Zoals we allemaal we zullen weten.
Verder blijkt uit de geschiedenis van de moorman die Afgewezen aanhaalt dat er blijkbaar ongewone situaties kunnen zijn waar het dopen niet in een kerkelijke bijeenkomst hoeft te gebeuren. (Waarmee we dwaas genoeg de zendingssituatie ongewoon noemen, maar dat terzijde). De situatie van iemand die in het ziekenhuis ligt is ook een ongewone situatie, waardoor het een mooie vergelijking is om te zeggen dat zo iemand het avondmaal mag gebruiken.
Daarbij begrijp ik niet hoe de artikelen die Bert citeert daar iets tegenin brengen. Er staat juist: "Een iedere kerk zal zulke manier van bediening des Avondmaals houden, als zij oordeelt tot de meeste stichting te dienen."