Toevoeging: Als je het formulier van de H.D. ook leest, dan dient met ook te antwoorden op de vraag of men instemt met de leer die ALHIER geleerd wordt. Bij de volwassendoop geldt hetzelfde (...gelijk die hier in de Christelijke Kerk uit het Woord Gods geleerd wordt....). Dat de doop dus binnen de kerkelijke gemeente moet plaatsvinden, lijkt mij duidelijk.Tiberius schreef:Dan is het geen nooddoop meer.helma schreef:maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
De Heere Jezus heeft bij de uitzending van Zijn apostelen duidelijk het onderwijs (Woordbediening) aan het sacrament gekoppeld. Verder denk ik niet dat de praxis van de eerste gemeenten of van zendingsgemeenten normatief moet zijn, maar de latere (nadere) voorschriften o.a. in de brieven van Paulus.
Edit> Verder eens met Bert, dat de sacramenten in de context van de gemeente bediend moeten worden; hoe of waar die samenkomt is niet van belang.
Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
In een zendingssituatie, wanneer er nog geen geïnstitueerde gemeente is, is er denk ik geen bezwaar.helma schreef:Toch zie je in de Bijbel inderdaad dat er ter plekke gedoopt werd ( bijv. in het gezin) na belijden van het geloof
Alles wat niet in ons schema past, valt in de categorie 'zendingssituatie'. Dan ben je snel klaar.Tiberius schreef:In een zendingssituatie, wanneer er nog geen geïnstitueerde gemeente is, is er denk ik geen bezwaar.helma schreef:Toch zie je in de Bijbel inderdaad dat er ter plekke gedoopt werd ( bijv. in het gezin) na belijden van het geloof
En als het daar buiten valt?Afgewezen schreef:Alles wat niet in ons schema past, valt in de categorie 'zendingssituatie'. Dan ben je snel klaar.Tiberius schreef:In een zendingssituatie, wanneer er nog geen geïnstitueerde gemeente is, is er denk ik geen bezwaar.helma schreef:Toch zie je in de Bijbel inderdaad dat er ter plekke gedoopt werd ( bijv. in het gezin) na belijden van het geloof
Ik geloof niet in dit soort strikte scheidingen.Tiberius schreef:En als het daar buiten valt?Afgewezen schreef:Alles wat niet in ons schema past, valt in de categorie 'zendingssituatie'. Dan ben je snel klaar.Tiberius schreef:In een zendingssituatie, wanneer er nog geen geïnstitueerde gemeente is, is er denk ik geen bezwaar.helma schreef:Toch zie je in de Bijbel inderdaad dat er ter plekke gedoopt werd ( bijv. in het gezin) na belijden van het geloof

Als Philippus wel de kamerling mag dopen in een één-op-éénsituatie, dan zie ik niet in waarom er geen avondmaal bediend mag worden in een één-op-éénsituatie.
Volgens mij is het brood het teken van het Lichaam en is het Lichaam dus de betekende zaak.Fjodor schreef:Volgens mij niet. Het brood be-tekent het Lichaam, en is dus betekenend.Erasmiaan schreef:het is "betekende" zaak. Niet "betekenende".
Het Lichaam wordt betekend door het brood.
Fjodor, als je wat problemen hebt met die voltooide en onvoltooide deelwoorden, kan je voor het woord "betekenen" eens "tekenen" invullen.Fjodor schreef:Volgens mij niet. Het brood be-tekent het Lichaam, en is dus betekenend.Erasmiaan schreef:het is "betekende" zaak. Niet "betekenende".
Het Lichaam wordt betekend door het brood.
De uitdrukking heeft dan verder geen betekenis, maar je ziet wel gelijk welk woord je moet gebruiken.
- MarthaMartha
een opdracht om je te laten dopen als je als ongelovige tot geloof komt... en dat kom je dan in de bijbel zowel 1 op 1 als in een samenkomst (bij een rivier) als in een woonhuis (stokbewaarder, Lydia) tegen.... en dat zal nooit zonder woordbediening zijn, maar dat is avondmaal of doop in een ziekenhuis ook niet.Tiberius schreef:Een Bijbelse opdracht om in een één-op-één-situatie buiten de woordbediening om en buiten de gemeente om te dopen?MarthaMartha schreef:meerwaarde? het is een bijbelse opdracht...Ander schreef:'t Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- MarthaMartha
dat is de gewone gang van zaken ja...Marieke schreef:Toevoeging: Als je het formulier van de H.D. ook leest, dan dient met ook te antwoorden op de vraag of men instemt met de leer die ALHIER geleerd wordt. Bij de volwassendoop geldt hetzelfde (...gelijk die hier in de Christelijke Kerk uit het Woord Gods geleerd wordt....). Dat de doop dus binnen de kerkelijke gemeente moet plaatsvinden, lijkt mij duidelijk.Tiberius schreef:Dan is het geen nooddoop meer.helma schreef:maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
De Heere Jezus heeft bij de uitzending van Zijn apostelen duidelijk het onderwijs (Woordbediening) aan het sacrament gekoppeld. Verder denk ik niet dat de praxis van de eerste gemeenten of van zendingsgemeenten normatief moet zijn, maar de latere (nadere) voorschriften o.a. in de brieven van Paulus.
Edit> Verder eens met Bert, dat de sacramenten in de context van de gemeente bediend moeten worden; hoe of waar die samenkomt is niet van belang.
maar de vraag in dit topic is of er in bepaalde situaties waarin deze mogelijkheid er niet is, ook uitzonderingen kunt maken.
De bijbel geeft hierin bepaalde voorbeelden die nergens weersproken worden of afgeschaft, dus dat lijkt mogelijk
In 1 Kor 11.MarthaMartha schreef:De bijbel geeft hierin bepaalde voorbeelden die nergens weersproken worden of afgeschaft, dus dat lijkt mogelijk
Maar dat zou dan betekenen dat het formulier ook aangepast zou moeten worden?MarthaMartha schreef:dat is de gewone gang van zaken ja...Marieke schreef:Toevoeging: Als je het formulier van de H.D. ook leest, dan dient met ook te antwoorden op de vraag of men instemt met de leer die ALHIER geleerd wordt. Bij de volwassendoop geldt hetzelfde (...gelijk die hier in de Christelijke Kerk uit het Woord Gods geleerd wordt....). Dat de doop dus binnen de kerkelijke gemeente moet plaatsvinden, lijkt mij duidelijk.Tiberius schreef:Dan is het geen nooddoop meer.helma schreef:maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
maar de vraag in dit topic is of er in bepaalde situaties waarin deze mogelijkheid er niet is, ook uitzonderingen kunt maken.
De bijbel geeft hierin bepaalde voorbeelden die nergens weersproken worden of afgeschaft, dus dat lijkt mogelijk
- MarthaMartha
In 1 korinthe 11 lees ik nergens dat "van huis tot huis brood brekende" niet meer mag.Tiberius schreef:In 1 Kor 11.MarthaMartha schreef:De bijbel geeft hierin bepaalde voorbeelden die nergens weersproken worden of afgeschaft, dus dat lijkt mogelijk
In 1 korinthe 11 stelt Paulus de wantoestanden in de gemeente aan de orde. Het was gebruikelijk dat wanneer men samenkwam, men een gezamenlijke maaltijd had. De wantoestand bestond eruit, dat de rijken kwamen en zich vol aten en dronken, zij wachtten niet op de slaven en armen, om hen rijkelijk te delen, zodat wanneer deze kwamen alles op was. De rijken dronken en de armen hongerig. Daarna begon de samenkomst en werd het avondmaal ook gevierd, waarvan door deze gang van zaken onwaardig gebruik werd gemaakt. Daarom geeft Paulus de opdracht het avondmaal heilig te vieren, zichzelf te beproeven en alzo te eten....
zichzelf beproeven en alzo eten.... kunnen zieken mensen ook thuis. Ik lees in 1 kor. 11 niet dat de viering van het avondmaal vanaf dat moment voorbehouden is exclusief aan de gemeente.
Als jij het er wel leest, ben ik benieuwd in welk vers.
Lees even mijn eerdere posting.MarthaMartha schreef:In 1 korinthe 11 lees ik nergens dat "van huis tot huis brood brekende" niet meer mag.Tiberius schreef:In 1 Kor 11.MarthaMartha schreef:De bijbel geeft hierin bepaalde voorbeelden die nergens weersproken worden of afgeschaft, dus dat lijkt mogelijk
In 1 korinthe 11 stelt Paulus de wantoestanden in de gemeente aan de orde. Het was gebruikelijk dat wanneer men samenkwam, men een gezamenlijke maaltijd had. De wantoestand bestond eruit, dat de rijken kwamen en zich vol aten en dronken, zij wachtten niet op de slaven en armen, om hen rijkelijk te delen, zodat wanneer deze kwamen alles op was. De rijken dronken en de armen hongerig. Daarna begon de samenkomst en werd het avondmaal ook gevierd, waarvan door deze gang van zaken onwaardig gebruik werd gemaakt. Daarom geeft Paulus de opdracht het avondmaal heilig te vieren, zichzelf te beproeven en alzo te eten....
zichzelf beproeven en alzo eten.... kunnen zieken mensen ook thuis. Ik lees in 1 kor. 11 niet dat de viering van het avondmaal vanaf dat moment voorbehouden is exclusief aan de gemeente.

- Bert Mulder
- Contacteer:
Hierom dus:Afgewezen schreef:Als Philippus wel de kamerling mag dopen in een één-op-éénsituatie, dan zie ik niet in waarom er geen avondmaal bediend mag worden in een één-op-éénsituatie.
NGB:
Artikel 30. Van de regering der kerk door kerkelijke ambten.
Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie* (=regering), die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord; namelijk dat er dienaars of herders moeten zijn, om Gods Woord te prediken en de Sacramenten te bedienen; dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de raad der Kerk, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken, dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden; opdat ook de armen en bedrukten geholpen en getroost worden, naar dat zij van node hebben.
Door dit middel zullen alle dingen in de Kerk wel en ordelijk toegaan, wanneer zulke personen verkoren worden, die getrouw zijn, en naar den regel, dien de heilige Paulus daarvan geeft in den brief aan Timotheüs (1 Tim. 3).
Artikel 31. Van de dienaars, ouderlingen en diakenen.
Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn roeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is.
En aangaande de dienaars des Woords, in wat plaats dat zij zijn, zo hebben zij een zelfde macht en autoriteit, zijnde altegader dienaars van Jezus Christus, den enigen algemenen Bisschop en het enige Hoofd der Kerk.
Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.
Artikel 32. Van de orde en discipline of tucht der kerk.
Intussen geloven wij, hoewel het nuttig en goed is dat die regeerders der Kerk zijn onder zich zekere ordinantie instellen en bevestigen tot onderhouding van het lichaam der Kerk, dat zij nochtans zich wel moeten wachten af te wijken van hetgeen ons Christus, onze enige Meester, geordineerd heeft. En daarom verwerpen wij alle menselijke vonden, en alle wetten, die men zou willen invoeren, om God te dienen, en door deze de consciëntiën te binden en te dwingen, in wat manier het zou mogen zijn. Zo nemen wij dan alleen aan hetgeen dienstig is om eendrachtigheid en enigheid te voeden en te bewaren, en alles te onderhouden in de gehoorzaamheid Gods; waartoe geëist wordt de excommunicatie of de ban, die daar geschiedt naar den Woorde Gods, met hetgeen daaraan hangt.
DKO:
Artikel 62 - De wijze der Avondmaalsviering. Editie(s) 1907
Een iedere kerk zal zulke manier van bediening des Avondmaals houden, als zij oordeelt tot de meeste stichting te dienen. Welverstaande nochtans dat de uitwendige ceremoniën, in Gods Woord voorgeschreven, niet veranderd en alle superstitie vermeden worde, en dat na de voleinding der predikatie en der gemeene gebeden op de predikstoel, het formulier des Avondmaals, mitsgaders het gebed daartoe dienende, voor de tafel zal worden gelezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Waarmee je dus nog steeds geen overtuigend bewijs voor je standpunt hebt geleverd.Tiberius schreef:Lees even mijn eerdere posting.MarthaMartha schreef:In 1 korinthe 11 lees ik nergens dat "van huis tot huis brood brekende" niet meer mag.Tiberius schreef:In 1 Kor 11.MarthaMartha schreef:De bijbel geeft hierin bepaalde voorbeelden die nergens weersproken worden of afgeschaft, dus dat lijkt mogelijk