Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
't Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
ik heb ook wel eens een doopdienst meegemaakt in een ziekenhuis
het was in de zgn 'kerkzaal' ; grootouders lagen in het ziekenhuis en waren erg zwak
kleinkind kon tijdens de ziekenhuiskerkdienst gedoopt worden zodat grootouders erbij konden zijn.
ik lag ook daar (na blindedarm) en heb toen de "dienst" meegemaakt.
het was in de zgn 'kerkzaal' ; grootouders lagen in het ziekenhuis en waren erg zwak
kleinkind kon tijdens de ziekenhuiskerkdienst gedoopt worden zodat grootouders erbij konden zijn.
ik lag ook daar (na blindedarm) en heb toen de "dienst" meegemaakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
De sacramenten bevestigen het gepredikte Woord. En daarom moeten ze nooit van het Woord losstaan, en in de verzameling van de gemeente plaatsvinden, omdat de sacramenten door God aan de kerk gegeven zijn ter bediening.
De plaats waar de gemeente samenkomt, doet er niet toe, dat zou zelfs in een stal kunnen zijn. Of, in dit voorbeeld, in een ziekenhuis in de aula of een dergelijke kamer.
De plaats waar de gemeente samenkomt, doet er niet toe, dat zou zelfs in een stal kunnen zijn. Of, in dit voorbeeld, in een ziekenhuis in de aula of een dergelijke kamer.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dan is het geen nooddoop meer.helma schreef:maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
De Heere Jezus heeft bij de uitzending van Zijn apostelen duidelijk het onderwijs (Woordbediening) aan het sacrament gekoppeld. Verder denk ik niet dat de praxis van de eerste gemeenten of van zendingsgemeenten normatief moet zijn, maar de latere (nadere) voorschriften o.a. in de brieven van Paulus.
Edit> Verder eens met Bert, dat de sacramenten in de context van de gemeente bediend moeten worden; hoe of waar die samenkomt is niet van belang.
Waarom dienst tussen aanhalingstekens?helma schreef:ik lag ook daar (na blindedarm) en heb toen de "dienst" meegemaakt.
- MarthaMartha
meerwaarde? het is een bijbelse opdracht...Ander schreef:'t Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tja, een ambtsdrager mag kennelijk wel dopen in een één-op-éénsituatie, maar geen avondmaal bedienen...Tiberius schreef:Dan is het geen nooddoop meer.helma schreef:maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
De Heere Jezus heeft bij de uitzending van Zijn apostelen duidelijk het onderwijs (Woordbediening) aan het sacrament gekoppeld. Verder denk ik niet dat de praxis van de eerste gemeenten of van zendingsgemeenten normatief moet zijn, maar de latere (nadere) voorschriften o.a. in de brieven van Paulus.
Edit> Verder eens met Bert, dat de sacramenten in de context van de gemeente bediend moeten worden; hoe of waar die samenkomt is niet van belang.
Inderdaad een absurde vraag.MarthaMartha schreef:meerwaarde? het is een bijbelse opdracht...Ander schreef:'t Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
Een Bijbelse opdracht om in een één-op-één-situatie buiten de woordbediening om en buiten de gemeente om te dopen?MarthaMartha schreef:meerwaarde? het is een bijbelse opdracht...Ander schreef:'t Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
nounou.Afgewezen schreef:Inderdaad een absurde vraag.MarthaMartha schreef:meerwaarde? het is een bijbelse opdracht...Ander schreef:'t Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
Bedankt voor jullie uitgebreide, verhelderende reacties, overigens.

Dan lees je niet goed of je hebt een wel erg kleine gemeente op het netvlies.Afgewezen schreef:Tja, een ambtsdrager mag kennelijk wel dopen in een één-op-éénsituatie, maar geen avondmaal bedienen...Tiberius schreef:Dan is het geen nooddoop meer.helma schreef:maar als het een ambtsdrager is zou je dus geen bezwaar hebben?
Zo absurd vind ik dat niet. Minder absurd in ieder geval dan de sacramenten in een één-op-één situatie gaan zitten bedienen.Afgewezen schreef:Inderdaad een absurde vraag.MarthaMartha schreef:meerwaarde? het is een bijbelse opdracht...Ander schreef:'t Is bij ons in het ziekenhuis wel eens gebeurd: een doopbediening bij een oudere man. Wat is overigens de meerwaarde hiervan?
-
Ik krijg de indruk dat de doop van de kamerheer door Filippus ook een één-op-één situatie was. Tenzij je het personeel van de kamerheer als 'gemeente' wilt bestempelen.
Hier beneden is het niet.
Toch zie je in de Bijbel inderdaad dat er ter plekke gedoopt werd ( bijv. in het gezin) na belijden van het geloof