Comrie

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Alle andere dogmatische raamwerken hebben wel kiertjes of "mazen in het net" waar de tegenwoordige verstandschristenen tussendoor glippen. Daarom heeft men waarschijnlijk zo'n hekel aan Comrie. Bij hem is het "dichtgetimmerd", alle wegen vanuit de mens dan, om zo te zeggen. Alleen de enige Weg (de Waarheid en het Leven) blijft er over bij Comrie.
Dit is een uitnemend staaltje van versmald denken, beste Orc.
Dus een ieder die niet Comrie zo op een voetstuk hefet staan, is als verstandschristen bezig om tussen de mazen van in het net te glippen? Ik schrijf het wat gechargeerd, maar dat geeft even aan hoe ik je mening opvat.
Er zijn vele oudvaders en hedendaagse predikanten die slechts 1 Weg overhouden.
Adorote

Bericht door Adorote »

Heel opvallend;wat dominees leren,nou daar liever niet achter aan lopen.maar wat meldt de Kerk voor leer,dat is altijd nog de Leer van het Levendschenkend Kruis,alleen als ik daar achter aan loop,achter de Gehangene die Opgestaan is,zal ik goed uit komen.
refo

Bericht door refo »

Comrie mag dan maar één weg hebben en die aan alle kanten met schuttingen hebben afgezet, er zijn mensen die aan de hand van zijn leer menen dat je halverwege die weg ook al behouden bent, ook al heb je geen zicht op het kruis en zie je alleen schuttingen.

Mogelijk heeft Comrie het niet zo bedoeld, maar de bekommerden wordt toch behoorlijk naar de mond gepraat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
In de eerste plaats denk ik dat er feitelijk nog nooit een objectief onderzoek gedaan is naar de opvattingen van Alexander Comrie.
Dag zeeuw,

is dit iets? http://www.biblicaltheology.org/1894_4.pdf
Er is ook het proefschrift van dr. J.R. Beeke waar Comrie positief gewaardeerd wordt en een terechte plaats voor hem ingeruimd wordt. Dit proefschrift is alom (wereldwijd) geroemd om zijn wetenschappelijke integriteit.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door MajorcaAlle andere dogmatische raamwerken hebben wel kiertjes of "mazen in het net" waar de tegenwoordige verstandschristenen tussendoor glippen.
Gelukkig dat de bloedvloeiende vrouw er wel door kon!
Ik ben bang dat je Comrie niet gelezen hebt.
De geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw is juist typerend voor de weg die Comrie aan wil wijzen als zaligmakend voor een arme zondaar!
refo

Bericht door refo »

De bloedvloeiende vrouw was ook al genezen voor ze bij Jezus kwam. Thuis was het Bethel en bij Jezus Pniël. Dat bedoel je toch?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door refo
De bloedvloeiende vrouw was ook al genezen voor ze bij Jezus kwam. Thuis was het Bethel en bij Jezus Pniël. Dat bedoel je toch?
zo lees ik het niet bij Comrie.
Wel lees ik over het dadelijk toevlucht nemen tot Christus. Dáár legt hij de nadruk op! Mochten we dát ook kennen!

Lees zijn eerste verhandeling (preek) eens in de eigenschappen des geloofs.

(Overigens is deze weleens door ds. P. de Vries geplaatst in zijn kerkbode! misschien neemt jullie aversie voor Comrie nu een beetje af???)
Majorca

Bericht door Majorca »

Stelling:

Als christenen van tegenwoordig Comrie weer eens zo intensief zouden lezen dat ze net als ds. Kersten kunnen zeggen dat ze zijn geschriften "vermalen" hebben, zou het er heel anders uitzien wat het geestelijk leven betreft in onze gezindte.
refo

Bericht door refo »

Had hij Comrie maar vermalen.
--------------
Egbert

Bericht door Egbert »

Heren, heren laten we met het kind ook niet het badwater weggooien. Heu of was het andersom? Iig. Comrie hoeven we niet weg te doen omdat sommigen met bepaalde leerstukken van hem op de loop gaan. Lees nog eens het stukje van Zeeuw. Ook Comrie hoort in het lijstje van aanbevolen schrijvers thuis, maar Comrie niet alleen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Comrie was ergens bang voor. Als je met dat uitgangspunt gaat schrijven weet je al bij voorbaat dat het evenwicht weg is. Dat heeft Kersten een beetje uit het oog verloren.

Om de geloofsleer in te passen in een filosofisch denkraam, heeft C. iets nieuws bedacht, nl een onderscheid tussen geloof en geloven. Nog steeds acceptabel, als werkhypothese voor theologen onder elkaar, zeg maar. In pastoraat en preekpraktijk kan dat natuurlijk geen dienst doen. En dat doet het nu wel.
--------------
appie

Bericht door appie »

Ik had het stuk van de Hervormde ds. van Gorzel ook gelezen. Ik vind het geen gelukkige keuze hem, als Hervormde over Comrie te laten schrijven. Comrie wordt gezien als de belangrijkse theoloog van de GG. Over het algemeen wordt er in de Terdege positief over theologen gesproken. In het stuk over Comrie (vooral het laatste gedeelte) kwamen m.i. juist zijn negatieve kanten naar voren.
Het op één lijn zetten van Kersten met Kuyper zonder enige nadere toelichting vond ik bijzonder zwak.

M.i. is (bijna) elke theoloog eenzijdig en heeft iedere dogmatische verhandeling over wedergeboorte/geloof/bekering zwakke punten.
Plaats reactie