Kinderen en bekering

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Ander »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Daarom moet altijd een rijke Christus voor arme in zichzelf ellendige zondaren gepreekt worden. Dat is niet er dik op moeten liggen, maar dat is evenwichtig!
Nee, niet voor 'in zichzelf ellendige zondaren', dan zou er iets in de mens moeten zijn waardoor hij geschikt is voor de genade. Voor ellendige zondaren. Alles wat we meer zijn dan dat, is te hoog voor God.
Van harte hier mee eens.
Ik geloof dat alleen een zondaar die ellendig is 'in zichzelf' (m.a.w.: die dat ziet) tot Christus toevlucht zal nemen. Maar een rijke Christus mag en moet gepreekt worden voor álle ellendige zondaren. Zelfs voor die "gezond" zijn en de medicijnmeester niet nodig (menen te) hebben. Misschien wel juist voor hen.

Niet alleen de jongste zoon was welkom aan de tafel van zijn vader. Ook de oudste kreeg de uitnodiging binnen te komen. Maar wilde hij van zijn 'troon' afstappen en naast de jongste aanschuiven?
Wat is in deze zin het verschil tussen een zondaar en een ellendige zondaar?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Jongere »

Ander schreef:Wat is in deze zin het verschil tussen een zondaar en een ellendige zondaar?
Daar is geen verschil tussen, het is hetzelfde. En dat is iedereen, niemand uitgezonderd (Rom. 3).

Waar de posts over gingen was de uitdrukking die Marieke gebruikte over 'in zichzelf ellendige zondaren'. Zie de reactie van Afgewezen daarop.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Marieke »

Jongere schreef:
Ander schreef:Wat is in deze zin het verschil tussen een zondaar en een ellendige zondaar?
Daar is geen verschil tussen, het is hetzelfde. En dat is iedereen, niemand uitgezonderd (Rom. 3).

Waar de posts over gingen was de uitdrukking die Marieke gebruikte over 'in zichzelf ellendige zondaren'. Zie de reactie van Afgewezen daarop.
De rijke Christus is dan alleen toch rijk voor arme, in zichzelf (dat is: die dat zien...zie hiervoor) ellendige zondaren? Dat de hele kerk vol zondaren zit op dat moment is waar, maar alleen die zien dat ze ellendig zijn, dat ze midden in de dood liggen, dat ze verlost moeten worden, daar krijgt Christus toch pas echt waarde.
Wel is het zo dat die prediking wel tot een ieder die in de kerk zit gepredikt wordt, dus tot alle zondaren. Maar het is een reuke des levens ten leven of een reuke des doods ten dode!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Fjodor »

-
Laatst gewijzigd door Fjodor op 28 dec 2010, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Gian »

Ander schreef: Om alleen je laatste zin te nemen: er staat wat voor: Zij werden verslagen in het hart. (Kantt. ze werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonden, aan Hem begaan). En als je dan even leest wat de profeet Zacharia hierover geprofeteerd heeft, namelijk: Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden, en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
Waarom haal je een profetie aan, die nog in vervulling moet gaan, en geldt voor Israël?
Mi. gaat het daar over heel andere dingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
Ander schreef: Om alleen je laatste zin te nemen: er staat wat voor: Zij werden verslagen in het hart. (Kantt. ze werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonden, aan Hem begaan). En als je dan even leest wat de profeet Zacharia hierover geprofeteerd heeft, namelijk: Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden, en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
Waarom haal je een profetie aan, die nog in vervulling moet gaan, en geldt voor Israël?
Mi. gaat het daar over heel andere dingen.
In eerste instantie zou ik zeggen dat die profetie in ieder geval gedeeltelijk al in vervulling is gegaan. Want op de pinksterdag sprak Petrus toch tegen Joden?
Maar om die discussie hier niet aan te wakkeren: verandert dat de zaak? Anders punt kan dan blijven bestaan mbt tot de Joden die dan bekeerd zullen worden, en dat kan hij dan betrekken op de bekeringen van nu en toen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Mariavt »

Ik word een beetje moe van deze discussie
Het begint met een kind van 6 jaar die zingt dat ze een zondaar is.
Ga haar nu eens uitleggen wat jullie met z´n allen aan het redeneren zijn.
Zou ze het snappen? Ik denk het niet.

Het gaat erom dat we zondaren zijn en de bekering van node hebben, dus wat doen we?
Niet zo discuseren dat een eenvoudig mens het niet meer snapt,maar bidden, of de Heere ons wil ontdekken aan onze zondige natuur en onze ogen wil openen voor ons "zondaar" zijn. Of we dat mogen zien in geestelijk licht. Hij spreekt Zelf in Zijn woord: " Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering!" En dan staat er niet ontdekte zondaren, nee gewoon eenvoudig ZONDAREN.
Niet dat het zo eenvoudig is dat we zondaren zijn want dat is het ergste wat er is in God's ogen, maar dat het zo kinderlijk eenvoudig kan zijn om de Heere om licht te smeken met het geloof van een kind. "Heere bekeer mij, dan zál ik bekeerd zijn"
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Gian schreef:
Ander schreef: Om alleen je laatste zin te nemen: er staat wat voor: Zij werden verslagen in het hart. (Kantt. ze werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonden, aan Hem begaan). En als je dan even leest wat de profeet Zacharia hierover geprofeteerd heeft, namelijk:
Waarom haal je een profetie aan, die nog in vervulling moet gaan, en geldt voor Israël?
Mi. gaat het daar over heel andere dingen.
In eerste instantie zou ik zeggen dat die profetie in ieder geval gedeeltelijk al in vervulling is gegaan. Want op de pinksterdag sprak Petrus toch tegen Joden?
Maar om die discussie hier niet aan te wakkeren: verandert dat de zaak? Anders punt kan dan blijven bestaan mbt tot de Joden die dan bekeerd zullen worden, en dat kan hij dan betrekken op de bekeringen van nu en toen.
"Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden, en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene."deze profetie wordt in het NT nog eens aangehaald in Rom.11.
De Joden die zijn Woord aannamen tijdens petrus' toespraak, zagen Hem niet , zij geloofden en namen het aan.
Anderen namen Hem niet aan.
De geest der genade lijkt me meer van toepassing op een ongehoorzaam volk (wederom Rom 11)
De joden die zich bekeerden tijdens Petrus' toepsraak, waren net als Lydia al gelovige joden, maar werd daar de ogen geopend dat Jezus toch waarlijk de Messias was.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door helma »

worden als een kind....van de week dacht ik er nog aan.
Wij hadden voor een speciale gelegenheid nogal duur ijs als dessert.
Er werd nogal onvoorzichtig gedaan; dus een grote schep ijs viel in de limonadekan op tafel. Hup; 't werd eruit gevist en in een lege pan gemikt.
Ik reageerde een beetje boos dat ik het verspilling vond (het had toch nog best gegeten kunnen worden?)
Ja zegt onze dochter van 6. het is eigenlijk net als mensen de duivel dienen.
Iedereen keek haar aan; wat bedoel je?
Nou, zegt ze, wij zijn heel veel waard. En als wij dan niet naar de Heere luisteren maar naar de duivel is dat ook verspilling.
daar waren we allemaal even stil van....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Ander »

Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door helma »

Ander schreef:Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
ja inderdaad!!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Ander »

helma schreef:daar waren we allemaal even stil van....
Ik kan het me voorstellen ja. Prachtig!
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Germanicus »

Ander schreef:Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
Mooi! Evangelisatie begint letterlijk dicht bij huis.
Hier beneden is het niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Mara »

Germanicus schreef:
Ander schreef:Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
Mooi! Evangelisatie begint letterlijk dicht bij huis.
Het hoeft ook allemaal niet zo groot en veelomvattend ! Ik meen dat ds Vreugenhil dat een keer zei, begin maar in je eigen buurtje, je collega's.
Niet iedereen hoeft de pleinen en straten op.
Je kunt al getuigen door je gedrag !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fer3107
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2011, 09:43

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Fer3107 »

Mara schreef:
Germanicus schreef:
Ander schreef:Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
Mooi! Evangelisatie begint letterlijk dicht bij huis.
Het hoeft ook allemaal niet zo groot en veelomvattend ! Ik meen dat ds Vreugenhil dat een keer zei, begin maar in je eigen buurtje, je collega's.
Niet iedereen hoeft de pleinen en straten op.
Je kunt al getuigen door je gedrag !
Ja, evangeliseren is vriendjes maken.
Plaats reactie