Hier volg ik je even niet meer.Fjodor schreef:Akkoord natuurlijk. Maar dat zegt allemaal nog niet dat de mens in het stuk van de rechtvaardigmaking Christus enkel als prijs mag ervaren.Afgewezen schreef:@Fjodor, in het OT was duidelijk dat er betaling nodig was om vergeving te kunnen verkrijgen. Hoe de gelovige dat precies zag, weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik denk dat de waar gelovige Israëliet toch wel iets zal begrepen hebben van de offerdienst en waar deze op wees.
Ik las gisteren bij McCheyne een mooi stukje over hoe het nu toegaat in de ziel als de zonden vergeven worden:Niet zodra neemt een schuldige en met zonden beladen ziel de toevlucht tot Jezus, of dit liefelijk woord wordt in de hemel gehoord: "haar ongerechtigheden zijn vergeven.""Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn." O! de vergiffenis, die in het Evangelie aangeboden wordt, is geen toekomstige of onzekere, maar, een vaste en dadelijke vergiffenis - een vergiffenis nu - in dit ogenblik, aan allen die in Jezus geloven. Uw zonden zijn in het ogenblik, dat gij gelooft, zo volkomen vergeven, als dit in eeuwigheid mogelijk kan zijn. O! haast u en ontvang de vergiffenis van Christus.
Wat ik zelf belangrijk vind in het citaat van McCheyne, is dat de vergeving der zonden door het geloof wordt ontvangen.