Is dat te corrigeren en hoe is dat te corrigeren. Daar ben ik wel benieuwd naar.eilander schreef:Ja, ik meld me hierbij aan. Ik vind zelf dat ik inderdaad met een zekere regelmaat vooringenomen iets lees. Dat wil niet zeggen dat ik dat goed vind of dat ik daar blij mee ben. Ik zou niet weten waarom je dat van jezelf niet zou kunnen opmerken.
vooringenomenheid
Re: vooringenomenheid
@Willem,
Hoewel je conclusie soms opgaat, is dat helaas niet altijd het geval. Soms komt het gewoon voor dat iemand zonder kennis van zaken, of met te beperkte kennis van zaken, wel met hele grote woorden grote veroordelen uitspreekt. In zo'n geval is het verwijt van "vooringenomenheid" gewoon op zn plaats, zonder dat "wat je zegt ben je zelf" geldt.
Verder: In zekere zin leest iedereen voor-ingenomen. Ik heb wat punten genoemd, waarmee dat tegengegaan kan worden.
Hoewel je conclusie soms opgaat, is dat helaas niet altijd het geval. Soms komt het gewoon voor dat iemand zonder kennis van zaken, of met te beperkte kennis van zaken, wel met hele grote woorden grote veroordelen uitspreekt. In zo'n geval is het verwijt van "vooringenomenheid" gewoon op zn plaats, zonder dat "wat je zegt ben je zelf" geldt.
Verder: In zekere zin leest iedereen voor-ingenomen. Ik heb wat punten genoemd, waarmee dat tegengegaan kan worden.
Ik vind voor mezelf dat ik dat niet mag doen, hoe lastig het ook is. Als ik voor mezelf geen goede argumenten (Bijbelse argumenten) weet te benoemen, zit ik wellicht zelf fout?Ander schreef:Toch gebeurt dat wel en dat geeft ook niet zoveel denk ik. Dat mag je wel voor jezelf hebben maar dat moet je niet inbrengen in een discussie. Op basis van gevoelsargumenten iets proberen aan te tonen is immers erg lastig.eilander schreef:- als je alleen maar op basis van gevoel zegt: en tóch klopt het niet, dan is dat m.i. niet goed, dat moet je jezelf verbieden.
(Begrijp me goed, ik bedoel hier niet de categorie vragen als: waar staat in de Bijbel dat je niet mag fietsen op zondag? Nou, als dat niet in de Bijbel staat, mag het dus wel)
memento schreef:@Willem,
Ik ben het er wel mee eens dat een verwijt van vooringenomenheid terecht kan zijn en ook terecht kan worden gemaakt. Maar toch gelden de volgende aspecten:
1. Het heeft weinig zin om iemand die zonder kennis van zaken, of met beperkte kennis met hele grote woorden grote veroordelen uitspreekt vooringenomenheid te verwijten. Men zou rederlijkerwijs kunnen aannemen dat men zijn woorden verspild... En waarom doet men het dan toch nog? De reden waarom men het dan toch nog zegt/schrijft is m.i. een zeer belangrijke.
2. Of en wanneer het verwijt van vooringenomenheid op z'n plaats is kan eigenlijk alleen beoordeeld worden door een onafhankelijke partij. Hoeveel gelijk men ook zou hebben als een van de discussiepartners een dergelijke term gebruikt is de schijn van partijdigheid en eigenbelang is zo groot dat het rendement m.i. enkel negatief kan zijn.
3. m.i. tonen talloze debat/discussie analyses aan dat dit soort opmerkingen - hoe juist mischien ook - enkel negatief uitpakken. Een ieder die meeleest constateert de vooringenomenheid ook wel zonder dat het wordt gezegd.
Maar het gebruik van het woord wil idd niet altijd zeggen dat er geen grond voor zou zijn maar het zal zeer zelden voorkomen dat het gebruikt wordt met de oprechte bedoeling om effectief iemand anders te overtuigen.
Idd ik ben blij dat jij dit ook wil zeggen....het valt het met jouw vooringenomenheid nog wel meeAnder schreef:Heb je dit kortgesloten met de auteur van de topic die daarover ging? Anders zeg je nogal wat...Wilhelm schreef:Maar als op een gegeven moment zelfs een omslag of lay-out al ter discussie gesteld wordt, dan ben ik werkelijk bang dat men van alles uit de kast wil halen om op voorhand al kritiek te kunnen leveren op een boek.
Ik heb overigens een keer met veel vreugde onder het gehoor van de auteur van het besproken boek gezeten. Dat mag ook gezegd worden...

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.