Waar baseer je dit op? De NGB noemt alleen zuivere woordbediening, het juist gebruik van de sacramenten en handhaven van de tucht als kenmerk van een ware kerk.Mara schreef: Je mag je onttrekken als er volgens de Bijbel, zoals jij die dus interpreteert, want dat kan voor veel mensen ook verschillend zijn !, zaken gebeuren die indruisen tegen hetgeen de eredienst moet zijn.
Geeft het ''zoals jij die dus interpreteert'' niet een heel wankele basis?
Blijven zitten en niets van je laten horen is inderdaad makkelijkste maar mogelijk laad je dan wel de zonde van nalatigheid op je. Ik denk dat dan de weg is opstaan en je stem o.b.v. Gods Woord laten horen en dat zal je niet in dank worden afgenomen. Want je verstoord het 'mooie' feestje dan, je bent een zeurpiet en je moet het niet 'zo' zien. Ik denk dat om dan 's middags elders heen te gaan niet per defintie een slechte oplossing. Er kunnen omstandigheden zijn waarin de prediking vervlakt (nog geens onzuiver of vals) en waardoor jezelf geen voedsel meer krijgt.Mara schreef: Ik denk dat het bij mijn ouders niet 1 bezwaar was, het gleed natuurlijk al af, anders konden deze dingen niet gebeuren denk ik.
En dan kunnen we twijfelen aan de strijd of de slapeloze nachten, dat DAT de grond niet is, nee dat snap ik ook. Maar ik zag wat er vooraf en daarna gebeurde en kende natuurlijk het geestelijk leven van mijn vader.
Maar als het een vreemde betreft, zou ik ook niet snel oordelen. Je kunt nooit inleven welk bezwaar zo zwaarwegend is voor iemand dat hij zich meent te moeten onttrekken. Ik denk dat blijven zitten de makkelijkste weg is. Misschien ben jij het daar weer niet mee eens, maar ik ken ook mensen die jaaarenlang aankondigen: nog 1 ding en ik sta op en vervolgens gewoon week aan week hun bankje bezetten, smorgens weliswaar, want 2 x is teveel gevraagd, dan gaan ze smiddags elders.
Dat soort halfbakken beslissingen kan ik dan weer niet volgen.