Groeide Nicodemus in een geloofsgemeenschap op? Ik weet niet of dat zo is, ik zou eerder zeggen dat hij zich bevond in een groep ongelovige wettische Farizeeën. En ook al is hij daar wel opgegroeid, dan nog zegt dat niet dat hij toen hij met Jezus sprak wedergeboren was.Afgewezen schreef:Dat laatste zeg ik niet. Maar waar jij over spreekt, is pas over wat er ná de bekering komt. Waarom zouden mensen die in een geloofsgemeenschap opgroeien, zichzelf niet hoeven leren kennen als vijand van God? Nicodemus groeide op in een geloofsgemeenschap, maar híj kreeg de boodschap dat hij wederom geboren moest worden.Fjodor schreef:Er is toch een verschil tussen jezelf als vijand van God zien, en jezelf van nature als vijand van God zien? Voor jouw standpunt is het eerste noodzakelijk, ik denk dat enkel het tweede noodzakelijk is. Volgens mij hoeven mensen die in een geloofsgemeenschap opgroeien dat helemaal niet persé te ervaren. Je gaat tegen mijn standpunt in op een manier die mij doet denken dat ik volgens jou zeg dat er helemaal geen zondekennis oid nodig is om Christus te leren kennen, dat er geen kennis van wedergeboorte nodig is. Maar dat is helemaal niet wat ik wil zeggen.
Als mijn vaderen uit Egypte zijn geleid, heb ik daar pas wat aan wanneer ik zelf ook uit Egypte geleid word. Genade is geen erfgoed.
En inderdaad, niet ieder hoeft bijna onder te gaan in de poel Wankelmoedigheid, maar wél zal ieder voor zich uit de stad Verderf gehaald moeten worden en door de enge poort moeten gaan.
Om terug te komen op ds. Paauwe: hij was nota bene predikant. En hoevele mensen die in een geloofsgemeenschap geboren zijn, hebben zichzelf niet leren kennen als zijnde buiten God, en werden zó, op die manier, tot God bekeerd, Die ze heel hun leven misschien uitwendig gediend hadden, maar Die ze nooit in waarheid hadden gekend?
Inderdaad, genade is geen erfgoed.
Ik ontken ook helemaal niet dat er geen mensen zijn, zoals ds. Paauwe, die zichzelf hebben leren kennen als zijn buiten God en die zo tot God bekeerd zijn. Maar móet het zo gaan? Dat denk ik niet.
@Erasmiaan: ik ben het dus eigenlijk simpelweg niet eens met het standpunt dat elke ware gelovige datum, tijd en plaats van zijn bekering weet.
Schrijft David bijvoorbeeld ergens over de tijd dat hij nog een vijand van God was? Nee toch? Als je van iemand zou verwachten dat hij daar melding van zou maken dan is het wel van David. Zoveel als hij over zijn geloofsleven heeft gesproken, maar toch is het er niet. Zal dat ons niet iets te melden hebben?