zou wel kunnen. Weet ik niet eens eigenlijk. Hij was in de winkel wit (brrrr), maar ik hem 'm nog niet uitgepakt. Het was binnen mijn budget de laptop met verreweg de beste prestaties.Mara schreef:Heb je een Vayo ZitaZita schreef:met grote dank voor het meedenken (Marnix, je informatie was geweldig!) heb ik vanmorgen een sony-laptop aangeschaft. Straks is mijn nieuwste aanwinst een appeltaart, want die ga ik bakken voor mijn zwagertje, die mijn oude laptop gaat opporren om de bestanden ervan af te slepen en die mijn nieuwe laptop gebruiksklaar gaat maken.![]()
Kleur ??
Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]
- oesterschelpje
vlinder schreef:Hoe weet je dat? Dat is wat jij op 1 moment ziet...weet jij van iedereen wat hij leest? Mijn ervaring is juist dat er veel andere boeken gelezen worden, ook onder jongeren. Juist meer dan enkele jaren geleden. Pas kwam bij ons een jongen uit de gemeente mee uit de kerk op zondagmiddag. Ik had hem een tip gegeven over ene boek van Spurgeon. Toen hij die zondag bij ons kwam had hij hem uit en er kwam een heel leuk gesprek uit.oesterschelpje schreef: Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?
Daar is een afkeer van, ik merk het als ik bij ons in de kerkbieb rond snuffel.
Men gaat liever met 10 romannetjes naar huis, als met 1 goed (preken)boekje.
Niet zo generaliseren. Wat jammer als je alleen deze erving ziet in je omgeving....Enne....een algemene bieb heeft nu eenmaal meer romans dan prekenboeken. Maar je mag toch ook wel eens iets anders lezen dan een prekenboek of een (over romantiseren gesproken) levensbeschrijving? Of wat denk je van die (over inlegkunde gesproken) boekjes met 15 bekeringsverhalen in 1 kaft? Dat vind ik pas tranentrekkers die gevaarlijk zijn. Wat als jouw bekering anders is dan uit dat boekje? Wat wil de schrijver ermee bereiken? Vaak weet iedereen nog wie de hoofdpersoon was en zijn omstandigheden. Maar het gaat toch om Gods eer?
.
Over goed lezen gesproken...ik had het over een kerkbieb, geen algemene bieb!
Ten tweede weet jij niet hoelang en hoevaak ik in de kerkbieb doorbreng.
Dus om daar nu zo scherp gelijk op in te springen en dat generaliserend te noemen vind ik erg veroordelend overkomen.
Ja, ik vind het heel jammer dat ik deze dingen zie in onze grote gemeente.
Ik heb nergens gezegd dat je geen romans mag lezen, ik heb alleen mijn mening gezegd hoe ik er over denk.
Als het recht ligt tussen God en je ziel, heb je genoeg aan de Bijbel.
Dat zou onze vermaking moeten zijn, dag en nacht!
Een Vayo springt er echt uit hoor. Maar ik ben benieuwd, mijn zoon heeft er ook een en is er heel tevreden over.Zita schreef:zou wel kunnen. Weet ik niet eens eigenlijk. Hij was in de winkel wit (brrrr), maar ik hem 'm nog niet uitgepakt. Het was binnen mijn budget de laptop met verreweg de beste prestaties.Mara schreef:Heb je een Vayo ZitaZita schreef:met grote dank voor het meedenken (Marnix, je informatie was geweldig!) heb ik vanmorgen een sony-laptop aangeschaft. Straks is mijn nieuwste aanwinst een appeltaart, want die ga ik bakken voor mijn zwagertje, die mijn oude laptop gaat opporren om de bestanden ervan af te slepen en die mijn nieuwe laptop gebruiksklaar gaat maken.![]()
Kleur ??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
1. Ik weet inderdaad niet hoeveel tijd je doorbrengt in de bieb, maar alleen op grond daarvan kun je nog steeds niet beoordelen of andere mensen geen andere boeken lezen, dat was mijn punt.oesterschelpje schreef:vlinder schreef:Hoe weet je dat? Dat is wat jij op 1 moment ziet...weet jij van iedereen wat hij leest? Mijn ervaring is juist dat er veel andere boeken gelezen worden, ook onder jongeren. Juist meer dan enkele jaren geleden. Pas kwam bij ons een jongen uit de gemeente mee uit de kerk op zondagmiddag. Ik had hem een tip gegeven over ene boek van Spurgeon. Toen hij die zondag bij ons kwam had hij hem uit en er kwam een heel leuk gesprek uit.oesterschelpje schreef: Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?
Niet zo generaliseren. Wat jammer als je alleen deze erving ziet in je omgeving....Enne....een algemene bieb heeft nu eenmaal meer romans dan prekenboeken. Maar je mag toch ook wel eens iets anders lezen dan een prekenboek of een (over romantiseren gesproken) levensbeschrijving? Of wat denk je van die (over inlegkunde gesproken) boekjes met 15 bekeringsverhalen in 1 kaft? Dat vind ik pas tranentrekkers die gevaarlijk zijn. Wat als jouw bekering anders is dan uit dat boekje? Wat wil de schrijver ermee bereiken? Vaak weet iedereen nog wie de hoofdpersoon was en zijn omstandigheden. Maar het gaat toch om Gods eer?
.
Dus om daar nu zo scherp gelijk op in te springen en dat generaliserend te noemen vind ik erg veroordelend overkomen.
Ik heb nergens gezegd dat je geen romans mag lezen, ik heb alleen mijn mening gezegd hoe ik er over denk.
2. Naast de Bijbel lees ik graag ook boeken die uitleg geven over die Bijbel. Maar ja blijkbaar kan dat niet als het recht ligt tussen God en je hart. Ook dom van Luther en Calvijn om boeken te gaan schrijven. Als je die leest ligt het opeens niet meer goed....
3. Met je laatste zin ben ik het wel weer eens, met die kanttekening dat je af en toe moet slapen om goed voor je lichaam te zorgen...

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Dus als je wilt lezen en je leest niet op dat moment uit de Bijbel, dan ligt het niet recht tussen God en je ziel?oesterschelpje schreef:Als het recht ligt tussen God en je ziel, heb je genoeg aan de Bijbel.vlinder schreef:Hoe weet je dat? Dat is wat jij op 1 moment ziet...weet jij van iedereen wat hij leest? Mijn ervaring is juist dat er veel andere boeken gelezen worden, ook onder jongeren. Juist meer dan enkele jaren geleden. Pas kwam bij ons een jongen uit de gemeente mee uit de kerk op zondagmiddag. Ik had hem een tip gegeven over ene boek van Spurgeon. Toen hij die zondag bij ons kwam had hij hem uit en er kwam een heel leuk gesprek uit.oesterschelpje schreef: Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?
.
Dan mag iedereen die andere boeken leest het wel eens nakijken, want dan zou je ook geen prekenboeken moeten lezen. Óf je houdt niet van lezen en dan kun je het idd. makkelijk houden bij de Bijbel, Ik heb vijf jaar geen andere boeken gelezen dan de bijbel en mijn bijbels dagboek, omdat ik me niet kon concentreren op een boek. Nu heb ik eindelijk mijn conentratie weer terug, mag de Heere dichtbij ervaren, maar als het zo is wat jij zegt en ik ga merken dat het tussen God en mijn ziel in staat, dan leg ik die boeken zéker weg.
Ik ken overigens veel mensen , familie en vrienden die wél die kost lezen, en dan zouden die dus allemaal verkeerd bezig zijn.

Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Wel nee, zet gewoon je pc uit en ga lekker zo'n boek lezen....Lekker ontspannen, bakje thee erbij, plaid over je benen, kussen in je rug en nergens meer aan denken...Mariavt schreef: en dan zouden die dus allemaal verkeerd bezig zijn.
- oesterschelpje
Juist vlinder, je mag dat punt best naar voren brengen, daar is een forum voor, maar let daarbij dan wel op de toon waarop je de dingen zegt.vlinder schreef:1. Ik weet inderdaad niet hoeveel tijd je doorbrengt in de bieb, maar alleen op grond daarvan kun je nog steeds niet beoordelen of andere mensen geen andere boeken lezen, dat was mijn punt.oesterschelpje schreef:vlinder schreef:Hoe weet je dat? Dat is wat jij op 1 moment ziet...weet jij van iedereen wat hij leest? Mijn ervaring is juist dat er veel andere boeken gelezen worden, ook onder jongeren. Juist meer dan enkele jaren geleden. Pas kwam bij ons een jongen uit de gemeente mee uit de kerk op zondagmiddag. Ik had hem een tip gegeven over ene boek van Spurgeon. Toen hij die zondag bij ons kwam had hij hem uit en er kwam een heel leuk gesprek uit.oesterschelpje schreef: Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?
.
2. Naast de Bijbel lees ik graag ook boeken die uitleg geven over die Bijbel. Maar ja blijkbaar kan dat niet als het recht ligt tussen God en je hart. Ook dom van Luther en Calvijn om boeken te gaan schrijven. Als je die leest ligt het opeens niet meer goed....
3. Met je laatste zin ben ik het wel weer eens, met die kanttekening dat je af en toe moet slapen om goed voor je lichaam te zorgen...
Bij mij komt dat generaliseren scherp veroordelend over.
Dat raakt me in mijn hart, ook omdat ik dat zo helemaal niet bedoeld heb!
Het zou ons allemaal sieren om elkaar in liefde te vermanen waar nodig, en niet veroordelend.
Dat leert de Bijbel ons toch ook, leer van Mij dat ik zachtmoedig ben....!
Ook heb ik nergens gezegd dat er naast de Bijbel geen goede boeken gelezen mogen worden, integendeel!
Lees mijn 1e posting dan nog maar eens goed.
Natuurlijk hebben wij ook zorg voor ons lichaam te dragen, maar als wij 'snachts wakker liggen omdat de slaap weg is, zou het ons tot nut zijn de Bijbel te lezen ipv bijv. romannetjes.
Op mijn nachtkastje ligt de Bijbel en een Bijbels dagboek, dus maak je over mij geen zorgen. God's Woord staat bij mij ook bóven alle boeken die er geschreven zijn........oesterschelpje schreef:
Juist vlinder, je mag dat punt best naar voren brengen, daar is een forum voor, maar let daarbij dan wel op de toon waarop je de dingen zegt.
Bij mij komt dat generaliseren scherp veroordelend over.
Dat raakt me in mijn hart, ook omdat ik dat zo helemaal niet bedoeld heb!
Het zou ons allemaal sieren om elkaar in liefde te vermanen waar nodig, en niet veroordelend.
Dat leert de Bijbel ons toch ook, leer van Mij dat ik zachtmoedig ben....!
Ook heb ik nergens gezegd dat er naast de Bijbel geen goede boeken gelezen mogen worden, integendeel!
Natuurlijk hebben wij ook zorg voor ons lichaam te dragen, maar als wij 'snachts wakker liggen omdat de slaap weg is, zou het ons tot nut zijn de Bijbel te lezen ipv bijv. romannetjes.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
Nou dat heb je namelijk wel, zie ook reactie van mariavt.oesterschelpje schreef: Ook heb ik nergens gezegd dat er naast de Bijbel geen goede boeken gelezen mogen worden, integendeel!
Je schrijft letterlijk:
Ik heb dus je 1e post goed gelezen en citeer letterlijk wat je zegt.oesterschelpje schreef:Als het recht ligt tussen God en je ziel, heb je genoeg aan de Bijbel.
Dus óf je eerste statement klopt niet, of je bent intussen van gedachten veranderd.
- oesterschelpje
Zie hier posting 1,waar het mee begon, letterlijk citaat van mezelf!oesterschelpje schreef:Ook ik schaar me bij jullie.
Bijbelse romans vind ik een gevaarlijk iets.
Bij christelijke romans moeten ze elkaar al dan niet op een bijzondere wijze ontmoeten, gaat het negen van de tien keer niet goed en aan het eind komt het allemaal weer goed.
Giet er een vroom sausje over en hup, men leest het als zoete koek.
Waarom worden andere echte goede boeken nauwelijks gepakt en gelezen?Daar is een afkeer van, ik merk het als ik bij ons in de kerkbieb rond snuffel.
Keur ik in deze posting de goede boeken af?
Nee, integendeel, ik stel er zelf een vraag over.
Ik constateer dat romans eerder meegenomen worden dan goede boeken.
Dus ik keur geen goede boeken af, ontken het bestaan niet van goede boeken.
Ik ben nog steeds van mening dat de Bijbel boven alles moet gaan.
Als het recht ligt tussen God en je ziel, kun je daar je voedsel in vinden!
Daarnaast ben ik niet afkerig van een goed boek, gebaseerd op Gods woord.
En nogmaals, zoals ik mijn mening in mijn 1e posting al verwoordde, het past m.i. niet om een Bijbel te verromantiseren.
Dan kom je vervolgens op het volgende punt, wat vind iemand goede boeken.
Daar verschillen de meningen ook erg over, dat lees ik hier ook.
Maar het moet niet zo zijn, dat je daar je eigen mening over mag zeggen, om vervolgens aangevallen te worden.
Mocht ik iemand met mijn posting hebben aangevallen, is dat absoluut niet mijn bedoeling!
Ik heb alleen willen aangeven dat ik dat voor mezelf niet kan en waarom.
Ik kan het met de waarheid van een ander niet doen, als de Heere mij in mijn leven laat voelen dat ik dat niet kan lezen, kunnen 100 forummers roepen dat dat wel kan, toch kan ik het niet.
Het is een tere zaak tussen God en je eigen ziel, waar jezelf verantwoording van zal moeten afleggen!
Oké, mijn laatste reactie in deze discussie:
Het is mij prima hoe je het voor jezelf invult, daar zeg ik niets van. Je zegt dat je anderen vrij laat, maar dat is m.i. niet zo als je een opmerking maakt als: Als het recht ligt tussen God en je ziel, heb je genoeg aan de Bijbel. Daarmee zeg je iets wat is strijd is met een eerdere reactie van jou.
Ik wilde alleen aantonen dat dit argument niet voor jezelf spreekt, maar oordeelt over anderen en als je dat vindt dit consequenties heeft.
Gelukkig nuanceer je het in je laatste post deze opmerking, maar discusseren is: kijken naar argumenten en daarop ingaan. Ik heb je m.i. niet veroordeeld, en mijn argumenten ook niet. Ik ging alleen in op wat je zegt en benoem wat voor concequenties dat heeft. Zo gaat dat nu eenmaal in een discussie. En dan is het niet zo dat opeens iedereen tegen je is (je zegt dit zo te ervaren), maar een discussie voeren....En ja, dan zijn mensen het weleens niet met je eens....
Het is mij prima hoe je het voor jezelf invult, daar zeg ik niets van. Je zegt dat je anderen vrij laat, maar dat is m.i. niet zo als je een opmerking maakt als: Als het recht ligt tussen God en je ziel, heb je genoeg aan de Bijbel. Daarmee zeg je iets wat is strijd is met een eerdere reactie van jou.
Ik wilde alleen aantonen dat dit argument niet voor jezelf spreekt, maar oordeelt over anderen en als je dat vindt dit consequenties heeft.
Gelukkig nuanceer je het in je laatste post deze opmerking, maar discusseren is: kijken naar argumenten en daarop ingaan. Ik heb je m.i. niet veroordeeld, en mijn argumenten ook niet. Ik ging alleen in op wat je zegt en benoem wat voor concequenties dat heeft. Zo gaat dat nu eenmaal in een discussie. En dan is het niet zo dat opeens iedereen tegen je is (je zegt dit zo te ervaren), maar een discussie voeren....En ja, dan zijn mensen het weleens niet met je eens....
Sja, dit is een discussieforum. Het idee van een discussie is juist dat iemand zijn mening geeft, en anderen die het daar niet mee eens zijn kritische vragen stellen bij die mening. Als iemand daar niet tegen kan, kan hij of zij beter niet hier reageren. Klagen dat je mening "aangevallen" wordt op een discussieforum, is precies hetzelfde als naar het zwembad gaan en dan klagen dat je nat wordt.oesterschelpje schreef:Maar het moet niet zo zijn, dat je daar je eigen mening over mag zeggen, om vervolgens aangevallen te worden.
- MarthaMartha
mmm... klinkt goed.....helma schreef:ik heb twee bitterkoekjescakes gemaakt
ze ruiken heerlijk...
nu is 't wachten op de visite....
we komen eraan

(grapje)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik lees net dat de visite niet meer komt, dus als ik jou was nam ik mijn kans waar.....MarthaMartha schreef:mmm... klinkt goed.....helma schreef:ik heb twee bitterkoekjescakes gemaakt
ze ruiken heerlijk...
nu is 't wachten op de visite....
we komen eraan![]()
(grapje)
@ Helma: wie het eerst komt wie het eerst maalt?
- oesterschelpje
Kritsiche vragen zijn prima, zolang ze de ander in zijn waarde laten.memento schreef:Sja, dit is een discussieforum. Het idee van een discussie is juist dat iemand zijn mening geeft, en anderen die het daar niet mee eens zijn kritische vragen stellen bij die mening. Als iemand daar niet tegen kan, kan hij of zij beter niet hier reageren.oesterschelpje schreef:Maar het moet niet zo zijn, dat je daar je eigen mening over mag zeggen, om vervolgens aangevallen te worden.
Maar ik ben het helemaal met je eens als je een topic opent waar we hier verder over kunnen discuseren.
Bij de kritische vragen over iemands mening komen namelijk ook nog andere dingen om de hoek kijken....