eilander schreef:ZWP schreef:Het is het verschil tussen a-christelijk (niet-christelijk) en anti-christelijk (tegen het christendom). Dat laatste komt bij duivels in de buurt, het eerste niet echt.
Teksten waarin wordt verwezen naar de hemel op de manier als bij deze tekst van Jan Smit, zijn beslist niet a-christelijk, maar voluit anti-christelijk!
Bedoel je de dan 'anti' in de zin van bewust, moedwillig of tegen de overtuiging van het christendom in?
Ik las laatst ergens dat hele familie Smit met Kerst naar de RK kerk gaat, dan spreekt daar niet direct een anti houding uit.
Of dat ze beseffen wat ze doen of dat het enkel traditie is, dat is de vraag. Waarschijnlijk wordt er vrij luchting met godsdienst omgegaan, het hoort erbij, het wordt niet serieus genomen. Tja en dan kan je ook makkelijk liedjes maken die zaken niet al te serieus nemen.
aanvulling: ik heb de tekst nog eens gelezen en ik snap wel waarom het als anti christelijk wordt neergezet. Er lijkt iets van een bewust afzetten in te zetten. Zaken worden, spottend, tegenover elkaar gesteld. Maar toch vraag ik me af, zie ook bovenstaande, of dit heel bewust gebeurd. Ofdat dit te maken heeft met het ontbreken van nog enig besef omdat men nog enkel nominaal christen is.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above