Job 2:9

Plaats reactie
huisman

Job 2:9

Bericht door huisman »

Ik heb altijd begrepen dat het woord zegen in Job 2:9 eigenlijk betekent vloeken of afscheid nemen (van God).
9 Toen zeide zijn huisvrouw tot hem: Houdt gij nog vast aan uw oprechtigheid? Zegen God, en sterf.
De King James(1611) heeft het ook zo vertaald.
Then said his wife unto him, Dost thou still retain thine integrity? curse God, and die.
Tot mijn verbazing laten de kanttekeningen wel ruimte om het woord zegen in de letterlijke betekenis te lezen.

Letterlijk
22) Zegen God, en sterf.

Zie boven, Job 1:5. Of, zegen God, al is het dat gij sterft; dat is, dewijl gij zo genegen zijt om God in alles te zegenen, dat is te loven en te danken, gelijk gij nog onlangs tevoren gedaan hebt [Job 1:21], ga daarin voort en zie hoe Hij het u vergelden zal, namelijk, met een pijnlijken dood, dien gij niet ontgaan kunt. Zij bespot zijn vertrouwen op God.
Bij Job 1:5 duiden de kanttekeningen wel op de vloek.
16) gezegend.

Dat is, niet gezegend, geheiligd, of geëerd, gelijk het betaamde, maar de geboden des Heeren in hun vreugde en overvloed klein geacht en als in den wind geslagen. Zo is het woord zegenen, hetwelk anders betekent prijzen en loven, hier genomen voor het tegendeel, vloeken, misprijzen, versmaden. Want het betekent hier de zonden voor welke Job offerande deed. Alzo wordt dit woord ook gebruikt onder, Job 1:11, en Job 2:9. Zie ook 1 Kon. 21:10, en de aantekening daarop.
Die letterlijke betekenis van het woord zegen in Job 2:9 lees ik eigelijk alleen in de kanttekeningen. Kan dat of moet de betekenis echt zijn vloeken, vaarwel zeggen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Re: Job 2:9

Bericht door refo »

Lang, lang geleden preekte ds H Rijksen in Gouda over Job. Toen zei hij al dat dat 'zegenen' in Job 1 en 2 de betekenis van vaarwel zeggen heeft of sterker nog: vloeken. Dat is me altijd bijgebleven. Ik herinner me dat ik toen dacht: waarom staat er dan het omgekeerde?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zie hier het nut van de kanttekeningen. Het probleem is dat ze te weinig worden gelezen.
In feite is in de kantekeningen de hele bevindelijke Waarheid vervat, en juist dát maakt dat sommigen wel eens op de kanttekeningen willen afgeven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Joannah

Bericht door Joannah »

Hoe kan een mens God zegenen?
God zegent.
En 'to curse' betekent vervloeken, niets anders. Zeker niet het tegenovergestelde.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Jongere

Bericht door Jongere »

HSV schreef:9 Toen zei zijn vrouw tegen hem: Houd je nog steeds vast aan je vroomheid? Zeg God vaarwel en sterf.
rekcor

Bericht door rekcor »

Joannah schreef:Hoe kan een mens God zegenen? God zegent.
Het gegeven dat God iets doet/kan, sluit niet uit een mens datgene ook doet/kan.
Psalm 134:1 / KJV schreef:Behold, bless ye the LORD, all ye servants of the LORD, which by night stand in the house of the LORD.
Nochtans

Bericht door Nochtans »

huisman schreef:Die letterlijke betekenis van het woord zegen in Job 2:9 lees ik eigelijk alleen in de kanttekeningen. Kan dat of moet de betekenis echt zijn vloeken, vaarwel zeggen ?
Natuurlijk zou dat ook kunnen, gezien het grondwoord barak het overgrote deel van de keren dat het voorkomt in de betekenis van zegenen gebruikt wordt.
Echter, ik persoonlijk opteer hier voor de betekenis van vloeken, vaarwel zeggen. Immers, satan gebruikt beide in Job 1:11b en Job 2:5b de woorden: "..., zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen!". Het ziet er dus naar uit dat satan dit (mede) probeert te bewerkstelligen bij monde van zijn vrouw. Getuige ook hetgeen zij in Job 2:9a zegt, namelijk: "Toen zeide zijn huisvrouw tot hem: Houdt gij nog vast aan uw oprechtigheid?". Wat kan worden opgevat als een oproep om zijn oprechtheid te laten varen. Zou zij hem daarna vragen om God te zegenen?

Het woord barak lezen we op een zelfde manier in 1 Koningen 21:10 en 1 Koningen 21:13. Met daarbij de kantekening:
Zegenen heet hier vloeken. Want dit is zo afgrijslijk gehouden geweest, dat men het kwalijk durfde noemen, zodat in de plaats daarvan het tegendeel bedekter wijze gezegd wordt. Alzo onder, 1 Kon. 21:13, en Job 1:5,11, en Job 2:9.

Let daarbij in het bijzonder op de terugverwijzing naar Job 2:9.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:Zie hier het nut van de kanttekeningen. Het probleem is dat ze te weinig worden gelezen.
In feite is in de kantekeningen de hele bevindelijke Waarheid vervat, en juist dát maakt dat sommigen wel eens op de kanttekeningen willen afgeven.
Lees eens de kanttekeningen bij Romeinen 6 over de wedergeboorte. Als jij aan wedergeboorte denkt, denk je er dan net zo over als de kanttekeningen doen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
-DIA- schreef:Zie hier het nut van de kanttekeningen. Het probleem is dat ze te weinig worden gelezen.
Lees eens de kanttekeningen bij Romeinen 6 over de wedergeboorte. Als jij aan wedergeboorte denkt, denk je er dan net zo over als de kanttekeningen doen?
Welke specifieke kanttekening bedoel je ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Deze zou ik denken:

Romeinen 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn,7 wij in Zijn dood gedoopt zijn?(8)
4 Wij zijn dan met Hem begraven,(9) door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders,(10) alzo ook wij (11) in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

8) in Zijn dood gedoopt zijn?
Dat is, door de doop verzekerd worden dat wij gemeenschap hebben aan Zijnen dood, waardoor niet alleen onze zonden voor God verzoend zijn, maar ook de Heilige Geest is verworven, door wiens werking de verdorvenheid, die in ons is, haar leven of heersende kracht is benomen, hetwelk is de eerste trap onzer wedergeboorte; Tit. 3:5,6. De apostel schijnt hier te zien op de wijze van dopen, in de warme Oosterse landen veel gebruikelijk, waar de mensen geheel in het water ingedoopt werden, een weinig tijds onder het water bleven, en daarna uit het water oprezen; en aan te wijzen, dat deze indoping en blijven in het water ene afbeelding is van Christus' dood en begrafenis, en het oprijzen uit het water van Zijne verrijzenis. Hetwelk ook op onze wijze van dopen door besprenging wel kan gepast worden.

9) met Hem begraven,
Dit is de tweede trap onzer wedergeboorte, die ons door den doop wordt verzegeld, namelijk de toeneming en volharding in de doding der zonde in ons, gelijk de begrafenis ene volharding was van den dood van Christus, Rom. 6:6.

10) tot de heerlijkheid des Vaders,
Grieks dia; welk woord meest betekent door; dat is door de heerlijkheid des Vaders; doch wordt ook somwijlen voor tot genomen, hetwelk hier best past. Zie 2 Petr. 1:3.

11) alzo ook wij
Dit is de derde trap onzer wedergeboorte, die wij door de kracht der opstanding van Christus ontvangen, en ons door den doop wordt betekend en verzegeld; namelijk dat wij kracht ontvangen hebben om voortaan in nieuwheid des levens, dat is in heiligheid en reinigheid te wandelen; Ef. 5:26,27.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik wacht op het antwoord van Dia.
Ik ben erg benieuwd of hij zich erin kan vinden. Ik denk namelijk van niet. Dat zou voor mij maar weer duidelijk maken dat de aloude waarheid steeds meer onder het vloerkleed komt te liggen..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:Ik wacht op het antwoord van Dia.
Ik ben erg benieuwd of hij zich erin kan vinden. Ik denk namelijk van niet. Dat zou voor mij maar weer duidelijk maken dat de aloude waarheid steeds meer onder het vloerkleed komt te liggen..
Tja... De vraag is alleen of ik welkom ben zoals ik ben, en of ik de belijdenis die ik heb afgelegd mag vasthouden...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Nou jullie smijten elkaar wel met de teksten om de oren hoor ;)

En dan ook nog eens zo'n tekst die baptisten goed uitkomt. Foei 't is bar gesteld met jullie ;)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Fjodor schreef:Ik wacht op het antwoord van Dia.
Tja... De vraag is alleen of ik welkom ben zoals ik ben, en of ik de belijdenis die ik heb afgelegd mag vasthouden...
Ik begrijp je reactie niet helemaal..
Voor mij ben je in ieder geval welkom zoals je bent.
Als jij de belijdenis van geloof hebt afgelegd dan hoop ik dat je die mag vasthouden. (Je refereert ook naar een tekst die ik niet uit mijn hoofd weet.)
Maar ik vroeg me af of jij het ermee eens bent dat de kanttekenaren de wedergeboorte zo omschrijven zoals jij het ook zou doen, of zie je essentiële verschillen? Ik heb het niet over jouw persoonlijke staat.
Plaats reactie