Popmuziek duivels?

Gian

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Gian »

De popmuzieklezingen zijn er juist voor om in gemeenten gehouden te worden. Eigenlijk was maandagavond een soort aftrap. Van de vernieuwde lezing dan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

utrech schreef:zou kunnen dat pop zo erg is.
zou ook kunnen dat de dj een beetje overdrijft.

persoonlijk vind ik dat het niet kan dat je een psalm halverwege door pop laat overstemmen. dan ben je zelf met duivelswerk bezig.
Het is een illustratie van hoe op sommige plaatsen jeugd in de kerk zit met de ipod in hun oren onder het psalmzingen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:voor mezelf vond ik het ook erg heftig; (heb af en toe ook echt mijn hoofd naar beneden gedaan)maar aan de andere kant hoop ik dat heel veel ouders eindelijk nu realiseren wat hun kinderen zien en horen
Ik zag op refdag dat A Baan zei: „Ik hoef m’n hoofd niet in een vuilnisbak te steken om te weten dat het daar stinkt.”
Maar het probleem is dat er heel veel jongelui/ouders niet doorhebben dat ze midden in zo'n vuilnisbak zitten. Het is nodig dat ze eindelijk zien waar ze mee bezig zijn.

Veel mensen denken toch: dat doet-ziet-luistert mijn kind/onze jeugd niet
Helaas blijkt het tegendeel iedere keer.

Toch vraag ik me af of dit de manier is om onze jeugd te waarschuwen.
Hoever moet je gaan om de jeugd te confronteren met de zonden om ze daar tegen te waarschuwen ?
Als toerusting voor ouders en ambtsdragrs vind ik het wat anders.
Opvoeders zijn vaak niet goed op de hoogte waar een groot deel van onze jeugd dagelijks mee wordt geconfronteerd.
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Wilhelm schreef:Toch vraag ik me af of dit de manier is om onze jeugd te waarschuwen.
Hoever moet je gaan om de jeugd te confronteren met de zonden om ze daar tegen te waarschuwen ?
Als toerusting voor ouders en ambtsdragrs vind ik het wat anders.
Opvoeders zijn vaak niet goed op de hoogte waar een groot deel van onze jeugd dagelijks mee wordt geconfronteerd.
Mee eens.
Ik ben bang dat als ik m'n kinderen meegenomen zou hebben, de interesse in popmuziek gewekt zou zijn.
Als ouder is het wel belangrijk om op de hoogte te zijn aan welke gevaren de jeugd blootgesteld wordt.
Toch had ik dat alles afgelopen maandag liever niet gezien en gehoord.
Zachea
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat de jeugd juist op deze manier geconfronteerd word met de macht van de boze. Men ervaart tegelijkertijd de kracht van de verleiding en het satanische van de verleiding. De valstrik van de boze wordt blootgelegd.
De reacties zijn overwegend dat men geschrokken is, en ik heb al heel wat verhalen gehoord van jongeren die dezelfde avond nog alle popmuziek in de vuilnisbak gedumpt hebben.

Misschien dat ik het niet helemaal objectief kan bekijken omdat ik zelf ook diverse jaren in de horeca gewerkt heb, terwijl anderen dagen lang last hebben van bepaalde deuntjes die in je hoofd blijven hangen na die avond. Juist daarom zie ik geen gevaar voor jongeren die weten wat de kracht van popmuziek is. Juist daarom zie ik geen gevaar voor ouderlingen en ambtdragers die nu ook weten wat de kracht van popmuziek is.
Ik weet ook van christenen die dagelijks moeten strijden tegen de macht van popmuziek. Dan begrijp ik wel dat je na zo'n avond je vragen kan hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Gian schreef:Ik denk dat de jeugd juist op deze manier geconfronteerd word met de macht van de boze. Men ervaart tegelijkertijd de kracht van de verleiding en het satanische van de verleiding. De valstrik van de boze wordt blootgelegd.
De reacties zijn overwegend dat men geschrokken is, en ik heb al heel wat verhalen gehoord van jongeren die dezelfde avond nog alle popmuziek in de vuilnisbak gedumpt hebben.

Misschien dat ik het niet helemaal objectief kan bekijken omdat ik zelf ook diverse jaren in de horeca gewerkt heb, terwijl anderen dagen lang last hebben van bepaalde deuntjes die in je hoofd blijven hangen na die avond. Juist daarom zie ik geen gevaar voor jongeren die weten wat de kracht van popmuziek is. Juist daarom zie ik geen gevaar voor ouderlingen en ambtdragers die nu ook weten wat de kracht van popmuziek is.
Ik weet ook van christenen die dagelijks moeten strijden tegen de macht van popmuziek. Dan begrijp ik wel dat je na zo'n avond je vragen kan hebben.
Ja, voor zulke jongeren is het misschien wel goed denk ik, maar voor jongeren die nog nooit zoiets gehoord, laat staan gezien hebben?
Marnix

Bericht door Marnix »

Die jongeren horen op die avond wat de kracht van popmuziek soms is en worden daar voor gewaarschuwd. Weten ze dan helemaal niet wat popmuziek is of waar die clips op lijken? Dat zie je niet alleen thuis hoor. Ze weten het, of ze komen er binnenkort achter. Ze zullen er ook mee worden geconfronteerd, en dan moeten ze ook daar een keuze in maken. (Maar goed, de lezing is vooral bedoeld voor jongeren die popmuziek luisteren of er op korte termijn mee geconfronteerd worden, niet voor jongeren die hier nooit mee in aanraking zijn gekomen en dat in de toekomst ook niet zullen)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

zogauw ze naar het voortgezet onderwijs gaan, begint het ....
kijk maar eens om je heen. Hordes jongelui met dopjes in de oren etc. die vorig jaar nog in groep acht zaten, nu met de mobieltjes op tien fietsen ze je voorbij (uit alle denominaties)

ook thuis wordt er naar geluisterd, vaak wordt het door de ouders ook nog
goedgepraat. Vraag je of ze eens mee willen naar een jijdaar- avond oid, dan krijg je de wind
van voren. Dáár hoor je niet.... tja, het wordt erg onderschat.

mijn man is er naartoe geweest met de twee oudste kids ( 11 en 13) ( dat was nog de oude lezing, maar de boodschap is dezelfde )
het heeft veel losgemaakt. En dan in positieve zin. Nu kun je er nog
een goed gesprek over hebben. Zitten ze er midden in dan is het veel moeilijker om ermee te stoppen en de hele mikmak in de kliko te gooien. ( spreek helaas uit ervaring)
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef: (Maar goed, de lezing is vooral bedoeld voor jongeren die popmuziek luisteren of er op korte termijn mee geconfronteerd worden, niet voor jongeren die hier nooit mee in aanraking zijn gekomen en dat in de toekomst ook niet zullen)
Marnix, een gewaarschuwd man/vrouw/kind telt voor twee.

Alle muziek in de breedste zin des woords die niet is tot Gods Eer moeten we afkeuren.
Die muziek staat in het teken zoals de Heere tot ons spreekt in Zijn Woord.
Dat kan ingetogen, uitbundig en vooral eerbiedig zijn.
Ik wijs daarbij ook op de lofzang van de Engelen in Efratha's velden.
Die lofzang en aanprijzing vervulde deze eenvoudige herders dusdanig dat zij met haast op zoek gingen naar de inhoud van de boodschap die hun gemeld was.
Daar was niets bij wat ter ere van mensen of zelfs engelen was, daar was ALLEEN een lofzang over de geboren Zaligmaker.
Er is m.i. maar weinig muziek buiten de bijbelse psalmen en de in de bijbel opgenomen gezangen, hetwelk daaraan kan tippen.
Waarom zouden we buiten de liederen Sions alteveel andere muziek creëren?

En ik geef het direct toe, vele componisten hebben gezangen, aria's etc. gecomponeerd die niet letterlijk de bijbelse tekst overnamen, maar wel qua inhoud daar volledig inhoudelijk op gebaseerd waren.
Dat nu mis ik in de hedendaagse popmuziek, vele gospels en ook in refo-muziek.

Eenvoud was, is en blijft het ware.

Even ter aanvulling, ik heb het vooral over muziek in de eredienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Eenvoud was, is en blijft het ware.

Bach en Buxtehude hebben er niks van begrepen met hun cantates en passionen?

Volgens mij projecteer je nou je eigen kerkelijke kaders op de muziekgeschiedenis, en dat gaat niet.
Als in jouw kerkelijke gemeente Pieter Heykoop het summum is (ik noem maar wat), dan zegt dat iets over jouw kerkelijke gemeente. Niet meer en niet minder. Andere gemeenten uit heden en verleden hebben en hadden andere tradities, andere kaders. En daaruit komt dan ook andere kerkmuziek voort, met evenveel bestaansrecht voor dié situatie, en met misschien wel veel méér artistieke kwaliteit. Bezalëel en Aholiab waren ook vakmensen en geen hobbyisten, tenslotte.
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Gabrielle schreef:
Zitten ze er midden in dan is het veel moeilijker om ermee te stoppen en de hele mikmak in de kliko te gooien. ( spreek helaas uit ervaring)

Of ze mee te krijgen naar zo'n avond.... :bobo
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

Ik zou die van ons ook niet meekrijgen hoor !
Ik liet ze even een verslag lezen van die avond, ze vonden de wijze waarop het onder de aandacht werd gebracht, nogal...uhh "verrassend".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef: (Maar goed, de lezing is vooral bedoeld voor jongeren die popmuziek luisteren of er op korte termijn mee geconfronteerd worden, niet voor jongeren die hier nooit mee in aanraking zijn gekomen en dat in de toekomst ook niet zullen)
Marnix, een gewaarschuwd man/vrouw/kind telt voor twee.
Klopt, daarom zei ik ook met lichte ironie dat het waarschuwen alleen niet nodig is als men er mee geconfronteerd wordt en dat het niet nodig is als men er niet mee geconfronteerd wordt. Waarom waarschuwen voor gevaren als mensen daar toch altijd ver van blijven? Maar in de praktijk (en daarin zat de ironie) denk ik dat niemand die confrontatie kan ontlopen en de waarschuwing dus goed is voor iedereen.
Alle muziek in de breedste zin des woords die niet is tot Gods Eer moeten we afkeuren.
Die muziek staat in het teken zoals de Heere tot ons spreekt in Zijn Woord.
Dat kan ingetogen, uitbundig en vooral eerbiedig zijn.
Ik wijs daarbij ook op de lofzang van de Engelen in Efratha's velden.
Die lofzang en aanprijzing vervulde deze eenvoudige herders dusdanig dat zij met haast op zoek gingen naar de inhoud van de boodschap die hun gemeld was.
Daar was niets bij wat ter ere van mensen of zelfs engelen was, daar was ALLEEN een lofzang over de geboren Zaligmaker.
Er is m.i. maar weinig muziek buiten de bijbelse psalmen en de in de bijbel opgenomen gezangen, hetwelk daaraan kan tippen.
Waarom zouden we buiten de liederen Sions alteveel andere muziek creëren?
Hierin ben ik het totaal niet met je eens. Ik denk dat er wel degelijk neutrale muziek is, waar je goed naar kan luisteren, maar die de auteur niet tot eer van God heeft geschreven. Dat gaat van oude klassieke stukken tot moderne muziek. Soms is de muziek gewoon mooi, soms zijn de teksten inhoudelijk ook goed, ook al is het niet vanuit de christelijke ethiek geschreven. Wat ik mis in je verhaal is dat mensen, ook al geloven ze niet in God, Hem toch onbewust kunnen eren door dingen die ze doen, omdat ze talenten die ze hebben gekregen van Hem inzetten. Als een schilder een prachig schilderij maakt of een muzikant een prachtig muziekstuk maakt zie je daarin iets van Hem terug, ook al zal de artiest dat ten stelligste ontkennen. En als een ongelovige een hulpeloos iemand helpt zie je daarin iets van liefde en dus ook van de Bron van liefde, ook al zal hij dat niet geloven.

Om maar te zwijgen over gelovigen en liederen die ze, gedreven door Gods liefde en dus liefde voor God maken. Ze hebben talenten gekregen, bijvoorbeeld die van het maken van muziek. Zo zijn we gemaakt en die talenten mogen we dan zeker ook inzetten, als lofoffer aan God. En natuurlijk kan je dan afvragen of het inhoudelijk kan tippen aan de Psalmen. Vast niet. Maar daar gaat het niet om. Een tekening van een klein kind, die het maakte voor zijn vader, kan kwalitatief ook niet tippen aan schilderijen van meesters. En toch zal de vader blij zijn met zo'n tekening omdat het uit liefde voor hem gemaakt is.
En ik geef het direct toe, vele componisten hebben gezangen, aria's etc. gecomponeerd die niet letterlijk de bijbelse tekst overnamen, maar wel qua inhoud daar volledig inhoudelijk op gebaseerd waren.
Dat nu mis ik in de hedendaagse popmuziek, vele gospels en ook in refo-muziek.

Eenvoud was, is en blijft het ware.

Ik ken genoeg liederen die volop Bijbels zijn in dat genre.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Gabrielle schreef:zogauw ze naar het voortgezet onderwijs gaan, begint het ....
tegenwoordig begint het al op de basisschool
Marieke

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Eenvoud was, is en blijft het ware.

Bach en Buxtehude hebben er niks van begrepen met hun cantates en passionen?

Volgens mij projecteer je nou je eigen kerkelijke kaders op de muziekgeschiedenis, en dat gaat niet.
Als in jouw kerkelijke gemeente Pieter Heykoop het summum is (ik noem maar wat), dan zegt dat iets over jouw kerkelijke gemeente. Niet meer en niet minder. Andere gemeenten uit heden en verleden hebben en hadden andere tradities, andere kaders. En daaruit komt dan ook andere kerkmuziek voort, met evenveel bestaansrecht voor dié situatie, en met misschien wel veel méér artistieke kwaliteit. Bezalëel en Aholiab waren ook vakmensen en geen hobbyisten, tenslotte.
Hendrikus, je hebt gelijk dat er in iedere kerk verschillende tradities, kaders e.d. zijn. In onze gemeente dienen we ook binnen bepaalde kaders te blijven wat muziek betreft. Maar wat ik nou nooit zo goed begrepen heb is het volgende (geen idee of dit in jouw gemeente ook gebeurt): ik ben voorstander van kwalitatief goede orgelmuziek voor en na de dienst (en dat is ook weer relatief natuurlijk), maar er zijn diverse organisten die grote voorstander zijn om bijv. een triosonate van Bach of een sonate van Mendelssohn (en dan bedoel ik niet die van het "gebed des Heeren") o.i.d. te spelen voor of na de dienst. Ik zie persoonlijk echt het verband niet tussen een eredienst en een triosonate van Bach. Hoewel ik de laatste bijzonder waardeer om de muzikaal zeer hoge kwaliteit, vind ik ze persoonlijk geen verband hebben met de eredienst. Er zit geen "tekst" bij, de mensen in de kerk (okay, daar doe je het niet alleen voor) zien dan ook geen verband met de te volgen prediking of (na de dienst) met de preek die gehouden is. Ik heb hier al vaker over na zitten denken. Wellicht dat jij hier iet over kan vertellen?
Plaats reactie