"In muziek van Jan Smit zit een groot kwaad"
"We moeten weer radicaal voor Christus leven"
Eind deze maand presenteert Stichting Jijdaar uit Doorn een nieuwe poplezing. Daarmee wil de stichting met name reformatorische jongeren keihard confronteren met de ware boodschap van de top 40 muziek waar ze naar luisteren. Afgelopen zaterdag was er een preview voor predikanten en oudsten. "Ik denk dat Reformatorisch Nederland op z'n kop zal staan", vertelt Koos de Jong.
Koos, die zelf ex-dj is, heef intensief meegewerkt aan de poplezing: "We laten door middel van filmpjes zien wat de ware boodschap nu eigenlijk is van veel artiesten. De filmpjes kunnen behoorlijk heftig en confronterend zijn. En dan heb ik het niet over Ramstein of andere duidelijke satantische groepen. Nee,ik heb het gewoon over Jan Smit, Lily Allen, Lady Gaga en K3. Die worden veel geluisterd door christelijke jongeren. We moeten de jongeren leren om radicaler te worden en te stoppen met hinken op twee gedachten. De duivel maakt zo'n enorme misbruik van deze muziek omdat we niet inzien dat het een totaal andere boodschap heeft dan de boodschap van God. Het is gewoon onmogelijk om te leven met Christus en tegelijkertijd te genieten van de zonde."
Volgens de Jong is er geen sprake van het 'zoeken naar verkeerde dingen' zoals het achterstevoren afdraaien van liedjes: "Het gaat gewoon om de boodschap in de liedjes. Wist je bijvoorbeeld dat Lily Allen het liedje 'Fuck you' naar christenen toezingt? Vinden we het normaal dat K3, die door duizenden kinderen worden gevolgd over seksuele gemeenschap praten als "Jij mag me verslinden, doe het heel zachtjes, geen kreetjes en geen lachjes"? Ga de nummers van Jan Smit eens beluisteren, ze staan vol van de erotiek en het 'pluk de dag' idee. Alles draait om seks en egoisme in de top 40 muziek. Dat is echt niet wat God van ons wil! We moeten weer radicaal voor Christus gaan leven en alles wat tegen Hem is, wat Hem negeert en wat een andere boodschap dan hem heeft uitbannen uit ons leven!"
De nieuwe poplezing zal op 27 december in Doorn, 29 december in Apeldoorn en 8 januari in Veenendaal plaatsvinden.
Popmuziek duivels?
Re: popmuziek duivels?
Op zich een goed artikel. Wel blijf ik vinden dat we moeten uitkijken om op basis van een paar voorbeelden alles in het genre af te wijzen... (en zeker ook de christelijke muziek die wel tot eer van God).
Verder dus een goed artikel, we moeten waakzaam zijn en er is een hoop rotzooi te vinden in de top-40. Wat dat betreft ben ik blij met dit initiatief.
Verder dus een goed artikel, we moeten waakzaam zijn en er is een hoop rotzooi te vinden in de top-40. Wat dat betreft ben ik blij met dit initiatief.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 dec 2010, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik had de post ondertussen aangepast. K3 is begonnen met twintigers als doelgroep en dit was hun eerste hit. De leeftijdsgroep werd daarna veel jonger. Maar inderdaad geen goede tekst.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
K3 is niet bepaald het voorbeeld van muziek die aan te raden is. De doelgroep van de nieuwere liedjes zijn jonge kinderen, maar ze hebben ook aangegeven dat ze zich kleden om ook de vaders te vermaken.
Een zelfde iets zie je bij een zangeres als Katy Perry. Als meisje zong ze christelijke songs. Nu waarschuwt ze haar tienerfans om hun vriendje niet mee te nemen naar haar concerten omdat de show te sexy zou zijn. Hier moet ik toch denken aan Michael W. Smiths "I miss the way".
Zo is er veel en veel meer foute muziek, maar ik ben het met Marnix eens dat het ook weer niet fair is om daarmee alle populaire muziek over een kam te scheren. Daarvoor wordt er te veel muziek gemaakt die wel de moeite van het luisteren waard is, qua melodie en/of qua woorden.
Een zelfde iets zie je bij een zangeres als Katy Perry. Als meisje zong ze christelijke songs. Nu waarschuwt ze haar tienerfans om hun vriendje niet mee te nemen naar haar concerten omdat de show te sexy zou zijn. Hier moet ik toch denken aan Michael W. Smiths "I miss the way".
Zo is er veel en veel meer foute muziek, maar ik ben het met Marnix eens dat het ook weer niet fair is om daarmee alle populaire muziek over een kam te scheren. Daarvoor wordt er te veel muziek gemaakt die wel de moeite van het luisteren waard is, qua melodie en/of qua woorden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
helma schreef:"In muziek van Jan Smit zit een groot kwaad"
"We moeten weer radicaal voor Christus leven"
Eind deze maand presenteert Stichting Jijdaar uit Doorn een nieuwe poplezing. Daarmee wil de stichting met name reformatorische jongeren keihard confronteren met de ware boodschap van de top 40 muziek waar ze naar luisteren. Afgelopen zaterdag was er een preview voor predikanten en oudsten. "Ik denk dat Reformatorisch Nederland op z'n kop zal staan", vertelt Koos de Jong.
Koos, die zelf ex-dj is, heef intensief meegewerkt aan de poplezing: "We laten door middel van filmpjes zien wat de ware boodschap nu eigenlijk is van veel artiesten. De filmpjes kunnen behoorlijk heftig en confronterend zijn. En dan heb ik het niet over Ramstein of andere duidelijke satantische groepen. Nee,ik heb het gewoon over Jan Smit, Lily Allen, Lady Gaga en K3. Die worden veel geluisterd door christelijke jongeren. We moeten de jongeren leren om radicaler te worden en te stoppen met hinken op twee gedachten. De duivel maakt zo'n enorme misbruik van deze muziek omdat we niet inzien dat het een totaal andere boodschap heeft dan de boodschap van God. Het is gewoon onmogelijk om te leven met Christus en tegelijkertijd te genieten van de zonde."
Volgens de Jong is er geen sprake van het 'zoeken naar verkeerde dingen' zoals het achterstevoren afdraaien van liedjes: "Het gaat gewoon om de boodschap in de liedjes. Wist je bijvoorbeeld dat Lily Allen het liedje 'Fuck you' naar christenen toezingt? Vinden we het normaal dat K3, die door duizenden kinderen worden gevolgd over seksuele gemeenschap praten als "Jij mag me verslinden, doe het heel zachtjes, geen kreetjes en geen lachjes"? Ga de nummers van Jan Smit eens beluisteren, ze staan vol van de erotiek en het 'pluk de dag' idee. Alles draait om seks en egoisme in de top 40 muziek. Dat is echt niet wat God van ons wil! We moeten weer radicaal voor Christus gaan leven en alles wat tegen Hem is, wat Hem negeert en wat een andere boodschap dan hem heeft uitbannen uit ons leven!"
De nieuwe poplezing zal op 27 december in Doorn, 29 december in Apeldoorn en 8 januari in Veenendaal plaatsvinden.
F*ck you van Lily Allen is helemaal niet bedoelt voor Christenen, ging ook een gerucht rond dat het bedoelt was voor George Bush, maar Lily Allen heeft dat ontkent. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lily_Allen )
Het is ook geen nette tekst, maar om meteen te zeggen dat het tegen Christenen is.

sorry, ze kan ontkennen wat ze wilt; maar wie bedoelt ze dan wel?
Kijk naar binnen, kijk in je kleine geest
en kijk nog wat beter
want we zijn zo ongeïnspireerd
zo ziek en moe
van al de haat die jij huisvest
Dus je zegt dat het niet goed is om homo te zijn
nou, ik denk dat je gewoon slecht bent
je bent gewoon een of andere racist, die niets voor mij betekent
jouw standpunt is middeleeuws
F* you, f* you heel heel erg veel
want we haten wat je doet
en we haten je hele bende
dus alsjeblieft, houd geen contact
want we begrijpen niet wat je bedoelt
en het wordt best wel laat
Krijg je, krijg je een kleine kick door kleingeestig te zijn?
je wilt zo zijn als je vader
zijn goedkeuring krijgen
nou, dit is niet hoe je het vindt
Vind je, vind jet het echt fijn een leven te lijden dat zo vol haat is
want er is een gat waar je ziel zou moeten zijn
je raakt de controle erover kwijt
en het is echt onsmakelijk
Je zegt, dat je denkt dat we de oorlog in moeten
nou, je bent bent er al in één
want het zijn mensen als jij, die vervolgd moeten worden
Niemand wil jouw mening horen
Of het nu wel of niet tegen christenen is, het is gewoon een hele nare tekst
Vertaal het maar eens letterlijk in het Nederlands !

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dat zie je dus in mijn post...Mara schreef:Of het nu wel of niet tegen christenen is, het is gewoon een hele nare tekst![]()
Zo´n google translate vertaling doet pijn aan de ogen. Maar ik zou het ook niet op de kerk betrekken, maar op conservatisme in het algemeen (of de ouders van de zangeres). Neemt niet weg dat dit een schoolvoorbeeld is van wat niet aan te raden is. Aan de andere kant kan zelfs de meest naieve tiener dat bij zo´n titel ook wel vermoeden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
dit liedje leerde mijn dochtertje bij een vriendinnetjeparsifal schreef:K3 is niet bepaald het voorbeeld van muziek die aan te raden is. De doelgroep van de nieuwere liedjes zijn jonge kinderen, maar ze hebben ook aangegeven dat ze zich kleden om ook de vaders te vermaken.

http://www.hitslyrics.com/k/k3-lyrics-4 ... 06073.html
een andere dochter ging in groep 7 bij een klasgenootje (Reformatorisch gezin) een film kijken van k3.
Zó leuk!!
Ik bedoelde dus de uitdrukking zelf, F**k youhelma schreef:dat zie je dus in mijn post...Mara schreef:Of het nu wel of niet tegen christenen is, het is gewoon een hele nare tekst![]()
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
verslag eerste poplezing op refdag
http://www.refdag.nl/nieuws/confrontati ... k_1_524527
en het commentaar van RD
http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... n_1_524528
http://www.refdag.nl/nieuws/confrontati ... k_1_524527
en het commentaar van RD
http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... n_1_524528
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- MarthaMartha
bizar!!!Gian schreef:http://refoweb.nl/nieuws/714/Geen-stijl.html
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.