Erasmiaan schreef:Dat is helemaal niet zo opmerkelijk. Over alles is een godsdienstig sausje gegoten. Maar of het ook echt Godsdienst is, in de ware zin des Woords, dat geloof ik niet.
Overigens vroeg ik naar popmuziek die niet verkeerd is. Daar moet je dan toch wel voorbeelden van hebben, los van mij moeilijkheden met gospelpopmuziek?!
Er zijn al wat voorbeelden genoemd. Maar als ik zie hoe je gospelmuziek al afserveert vanwege de vorm en er dingen over "wereldgelijkvormigheid in de muziekvorm" wordt geroepen heeft dat volgens mij totaal geen zin. Als je muziek waarin God wordt grootgemaakt al verkeerd vindt omdat het, soms iets harder dan je gewend bent, wordt het wel heel lastig een seculier pop-nummer te noemen wat volgens jouw maatstaven wel goed zou zijn.
Erasmiaan schreef:memento schreef:@Tib: Jouw houding betekend: Verbied jongeren popmuziek te luisteren en film te kijken. Want het is slecht. Het resultaat is, dat het (in 99% van de gevallen) stiekem gebeurd.
Ik zou liever zeggen: Ga het gesprek aan met jongeren. Wijs ze erop, dat ze als gedoopte kinderen door God apart gezet zijn om heilig te leven. Dat het niet gaat om dingen verbieden (dit moet en dat mag niet), maar dat het gaat om een heilig leven naar Gods wet (in het besef dat daar bekering voor nodig is). Dus: God eist rekenschap van alles wat jullie kijken en luisteren. Leg nu eens Gods 10 geboden naast jouw muziek en films. Kan je voor het luisteren van die muziek, voor het kijken van die film, bidden: Heere, wilt U bij mij zijn als ik straks die film ga kijken, of die muziek ga luisteren...
Ik geloof niet in categorisch gebieden en verbieden bij jongeren (14+). In wezen ontneem je ze dan de verantwoordelijkheid. Terwijl het erom gaat dat ze leren bij alles in het leven zichzelf af te vragen: Is dit verantwoord ten opzichte van Gods geboden? Kan ik, voor het aangezicht Gods, hiernaar kijken of maar luisteren of aan meedoen?
PS> Mijn ervaring is, dat wanneer je jeugd zelf leert toetsen aan Gods Woord, dat ze al snel zeggen: Maar dan blijft er niets meer over, om te kijken en te luisteren.
memento, beetje flauw deze opmerkingen (en betweterig). Tiberius heeft niets over de manier gezegd waarop gecommuniceerd moet worden dat muziek slecht is. Sterker nog, de discussie gaat erover of popmuziek uberhaupt slecht is. Jij bent een stadium verder. Dat is prima maar dat heeft niets met deze discussie te maken. Open even een nieuw topic
Ik denk dat dit ALLES met deze discussie te maken heeft. De vraag is hoe je met de zaken omgaat. Kies je voor een categorisch verbod: ik zie dat veel in die categorie fout is, dus de hele categorie (in dit geval popmuziek) is fout. Of kies je er voor om per concreet geval af te wegen of het verantwoord is met Gods geboden er naast.
Een categorisch gebod is makkelijk. Het probleem is, dat ik maar weinig jeugd tegenkomt die daarmee te overtuigen is (ze denken dan al snel: hij weet niet waar hij het over heeft, iets wat meestal ook zo is, omdat de jeugd veel beter thuis is in de popmuziek dan hun catechiseermeesters). Terwijl als je ze aanspoort om de concrete muziek/fims die ze hebben, stuk voor stuk te toetsen aan de 10 geboden, ze tot de conclusie komen dat er (bijna) niets is wat die toets doorstaan kan.
Ik denk dat het beter is om als regel te hanteren dat we concrete dingen aan Gods geboden toetsen, dan dat we categorische verboden opstellen. Al was het maar, omdat dat eerste ons continue de vraag doet stellen: Is alles wat ik doe, kijk en luister (of dat nu op internet is, een billboard langs de weg, een krantje in de trein, een filmpje op internet, muziek op mijn ipod, etc) te rijmen met Gods geboden. Kan ik dit coram deo, voor het aangezicht van God, doen, kijken of luisteren...?[/quote]
Maar wie heeft het hier nu over een categorisch verbod? Mijn insteek is juist die van jou: kom eens met popmuziek die niet verkeerd is. Parsifal komt dan met wat namen, waarvan ik denk: houdt dit de jeugd bezig? Als dat zo was, hadden we de discussie vermoedelijk niet.[/quote]
Aangezien je net zo kritisch bent over gospel en dat ziet als wereldse muziek met een godsdienstig sausje, en het gospelgenre heel veel jongeren, ook in de rechtse kerken, bezig houdt vraag ik me af of we anders deze discussie niet gehad zouden hebben.
Daarnaast gaat het hier niet over popmuziek die jongeren bezig houdt maar over popmuziek in het algemeen. En dan is de lijn van de "voorstanders" ook geweest: Waarschuw jongeren voor de gevaren van popmuziek, voor verkeerde muziek. Maar ga geen categorisch verbod instellen want er is ook goede popmuziek. Als jongeren alleen naar verkeerde popmuziek luisteren moeten we hen daar tegen waarschuwen, met voorbeelden, prima. Wat dat betreft vind ik de lezingen over popmuziek heel goed. Maar het gevolg is dus nog niet dat je helemaal geen popmuziek meer kan luisteren... je kan ze ook wijzen op goede popmuziek, dat dat ook bestaat.
Tiberius schreef:memento schreef:Tiberius schreef:Waar zie je bij mij een houding van een categorisch verbod? Ik loop juist in de lijn van Helma, die, zoals je lager kan zien, er ervaring mee heeft.
Volgens mij is jouw stelling: Alle popmuziek is per definitie verkeerd. Tenminste, zo komen je posts op mij over. Volgens mij is dat een categorisch verbod: De hele categorie "popmuziek" deugd niet.
Erasmiaan schreef:Maar wie heeft het hier nu over een categorisch verbod? Mijn insteek is juist die van jou: kom eens met popmuziek die niet verkeerd is. Parsifal komt dan met wat namen, waarvan ik denk: houdt dit de jeugd bezig? Als dat zo was, hadden we de discussie vermoedelijk niet.
De opstelling is toch anders. Jouw houding komt op mij over: Bewijs maar eens dat er popmuziek is die wel goed is. Het uitgangspunt is: Het is slecht (categorisch verbod) behalve wanneer aangetoond kan worden als dat niet zo is.
Ik ben deze discussie ingestapt, met de volgende zaken:
1. Jolanda oproepen om roekeloos niet met sterk te verwarren.
2. Jolanda aangeven dat Romeinen 14 niet van toepassing is op deze zaak
3. Mijn eigen mening geven, die in dezelfde lijn ligt als Helma. Ik heb dan zelf niet zo'n jijdaar-lezing gevolgd, maar op de middelbare school van onze kinderen, is wel eens een soortgelijke lezing gehouden. Dan kan je evenals haar maar één ding concluderen: haat ook de rok die van het vlees bedekt is. Die lezingen gaan namelijk precies over de muziek waar de jongeren naar luisteren; de voorbeelden die Parsifal noemt, kennen ze niet eens.
Romeinen 14 gaat inderdaad ergens anders over, maar we kunnen hier wel degelijk dingen van leren, ook op dit gebied. Of kunnen we dit alleen toepassen op het eten van offervlees en heidense feestdagen en er verder niets mee in deze tijd? Het eten van offervlees en de feestdagen worden in dit hoofdstuk besproken, maar de les geldt van geen aanstoot geven, elkaar niet veroordelen, of je God kan danken voor wat je doet, of het tot zijn eer is etc. kunnen we wel degelijk ook op andere zaken betrekken, op issues van nu die op een bepaalde manier lijken op die issues van toen (geloven in een heidense cultuur, hoe ga je met de cultuur, gewoonten van de tijd etc. om)