Popmuziek duivels?

Bonny
Contacteer:

Re: popmuziek duivels?

Bericht door Bonny »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Verder geloof ik helemaal niet in een uitgewerkte visie op kunst en cultuur. De meeste mensen in de gereformeerde gezindte voelen haarfijn aan wat kan en wat niet kan.
Als je tweede zin de reden is van je eerste zin, geeft dat juist aan dat er een uitgewerkte visie op kunst en cultuur nodig is. Ik probeer juist te zeggen dat zo'n visie van totaal andere orde is dan 'aanvoelen wat kan en wat niet kan'.
De visie over kunst en cultuur vind je in de Bijbel. Als de Bijbel ons richtsnoer is in álle dingen, hebben we niet daarnaast nog een bepaalde, beredeneerde visie nodig. Maar dat is mijn mening, als cultuurbarbaar.
Wat is dan die visie over kunst en cultuur?
The Groom's still waiting at the altar
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Erasmiaan, als jij muziek tot Gods eer als verkeerd bestempelt (net subjectieve argumenten) kan ik moeilijk voorbeelden aan aandragen die je wel goed vindt. Toch opmerkelijk dat er ook niet-christenen op de Jongerendag komen en zeggen: dit gaat over hele andere dingen dan in de wereld, hier staat God centraal. Dit is geheel anders dan wij gewend zijn.
Dat is helemaal niet zo opmerkelijk. Over alles is een godsdienstig sausje gegoten. Maar of het ook echt Godsdienst is, in de ware zin des Woords, dat geloof ik niet.

Overigens vroeg ik naar popmuziek die niet verkeerd is. Daar moet je dan toch wel voorbeelden van hebben, los van mij moeilijkheden met gospelpopmuziek?!
Overigens vind ik er antwoord "zover mogelijk" niet helemaal goed. Je mist dan een prachtig uitzicht en mogelijk ook andere dingen die minder er van het ravijn staan dan je er van weg kan blijven. Het goede antwoord is volgens mij: op veilige afstand.
We gaan toch ook niet bij een discotheek in de WC staan omdat we de muziek in zichzelf niet verkeerd vinden maar de ambiance wel? We blijven daar dan toch zo ver mogelijk vandaan (tenzij om bij de voordeur te evangeliseren)?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bonny schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:Verder geloof ik helemaal niet in een uitgewerkte visie op kunst en cultuur. De meeste mensen in de gereformeerde gezindte voelen haarfijn aan wat kan en wat niet kan.
Als je tweede zin de reden is van je eerste zin, geeft dat juist aan dat er een uitgewerkte visie op kunst en cultuur nodig is. Ik probeer juist te zeggen dat zo'n visie van totaal andere orde is dan 'aanvoelen wat kan en wat niet kan'.
De visie over kunst en cultuur vind je in de Bijbel. Als de Bijbel ons richtsnoer is in álle dingen, hebben we niet daarnaast nog een bepaalde, beredeneerde visie nodig. Maar dat is mijn mening, als cultuurbarbaar.
Wat is dan die visie over kunst en cultuur?
Gij zult geen andere goden voor Mijn Aangezicht hebben en wordt deze wereld niet gelijkvormig en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Beste Albion, ik wil hier wel op ingaan, in het Nt wordt een hoop gezegd over de rustdag in het licht van het nieuwe verbond. Aan jou een andere vraag: hadden derFarizeeën niet gewoon gelijk toen ze Jezus er op wezen dat zijn discipelen aren aan het plukken waren (en daarvoor dezelfde argumentatie als jij gebruiken?)
Ze maakten geen uitzondering voor de werken der barmhartigheid en de werken der noodzakelijkheid.

Verder wordt er volgens mij helemaal niet veel gezegd over de rustdag in het nieuwe verbond, in het Nieuwe Testament.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Erasmiaan, als jij muziek tot Gods eer als verkeerd bestempelt (net subjectieve argumenten) kan ik moeilijk voorbeelden aan aandragen die je wel goed vindt. Toch opmerkelijk dat er ook niet-christenen op de Jongerendag komen en zeggen: dit gaat over hele andere dingen dan in de wereld, hier staat God centraal. Dit is geheel anders dan wij gewend zijn.

Daar komen we dan niet uit.

Overigens vind ik er antwoord "zover mogelijk" niet helemaal goed. Je mist dan een prachtig uitzicht en mogelijk ook andere dingen die minder er van het ravijn staan dan je er van weg kan blijven. Het goede antwoord is volgens mij: op veilige afstand.
Ik denk dat we op de muziek ook Romeinen 14 kunnen betrekken.
Daarnaast: ik wil de sterken (Marnix) wel oproepen tot het volgende: Maar wij, die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen, en niet onszelven te behagen.
Je moet sterk niet verwarren met roekeloos.

Bovendien gaat het in Romeinen 14 heel ergens anders over, namelijk over de vraag of de Oud Testamentische ceremonieën afgedaan hebben of niet. Lees ook de uitgebreide kanttekening 1:
Dat is, die het stuk van de afdoening der ceremoniën des Ouden Testaments nog niet recht verstaat uit zwakheid; gelijk vele Joden waren toen ter tijd, die tot de Christelijke religie bekeerd waren, welke, omdat de ceremoniën van God zelf ingesteld waren en zij in dezelve waren opgebracht, toen nog niet wel konden geloven dat zij nagelaten mochten of behoorden te worden, en daarom zich ergerden als de gelovigen uit de heidenen die niet onderhielden. Hij spreekt dan hier niet van degenen, die uit hardnekkigheid staande hielden en leerden dat de onderhouding der ceremoniën ter zaligheid nog noodzakelijk was, tegen welken hij handelt in den brief aan de Galaten.

Dit hoofdstuk kan je dus hier niet op toepassen.

Wat popmuziek betreft acht ik eerder de woorden van de apostel Judas (haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is) of van Christus Zelf, bij monde van Johannes, uit Openbaring 2 : 20 van toepassing (Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.)
parsifal

Bericht door parsifal »

popmuziek die niet verkeerd is:
Ik zou zeggen,
Alison Krauss: http://www.youtube.com/watch?v=bmDzF5cSzBM (om maar een niet expliciet Christelijk nummer van haar te noemen)
Cat Stevens heeft veel goeds gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=Q29YR5-t3gg
Harry Chapin is ook wel aansprekend met goede tekst http://www.youtube.com/watch?v=zH46SmVv8SU
Billy Joel heeft ook veel muziek gemaakt die niet verantwoord is, maar daarnaast heeft hij ook aardig wat mooie muziek gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=LgD_-dRZPgs
Tegenwoordig wil ik nogal eens naar Sufjan Stevens luisteren: (bij dit nummer is de verwijzing naar de Bijbel wel heel expliciet, net zoals bij veel nummers op zijn album Seven Swans)
http://www.youtube.com/watch?v=vnGEPoH-HyM
Of de Joodse Regina Spektor geeft wel stof tot nadenken met "laughing with"
http://www.youtube.com/watch?v=-pxRXP3w-sQ

Dan is er veel expliciet Christelijke muziek die ik verantwoord zou noemen. Caedmons Call is wel erg Calvinistisch in de teksten (soms hymns op moderne muziek gezet:) http://www.youtube.com/watch?v=1Rl4FF6h7V8
Brooke Fraser is wel aansprekend: http://www.youtube.com/watch?v=WGx-xU6TnU8
Sara Groves spreekt ook wel aan: http://www.youtube.com/watch?v=Ef1o9FKjpxM
Ik zou verder nog heel wat muziek kunnen noemen van Derek Webb, Rich Mullins, Johnny Cash, Jars of Clay en vele anderen

Niet alles is geschikt als muzikaal behang (dat is ook niet het geval met psalmen) maar veel van deze muziek is niet zomaar muziek zonder inhoud.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

@Tib: Jouw houding betekend: Verbied jongeren popmuziek te luisteren en film te kijken. Want het is slecht. Het resultaat is, dat het (in 99% van de gevallen) stiekem gebeurd.

Ik zou liever zeggen: Ga het gesprek aan met jongeren. Wijs ze erop, dat ze als gedoopte kinderen door God apart gezet zijn om heilig te leven. Dat het niet gaat om dingen verbieden (dit moet en dat mag niet), maar dat het gaat om een heilig leven naar Gods wet (in het besef dat daar bekering voor nodig is). Dus: God eist rekenschap van alles wat jullie kijken en luisteren. Leg nu eens Gods 10 geboden naast jouw muziek en films. Kan je voor het luisteren van die muziek, voor het kijken van die film, bidden: Heere, wilt U bij mij zijn als ik straks die film ga kijken, of die muziek ga luisteren...

Ik geloof niet in categorisch gebieden en verbieden bij jongeren (14+). In wezen ontneem je ze dan de verantwoordelijkheid. Terwijl het erom gaat dat ze leren bij alles in het leven zichzelf af te vragen: Is dit verantwoord ten opzichte van Gods geboden? Kan ik, voor het aangezicht Gods, hiernaar kijken of maar luisteren of aan meedoen?

PS> Mijn ervaring is, dat wanneer je jeugd zelf leert toetsen aan Gods Woord, dat ze al snel zeggen: Maar dan blijft er niets meer over, om te kijken en te luisteren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:@Tib: Jouw houding betekend: Verbied jongeren popmuziek te luisteren en film te kijken. Want het is slecht. Het resultaat is, dat het (in 99% van de gevallen) stiekem gebeurd.

Ik zou liever zeggen: Ga het gesprek aan met jongeren. Wijs ze erop, dat ze als gedoopte kinderen door God apart gezet zijn om heilig te leven. Dat het niet gaat om dingen verbieden (dit moet en dat mag niet), maar dat het gaat om een heilig leven naar Gods wet (in het besef dat daar bekering voor nodig is). Dus: God eist rekenschap van alles wat jullie kijken en luisteren. Leg nu eens Gods 10 geboden naast jouw muziek en films. Kan je voor het luisteren van die muziek, voor het kijken van die film, bidden: Heere, wilt U bij mij zijn als ik straks die film ga kijken, of die muziek ga luisteren...

Ik geloof niet in categorisch gebieden en verbieden bij jongeren (14+). In wezen ontneem je ze dan de verantwoordelijkheid. Terwijl het erom gaat dat ze leren bij alles in het leven zichzelf af te vragen: Is dit verantwoord ten opzichte van Gods geboden? Kan ik, voor het aangezicht Gods, hiernaar kijken of maar luisteren of aan meedoen?

PS> Mijn ervaring is, dat wanneer je jeugd zelf leert toetsen aan Gods Woord, dat ze al snel zeggen: Maar dan blijft er niets meer over, om te kijken en te luisteren.
memento, beetje flauw deze opmerkingen (en betweterig). Tiberius heeft niets over de manier gezegd waarop gecommuniceerd moet worden dat muziek slecht is. Sterker nog, de discussie gaat erover of popmuziek uberhaupt slecht is. Jij bent een stadium verder. Dat is prima maar dat heeft niets met deze discussie te maken. Open even een nieuw topic.

Verder, parsifal noemt een aantal voorbeelden van verantwoorde popmuziek. Ik moet eerlijk zeggen dat die namen mij niets zeggen. Nu ben ik ook geen insider met popmuziek, misschien loop ik achter, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze namen de jeugd op dit moment niet bezig houden (en dat dit niet de namen zijn die de hele dag op TMF en MTV langs komen). Verder heb ik zowel thuis als op mijn werk geen toegang tot youtube dus ik kan dit niet kijken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:@Tib: Jouw houding betekend: Verbied jongeren popmuziek te luisteren en film te kijken. Want het is slecht. Het resultaat is, dat het (in 99% van de gevallen) stiekem gebeurd.
Welke houding?
By the way: je postings zijn wel eens wat meer terzake geweest.
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
Verder, parsifal noemt een aantal voorbeelden van verantwoorde popmuziek. Ik moet eerlijk zeggen dat die namen mij niets zeggen. Nu ben ik ook geen insider met popmuziek, misschien loop ik achter, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze namen de jeugd op dit moment niet bezig houden (en dat dit niet de namen zijn die de hele dag op TMF en MTV langs komen). Verder heb ik zowel thuis als op mijn werk geen toegang tot youtube dus ik kan dit niet kijken.
Nee, maar het is nu precies het punt dat niet alle popmuziek de muziek van TMF en MTV is. Je kunt niet alles op een hoop gooien. Alison Krauss is iemand die veel prijzen heeft gewonnen maar voornamelijk in de Country subcultuur.

Veel van de andere muziek die ik noem is wat ouder, van het type singer/songwriter (wat ook MTV en TMF niet haalt) of in Nederland beperkt tot de Christelijke markt (Al doet bijvoorbeeld Brooke Fraser het ook goed in de algemene hitlijsten in Australie en Nieuw-Zeeland en dat met teksten als
There's distance in the air and I cannot make it leave
i wave my arms' round about me and blow with all my might
I cannot sense you close, though I know you're always here
But the comfort of you near is what i long for

[CHORUS]
When I can't feel you, I have learned to reach out just the same
When I can't hear you, I know you still hear everyword I pray
And i want you more than i want to live another day
And as I wait for you maybe I'm made more faithful

All the folly of the past, though I know it is undone
i still feel the guilty one, still trying to make it right
So i whisper soft your name, let it roll around my tounge,
knowing you're the only one who knows me
You know me

[CHORUS]

[BRIDGE]
Show me how I should live this
Show me where I should walk
I count this world as loss to me
You are all I want
You are all I want
Het gaat me er niet om om alle popmuziek goed te praten. Zeker niet! Het gaat me er vooral om dat er een hoop muziek is die onder het kopje pop valt, waar de algemene kritiek van dit topic niet op van toepassing is. Als je al iets algemeens als popmuziek als een geheel wilt beoordelen, waarom dan niet gelijk muziek als geheel? Of kunst?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Welke houding?
Jouw houding is een houding van een categorisch verbod: ik zie dat veel in die categorie fout is, dus de hele categorie (in dit geval popmuziek) is fout. Tenminste, die visie zie ik je hier verbieden.

Je mag prima vinden dat mijn visie dat een categorisch verbod niet werkt, onzin vinden. Maar dat maakt het nog niet minder "terzake"...
Erasmiaan schreef:

memento, beetje flauw deze opmerkingen (en betweterig). Tiberius heeft niets over de manier gezegd waarop gecommuniceerd moet worden dat muziek slecht is. Sterker nog, de discussie gaat erover of popmuziek uberhaupt slecht is. Jij bent een stadium verder. Dat is prima maar dat heeft niets met deze discussie te maken. Open even een nieuw topic
Ik denk dat dit ALLES met deze discussie te maken heeft. De vraag is hoe je met de zaken omgaat. Kies je voor een categorisch verbod: ik zie dat veel in die categorie fout is, dus de hele categorie (in dit geval popmuziek) is fout. Of kies je er voor om per concreet geval af te wegen of het verantwoord is met Gods geboden er naast.

Een categorisch gebod is makkelijk. Het probleem is, dat ik maar weinig jeugd tegenkomt die daarmee te overtuigen is (ze denken dan al snel: hij weet niet waar hij het over heeft, iets wat meestal ook zo is, omdat de jeugd veel beter thuis is in de popmuziek dan hun catechiseermeesters). Terwijl als je ze aanspoort om de concrete muziek/fims die ze hebben, stuk voor stuk te toetsen aan de 10 geboden, ze tot de conclusie komen dat er (bijna) niets is wat die toets doorstaan kan.

Ik denk dat het beter is om als regel te hanteren dat we concrete dingen aan Gods geboden toetsen, dan dat we categorische verboden opstellen. Al was het maar, omdat dat eerste ons continue de vraag doet stellen: Is alles wat ik doe, kijk en luister (of dat nu op internet is, een billboard langs de weg, een krantje in de trein, een filmpje op internet, muziek op mijn ipod, etc) te rijmen met Gods geboden. Kan ik dit coram deo, voor het aangezicht van God, doen, kijken of luisteren...?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Welke houding?
Jouw houding is een houding van een categorisch verbod: ik zie dat veel in die categorie fout is, dus de hele categorie (in dit geval popmuziek) is fout. Tenminste, die visie zie ik je hier verbieden.

Je mag prima vinden dat mijn visie dat een categorisch verbod niet werkt, onzin vinden. Maar dat maakt het nog niet minder "terzake"...
Erasmiaan schreef:

memento, beetje flauw deze opmerkingen (en betweterig). Tiberius heeft niets over de manier gezegd waarop gecommuniceerd moet worden dat muziek slecht is. Sterker nog, de discussie gaat erover of popmuziek uberhaupt slecht is. Jij bent een stadium verder. Dat is prima maar dat heeft niets met deze discussie te maken. Open even een nieuw topic
Ik denk dat dit ALLES met deze discussie te maken heeft. De vraag is hoe je met de zaken omgaat. Kies je voor een categorisch verbod: ik zie dat veel in die categorie fout is, dus de hele categorie (in dit geval popmuziek) is fout. Of kies je er voor om per concreet geval af te wegen of het verantwoord is met Gods geboden er naast.

Een categorisch gebod is makkelijk. Het probleem is, dat ik maar weinig jeugd tegenkomt die daarmee te overtuigen is (ze denken dan al snel: hij weet niet waar hij het over heeft, iets wat meestal ook zo is, omdat de jeugd veel beter thuis is in de popmuziek dan hun catechiseermeesters). Terwijl als je ze aanspoort om de concrete muziek/fims die ze hebben, stuk voor stuk te toetsen aan de 10 geboden, ze tot de conclusie komen dat er (bijna) niets is wat die toets doorstaan kan.

Ik denk dat het beter is om als regel te hanteren dat we concrete dingen aan Gods geboden toetsen, dan dat we categorische verboden opstellen. Al was het maar, omdat dat eerste ons continue de vraag doet stellen: Is alles wat ik doe, kijk en luister (of dat nu op internet is, een billboard langs de weg, een krantje in de trein, een filmpje op internet, muziek op mijn ipod, etc) te rijmen met Gods geboden. Kan ik dit coram deo, voor het aangezicht van God, doen, kijken of luisteren...?
Maar wie heeft het hier nu over een categorisch verbod? Mijn insteek is juist die van jou: kom eens met popmuziek die niet verkeerd is. Parsifal komt dan met wat namen, waarvan ik denk: houdt dit de jeugd bezig? Als dat zo was, hadden we de discussie vermoedelijk niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Welke houding?
Waar zie je bij mij een houding van een categorisch verbod? Ik loop juist in de lijn van Helma, die, zoals je lager kan zien, er ervaring mee heeft.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Waar zie je bij mij een houding van een categorisch verbod? Ik loop juist in de lijn van Helma, die, zoals je lager kan zien, er ervaring mee heeft.
Volgens mij is jouw stelling: Alle popmuziek is per definitie verkeerd. Tenminste, zo komen je posts op mij over. Volgens mij is dat een categorisch verbod: De hele categorie "popmuziek" deugd niet.
Erasmiaan schreef:Maar wie heeft het hier nu over een categorisch verbod? Mijn insteek is juist die van jou: kom eens met popmuziek die niet verkeerd is. Parsifal komt dan met wat namen, waarvan ik denk: houdt dit de jeugd bezig? Als dat zo was, hadden we de discussie vermoedelijk niet.
De opstelling is toch anders. Jouw houding komt op mij over: Bewijs maar eens dat er popmuziek is die wel goed is. Het uitgangspunt is: Het is slecht (categorisch verbod) behalve wanneer aangetoond kan worden als dat niet zo is.

Ik probeer een houding voor te staan waarbij je het omdraait: Je mag alles kijken, luisteren en doen. Maar wel als iemand die geroepen is tot een heilig leven, die alles voor het aangezicht van God toetst aan de 10 geboden. Dus: Elke situatie in het leven vraagt om de toets aan Gods geboden.

Ik denk dat dit echt uitmaakt. Het eerste komt aanvallend over, terwijl in het 2e geval probeer laat je de jeugd zélf het oordeel uitspreken. De jeugd kan bij een categorisch verbod al snel dingen denken als: hij heeft er toch geen verstand van, het is allemaal helemaal niet zo slecht als hij zegt (en vaak schilderen de mensen die voor een categorisch verbod zijn, aan de hand van een paar extreme voorbeelden de hele popmuziek als extreem duivels af). Dat geeft jeugd een excuus je niet serieus te nemen. En ga eens kijken op hyves, en je ziet dat er massaal naar films gekeken en muziek geluisterd worden, die echt niet kan.

Ik denk dat het daarom beter is ze zelf te laten oordelen. Dan ontneem je ze het excuus dat jij niet weet waar je het over hebt. En je laat ze zelf de muziek en films die ze zelf hebben, veroordelen. Dat komt veel dichter bij. Je maakt ze dan zelf verantwoordelijk voor hun keuzes. Of dat een beter effect heeft weet ik niet. Maar ik vind dat de jeugd zelf zich verantwoordelijk weet voor wat ze doen belangrijk. Omdat dat het geweten veel meer aanklaagt, dan een categorisch verbod. Ik hoop, dat die aanklacht van het geweten echte nood voor God mag worden. Want daar gaat het ten diepste om: Als zondaar vluchten tot God, om van Hem vergeving (ook van al die verkeerde films en verkeerde muziek) te ontvangen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Maar wie heeft het hier nu over een categorisch verbod? Mijn insteek is juist die van jou: kom eens met popmuziek die niet verkeerd is. Parsifal komt dan met wat namen, waarvan ik denk: houdt dit de jeugd bezig? Als dat zo was, hadden we de discussie vermoedelijk niet.
De opstelling is toch anders. Jouw houding komt op mij over: Bewijs maar eens dat er popmuziek is die wel goed is. Het uitgangspunt is: Het is slecht (categorisch verbod) behalve wanneer aangetoond kan worden als dat niet zo is.

Ik probeer een houding voor te staan waarbij je het omdraait: Je mag alles kijken, luisteren en doen. Maar wel als iemand die geroepen is tot een heilig leven, die alles voor het aangezicht van God toetst aan de 10 geboden. Dus: Elke situatie in het leven vraagt om de toets aan Gods geboden.

Ik denk dat dit echt uitmaakt. Het eerste komt aanvallend over, terwijl in het 2e geval probeer laat je de jeugd zélf het oordeel uitspreken. De jeugd kan bij een categorisch verbod al snel dingen denken als: hij heeft er toch geen verstand van, het is allemaal helemaal niet zo slecht als hij zegt (en vaak schilderen de mensen die voor een categorisch verbod zijn, aan de hand van een paar extreme voorbeelden de hele popmuziek als extreem duivels af). Dat geeft jeugd een excuus je niet serieus te nemen. En ga eens kijken op hyves, en je ziet dat er massaal naar films gekeken en muziek geluisterd worden, die echt niet kan.

Ik denk dat het daarom beter is ze zelf te laten oordelen. Dan ontneem je ze het excuus dat jij niet weet waar je het over hebt. En je laat ze zelf de muziek en films die ze zelf hebben, veroordelen. Dat komt veel dichter bij. Je maakt ze dan zelf verantwoordelijk voor hun keuzes. Of dat een beter effect heeft weet ik niet. Maar ik vind dat de jeugd zelf zich verantwoordelijk weet voor wat ze doen belangrijk. Omdat dat het geweten veel meer aanklaagt, dan een categorisch verbod. Ik hoop, dat die aanklacht van het geweten echte nood voor God mag worden. Want daar gaat het ten diepste om: Als zondaar vluchten tot God, om van Hem vergeving (ook van al die verkeerde films en verkeerde muziek) te ontvangen.
Die verhaaltjes ken ik wel. Maar tot jij er over begon hebben we het niet over de jeugd gehad, en ook niet over de manier van communiceren naar de jeugd.
Plaats reactie