Sociologisch bezien is deze Willem's reactie überinteressant. Het gaat m.i. namelijk helemaal niet om de HSV of SV, maar om wie zichzelf 'reformatorisch' mag noemen. De reformatorische zuil verkeert in een identiteitscrisis, waardoor men voortdurend bezig is met de vraag: 'wie hoort er (nog) bij onze groep en wie niet (meer)'. De HSV is een nieuwe toetssteen geworden: mogen mensen die pro-HSV zijn, zich nog 'reformatorisch' noemen? Of vormen zij een vijfde colonne, die de zuil van binnenuit uit gaan hollen? En wat houdt 'reformatorisch' precies in? Ben je pas 'reformatorisch' als je alle eigenschappen bezit die binnen het brede 'reformatorische' volksdeel gevonden worden? Of ben je het al als je 50.1% van de eigenschappen bezit? En welke eigenschappen zijn onderhandelbaar en welke zijn verplicht? Dit alles maakt de discussie erg gevoelig, want het gaat over de identiteit van mensen (het is natuurlijk nooit leuk als je jezelf als onderdeel van een groep waant, en er vervolgens mensen in die groep zijn die zeggen dat je buitenvalt).Willem schreef:Het is werkelijk onbegrijpelijk. Dit is een reformatorisch forum. de PKN behoort niet meer tot de reformatorische kerken. In de forumregels staat derhalve het onderschrijven van de grondslag zich en lid zijn van de PKN dit alleen kan als het bezwaarde leden zijn die daarvan echter lid zijn omdat zij deze (de PKN) niet kunnen verlaten.helma schreef:De Westerkerk Veenendaal (PKN) gaat voortaan i.p.v. de NBV de HSV gebruiken
(en ik hoorde het ook van een andere wijkgemeente ter plaatse; maar heb niet onthouden welke)
Dat is toch verblijdend nieuws.
Overigens ben ik bang dat voor velen het 'refo-zijn' intussen wel tot een afgod verworden is. Als je je geborgen weet in Christus, dan is dat je identiteit, en maakt het wel of niet refo-zijn geen fluit meer uit.