Tiberius schreef:BJD schreef:Tiberius schreef:Memento, waarom houd je je zo van de domme?
Memento heeft wel een punt denk ik.. Je noemt heel wat. Elders in dit topic heb je het over de bal en persoon, soms kan je die niet scheiden.
Mijn simpele vraag.. wat is dan de kern van die 'andere' theologie.
Memento houdt zich wel degelijk van de domme. Want Memento heeft wel degelijk de voorbeelden van Zonderling gelezen waar een passieve vorm vervangen is door een actieve vorm. Memento is er zelfs op één daarvan nog in gegaan, zoek maar even op Psalm 119 : 5. Verder heeft Memento ongetwijfeld het boekdelen sprekende voorbeeld van de Jakobsladder gelezen.
Allemaal keuzes die we niet los kunnen zien van de theologisch-bevindelijke achtergrond.
Daarom nogmaals mijn vraag aan Memento: waarom houd je je zo van de domme? Spelen er nog andere zaken mee? Benoem die dan gewoon, maar ga niet net zitten doen alsof er nog nooit één woord aan gespendeerd is.
Je noemt 2 voorbeelden. Heel goed. Laten we ze eens inhoudelijk wegen.
1. Ps 119:5. Ik ben het met getrouwevertaling.nl eens, dat die passieve vorm gewoon vertaald moet worden. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn, en concluderen dat wanneer je naar de structuur van de tekst kijkt, ook een parallellisme mogelijk is. Zie je in de tekst een parallellisme, dan is de vertaling van de HSV (en ook NBG51) de betere vertaling. Zelf pleit ik voor de vertaling van het passivum, maar de vertaling van de HSV is ook zeker te verdedigen. De passieve betekenis van het woord (dat God de vastmakende partij is) blijft ook in de HSV vertaling mogelijk als uitleg.
2. De Jacobsladder. Zelfde als punt 1. Ik pleit voor de SV-vertaling, maar de HSV-vertaling is zeer goed vanuit de grondtekst te verdedigen.
In beide gevallen kiest de HSV voor een vertaling die op basis van de grondtekst mogelijk is. Dat ik niet voor die vertaling zou kiezen, komt niet omdat ik een andere theologische bril heb, maar omdat ik de taaltechnische argumenten iets anders weeg.
Kortom, ik denk niet dat je op basis hiervan zulke ferme uitspraken kunt doen, als te zeggen dat er een andere theologie aan de HSV ten grondslag ligt. Dat doet geen recht aan de predikanten over wie je het hebt, en over de gemeenten waarin zij voorgaan. Je schrijft nu hele groepen gemeenteleden en predikanten af.