10000 banen weg bij Defensie

Willem

Re: 10000 banen weg bij Defensie

Bericht door Willem »

huisman schreef:
memento schreef:
huisman schreef: :super Mee eens, alleen het rode citaat niet, er kan alleen op defensie bezuinigd worden als de regering zijn ambitieniveau naar beneden bijsteld, er moeten dan keuze's gemaakt worden.
Dan zal je eerst moeten aantonen dat de gevraagde taken niet met 62.000 man uitgevoerd kunnen worden. Persoonlijk vindt ik 60.000 man een hoop personeel. Volgens mij moeten daarmee makkelijk alle taken die de regering van hen vraagt uitgevoerd kunnen worden, als ze een beetje efficiënt werken.

(Aan jou de taak om aan te tonen dat er 70.000 man nodig zijn voor de gevraagde taken).
Ten eerste zitten bij die 70.000 zo'n 21000 burgermedewerkers, dus minder dan 50.000 militairen. Wij komen van 130.000 militairen in 1990 sindsdien is het ambitieniveau nauwlijks gewijzigd door de regeringen. Lees hieronder maar de percentages waarmee de krijgsmacht al te maken heeft gehad.
1. Die 10.000 man minder hoeven toch niet enkel militairen te zijn? Dan zijn toch burgers en militairen? Waarom dan deze opmerking? Overigens mag ik hopen dat de bezuinigingen in harde euro's afgerekend worden en niet in FTE's. Anders krijg je enkel maar grote outsourcingscontracten o.a. ICT, Facilitair, Transport etc. wat minder FTE oplevert (minder amtenaren in dienst) is maar (veel) meer kost omdat alles uitbesteed wordt.
2. Je zegt: "We komen van 130.000 militairen in 1990 naar minder dan 50.000 nu. Met hetzelfde ambitieniveau." Toen vonden de mensen al dat bezuinigen eigenlijk niet mogelijk was om de taken uit te blijven voeren. Toch doet Defensie nog - volgens eigen zeggen - hetzelfde werk als 20 jaar geleden maar wel met tweemaal zo weinig mensen. Want het ambitie niveau is - volgens eigen zeggen - nauwelijks gewijzigd. Waarom zou ik iemand geloven die zegt dat het nu echt niet meer kan? Dat roept men al 20 jaar maar met de helft minder als destijds marcheert het nog steeds. Ofwel, de ervaring heeft geleerd dat de argumenten "Kan niet" niet valide zijn.
Laatst gewijzigd door Willem op 23 nov 2010, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:@eilander: Ik (en de meesten hier, vermoed ik) heb geen benul wat die 70.000 man doen. Ik probeer daarom huisman uit te dagen om uit te leggen waar al die mensen voor nodig zijn, en waarom die allemaal onmisbaar zijn. :)
Ik denk dat een groot deel daarvan te verklaren is, door de 24-uurs paraatheid. Als een schip vaart, moet er 24 uur lang iemand in de radiokamer zitten. Dat alleen zijn dus al drie man per dag. Als je dit zou doorberekenen naar een 40-uurige werkweek van een standaard-burger, reken dan eens uit hoeveel man je nodig hebt voor een post, wanneer dat schip drie weken aan varen is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

In 2008 een tekort van 7.000
Zou daar een deel van ingevuld zijn?
Nu zouden er 10.000 weg moeten

http://www.nrc.nl/binnenland/article204 ... le_sterkte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands ... rganisatie
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:In 2008 een tekort van 7.000
Zou daar een deel van ingevuld zijn?
Nu zouden er 10.000 weg moeten

http://www.nrc.nl/binnenland/article204 ... le_sterkte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands ... rganisatie
Precies eerst wordt alles uit de kast gehaald om de vulling op 100% te krijgen,die werving heeft heel veel geld gekost. Het leeftijdsontslag is opgehoogd van 55 jaar naar 60 jaar voor militairen. En nu zijn er opeens 10.000 man teveel. Daar zit toch geen beleid achter.
@Willem idd bij de burgermedewerkers zullen de grootste klappen vallen. Er werd ook door iemand iets gezegd over het luxe eten in de officiersmess. Ten eerste zijn al enige jaren de messes all-ranks geworden,ten tweede is de catering geprivatiseerd wat de kwaliteit en de prijs absoluut niet ten goede is gekomen (Te duur en niet smakelijk).
Ten derde vind ik mijn baan nog steeds de mooiste die er is dus hier spreekt een zeer tevreden militairtje :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Nochtans schreef:
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
huisman schreef:Bedankt CDA, Bedankt VVD, Bedankt PVV, voor het uithollen van defensie.
cultuur, defensie, wat wordt er tegenwoordig niét uitgehold?
De postbodes.... :ouin (maar doet TNT dan zelf, dankzij de privatisering...)
Ach uithollen. Noem het eerder 'boven je stand leven'. Overheid en TNT waren beiden niet in de positie om op deze manier door te kunnen blijven gaan. Het is in de maatschappij waarin wij leven echter moeilijk om een stapje terug te moeten doen. Het geldt voor de overheid net zo goed als voor ieder ander bedrijf: Stilstand is achteruitgang.
Waarom zouden postbodes boven hun stand leven? Het verdiend niet veel, je verdiend echt wel meer dan je krijgt. Geld, geld, daar draait het bij TNT enkel om...
refo

Bericht door refo »

Ja. Maar ze wonen niet allemaal zo goedkoop.
Nochtans

Bericht door Nochtans »

Gijs83 schreef:
Nochtans schreef:
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef: cultuur, defensie, wat wordt er tegenwoordig niét uitgehold?
De postbodes.... :ouin (maar doet TNT dan zelf, dankzij de privatisering...)
Ach uithollen. Noem het eerder 'boven je stand leven'. Overheid en TNT waren beiden niet in de positie om op deze manier door te kunnen blijven gaan. Het is in de maatschappij waarin wij leven echter moeilijk om een stapje terug te moeten doen. Het geldt voor de overheid net zo goed als voor ieder ander bedrijf: Stilstand is achteruitgang.
Waarom zouden postbodes boven hun stand leven? Het verdiend niet veel, je verdiend echt wel meer dan je krijgt. Geld, geld, daar draait het bij TNT enkel om...
Ik heb nergens willen beweren en zal nooit beweren dat postbodes boven hun stand leven, integendeel! Echter, de organisatie TNT loopt in de huidige situatie achter de feiten aan en is niet meer concurrerend. Er zal dus iets moeten gebeuren (in dit geval kiest men voor kostenbesparing) om het bedrijf gezond te houden.
Ik zou je laatste zin willen veranderen in: Geld, geld, daar draait het bij de aandeelhouders enkel om òf Geld, geld, daar draait het in deze maatschappij enkel om.
refo

Bericht door refo »

Je komt altijd weer bij geld uit.

De postbodes hadden de keus:
- 10% minder salaris met behoud van baan.
- behoud van salaris met verlies van baan.

Ze kozen het laatste.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:Je komt altijd weer bij geld uit.

Ze kozen het laatste.
Wat vrij kortzichtig is. En bovendien word ik chagrijnig als ik een advertentie vanavond in de krant lees waar TNT zich vast (min of meer) verontschuldigt.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ze kozen het laatste.
Het is zwart wit, maar het komt er in feite wel op neer. Wat wel zo is natuurlijk dat er ook bovenin gesneden moet worden. Weet niet of dat altijd wel gebeurd.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ze kozen het laatste.
10% minder salaris: nog verder zakken onder het minimumloon mag dat wel tja....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Nochtans schreef: Ik heb nergens willen beweren en zal nooit beweren dat postbodes boven hun stand leven, integendeel! Echter, de organisatie TNT loopt in de huidige situatie achter de feiten aan en is niet meer concurrerend. Er zal dus iets moeten gebeuren (in dit geval kiest men voor kostenbesparing) om het bedrijf gezond te houden.
Ik zou je laatste zin willen veranderen in: Geld, geld, daar draait het bij de aandeelhouders enkel om òf Geld, geld, daar draait het in deze maatschappij enkel om.
Dat gaat wel ten koste van mensen...
Nochtans

Bericht door Nochtans »

Gijs83 schreef:
Nochtans schreef: Ik heb nergens willen beweren en zal nooit beweren dat postbodes boven hun stand leven, integendeel! Echter, de organisatie TNT loopt in de huidige situatie achter de feiten aan en is niet meer concurrerend. Er zal dus iets moeten gebeuren (in dit geval kiest men voor kostenbesparing) om het bedrijf gezond te houden.
Dat gaat wel ten koste van mensen...
Daar houdt het kapitalistische systeem geen rekening mee. De overheid zou die mensen moeten beschermen (in welke mate, daar is nogal wat discussie over). Aan de andere kant, een failliet TNT lijkt me ook niet in het voordeel van de werknemer.
huisman

Bericht door huisman »

....ook ik ga waarschijnlijk weg bij defensie onze functiegroep(luchtverkeersleiding) wordt met grote waarschijnlijkheid voor 2014 civiel. M.a.w overplaatsing naar Schiphol mijn vlekkenpakkie uit :garde en burgerkloffie aan. :super
(Ik blijf dan wel reserve officier i.v.m. uitzendingen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:....ook ik ga waarschijnlijk weg bij defensie onze functiegroep(luchtverkeersleiding) wordt met grote waarschijnlijkheid voor 2014 civiel. M.a.w overplaatsing naar Schiphol mijn vlekkenpakkie uit :garde en burgerkloffie aan. :super
(Ik blijf dan wel reserve officier i.v.m. uitzendingen)
Ik hoop voor je dat je net zoveel plezier en uitdaging in je nieuwe werkkring zult vinden :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie