De GG kunnen niet mee met de HSV

Ander

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

Op 4 december is de presentatie van de HSV. Wellicht is het voor al die mensen die daar naar toegaan goed om de bezinningsavond in de GG van Dordt ook maar te bezoeken. Daar spreken ds. Brugge, ds. K. Visser en ds. K. Veldman over het behoud van de Statenvertaling. Voor het evenwicht, zeg maar. :)
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:Op 4 december is de presentatie van de HSV. Wellicht is het voor al die mensen die daar naar toegaan goed om de bezinningsavond in de GG van Dordt ook maar te bezoeken. Daar spreken ds. Brugge, ds. K. Visser en ds. K. Veldman over het behoud van de Statenvertaling. Voor het evenwicht, zeg maar. :)
Is die avond ook op 4 december ?
Over de kanttekeningen, er zijn best kantekeningen te vinden die een verkeerde uitleg bij een tekst geven, er zijn mensen die dan vinden dat je kritiek hebt op Gods Woord. Maar de kanttekeningen zijn -hoe waardevol ook- mensenwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:Op 4 december is de presentatie van de HSV. Wellicht is het voor al die mensen die daar naar toegaan goed om de bezinningsavond in de GG van Dordt ook maar te bezoeken. Daar spreken ds. Brugge, ds. K. Visser en ds. K. Veldman over het behoud van de Statenvertaling. Voor het evenwicht, zeg maar. :)
Is die avond ook op 4 december ?
Over de kanttekeningen, er zijn best kantekeningen te vinden die een verkeerde uitleg bij een tekst geven, er zijn mensen die dan vinden dat je kritiek hebt op Gods Woord. Maar de kanttekeningen zijn -hoe waardevol ook- mensenwoorden.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik heb echter aangegeven dat de kantt. niet Gods Woord zijn, al zijn ze er wel heel nauw aan verbonden.
caprice

Bericht door caprice »

Ander schreef:Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik heb echter aangegeven dat de kantt. niet Gods Woord zijn, al zijn ze er wel heel nauw aan verbonden.
De kanttekeningen zijn niet Gods Woord, maar behoren wel bij de Statenvertaling, onlosmakelijk. Als men meent de Statenvertaling te herzien, zonder er de kanttekeningen bij te voegen, kan men het wel een Statenvertaling noemen, maar in feite is dat het niet meer. Er is dan teveel achtergebleven met het herzien.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Ik vraag me af of het belang van de kanttekeningen niet steeds meer overschat wordt.
Het is nog niet zo lang dat er ook draagbare kanttekeningbijbels zijn. Blijkbaar was er 400 jaar geen behoefte aan om ze naar de kerk mee te slepen. En nu opeens wel.

Neem de zesde kanttekening: Hebr. op het aangezicht des afgronds. Zet dat dan in de tekst. Als de HSV zo zou parafraseren zouden criticasters meteen op de kast springen: Vervlakking! Vervalsing! Waar is het aangezicht gebleven? Etc

Soms staan er synoniemen. Leuk om te weten.

Maar soms geven ze helemaal geen rekenschap van afwijkingen. In Gen 2 staat op verschillende plaatsen een voltooid verleden tijd (had de mens geformeerd) terwijl er een gewone verleden tijd staat. Of in vers 7: de adem der levenden. Dat is mogelijk niet hetzelfde als adem des levens. Maar dat verschil ontgaat ons geheel. De vertaling bevat aldus een mening.

De vergissingen van de HSV maakt de SV dus ook.
En de Joodse vertaling zou ik maar met een korreltje zout nemen. Want vertalen is hoe dan ook altijd een beetje liegen. En van de Joden hebben we niets goeds te verwachten.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Eerlijk gezegd was ik dat niet van plan... ;)
Hier beneden is het niet.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Laat ik nog eens een verschil opnemen tussen SV en HSV.
Maar, wat anders, krijgen we nu ook nog eens een rijtje van teksten waar de HSV in jouw ogen béter heeft vertaald dan de SV? Dat lijkt me wel eens goed (voor het evenwicht en zo).
Eigenlijk ben ik daar ook wel heel erg benieuwd naar. Helaas heb ik hier - nog van Zonderling nog van anderen - nog niets van gezien. Na wat ik nu uit diverse bronnen heb gelezen blijkt toch wel overduidelijk dat de HSV een slechtere vertaling is dan de SV. Zelfs zodanig slechter dat de SV lezen - en de nadelen die daaraan kleven maar accepteren - verre te verkiezen valt boven het lezen van de HSV inclusief bepaalde voordelen.

Mijn mening kan natuurlijk nog wel veranderen als blijkt dat de HSV in een aantal vertaalaspecten beter heeft vertaalt dan de SV. Dan heft e.e.a. elkaar op, nu heb ik alleen argumenten die aangeven dat de HSV aantoonbaar slechter is dan de SV. Overigens ben ik alleen geinteresseerd in echte concrete verschillen in de vertalingen met daarbij de argumenten welke vertaling de beste papieren heeft. Ik ben niet geinteresseerd in een soort "evenwicht" in voor- en nadelen. Het is geen bingo voor ouden van dagen waarbij men ervoor zorgt dat er geen winnaars en verliezers zijn in de uitslag omdat het leuk moet blijven. Wat dat aangaat is het natuurlijk een vreemde vraag van "Afgewezen". We gaan aan een voorstander van de SV vragen om ook een paar argumenten voor de HSV te noemen anders is het zo onevenwichtig. :fi

Bij nadere beschouwing kan uit de vraag van "Afgewezen" wel ineens de uiteindelijke conclusie worden getrokken. Die is dan als volgt: De HSV kan niet in de schaduw staan van de SV. Omdat het verschil bijna genant is moet het worden gemaskeerd door......... ? :nananere
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Laat ik nog eens een verschil opnemen tussen SV en HSV.
Maar, wat anders, krijgen we nu ook nog eens een rijtje van teksten waar de HSV in jouw ogen béter heeft vertaald dan de SV? Dat lijkt me wel eens goed (voor het evenwicht en zo).
Eigenlijk ben ik daar ook wel heel erg benieuwd naar. Helaas heb ik hier - nog van Zonderling nog van anderen - nog niets van gezien. Na wat ik nu uit diverse bronnen heb gelezen blijkt toch wel overduidelijk dat de HSV een slechtere vertaling is dan de SV. Zelfs zodanig slechter dat de SV lezen - en de nadelen die daaraan kleven maar accepteren - verre te verkiezen valt boven het lezen van de HSV inclusief bepaalde voordelen.

Mijn mening kan natuurlijk nog wel veranderen als blijkt dat de HSV in een aantal vertaalaspecten beter heeft vertaalt dan de SV. Dan heft e.e.a. elkaar op, nu heb ik alleen argumenten die aangeven dat de HSV aantoonbaar slechter is dan de SV. Overigens ben ik alleen geinteresseerd in echte concrete verschillen in de vertalingen met daarbij de argumenten welke vertaling de beste papieren heeft. Ik ben niet geinteresseerd in een soort "evenwicht" in voor- en nadelen. Het is geen bingo voor ouden van dagen waarbij men ervoor zorgt dat er geen winnaars en verliezers zijn in de uitslag omdat het leuk moet blijven. Wat dat aangaat is het natuurlijk een vreemde vraag van "Afgewezen". We gaan aan een voorstander van de SV vragen om ook een paar argumenten voor de HSV te noemen anders is het zo onevenwichtig. :fi

Bij nadere beschouwing kan uit de vraag van "Afgewezen" wel ineens de uiteindelijke conclusie worden getrokken. Die is dan als volgt: De HSV kan niet in de schaduw staan van de SV. Omdat het verschil bijna genant is moet het worden gemaskeerd door......... ? :nananere
Ja, maar Afgewezen is dol op evenwicht! :yahoo
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Heb zo het idee dat je daar voor het evenwicht niet moet zijn...
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
Deze predikanten kennende zal het heel wat genuanceerder worden dan in Rhenen. Maar is de datum van deze avond ook op 4 december?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Mister schreef:
Deze predikanten kennende zal het heel wat genuanceerder worden dan in Rhenen. Maar is de datum van deze avond ook op 4 december?
Ik weet het niet. Staat niet op de site van de GBS ;)
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Voor de geïnteresseerden: de Waarheidsvriend van deze week zal helemaal in het teken staan van de HSV.
Hier beneden is het niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Germanicus schreef:Voor de geïnteresseerden: de Waarheidsvriend van deze week zal helemaal in het teken staan van de HSV.
Voor abonnementen: http://www.meetingpoint.org/gb/index.ph ... riend_form ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Heus

Bericht door Heus »

huisman schreef:
Mister schreef:
Ja, stond afgelopen zaterdag in het RD.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Heus schreef:
huisman schreef:
Mister schreef:
Ja, stond afgelopen zaterdag in het RD.
"Toevallig...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten