Hoed van de vrouw

Marnix

Re: Hoed van de vrouw

Bericht door Marnix »

Mee eens. Ik doelde er inderdaad meer op dat wat we in het NT zin, ook al in het OT terugkomt. En helemaal mee eens, een man moet niet overheersen maar dienen. Petrus zegt dan ook:

21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus.

Verder helemaal met je eens wat je zegt over onderdanig zijn en liefde. Dat is een wisselwerking die aangeeft hoe God het heeft bedoeld. Als de onderdanigheid helemaal weg is, of de man overheerst liefdeloos, is het niet zoals God het heeft bedoeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Erasmiaan schreef:Dan zal ik maar even de knuppel in het hoenderhok gooien (kan het niet laten nu alle vrouwen over elkaar buitelen om te zeggen dat Bijbelse onderdanigheid iets anders is dan wat men nu onder onderdanigheid verstaat):
In de Bijbelse tijd ging men heel anders met vrouwen om en moesten vrouwen wel degelijk onderdanig zijn in de zin van het woord zoals we dat nu hebben. Sara moest haar man 'heer' noemen, bijv.
Heb ik gedaan, maar mijn man heeft me dat verboden. Uiteraard ben ik mijn man gehoorzaam en onderdanig en mag ik hem nu bij zijn voornaam noemen... :yahoo

Maar ik denk dat in het NT de verhouding ook anders was. Aquilla EN PRISCILLA onderwezen Paulus en dat wordt niet bestraft. En zo zijn er meer voorbeelden. Zou het toch cultuurbepalend zijn? Ik denk een gedeelte wel, maar de betekenende zaak is wel hetzelfde gebleven, namelijk je man als je meerdere erkennen en elkaar onderdanig zijn en dienen.

Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd dat de Heere-Jezus door de voeten te wassen en dus dienend bezit te zijn, liet zien dat Hij hun Meester was. Geen discussie, gewoon de minste willen zijn.....wonderlijk. Hij had met 1 woord Zijn gezag kunnen laten gelden en ze alle 12 Zijn voeten laten wassen. Maar Hij kwam om te dienen, ons ten voorbeeld.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Na een tijdje vele reacties gelezen te hebben wil ik toch nog even reageren!

De hoed....

Als je het desbetreffende gedeelte in Korinthe leest en daarbij de kanttekening dan is denk ik niet zo moeilijk meer. Het is voor een vrouw oneerbaar om een kaalgeschoren hoofd te hebben, niet om een korter kapsel te dragen (hoe kort het dan mag zijn is de vraag)....waarom was dat zo??? Omdat in die tijd de hoeren allemaal kaalgeschoren waren! Daarom was het een schande. En zo oneerbaar als het voor een man is om lang haar te hebben (het voelt al tegennatuurlijk) zo tegennatuurlijk is het voor een vrouw om kaalgeschoren/gesneden te zijn. dat is de hele betekenis van het haargebeuren! En dan kun je discussieren over wat het gesneden haar dan inhoudt.... dan zeg ik: laat ieder in zijn eigen geweten gerust zijn! Draag je verantwoording, maar zorg wel dat je er vrouwelijk en eerbaar uitziet. Als je korte koppie van achteren eruitziet als een mannenkapsel dan denk ik toch dat je het anders moet gaan doen!

Daarnaast wordt er gepraat over een bedekking tijdens het gebed of profetie... niet tijdens de hele eredienst en daarbuiten nooit (ik kan het tenminste niet vinden... er staat alleen boven 'vrouwen in de gemeente'...)... want daarmee geeft de vrouw aan dat zij als tweede geschapen is en dat zij de heerlijkheid van de man is en de man de heerlijkheid van God en dat haar man de verantwoording draagt... net zo onnatuurlijk het voor een man is om lang haar te hebben zo natuurlijk is het voor een vrouw om ongedekt te bidden en lang haar te hebben(vs 13 en 14). hoe die bedekking er uit moet zien wordt nergens geopperd. Alleen weet ik wel dat het een oneer is voor een vrouw om opzichtig gekleed te gaan... zij moet netjes en eerbaar gekleed gaan...versierd met goede werken en niet met uiterlijkheden! Laat iedereen daar zijn betekenis maar aan geven! Netjes en eerbaar is denk ik niet: groots, duur en opvallend!

Ik ben dus voor:
Bedekking tijdens het gebed en schriftuitleg (kan dus ook op scholen/jv... ed) en niet persé alleen tijdens de hele eredienst. Als je het bijbels wilt houden moet je altijd tijdens bidden je hoofd bedekken! Het kopje boven dit bijbelgedeelte geeft naar mijn mening neit aan dat het alleen tijdens de ere dienst is. want een christenvrouw behoort ook door de weeks tot de gemeente! En trouwens mannen doen de pet automatisch af tijdens het gebed voor het eten, dus waarom doen wij als vrouwen dan niet ons hoofddeksel op????? Daar wilde ik eens verder over discussieren... we aardig off topic geraakt!
huisman

Bericht door huisman »

Bloempje28 schreef:Na een tijdje vele reacties gelezen te hebben wil ik toch nog even reageren!

De hoed....

Als je het desbetreffende gedeelte in Korinthe leest en daarbij de kanttekening dan is denk ik niet zo moeilijk meer. Het is voor een vrouw oneerbaar om een kaalgeschoren hoofd te hebben, niet om een korter kapsel te dragen (hoe kort het dan mag zijn is de vraag)....waarom was dat zo??? Omdat in die tijd de hoeren allemaal kaalgeschoren waren! Daarom was het een schande. En zo oneerbaar als het voor een man is om lang haar te hebben (het voelt al tegennatuurlijk) zo tegennatuurlijk is het voor een vrouw om kaalgeschoren/gesneden te zijn. dat is de hele betekenis van het haargebeuren! En dan kun je discussieren over wat het gesneden haar dan inhoudt.... dan zeg ik: laat ieder in zijn eigen geweten gerust zijn! Draag je verantwoording, maar zorg wel dat je er vrouwelijk en eerbaar uitziet. Als je korte koppie van achteren eruitziet als een mannenkapsel dan denk ik toch dat je het anders moet gaan doen!

Daarnaast wordt er gepraat over een bedekking tijdens het gebed of profetie... niet tijdens de hele eredienst en daarbuiten nooit (ik kan het tenminste niet vinden... er staat alleen boven 'vrouwen in de gemeente'...)... want daarmee geeft de vrouw aan dat zij als tweede geschapen is en dat zij de heerlijkheid van de man is en de man de heerlijkheid van God en dat haar man de verantwoording draagt... net zo onnatuurlijk het voor een man is om lang haar te hebben zo natuurlijk is het voor een vrouw om ongedekt te bidden en lang haar te hebben(vs 13 en 14). hoe die bedekking er uit moet zien wordt nergens geopperd. Alleen weet ik wel dat het een oneer is voor een vrouw om opzichtig gekleed te gaan... zij moet netjes en eerbaar gekleed gaan...versierd met goede werken en niet met uiterlijkheden! Laat iedereen daar zijn betekenis maar aan geven! Netjes en eerbaar is denk ik niet: groots, duur en opvallend!

Ik ben dus voor:
Bedekking tijdens het gebed en schriftuitleg (kan dus ook op scholen/jv... ed) en niet persé alleen tijdens de hele eredienst. Als je het bijbels wilt houden moet je altijd tijdens bidden je hoofd bedekken! Het kopje boven dit bijbelgedeelte geeft naar mijn mening neit aan dat het alleen tijdens de ere dienst is. want een christenvrouw behoort ook door de weeks tot de gemeente! En trouwens mannen doen de pet automatisch af tijdens het gebed voor het eten, dus waarom doen wij als vrouwen dan niet ons hoofddeksel op????? Daar wilde ik eens verder over discussieren... we aardig off topic geraakt!

Als je 1 Korinthe 10,11 en 12 leest gaat het daar toch over de eredienst? 1Kor 10 vanaf vers 16 gaat over het Heilig Avondmaal en daar gaat hst 12 weer mee verder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Interessant :super
Uh, mijn man doet zijn pet niet af, omdat hij er simpelweg niet 1 heeft ;)
Dus jij zou willen zien dat wij in de kerk de hoed opzetten als de dominee gaat bidden en weer af zet als hij klaar is ? Begrijp ik dat goed ?
Lijkt mij niet zo zinvol. Je zult maar een volle kerk hebben, zit je met je hoed op schoot :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:Omdat in die tijd de hoeren allemaal kaalgeschoren waren!
Hoe kom je daar nou bij?
Terwijl de haren van die vrouw uit Lukas 7, welke een zondares was, lang genoeg waren om Jezus' voeten af te drogen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Interessant :super
Dus jij zou willen zien dat wij in de kerk de hoed opzetten als de dominee gaat bidden en weer af zet als hij klaar is ? Begrijp ik dat goed ?
Lijkt mij niet zo zinvol. Je zult maar een volle kerk hebben, zit je met je hoed op schoot :hum
En wat dacht je van al die spiegels die ze op de kerkbanken moeten monteren. :)
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Mara schreef:Interessant :super

Met een shawl zou dat makkelijk kunnen. Die doe je opje hoofd tijdens gebed, lezen enz en naderhand gewoon over je schouders. Ben je meteen van al die slagschepen af!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Mara

Bericht door Mara »

Margriet, ik draag altijd eenvoudige hoeden, hou niet van die vliegende schotels :)
Maar een shawl doet mij een beetje denken aan islamitische vrouwen :fi
Of als je in het buitenland een r.k. kerk gaat bezichtigen.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

't is maar een idee....
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Mara

Bericht door Mara »

Margriet schreef:'t is maar een idee....
Op zich een goed idee hoor :super als alle vrouwen dit zouden doen.
Maar in onze kerk zijn de hoeddragende vrouwen sterk in de minderheid, dus als ik een shawltje steeds op en af zou laten zakken, zijn helemaal alle ogen gericht op kwatta :nonnon
Lassie

Bericht door Lassie »

Mara schreef:Margriet, ik draag altijd eenvoudige hoeden, hou niet van die vliegende schotels :)
Daar zit uiterlijk nog wel een heel groot verschil.

Bij de islamitsische vrouw zie je geen haren (als het goed is)
Bij een christen vrouw die een shawl over haar hoofd slaat zie je nog wel haar (want dat mooie lange haar komt onder die mooi shawl vandaan).
klaproos

Bericht door klaproos »

Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd;
Ik denk dat het hier over het hardop bidden en profeteren gaat.
Ik zou niet weten wat ik me voor moet stellen als een vrouw profeteert in de kerkdienst zonder dat ze haar mond opendoet.
Of moet je dan denken dat ze onder de preek een beetje zit te mediteren of zo iets?
En volgens mij werd er vroeger ook veel meer hardop gebeden, wij zijn wel gewend (denk ik) om het veel meer in jezelf te doen maar in de Bijbeltijd was dat iig in de gemeente niet de gewoonte.
Anders zou je ook niet bij elkaar hoeven komen als iedereen in zichzelf aan het bidden en profeteren was.
Mara

Bericht door Mara »

Lassie schreef:
Mara schreef:Margriet, ik draag altijd eenvoudige hoeden, hou niet van die vliegende schotels :)
Daar zit uiterlijk nog wel een heel groot verschil.

Bij de islamitsische vrouw zie je geen haren (als het goed is)
Bij een christen vrouw die een shawl over haar hoofd slaat zie je nog wel haar (want dat mooie lange haar komt onder die mooi shawl vandaan).
Bij de islam vrouwen is het ook niet altijd hetzelfde, soms hebben ze zelfs 2 shawls over elkaar heen.
Soms geknoopt onder kin, zoals hier in de jaren 50/60, soms heel kunstig gevlochten.
Eigenlijk wel praktisch, je hebt nooit een bad-hairday :huhu
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Tiberius schreef:
Bloempje28 schreef:Omdat in die tijd de hoeren allemaal kaalgeschoren waren!
Hoe kom je daar nou bij?
Terwijl de haren van die vrouw uit Lukas 7, welke een zondares was, lang genoeg waren om Jezus' voeten af te drogen.
Ik heb het eens nagevraagd aan onze dominee! En die zei dat de hoeren die in de tempels van de afgoden zaten, buiten Israel dus zeker kaalgeschoren waren. Lukas 7 is geschreven over een vrouw die hoereerde in Israel zelf! maar de brief Korinthe wordt aan mensen buiten Israel geschreven! Dus aan de bekeerde heidenen en niet aan de joden per defenitie!
Plaats reactie