-DIA- schreef:Straks eten, en vanavond huisbezoek.
Niet met volle mond praten he.
-DIA- schreef:Straks eten, en vanavond huisbezoek.
Ja, het is zo, de DKO geeft uitzonderingen....Willem schreef: Zo......, t'lijkt me beter als mod's dit onderling uitvechten. Tiberius heeft wel degelijk punten. Om er maar 1 te noemen: De opmerking dat er iets gebeurd wat volgens de DKO niet kan. Wat hier ook maar blindelings door Vlinder wordt overgenomen terwijl het bezijden de waarheid is. De DKO geeft wel degelijk mogelijkheden voor uitzonderingen. En zo komt de roddel in de wereld.
Dat weet ik ook wel, maar dat was je eerdere vraag niet.Mister schreef:Artikel 27:
De diensttijd van ouderlingen en diakenen
De ouderlingen en diakenen zullen twee jaren dienen en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereist.
Boekje van Ds. K. de Gier:
Welke diensttijd noemt artikel 27 en wat was hierover de mening van Voetius?
Artikel 27 noemt twee jaar dienen. Voetius achtte de diensttijd van drie of vier jaar beter. Twee jaar vond hij te kort om goed met de kerkelijke zaken op de hoogte te komen.
Vooral het onderstreepte is in het kader van deze discussie van belang; in ieder geval alle Gereformeerde Gemeenten houden zich hier aan.De mogelijkheid van de herkiezing
'De gelegenheid en het profijt' van een gemeente kan ook insluiten, dat een kerkeraad na een ambtsperiode voor de betrokkene de mogelijkheid van herkiezing opent. Bij herkiezing moeten de afgetredenen eerst door de kerkeraad op tal geplaatst worden. Aan de gemeente wordt het recht van oordelen gegeven. Zij kan de aftredenden herkiezen, maar ook anderen in hun plaats kiezen. In dit geval is herbevestiging noodzakelijk. Er begint immers een nieuwe ambtsperiode, waarbij in een openbare kerkelijke handeling de herkozen ambtsdrager zich voor de volgende ambtsperiode plechtig verbindt om aan het ambt verbonden werk te verrichten. Men bedenke overigens wel dat bij het einde van de ambtsperiode het aftredende kerkeraadslid weer gelijk geworden is aan élk ander volwassen mannelijk lid van de gemeente. De kerkeraad is niet verplicht hem weer op het tal te plaatsen. Het niet op het tal plaatsen door de kerkeraad is in geen geval het toepassen van een tuchtmaatregel. De kerkeraad wordt geroepen om het benodigde aantal kandidaten te stellen uit de mannelijke leden van de gemeente, die de bekwaamheden en gaven bezitten om in het ambt te dienen. Niet de genegenheid voor de persoon, maar het belang van de gemeente moet steeds het allerzwaarste wegen. Meent de kerkeraad dat het belang van de gemeente het eist dat er geheel andere kandidaten komen, dan moet dit gebeuren. Meestal zal dit niet gebeuren, omdat maar al te zeer een goede ambtsdrager niet anders dan tot schade van de kerkeraad en de gemeente gemist kan worden. Toch moet de kerkeraad er voor waken dat de periodieke aftreding van de ambtsdragers een schijnvertoning wordt. De kerkeraad moet niet automatisch de aftredenden herkiesbaar stellen. Het moet een nieuw kerkeraads-besluit zijn, waarbij op normale wijze alle kerkeraadsleden hun oordeel moeten geven. Het beste is dat het aftredende kerkeraadslid verzocht wordt tijdelijk de vergadering te verlaten, zodat de andere kerkeraadsleden geheel vrij zijn om hun oordeel uit te spreken over het al of niet weer herkiesbaar stellen. Bij verschil van mening hierover zal dan in de geheime schriftelijke stemming hierover de meerderheid de definitieve beslissing geven. Aan het aftredende lid moet dan alleen de definitieve beslissing bekend worden gemaakt.
Precies, dit zou regel moeten zijn in kerken die zich aan de DKO wensen te houden.Bert Mulder schreef:Ja, het is zo, de DKO geeft uitzonderingen....Willem schreef: Zo......, t'lijkt me beter als mod's dit onderling uitvechten. Tiberius heeft wel degelijk punten. Om er maar 1 te noemen: De opmerking dat er iets gebeurd wat volgens de DKO niet kan. Wat hier ook maar blindelings door Vlinder wordt overgenomen terwijl het bezijden de waarheid is. De DKO geeft wel degelijk mogelijkheden voor uitzonderingen. En zo komt de roddel in de wereld.
Maar het systeem van voor 2 jaar verkiezen, en altijd herkiesbaar maken zodat iemand zo mogelijk zijn hele leven in het ambt staat is geen uitzondering, maar regel geworden in vele kerken... en dat kan niemand mijn wijsmaken dat de Dordtse vaderen dat zo bedoeld hebben...
Periodieke aftreding als regel
Als maatregel van orde heeft de D.K.O. bewust periodieke aftreding van de ouderlingen en diakenen voorgeschreven. Tegenover de roomse kerk hielden de gereformeerde vaderen vast aan het beginsel, dat het ambt geen character indelebilis (onverdelgbaar karakter) draagt waarbij het ambt niet te scheiden zou zijn van de persoon die het bedient. De roomse kerk leert dat het ambt slechts éénmaal in het leven ontvangen wordt en dat het nooit meer verloren gaat. Wel kan een ambtsdrager zich de uitoefening van het ambt onwaardig maken, maar het ambt zelf kan niet ontnomen worden. De gereformeerden leerden echter dat Christus door middel van de kerk het ambt als een opdracht aan een persoon oplegt, en niet als onuitwisbaar teken in de ziel indrukt. Maar Christus kan ook door middel van de kerk de persoon weer van het ambt ontslaan.
Als bijbels voorbeeld werd Filippus genoemd, die eerst diaken was (Hand. 6:5), maar later evangelist genoemd wordt (Hand. 8:5-12). Hieruit blijkt dat verwisselen van het ambt mogelijk is.
Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen
Een wat uitgebreider citaat uit de toelichting van ds. De Gier:Tiberius schreef:Dat weet ik ook wel, maar dat was je eerdere vraag niet.Mister schreef:Artikel 27:
De diensttijd van ouderlingen en diakenen
De ouderlingen en diakenen zullen twee jaren dienen en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereist.
Boekje van Ds. K. de Gier:
Welke diensttijd noemt artikel 27 en wat was hierover de mening van Voetius?
Artikel 27 noemt twee jaar dienen. Voetius achtte de diensttijd van drie of vier jaar beter. Twee jaar vond hij te kort om goed met de kerkelijke zaken op de hoogte te komen.
De mogelijkheid van de herkiezing
'De gelegenheid en het profijt' van een gemeente kan ook insluiten, dat een kerkeraad na een ambtsperiode voor de betrokkene de mogelijkheid van herkiezing opent. Bij herkiezing moeten de afgetredenen eerst door de kerkeraad op tal geplaatst worden. Aan de gemeente wordt het recht van oordelen gegeven. Zij kan de aftredenden herkiezen, maar ook anderen in hun plaats kiezen. In dit geval is herbevestiging noodzakelijk. Er begint immers een nieuwe ambtsperiode, waarbij in een openbare kerkelijke handeling de herkozen ambtsdrager zich voor de volgende ambtsperiode plechtig verbindt om aan het ambt verbonden werk te verrichten. Men bedenke overigens wel dat bij het einde van de ambtsperiode het aftredende kerkeraadslid weer gelijk geworden is aan élk ander volwassen mannelijk lid van de gemeente. De kerkeraad is niet verplicht hem weer op het tal te plaatsen. Het niet op het tal plaatsen door de kerkeraad is in geen geval het toepassen van een tuchtmaatregel. De kerkeraad wordt geroepen om het benodigde aantal kandidaten te stellen uit de mannelijke leden van de gemeente, die de bekwaamheden en gaven bezitten om in het ambt te dienen. Niet de genegenheid voor de persoon, maar het belang van de gemeente moet steeds het allerzwaarste wegen. Meent de kerkeraad dat het belang van de gemeente het eist dat er geheel andere kandidaten komen, dan moet dit gebeuren. Meestal zal dit niet gebeuren, omdat maar al te zeer een goede ambtsdrager niet anders dan tot schade van de kerkeraad en de gemeente gemist kan worden. Toch moet de kerkeraad er voor waken dat de periodieke aftreding van de ambtsdragers een schijnvertoning wordt. De kerkeraad moet niet automatisch de aftredenden herkiesbaar stellen. Het moet een nieuw kerkeraads-besluit zijn, waarbij op normale wijze alle kerkeraadsleden hun oordeel moeten geven. Het beste is dat het aftredende kerkeraadslid verzocht wordt tijdelijk de vergadering te verlaten, zodat de andere kerkeraadsleden geheel vrij zijn om hun oordeel uit te spreken over het al of niet weer herkiesbaar stellen. Bij verschil van mening hierover zal dan in de geheime schriftelijke stemming hierover de meerderheid de definitieve beslissing geven. Aan het aftredende lid moet dan alleen de definitieve beslissing bekend worden gemaakt.
helma schreef:ga vandaag dagje shoppen in Duitsland met mijn man![]()
(m'n krentenbroodmix is op...)
Mister schreef:Een wat uitgebreider citaat uit de toelichting van ds. De Gier:Tiberius schreef:Dat weet ik ook wel, maar dat was je eerdere vraag niet.Mister schreef:Artikel 27:
De diensttijd van ouderlingen en diakenen
De ouderlingen en diakenen zullen twee jaren dienen en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereist.
Boekje van Ds. K. de Gier:
Welke diensttijd noemt artikel 27 en wat was hierover de mening van Voetius?
Artikel 27 noemt twee jaar dienen. Voetius achtte de diensttijd van drie of vier jaar beter. Twee jaar vond hij te kort om goed met de kerkelijke zaken op de hoogte te komen.De mogelijkheid van de herkiezing
'De gelegenheid en het profijt' van een gemeente kan ook insluiten, dat een kerkeraad na een ambtsperiode voor de betrokkene de mogelijkheid van herkiezing opent. Bij herkiezing moeten de afgetredenen eerst door de kerkeraad op tal geplaatst worden. Aan de gemeente wordt het recht van oordelen gegeven. Zij kan de aftredenden herkiezen, maar ook anderen in hun plaats kiezen. In dit geval is herbevestiging noodzakelijk. Er begint immers een nieuwe ambtsperiode, waarbij in een openbare kerkelijke handeling de herkozen ambtsdrager zich voor de volgende ambtsperiode plechtig verbindt om aan het ambt verbonden werk te verrichten. Men bedenke overigens wel dat bij het einde van de ambtsperiode het aftredende kerkeraadslid weer gelijk geworden is aan élk ander volwassen mannelijk lid van de gemeente. De kerkeraad is niet verplicht hem weer op het tal te plaatsen. Het niet op het tal plaatsen door de kerkeraad is in geen geval het toepassen van een tuchtmaatregel. De kerkeraad wordt geroepen om het benodigde aantal kandidaten te stellen uit de mannelijke leden van de gemeente, die de bekwaamheden en gaven bezitten om in het ambt te dienen. Niet de genegenheid voor de persoon, maar het belang van de gemeente moet steeds het allerzwaarste wegen. Meent de kerkeraad dat het belang van de gemeente het eist dat er geheel andere kandidaten komen, dan moet dit gebeuren. Meestal zal dit niet gebeuren, omdat maar al te zeer een goede ambtsdrager niet anders dan tot schade van de kerkeraad en de gemeente gemist kan worden. Toch moet de kerkeraad er voor waken dat de periodieke aftreding van de ambtsdragers een schijnvertoning wordt. De kerkeraad moet niet automatisch de aftredenden herkiesbaar stellen. Het moet een nieuw kerkeraads-besluit zijn, waarbij op normale wijze alle kerkeraadsleden hun oordeel moeten geven. Het beste is dat het aftredende kerkeraadslid verzocht wordt tijdelijk de vergadering te verlaten, zodat de andere kerkeraadsleden geheel vrij zijn om hun oordeel uit te spreken over het al of niet weer herkiesbaar stellen. Bij verschil van mening hierover zal dan in de geheime schriftelijke stemming hierover de meerderheid de definitieve beslissing geven. Aan het aftredende lid moet dan alleen de definitieve beslissing bekend worden gemaakt.
dat doen we niet elke week hoor!Orchidee schreef:helma schreef:ga vandaag dagje shoppen in Duitsland met mijn man![]()
(m'n krentenbroodmix is op...)
![]()
![]()
Voor krentenbroodmix helemaal naar Duitsland
![]()
Een gezellige dag toegewenst samen te beiden...geniet er van
Een heel fijne dag samen!helma schreef:dat doen we niet elke week hoor!Orchidee schreef:helma schreef:ga vandaag dagje shoppen in Duitsland met mijn man![]()
(m'n krentenbroodmix is op...)
![]()
![]()
Voor krentenbroodmix helemaal naar Duitsland
![]()
Een gezellige dag toegewenst samen te beiden...geniet er van
twee keer op een jaar ofzo
we nemen gelijk een pallet vol mee![]()
en een auto vol andere voordelige boodschappen bij de Kaufland
en een leuke dag samen uit...
beginnen om 9 uur bij Ikea met een ontbijtje![]()
Ik heb er zin in