Thuis lezen

Marnix

Re: Thuis lezen

Bericht door Marnix »

Natuurlijk niet. In de kerk is er gewoon een bepaalde standaard, die je niet thuis hoeft door te trekken. In de kerk kan voor de SV zijn gekozen en mensen kunnen gerust thuis wel uit de HSV lezen omdat ze dat helderder vinden, begrijpelijker voor hun kinderen etc. Zo zijn er ook kerken waar alleen Psalmen worden gezongen en een paar gezangen, allen onder orgelbegeleiding, terwijl men thuis gerust andere geestelijke liederen zingt rond de piano.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Toch ben ik zeker geen voorstander hiervan, immers in de Bijbel zien we dat Jezus Zich ook in de tempel bevond, onder
een algemmen afwijken van de leer en grote onkunde omtrent het werk Gods.
Ik geef het je te doen.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Hendrikus schreef:
Willem schreef:Er zijn overigens wel mensen die wel tegen thuislezen zijn maar wel thuis de HSV gaan lezen omdat dat in de kerk niet gedaan wordt.
Er zijn ook mensen die tegen thuislezen zijn, maar na de dienst thuis koffie drinken omdat er in de kerk geen koffie wordt geschonken.
Ik bedoel maar: beetje vreemde manier van lijnen doortrekken.
Geweldige reactie weer, waarde Hendrikus! :super
Hier beneden is het niet.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
Calvijn schreef:Ik zal, zegt Hij (Amos 8 :11) een honger zenden niet naar brood noch dorst naar water (als wilde Hij zeggen: dat is te gering) maar om te hooren de woorden des Heeren.
Wát als deze honger en deze dorst al begonnen zijn...
Dat kan zeker zo zijn. Wellicht zijn er nog zielen die schreeuwen naar de waarheid, maar waar plaatselijk het leven is geweken.
Denk er aan, dat we verder weg zijn als de meesten wel denken.
Wat betreft 'thuis lezen', dat is een echt NOOD-oplossing. Dat is wel iets wat te denken meot geven.
Toch ben ik zeker geen voorstander hiervan, immers in de Bijbel zien we dat Jezus Zich ook in de tempel bevond, onder
een algemmen afwijken van de leer en grote onkunde omtrent het werk Gods.
Is thuislezen letterlijk LEZEN ? Of draait men dan een bandje, computer zal niet aangaan neem ik aan, ook omdat deze niet in uiterst rechtse kerken aangesloten is ? En is er volgens deze mensen nog 1 predikant c.q. kerk waar de zuivere waarheid wordt verkondigd ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef: Is thuislezen letterlijk LEZEN ? Of draait men dan een bandje, computer zal niet aangaan neem ik aan, ook omdat deze niet in uiterst rechtse kerken aangesloten is ? En is er volgens deze mensen nog 1 predikant c.q. kerk waar de zuivere waarheid wordt verkondigd ?
De thuislezers die jij bedoelt LEZEN echt thuis, en luisteren geen bandje oid.
De laatste goede predikant in hun ogen leeft allang niet meer, wel worden er op een paar plaatsen in het land een paar keer per jaar samenkomsten gehouden, waar ze medegenoten kunnen spreken en ontmoeten.
Daar worden ook wel dates gearrangeerd, tussen gelijkdenkenden, want dat is ook erg belangrijk, dat jongelui ook weer met een gelijkdenkende door het leven zal gaan.
Ik zeg het misschien niet helemaal goed, of druk me wat verkeerd uit, maar dit is wat ik weet, doordat een broer van mij een poosje verkering heeft gehad met een meisje uit zo'n traditioneel thuislezer gezin.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Dat gezin uit Zwolle, waar die kinderen toen van zijn verbrand, waren toch ook thuislezers ?
Maar zie wat er dan gebeurt, de kinderen werden vanuit de grote (hervormde ?) kerk begraven en ze werden pastoraal begeleid door een man van het Leger des Heils.
Als je een gezin hebt, heb je voor je kinderen toch helemaal geen contacten met gelijkdenkenden ?
Als kind groei je dan eenzaam op, lijkt mij :fi
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:Dat gezin uit Zwolle, waar die kinderen toen van zijn verbrand, waren toch ook thuislezers ?
Maar zie wat er dan gebeurt, de kinderen werden vanuit de grote (hervormde ?) kerk begraven en ze werden pastoraal begeleid door een man van het Leger des Heils.
Als je een gezin hebt, heb je voor je kinderen toch helemaal geen contacten met gelijkdenkenden ?
nee, dat gezin hoorde niet bij de thuislezers, maar gewoon bij een gemeente.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

En dat zei die man van het LdH, het stond trouwens ook in de kranten.
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
Mara schreef:Dat gezin uit Zwolle, waar die kinderen toen van zijn verbrand, waren toch ook thuislezers ?

Dat gezin woont toch in Kampen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
MarthaMartha schreef:

Dat gezin woont toch in Kampen?
ja, aangesloten bij vergadering der gelovigen...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Orchidee schreef:
Mara schreef: Is thuislezen letterlijk LEZEN ? Of draait men dan een bandje, computer zal niet aangaan neem ik aan, ook omdat deze niet in uiterst rechtse kerken aangesloten is ? En is er volgens deze mensen nog 1 predikant c.q. kerk waar de zuivere waarheid wordt verkondigd ?
De laatste goede predikant in hun ogen leeft allang niet meer, wel worden er op een paar plaatsen in het land een paar keer per jaar samenkomsten gehouden, waar ze medegenoten kunnen spreken en ontmoeten.
Daar worden ook wel dates gearrangeerd, tussen gelijkdenkenden, want dat is ook erg belangrijk, dat jongelui ook weer met een gelijkdenkende door het leven zal gaan.
Ik zeg het misschien niet helemaal goed, of druk me wat verkeerd uit, maar dit is wat ik weet, doordat een broer van mij een poosje verkering heeft gehad met een meisje uit zo'n traditioneel thuislezer gezin.
Als men er zo over denkt....

Dan of, verlaat God Zijn kerk dan TOCH wel, niettegenstaande de Schrift...

Of moet men dan HOOGNODIG! de kerk opnieuw reformeren, en een eigen gemeente met alle ambten beginnen, waar het Woord gepredikt wordt en alle sacramenten bedient worden, zoals Hij dat GEBIEDT!

Thuislezen kan nood zijn, voor heel tijdelijk, maar het is NOOIT een OPLOSSING!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Bert Mulder schreef:
Orchidee schreef:
Als men er zo over denkt....

Dan of, verlaat God Zijn kerk dan TOCH wel, niettegenstaande de Schrift...

Of moet men dan HOOGNODIG! de kerk opnieuw reformeren, en een eigen gemeente met alle ambten beginnen, waar het Woord gepredikt wordt en alle sacramenten bedient worden, zoals Hij dat GEBIEDT!

Thuislezen kan nood zijn, voor heel tijdelijk, maar het is NOOIT een OPLOSSING!
Je hebt daarin gelijk. Maar misschien wonen de thuislezers zo verspreid door Nederland, dat het misschine niet mogelijk is om ergens centraal samen te komen? Ik weet het niet hoor, het is maar een suggestie.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Waren de aanhangers van ds. Paauwe ook geen thuislezers?
Sorry dat ik het niet goed weet. Wèl weet ik dat er in die kring werd gedacht dat ds. Paauwe de laatste goede dominee was....
En ds. Paauwe wás ook niet verkeerd, wél zijn kerkelijk standpunt als je het mij vraagt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je kunt thuislezen uit principiële overwegingen, bijv. volgens de opvatting van ds. Paauwe: Er is maar één kerk in Nederland, en dat is de Hervormde Kerk, en die is door God verlaten en daarom kunnen we er niet meer in zijn. Kerken stichten náást deze kerk is eigenwillig lopen en niet uit God.
Je kunt thuislezen uit praktische overwegingen: omdat de waarheid niet meer gepredikt wordt in je naaste omgeving en je dus niet op zondag naar de kerk kunt gaan.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Inderdaad zijn de meeste thuislezers mensen die preken van ds Paauwe lezen.
Pas geleden zei iemand nog tegen mij (een thuislezer), dat hij vele predikanten uit de rechtse kerken had beluisterd, er was er maar eentje die dicht in de buurt van Paauwe kwam.
Maar toch was het geen preek zoals Paauwe kon preken, dat is en blijft een bijzondere prediking.
Ik vraag me dan af, wat maakt dat deze ds zo bijzondere preken schijnt te hebben?
Kan iemand mij dat uitleggen?
Plaats reactie