Het huis van Oranje en de democratie

Wat moet de functie van ons Koningshuis zijn?

Peiling eindigde op 13 dec 2010, 23:21

1) Louter traditioneel
5
13%
2) Vertegenwoordigers van de natie
9
23%
3) Politieke invloed hebben
7
18%
4) Het fungeren als boegbeeld
5
13%
5) Door God aangesteld als ons staatshoofd
14
35%

Totaal aantal stemmen: 40

jvdg

Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door jvdg »

Dezer dagen wordt, mede naar aanleiding van de rol van de Koningin bij de kabinetsformatie, veel aandacht besteed aan die rol. Steeds meer politieke partijen gaan daar aan rommelen, zie onder andere dit stukje op NU.nl:
PvdA wil politieke rol staatshoofd beperken
DEN HAAG - De PvdA wil de politieke invloed van het staatshoofd inperken. Een wekelijks gesprek tussen premier en staatshoofd, is prima, maar dat moet dan wel gaan over het staatshoofd en niet over het kabinetsbeleid.

© ANPDat zegt PvdA-Tweede Kamerlid Pierre Heijnen zaterdag. ''Als je de indruk wekt dat de koningin betrokken is bij het regeringsbeleid, dan denk ik dat dat niet verstandig is.''

Heijnen wil de rol van koningin Beatrix en in de toekomst koning Willem-Alexander terugbrengen tot contacten met burgers en maatschappelijke organisaties.

''Het aanmoedigen, de arm om de schouder, nieuwe initiatieven steunen. Daar moeten politieke kwesties niet doorheen lopen.''

© ANP
Veel reformatorischen dichten aan het Koningshuis een grote rol toe, ondanks dat ons Oranjehuis niet in het spoor van de (enkele) vaderen treden welke het reformatorische gedachtengoed een warm hard toedroegen.
Kortom, ons Oranjehuis is daar sterk van vervreemd.

En scherp gezegd: Dit Oranje/Nassau-huis kent haar historie qua inhoud niet meer.
Tradities willen ze deels volgen, maar inhoudelijk is er geen herkenning meer met de velen onder ons die het Koningshuis grote waarde toedichten juist op dit terrein.

Wat dunkt jullie, mogen en kunnen wij dit Oranjehuis nog (h-)erkennen als de ons van God gegeven regering?

Ik kan het niet meer zo zien, maar wellicht dat forummers mij daar meer licht over geven.
albion

Re: Het huis van Oranje en de democratie

Bericht door albion »

jvdg schreef:Dezer dagen wordt, mede naar aanleiding van de rol van de Koningin bij de kabinetsformatie, veel aandacht besteed aan die rol. Steeds meer politieke partijen gaan daar aan rommelen, zie onder andere dit stukje op NU.nl:
PvdA wil politieke rol staatshoofd beperken
DEN HAAG - De PvdA wil de politieke invloed van het staatshoofd inperken. Een wekelijks gesprek tussen premier en staatshoofd, is prima, maar dat moet dan wel gaan over het staatshoofd en niet over het kabinetsbeleid.

© ANPDat zegt PvdA-Tweede Kamerlid Pierre Heijnen zaterdag. ''Als je de indruk wekt dat de koningin betrokken is bij het regeringsbeleid, dan denk ik dat dat niet verstandig is.''

Heijnen wil de rol van koningin Beatrix en in de toekomst koning Willem-Alexander terugbrengen tot contacten met burgers en maatschappelijke organisaties.

''Het aanmoedigen, de arm om de schouder, nieuwe initiatieven steunen. Daar moeten politieke kwesties niet doorheen lopen.''

© ANP
Veel reformatorischen dichten aan het Koningshuis een grote rol toe, ondanks dat ons Oranjehuis niet in het spoor van de (enkele) vaderen treden welke het reformatorische gedachtengoed een warm hard toedroegen.
Kortom, ons Oranjehuis is daar sterk van vervreemd.

En scherp gezegd: Dit Oranje/Nassau-huis kent haar historie qua inhoud niet meer.
Tradities willen ze deels volgen, maar inhoudelijk is er geen herkenning meer met de velen onder ons die het Koningshuis grote waarde toedichten juist op dit terrein.

Wat dunkt jullie, mogen en kunnen wij dit Oranjehuis nog (h-)erkennen als de ons van God gegeven regering?

Ik kan het niet meer zo zien, maar wellicht dat forummers mij daar meer licht over geven.

Welke regering geeft God ons nu dan?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Als een koning(in) niet meer leeft volgens onze reformatorische maatstaven, hoeven wij het niet meer te erkennen??
Wat te bedenken dan van al die koningen in het OT, zelfs de vijandige koningen, de keizers van Rome enz.?? Ook aan hen vroeg God gezag. En heeft Hij niet immers alle koningen aangesteld.. zelfs de slechte??!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Als een koning(in) niet meer leeft volgens onze reformatorische maatstaven, hoeven wij het niet meer te erkennen??
Wat te bedenken dan van al die koningen in het OT, zelfs de vijandige koningen, de keizers van Rome enz.?? Ook aan hen vroeg God gezag. En heeft Hij niet immers alle koningen aangesteld.. zelfs de slechte??!
Ja, koningin bij de GRATIE Gods.
Ik denk dat jij gelijk hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

jvdg schreef: Wat dunkt jullie, mogen en kunnen wij dit Oranjehuis nog (h-)erkennen als de ons van God gegeven regering?
Gaan wij nu zelf een maatlat aanleggen?
Omdat zij misschien niet zo handelen zoals wij dat in Gods wetten lezen, moeten we ze maar afschrijven?
Ben toch erg dankbaar dat de Heere niet zo met ons handelt....
Leer mij volgen mét mijn vragen...
rekcor

Bericht door rekcor »

Een staatshoofd is de persoon die het hoogste gezag vertegenwoordigt of belichaamt in een land (http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatshoofd)
Aangezien de koningin formeel gezien geen enkele macht (en dus: gezag) meer heeft, is ze eigenlijk nu ook al geen staatshoofd. De trits God, Nederland en Oranje bestaat in feite dus niet*. De optie
Door God aangesteld als ons staatshoofd
is dus puur romantisch.

*) Overigens vind ik deze trits niet alleen gevaarlijk (want leidend tot oorlogen), maar ook nog eens onbijbels. Wij hebben maar 1 Hoofd, en dat is Jezus Christus.
helma

Bericht door helma »

Soms bekruipt me weleens het gevoel dat we er ergens ook nog behagen in scheppen de zonden van het koningshuis aan te wijzen.
Pas in het RD een paginagroot waar de overtredingen van het koningshuis breed uitgemeten werden.
Ik heb daar toch moeite mee.
We hoeven zonden niet goed te praten maar om nu steeds weer de nadruk op te leggen hoever ze wel niet zijn afgedwaald dat stuit me toch tegen de borst.
De Bijbelse taal is toch meer van: wij hebben gezondigd, wij en onze vaderen tevens

Het koninklijk huis heeft veel gebed nodig. En heel Nederland.
En wij moeten leven als echte christenen. Daar zou wat van uitgaan in de wereld om ons heen.
Niet met de vinger wijzen naar anderen. Maar kijken of ons leven wel is naar het beeld van Christus.

Zaterdag op de appèldag hield Ds den Ouden een lezing over: hoe leef jij
Het leven van een christen zoals de Heere het van ons mag verwachten. Heel beschamend. Dan hebben we genoeg aan onszelf. Ook als RDlezers of als Refoforummers.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Persoonlijk vind ik het nogal een verschil maken of je zegt dat het Koningshuis door God is 'aangesteld' als ons staatshoofd of dat je stelt dat we het Koningshuis in het verleden uit Gods Hand hebben ontvangen.

Met dat laatste ben ik het eens, met het eerste niet. David werd 'aangesteld' (dmv zijn zalving) tot koning over Israël. Dat kun je van ons Koningshuis niet zeggen. Verder vind ik het moeilijk om aan te geven in hoeverre ik het Koningshuis moet waarderen anno 2010. Mijn romantische en conservatieve inborst hecht veel waarde aan ons Koningshuis en aan de band tussen Oranje en Nederland. Anderzijds vraag ik me af wat de meerwaarde van ons Koningshuis is, hedentendage. De tijden van koningin Wilhelmina lijken toch echt wel voorbij..

Kortom: ik ben er niet helemaal uit.
Hier beneden is het niet.
jvdg

Bericht door jvdg »

Germanicus schreef:Kortom: ik ben er niet helemaal uit.
Ik ook niet, temeer daar dit koningshuis niet rechtstreeks afstamt van Prins Willem I, maar feitelijk is beëindigd door het overlijden van Stadhouder-Koning Willem III.
Zoals ook het OT-Koningschap is beëindigd.

In feite heeft NL nooit een echt Koningschap gekend.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jvdg schreef:
Ik ook niet, temeer daar dit koningshuis niet rechtstreeks afstamt van Prins Willem I, maar feitelijk is beëindigd door het overlijden van Stadhouder-Koning Willem III.

Wel vreemd dat we daar nu pas achterkomen...
Onze koningin stamt inderdaad niet rechtstreeks af van Willem van Oranje, evengoed stamt ze wel af van een broer van hem. In die zin is ze dus feitelijk geen Oranje, maar wel een Nassau.

Ergens stuit het mij tegen de borst dat onze liefde tot het koningshuis ophoudt als we zien op hun levenswandel. Ik zou zeggen:
- laten we ons koningshuis liefhebben alsof ze geen onbijbelse levenswandel hebben
en
- laten we hun levenswandel afwijzen alsof ze niet "in hoogheid zijn gezeten".
jvdg

Bericht door jvdg »

eilander schreef:
jvdg schreef:

Wel vreemd dat we daar nu pas achterkomen...
Onze koningin stamt inderdaad niet rechtstreeks af van Willem van Oranje, evengoed stamt ze wel af van een broer van hem. In die zin is ze dus feitelijk geen Oranje, maar wel een Nassau.

Ergens stuit het mij tegen de borst dat onze liefde tot het koningshuis ophoudt als we zien op hun levenswandel. Ik zou zeggen:
- laten we ons koningshuis liefhebben alsof ze geen onbijbelse levenswandel hebben
en
We dienen ons Koningshuis lief te hebben zoals we al onze andere naasten lief moeten hebben.
Het gedrag van dit Koningshuis of hun afkomst verleent hen m.i. geen bevoorrechte positie, als zouden zij boven Gods wetten verheven zouden zijn.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

eilander schreef:
en
mooie gedachte!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
eilander schreef:
en
mooie gedachte!
Zeker waar, mooie gedachte.
Maar uit hoofde van wat een ander forummer schreef: bij de Gratie Gods, schept dit toch wel verplichtingen.

Een ieder is gesteld in het zo mooi gestelde Goddelijk beroep.
Geldt dat niet temeer voor hen die in hoogheid zijn gezeten.
De voorbeeldfunctie?

Maar ik ben het wel eens dat juist deze mensen onderwerp van/in ons gebed moeten zijn.

Met het opsommen wat ze niet juist doen, zoals laatstelijk gebeurd is, ben ik het dan ook absoluut mee oneens, maar om datgene wat ze doen maar weg te poetsen in de zin van dat ze door God zijn aangesteld, gaat mij ook tever.
Zie ook John Knox en Queen Mary in Schotland.
rekcor

Bericht door rekcor »

eilander schreef:Ergens stuit het mij tegen de borst dat onze liefde tot het koningshuis ophoudt als we zien op hun levenswandel. Ik zou zeggen:
en
Waarom zou ik een (speciale*) liefde tot het koningshuis moeten hebben? Waarom zouden we speciaal voor hen moeten bidden?

Speciaal voor premier Rutte / het kabinet bidden vind ik te verdedigen, maar voor de koningin...

*) Met 'speciaal' bedoel ik: meer dan voor iedere andere naaste.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

rekcor schreef:
eilander schreef:Ergens stuit het mij tegen de borst dat onze liefde tot het koningshuis ophoudt als we zien op hun levenswandel. Ik zou zeggen:
en
Waarom zou ik een (speciale*) liefde tot het koningshuis moeten hebben? Waarom zouden we speciaal voor hen moeten bidden?

Speciaal voor premier Rutte / het kabinet bidden vind ik te verdedigen, maar voor de koningin...

*) Met 'speciaal' bedoel ik: meer dan voor iedere andere naaste.
Bidden voor iedere naaste afzonderlijk, is niet te doen. Dus inderdaad vind ik dat we speciaal voor het koningshuis moeten bidden. Omdat:
- de koningin nog steeds lid is van de regering
- ons volk zeker vanuit de historie een bijzondere band heeft of m.i. zou moeten hebben met het huis van Oranje
- het gezien de functie van het koningshuis zo'n wonder zou zijn als zij een voorbeeld zouden worden van Godsvreze.

Is de koningin niet over ons gesteld? En zou dat al niet genoeg reden zijn om voor haar te bidden?
Plaats reactie