Veel reformatorischen dichten aan het Koningshuis een grote rol toe, ondanks dat ons Oranjehuis niet in het spoor van de (enkele) vaderen treden welke het reformatorische gedachtengoed een warm hard toedroegen.PvdA wil politieke rol staatshoofd beperken
DEN HAAG - De PvdA wil de politieke invloed van het staatshoofd inperken. Een wekelijks gesprek tussen premier en staatshoofd, is prima, maar dat moet dan wel gaan over het staatshoofd en niet over het kabinetsbeleid.
© ANPDat zegt PvdA-Tweede Kamerlid Pierre Heijnen zaterdag. ''Als je de indruk wekt dat de koningin betrokken is bij het regeringsbeleid, dan denk ik dat dat niet verstandig is.''
Heijnen wil de rol van koningin Beatrix en in de toekomst koning Willem-Alexander terugbrengen tot contacten met burgers en maatschappelijke organisaties.
''Het aanmoedigen, de arm om de schouder, nieuwe initiatieven steunen. Daar moeten politieke kwesties niet doorheen lopen.''
© ANP
Kortom, ons Oranjehuis is daar sterk van vervreemd.
En scherp gezegd: Dit Oranje/Nassau-huis kent haar historie qua inhoud niet meer.
Tradities willen ze deels volgen, maar inhoudelijk is er geen herkenning meer met de velen onder ons die het Koningshuis grote waarde toedichten juist op dit terrein.
Wat dunkt jullie, mogen en kunnen wij dit Oranjehuis nog (h-)erkennen als de ons van God gegeven regering?
Ik kan het niet meer zo zien, maar wellicht dat forummers mij daar meer licht over geven.