Precies. Wie onwaardig aan de tafel zit, eet en drinkt zichzelf een oordeel. Maar ook wie onwaardig het Woord hoort in de prediking, hoort zichzelf een oordeel. En wie onwaardig zijn doop leeft, leeft zichzelf een oordeel.huisman schreef:De ware voorbereiding leidt naar de tafel. En het is Woord en Sacrament...het Woord gaat altijd voorop, hoe zit het met onze voorbereiding als wij ons onder de Woordverkondiging begeven, dat zou dezelfde spanning moeten geven. Laten wij maar eens onderzoeken wat er allemaal gebeurd onder de prediking, Zijn Woord keert nooit ledig weer, of een reuke ten leven of een reuke ten dode, er is geen derde weg .Erasmiaan schreef:Ik vind het erg hoe Mara er hier van langs krijgt terwijl ze voorzichtig formuleert, zich kwetsbaar opstelt en terechte vragen heeft. Alles moet een spiegel zijn, maar dit soort vragen is nooit een spiegel? Want misschien zitten wij wel allemaal bij de voorbereiding in de kerk, maar hebben we dan wel echt voorbereiding? Of hoeven we onszelf niet meer onderzoeken en weten we voor het onderzoeken de uitkomst al?
Heilig Avondmaal
Re: Heilig Avondmaal
Mooie woorden, maar zegt het formulier dat wel zo?
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Je ziet door het hele form. heen dat we leven buiten onszelf en dus in Jezus Christus zoeken.
Het form is al oud. zouden ze niet andere dingen bedoelen met geloven dan wij nu.
lees ook dit:
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart, of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn; en de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigen toegerekend en geschonken is, ja, zo volkomen, alsof hij zelf in eigen persoon, voor al zijn zonden betaald, en alle gerechtigheid volbracht had.
daar staat ook niet dat je Jezus moet kennen, maar dat je de belofte gelooft, dat al je zonden vergeven zijn. veel meer een grechtigheid buiten ons die voor osn is, als een Jezus die een soort vriend van je is.
het form vindt ik niet moeilijk te volbrengen en veel mensen denk ik. het probleem gaat ontstaan als je erbij zegt: je moet Jezus kennen anders mag je niet aanzitten.
zo stelt het form de eis niet.
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Je ziet door het hele form. heen dat we leven buiten onszelf en dus in Jezus Christus zoeken.
Het form is al oud. zouden ze niet andere dingen bedoelen met geloven dan wij nu.
lees ook dit:
Ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart, of hij ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn; en de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigen toegerekend en geschonken is, ja, zo volkomen, alsof hij zelf in eigen persoon, voor al zijn zonden betaald, en alle gerechtigheid volbracht had.
daar staat ook niet dat je Jezus moet kennen, maar dat je de belofte gelooft, dat al je zonden vergeven zijn. veel meer een grechtigheid buiten ons die voor osn is, als een Jezus die een soort vriend van je is.
het form vindt ik niet moeilijk te volbrengen en veel mensen denk ik. het probleem gaat ontstaan als je erbij zegt: je moet Jezus kennen anders mag je niet aanzitten.
zo stelt het form de eis niet.
Je spreekt over vergeving der zonden. Maar dit kan nooit zonder het kennen van Christus. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet (1 Joh 5:12). En de Heere Jezus bidt: Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt (Joh 17:3)utrech schreef:daar staat ook niet dat je Jezus moet kennen, maar dat je de belofte gelooft, dat al je zonden vergeven zijn
Inderdaad.memento schreef:Je spreekt over vergeving der zonden. Maar dit kan nooit zonder het kennen van Christus. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet (1 Joh 5:12). En de Heere Jezus bidt: Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt (Joh 17:3)utrech schreef:daar staat ook niet dat je Jezus moet kennen, maar dat je de belofte gelooft, dat al je zonden vergeven zijn
Christus kennen=vergeving der zonden hebben.
Ik vraag me wel eens af waarom er wel zo "moeilijk" (ik weet even niet het juiste woord hiervoor) gedaan wordt over het heilig avondmaal. Deelname aan dit sacrament is een heilige zaak. Maar er wordt veel minder (lees niet) "moeilijk" gedaan over de doop, terwijl er boven het oude formulier staat: De doop bedient aan de kinderen van GELOVIGE Ouders. Gister zei onze dominee hier ook nog wat over in zijn preek. Voor beide sacramenten tellen dezelfde regels, namelijk een gelovig gebruik (geen misbruik!) maken van de sacramenten. Hoe kan het dan dat ik in veel kerken mensen hun kinderen ten doop zie houden terwijl ze geen gebruik maken van het heilig avondmaal?
En nu wil ik even geen discussie over de visie op de doop en de verbondsvisie, maar ik vraag me wel af waarom mensen massaal hun kinderen laten dopen (bij mijn ouders elke maand ongeveer 10 kinderen = 20 ouders) en er gaan 46 mensen aan het heilig avondmaal....
En nu wil ik even geen discussie over de visie op de doop en de verbondsvisie, maar ik vraag me wel af waarom mensen massaal hun kinderen laten dopen (bij mijn ouders elke maand ongeveer 10 kinderen = 20 ouders) en er gaan 46 mensen aan het heilig avondmaal....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
Of de verlaagde eisen voor de doop.refo schreef:Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
Nee hoor de eisen voor de doop zijn eerder verhoogd (in alle afgescheiden kerken mogen alleen belijdende leden hun kinderen dopen) Vroeger werd alles gedoopt wat in het doophuis kwam (Volkskerkgedachte)Erasmiaan schreef:Of de verlaagde eisen voor de doop.refo schreef:Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Juist. Maar het ging nu over de eisen met betrekking tot 's mensen belijdenis.huisman schreef:Nee hoor de eisen voor de doop zijn eerder verhoogd (in alle afgescheiden kerken mogen alleen belijdende leden hun kinderen dopen) Vroeger werd alles gedoopt wat in het doophuis kwam (Volkskerkgedachte)Erasmiaan schreef:Of de verlaagde eisen voor de doop.refo schreef:Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
De toevoegingen 'kinderen der gelovigen' of 'kinderen der gemeente' zijn van later datum dan het oorspronkelijke opschrift: Formulier om de Heilige Doop aan de kinderen te bedienen.vlinder schreef:Ik vraag me wel eens af waarom er wel zo "moeilijk" (ik weet even niet het juiste woord hiervoor) gedaan wordt over het heilig avondmaal. Deelname aan dit sacrament is een heilige zaak. Maar er wordt veel minder (lees niet) "moeilijk" gedaan over de doop, terwijl er boven het oude formulier staat: De doop bedient aan de kinderen van GELOVIGE Ouders. Gister zei onze dominee hier ook nog wat over in zijn preek. Voor beide sacramenten tellen dezelfde regels, namelijk een gelovig gebruik (geen misbruik!) maken van de sacramenten. Hoe kan het dan dat ik in veel kerken mensen hun kinderen ten doop zie houden terwijl ze geen gebruik maken van het heilig avondmaal?
(bron: Van kind tot kind, ds JG van Aalst)
Klopt, maar er wordt in (sommige?) afgescheiden kerken wel massaal belijdenis gedaan.huisman schreef:Nee hoor de eisen voor de doop zijn eerder verhoogd (in alle afgescheiden kerken mogen alleen belijdende leden hun kinderen dopen) Vroeger werd alles gedoopt wat in het doophuis kwam (Volkskerkgedachte)Erasmiaan schreef:Of de verlaagde eisen voor de doop.refo schreef:Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
Ik heb dat één keer meegemaakt, een groep van bijna 40 jongelui stond voorin de kerk.
De predikant noemde niemand bij zijn/haar naam, maar wees ze om de beurt aan. Je hoorde ja, ja, ja, ja enz. en dat was het.
Niemand kreeg een tekst mee.
Bij navraag bleek dat ze daar geen belijdenis van het geloof deden maar belijdenis van de leer.
Laatst gewijzigd door Zacheüs op 08 nov 2010, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk oordelen zo.Zacheüs schreef:Klopt, maar er wordt in (sommige?) afgescheiden kerken wel massaal belijdenis gedaan.huisman schreef:Nee hoor de eisen voor de doop zijn eerder verhoogd (in alle afgescheiden kerken mogen alleen belijdende leden hun kinderen dopen) Vroeger werd alles gedoopt wat in het doophuis kwam (Volkskerkgedachte)Erasmiaan schreef:Of de verlaagde eisen voor de doop.refo schreef:Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
Ik heb dat één keer meegemaakt, een groep van bijna 40 jongelui stonden voorin de kerk.
De predikant noemde niemand bij zijn/haar naam, maar wees ze om de beurt aan. Je hoorde ja, ja, ja, ja enz. en dat was het.
Bij navraag bleek dat ze daar geen belijdenis van het geloof deden maar belijdenis van de leer.
En op grond van die belijdenis (van de leer) mogen ze wel hun kind(eren) laten dopen, maar niet aan het heilig avondmaal, want daar is behalve het verkregen kerkelijk recht ook nog een goddelijk recht voor nodig. Wie begrijpt het nog!?Zacheüs schreef:Klopt, maar er wordt in (sommige?) afgescheiden kerken wel massaal belijdenis gedaan.huisman schreef:Nee hoor de eisen voor de doop zijn eerder verhoogd (in alle afgescheiden kerken mogen alleen belijdende leden hun kinderen dopen) Vroeger werd alles gedoopt wat in het doophuis kwam (Volkskerkgedachte)Erasmiaan schreef:Of de verlaagde eisen voor de doop.refo schreef:Vermoedelijk vanwege de in de loop der eeuwen verhoogde toelatingseisen mbt het Avondmaal.
Ik heb dat één keer meegemaakt, een groep van bijna 40 jongelui stonden voorin de kerk.
Begrijp je de HC niet dan?Cantate schreef:En op grond van die belijdenis (van de leer) mogen ze wel hun kind(eren) laten dopen, maar niet aan het heilig avondmaal, want daar is behalve het verkregen kerkelijk recht ook nog een goddelijk recht voor nodig. Wie begrijpt het nog!?
Nou, leg jij die HC dan maar eens zo uit dat ie dat goedkeurt. Ik geloof er niets van dat dat erin staat. Voor beiden is een goddelijk recht nodig.Tiberius schreef:Begrijp je de HC niet dan?Cantate schreef:En op grond van die belijdenis (van de leer) mogen ze wel hun kind(eren) laten dopen, maar niet aan het heilig avondmaal, want daar is behalve het verkregen kerkelijk recht ook nog een goddelijk recht voor nodig. Wie begrijpt het nog!?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer