Dankdag en biddag

Tiberius
Administrator

Re: Dankdag

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Wat DIA zegt is dit: er zijn mensen in de ark (hij rekent ze tenslotte toch voor het ware volk) die niet weten dat ze in de ark zijn. Toch zeggen ze steeds: ik zou toch wel heel graag in de ark zijn.

En van mensen die in de ark zijn: kijk nog maar eens na of je wel in de ark bent. Want mensen die zo zeker zijn, daar geloof ik het niet van.
Dit is pas echt inlegkunde.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Wat DIA zegt is dit: er zijn mensen in de ark (hij rekent ze tenslotte toch voor het ware volk) die niet weten dat ze in de ark zijn. Toch zeggen ze steeds: ik zou toch wel heel graag in de ark zijn.

En van mensen die in de ark zijn: kijk nog maar eens na of je wel in de ark bent. Want mensen die zo zeker zijn, daar geloof ik het niet van.
Volgens mij zegt hij dat niet !
DIA zegt dat er veel schijnvroomheid is en dat is toch ook zo ?
De dwaze maagden waren allemaal aan het waken, maar het duurde te lang.
Zij vroegen zich niet af of zij er wellicht bij hoorden, want ze wachtten toch op Hem ?
We worden niet voor niks opgeroepen om onszelf nauw te onderzoeken.
Het is niet: ik ga trouw naar de kerk, doe alles wat moet, leef afhankelijk, dus hoor ik in de ark.
Nee, dat denk ik niet.
Volgens mij heet dat gearriveerd christendom.
DIA is bang het zichzelf toe te eigenen en waarschuwt ons allemaal hiervoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:

Zij vroegen zich niet af of zij er wellicht bij hoorden, want ze wachtten toch op Hem ?
Het is niet: ik ga trouw naar de kerk, doe alles wat moet, leef afhankelijk, dus hoor ik in de ark.
Nee, dat denk ik niet.
Klopt. En dat wordt hem door velen niet in dank afgenomen.
Mara

Bericht door Mara »

Nee dat heb ik gemerkt.
En dat constateer ik met verdriet.
Er wordt altijd wel door iemand negatief op gereageerd.
Ik dacht dat we allemaal onze mening mochten geven hier, maar eigenlijk niet dus :fi
Ik zou bijna zeggen: onderzoek jezelf eens waarom je zo negatief reageert op DIA.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Nee dat heb ik gemerkt.
En dat constateer ik met verdriet.
Er wordt altijd wel door iemand negatief op gereageerd.
Ik dacht dat we allemaal onze mening mochten geven hier, maar eigenlijk niet dus :fi
Ik zou bijna zeggen: onderzoek jezelf eens waarom je zo negatief reageert op DIA.
Hij mag zijn mening wel geven, maar wij ook :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Het is niet fijn dat als je hier plaatst met de goede intentie, en daar twijfelen we bij DIA toch niet aan hoop ik :quoi er vaak zo negatief op wordt gereageerd, of gewoon genegeerd.
Je kunt het niet met hem eens zijn, maar dat kan ook anders gezegd worden.
En dan bedoel ik in dit verband niet jou hoor !
Ander

Bericht door Ander »

Mara schreef:

Nee, dat denk ik niet.
Precies. Er is een volk wat niet bang is voor zelfonderzoek en telkens weer vraagt om ontdekkend licht. En daarom geven sommige reacties, ook nu weer, te denken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. En tegelijkertijd geeft het geloof ook zekerheid, bouwen we niet op zand maar op de rots.

Beiden mogen en moeten genoemd worden, het zelfonderzoek en de zekerheid. Anders gaan we zelfonderzoek vreemd vinden, we geloven immers, of we gaan zekerheid vreemd vinden (als je zekerheid hebt is er iets mis want hoe kan je als zondig mens nou zekerheid hebben). En zo wordt het verhaal niet eenzijdig of ongenuanceerd.

En zo moet je soms de reactie van 2 mensen, hoe tegenovergesteld ze ook lijken te zijn, combineren en dan heb je een goed genuanceerd en gereformeerd standpunt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

een oprecht geloof schuwt geen zelfonderzoek
maar ik denk dat alle posters dat wel beamen
Soms is het gewoon de manier waarop dingen gezegd worden.

en ook staat er: onderzoekt uzelf
wij onderzoeken liever een ander.
Mara

Bericht door Mara »

Maar ik zie DIA geen onderzoek bij ons doen !
Integendeel, hij waarschuwt ons.
Daar is toch niks op tegen ?
En Helma, de dingen die DIA zegt, worden toch bij jullie in de kerk ook gezegd ?
Dan zeg je van de dominee toch ook niet, dat hij zichzelf nodig moet onderzoeken ?
Ik heb eens een evangelist horen zeggen: (ik was op camping de Betteld in mijn jonge jaren)
Als ik weet dat de weg opgebroken is, verderop, en jij weet dat niet, vind mij maar een zeur dat ik je tegenhoud, je zelfs aan je jasje vasthoudt.
Maar ik laat je dan toch verdergaan, dan ben ik toch fout ?
En zo is het denk ik bij DIA.
Hij ziet hier misschien een soort "schijnvroomheid", hij zal dit zelf moeten bevestigen, dan is het beter om bij jezelf na te gaan: ben ik ook zo ?
Dan om hem aan te vallen of te negeren.
Laten wij niet de vijandschap zijn, die bedoeld wordt.
Vijandschap uit de wereld kun je verwachten, is normaal eigenlijk, maar op een REFOforum ?
Ik vind dit zo niet bij jou passen !
helma

Bericht door helma »

ik heb niet speciaal Dia of wie dan ook op het oog.
ik zeg wij en ik sluit mezelf volledig in.

ik regaeerde vooral op de opmerking dat er een afkeer lijkt te zijn voor zelfonderzoek
dat zegt niemand van zichzelf; dat zien we vooral bij anderen
iedereen vindt hier dat zelfonderzoek nuttig is.
Maar misschien bedoelt de een het toch anders dan de ander.
laten we elkaar maar geen verwijten doen; ieder heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.

We moeten onszelf nauw onderzoeken
Er wordt in de Bijbel genoeg over gezegd. daar sta ik van harte achter
Ander

Bericht door Ander »

helma schreef: ik regaeerde vooral op de opmerking dat er een afkeer lijkt te zijn voor zelfonderzoek
Waar lees je dat?
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik kan het niet nalaten, maar één van onze forummers schreef eens, al dan niet citerend:

Vele reformatorische christenen zijn diep ingeleid in de zonden......van een ander.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:Maar ik zie DIA geen onderzoek bij ons doen !
Integendeel, hij waarschuwt ons.
Daar is toch niks op tegen ?
En Helma, de dingen die DIA zegt, worden toch bij jullie in de kerk ook gezegd ?
Dan zeg je van de dominee toch ook niet, dat hij zichzelf nodig moet onderzoeken ?
Ik heb eens een evangelist horen zeggen: (ik was op camping de Betteld in mijn jonge jaren)
Als ik weet dat de weg opgebroken is, verderop, en jij weet dat niet, vind mij maar een zeur dat ik je tegenhoud, je zelfs aan je jasje vasthoudt.
Maar ik laat je dan toch verdergaan, dan ben ik toch fout ?
En zo is het denk ik bij DIA.
Hij ziet hier misschien een soort "schijnvroomheid", hij zal dit zelf moeten bevestigen, dan is het beter om bij jezelf na te gaan: ben ik ook zo ?
Dan om hem aan te vallen of te negeren.
Laten wij niet de vijandschap zijn, die bedoeld wordt.
Vijandschap uit de wereld kun je verwachten, is normaal eigenlijk, maar op een REFOforum ?
Ik vind dit zo niet bij jou passen !
helma schreef:ik heb niet speciaal Dia of wie dan ook op het oog.
ik zeg wij en ik sluit mezelf volledig in.

ik regaeerde vooral op de opmerking dat er een afkeer lijkt te zijn voor zelfonderzoek
dat zegt niemand van zichzelf; dat zien we vooral bij anderen
iedereen vindt hier dat zelfonderzoek nuttig is.
Maar misschien bedoelt de een het toch anders dan de ander.
laten we elkaar maar geen verwijten doen; ieder heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.

We moeten onszelf nauw onderzoeken
Er wordt in de Bijbel genoeg over gezegd. daar sta ik van harte achter
We zeggen hier twee dingen.
Zelfonderzoek moet gedaan worden, dat is belangrijk.
Ook is het goed om elkaar daartoe aan te moedigen.
Dat doet Dia immers, en dat wordt toegejuicht.

Maar hoe moedigen we elkaar daartoe dan bij uitstek aan?
Volgens mij door de vraag van Hervormde:
Afgewezen schreef:
hervormde schreef:De Catechismus vraagt niet: wat is jullie enige troost, maar wat is uw enige troost. Mogen we die vraag niet aan elkaar stellen?
Niet in alle omstandigheden. Niet als dat bijv. tot doel heeft de woorden van je opponent krachteloos te maken.
Het is dan bijzonder raar als dit soort vragen, die de waarschuwingen van een ander doortrekken naar het wezenlijke, abrupt afgekapt worden. Zoals Afgewezen bijvoorbeeld doet. Dat is niet het krachteloos maken van andermans woorden, dat is het essentieel maken van andermans woorden.
Daarbij van mijn kant de vraag, wat hebben we anderen te waarschuwen als we zelf niet getuigen van de hoop die in ons is?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Het is dan bijzonder raar als dit soort vragen, die de waarschuwingen van een ander doortrekken naar het wezenlijke, abrupt afgekapt worden. Zoals Afgewezen bijvoorbeeld doet. Dat is niet het krachteloos maken van andermans woorden, dat is het essentieel maken van andermans woorden.
Daarbij van mijn kant de vraag, wat hebben we anderen te waarschuwen als we zelf niet getuigen van de hoop die in ons is?
Dat is helemaal niet bijzonder raar, het is reageren op een subtiele manier van op de persoon spelen. Precies zoals jij het zelf weergeeft: "Wat hebben we anderen te waarschuwen als we zelf niet getuigen van de hoop die in ons is?"
Plaats reactie