Dat vraag ik me sterk af. Zoals je kan zien als Jezus komt, verwacht men een messias die het volk zal bevrijden van de vijand, en in Jeruzalem op de troon plaats zal nemen. Het gaat allemaal wel wat anders dan men had verwacht, daarom accepteerden velen Jezus ook niet als de Messias.
Wat het loofhuttenfeest betreft, dit wordt ingesteld in een hele reeks "hoogtijdagen", feestdagen waarvan Paulus zegt dat ze maar een schaduw waren van wat komen zou, de werkelijkheid is Christus. Met het loofhuttenfeest werd dan ook de uittocht uit Egypte herdacht, wat ook weer een afschaduwing is van de uittocht uit het slavenhuis van de zonde door Christus. Andere hoogtijdagen bijvoorbeeld het Pesachmaal (schaduw van het Avondmaal) Grote Verzoendag (Goede Vrijdag / Pasen)
p.s. een feest van 7 dagen voor de Heer lijkt me wel wat!
Tot een eeuwige inzetting.
Re: Tot een eeuwige inzetting.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Denk ik wel. Als je de profetieën van Jesaja, Ezechiël en Daniël leest hebben die een bijzonder verre blik in de toekomst moegen werpen. We moeten die profetische openbaringen en kennis ook niet klein achten, daar die Goddelijk was. Overigens: Het lijkt me niet echt zinvol om daar over te discussieren. Waartoe dient het dat we dit met zekerheid zouden weten?huisman schreef:Volgende vraag dan: Wisten de eerste hoorders van deze eeuwige inzettingen dat ze niet voor eeuwig zouden zijn maar totdat de Zone Davids zou komen?Afgewezen schreef:Maar zolang je dat misschien niet exact duidelijk is, kun je toch op grond van de overige Schriftgegevens ervan uitgaan dat ook dít feest zijn vervulling heeft in Christus, op welke wijze dan ook?huisman schreef:Dat ben ik wel met jou eens maar dan is het toch wel fijn om te zien hoe ze vervuld zijn.Afgewezen schreef: Dat zou dan betekenen dat de Messiasbelijdende Joden een soort voortgaande oude bedeling hebben ten opzichte van de heiden-christenen. Ik geloof niet dat de Bijbel ons die richting wijst. In Christus zijn álle schaduwen en ceremoniën vervuld, ook die van de OT sacramenten en feesten. Dat geldt voor Jood en heiden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een klein kuddeke van die eerste hoorders wel ja. Maar het merendeel niet, die verwachtte een aardse messias met een aards koninkrijk.huisman schreef:Volgende vraag dan: Wisten de eerste hoorders van deze eeuwige inzettingen dat ze niet voor eeuwig zouden zijn maar totdat de Zone Davids zou komen?