Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [2]
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [2]
een likje aardbeienjam, doet me het volgende denken: met je tong in de aardbeienjampot en dan op je broodje. 

- Katharina van Bora
Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.
Gelukkig nu niet meer, al eet ik het niet vaak.
Ik kan niet zo goed tegen zoveel uien.

Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
- MarthaMartha
andijvie stamp....
vanmorgen even bij oude meneer een bakje gedaan... kreeg een krop mee uit z'n groentetuintje, dat wordt slakjes vissen vandaag...
vanmorgen even bij oude meneer een bakje gedaan... kreeg een krop mee uit z'n groentetuintje, dat wordt slakjes vissen vandaag...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hm je ziet vaker dat als mensen ergens 1x ziek van zijn geworden, ze het vervolgens niet meer lekker vindenKatharina van Bora schreef:Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.

Maar ik vind hachee super. Sowieso draadjesvlees.... we eten het alleen haast nooit omdat het zo'n werk is om klaar te maken, als je allebei werkt schiet het niet echt op om na afloop rundvlees te gaan klaarmaken, dan kan je pas heeeeel laat eten

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Inmiddels lust ik het weer hoorKatharina van Bora schreef:Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.

Mijn moeder maakte het een stuk vetter, doorregen runderlappen (wij snijden het vlees altijd zelf, mijn vader draaide zelf het gehakt !)
Ik gebruik magere lappen, minder uien en eet wat minder dan ik eigenlijk op zou kunnen.
Prei ben ik niet zo dol op, alleen als soep, dus met staafmixer erdoorheen geweest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Of door zuurkool. Of worteltjes. Of patat.Katharina van Bora schreef:Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.
Dat smaakt ook anders.
Dan heb ik 1 tipje. Maak het een dag van te voren klaar, dan smaakt het draadjesvlees nog veeeel lekkerder (aldus mijn man).Marnix schreef:Hm je ziet vaker dat als mensen ergens 1x ziek van zijn geworden, ze het vervolgens niet meer lekker vindenKatharina van Bora schreef:Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.
Maar ik vind hachee super. Sowieso draadjesvlees.... we eten het alleen haast nooit omdat het zo'n werk is om klaar te maken, als je allebei werkt schiet het niet echt op om na afloop rundvlees te gaan klaarmaken, dan kan je pas heeeeel laat eten
Ik maak het meestal de avond ervoor klaar (na het avond eten).
De combinatie peen en ui daar kan ik niet tegen. Voor de rest eet ik gewoon alles waar ik ook ziek van geworden ben (al eet ik liever geen kebab meer van de turk bbrr).
Tip! Maak de avond van te voren je sudderlapjes klaar, volgende dag opwarmen en klaarMarnix schreef:Hm je ziet vaker dat als mensen ergens 1x ziek van zijn geworden, ze het vervolgens niet meer lekker vindenKatharina van Bora schreef:Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- oesterschelpje
Als je een vriezer hebt, is het nog makkelijker.Marnix schreef:Hm je ziet vaker dat als mensen ergens 1x ziek van zijn geworden, ze het vervolgens niet meer lekker vindenKatharina van Bora schreef:Tip voor Mara en eventueel anderen: Vervang de uien eens door prei. Zelf vind ik dat zachter dan smaak en lekkerder.Mara schreef:Dat heb ik jarenlang gehad met hachee. 1 keer als kind teveel van gegeten, als ik alleen de lucht al rook, werd ik al misselijk.
Wij braden altijd 2 kilo per keer, dat staat een hele zaterdag lekker zachtjes op het sudderpitje te sudderen.
Dan doe ik het in porties verdelen ruim onder jus en vries een groot gedeelte in.
Zondags eten we dan heerlijk draadjesvlees.
Als ik laat thuis ben en niet zo zin heb in koken, schil ik gauw een aardappel, pak een pot groente en heb dan een heerlijk stukje vlees erbij.
Bakje even uit de vriezer vissen, even in een pannetje ontdooien terwijl je aardappels koken en eten maar!

Bij runderlappen heb ik een pan vol heerlijke jus, ik vries ook een portie vlees + jus in, en wat bakjes met alleen jus.
Als je dan vlees hebt, waar je geen lekkere jus van hebt, (bijv schnitzel of een vegetarisch ding, of rookworst) heb je altijd jus en heb je zo'n vies pakje van Unilever niet nodig.
Bij runderlappen na het braden, warm water + een scheutje azijn toevoegen (of tomatenketchup) Door de zuren worden evt taaie peesjes in het vlees, zachter en malser. Ook door het water warm te maken, voorkom je dat het vlees "schrikt".
Op het allerkleinste pitje zetten, evt met vlamverdeler eronder, het moet niet sudderen, maar af en toe "blub blub" doen.
Gewoon 3 a 4 uur laten staan.
Vroeger ging dit op een petroleumstelletje, net als de stoofpeertjes.
Als je dan vlees hebt, waar je geen lekkere jus van hebt, (bijv schnitzel of een vegetarisch ding, of rookworst) heb je altijd jus en heb je zo'n vies pakje van Unilever niet nodig.
Bij runderlappen na het braden, warm water + een scheutje azijn toevoegen (of tomatenketchup) Door de zuren worden evt taaie peesjes in het vlees, zachter en malser. Ook door het water warm te maken, voorkom je dat het vlees "schrikt".
Op het allerkleinste pitje zetten, evt met vlamverdeler eronder, het moet niet sudderen, maar af en toe "blub blub" doen.
Gewoon 3 a 4 uur laten staan.
Vroeger ging dit op een petroleumstelletje, net als de stoofpeertjes.
nu zit ik heerlijk aan de worteltjes (ongekookte).
vanavond eten we soep en manlief krijgt er als verrassing een broodje hamburger bij.
vanavond eten we soep en manlief krijgt er als verrassing een broodje hamburger bij.
- MarthaMartha
als er nog een veenendaler is die vandaag of morgen andijvie wil eten.... ik heb veel te veel aan die mega-krop....
dus kom gerust wat halen!!!!!!!!!!!!!!!
dus kom gerust wat halen!!!!!!!!!!!!!!!
Andijvie slinkt toch ? Of is de krop echt mega ?
Maar je kunt er bijv overmorgen nog een lekkere salade van maken.
Ik ben naar mijn favo slager geweest en heb een lekkere rookworst gehaald, hij heeft er ooit een prijs mee gewonnen op de slagersvakbeurs.
Daarbij wijnzuurkool (voor de kids stoofperen erbij)
Lekker stampen.
Omdat 1 kind geen rookworst lust, een tartaar, heb ik meteen jus
Ik ben naar mijn favo slager geweest en heb een lekkere rookworst gehaald, hij heeft er ooit een prijs mee gewonnen op de slagersvakbeurs.
Lekker stampen.

- MarthaMartha
Slinken? geen idee.... ik doe ze rauw door de stamp...Mara schreef:Andijvie slinkt toch ? Of is de krop echt mega ?
Lekker stampen.
Ik ga vandaag uit met broerlief (eerst naar een museum) en daarna naar de wok.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)