Seksueel misbruik

Fjodor

Re: Sexueel misbruik

Bericht door Fjodor »

MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:Oké, korte reactie:

Fjodor gaat naar mijn mening te ver.
Hulpverleners hebben veel manieren om je te helpen inzicht te krijgen in situaties, in je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Zij kunnen je helpen met het overwinnen van een depressie, zij kunnen je leren anders tegen jezelf en anderen aan te kijken. ZIj kunnen je leren hoe je probleemsituaties en moeilijkheden tegemoet gaat, ermee omgaat, keuzes maakt en probeert er goed uit te komen. Dat geldt ook voor depressiviteit, waar je vaak in combinatie met medicijnen, toch ook op zoek gaat wáár het mis gaat, wát je in een depressie doet belanden en hoe je eraan kunt werken om dat te voorkomen.
Met de rest van je post ben ik het erg eens, dus ik ga hier even op in.
Heb je het nu over christelijke hulpverleners of over seculiere?
Het is toch zo dat dat dikgedrukte door een christelijke hulpverlener (als het goed is) heel anders benaderd wordt dan door een seculiere? Dat is precies mijn punt. Wat moet een seculiere hulpverlener mij daarover leren? En als die mij dan iets leert, wat ik aanneem, brengt het mij dan niet verder bij de Heere Jezus vandaan?
Maar ik ging inderdaad wat ver, helemaal omdat we moeten zeggen dat het psychiatrische deel misschien wel onafhankelijk van achtergrond in z'n werk gaat.
Zij kunnen dat beide, maar daarom juist denk ik dat je altijd voor een christelijk hulpverlener moet kiezen als dat mogelijk is, die zal je dat leren binnen bijbelse kaders.
Nou goed, ik denk niet dat de seculiere je kan leren goed tegen jezelf aan te kijken.
Maar volgens mij ben ik het wel aardig met jou eens:)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Orchidee

Bericht door Orchidee »

vlinder schreef:
Fjodor schreef:
refo schreef:Depressie is het gevolg van veranderingen in de scheikunde of de werking van de hersenen, en medicatie en/of psychotherapie helpen mensen vaak om weer beter te worden.
Het is dus een lichamelijke ziekte.
Gek dat alle psychologen zich dan nog niet omgeschoold hebben tot psychotherapeut (zo heet het toch als je medicatie mag toedienen?).
Blijkbaar is men het er toch niet helemaal mee eens dat alles wat in ons hoofd zit materieel is.
1. Nee dat heet psychiater. Die is alleen bevoegd medicatie voor te schrijven. Sommige psychotherapeuten mogen ook medicatie voorschrijven, maar die hebben eerst de artsenopleiding gedaan, maar dat is niet standaard.

2. De behandeling van problemen heeft te maken met je visie op de psychologie.
Ga je voor de biologische benadering, dan ga je ervan uit dat alles biologisch is en met medicatie is op te lossen.
Ga je uit van een systeemtheorie, dan geloof je dat de omgeving veel invloed heeft op gedrag en ga je daar aan werken.
Ga je uit van de psycho-analyse, dan volg je Freud die aangaf dat iedereen een Es/Ego/superego heeft. En er ontstaan problemen wanneer er iets fout gaat bij de één van de drie.
Ga je uit van de leertherapie ga je er van uit dat elk gedrag aangeleerd is (Pavlov) en dat je het daarom kunt afleren.
Ga je uit van de cognitieve therapie, dan benader je problemen weer anders. Je kijkt dan naar de denkprocessen die iemand maakt en stuurt dit zo mogelijk bij. Bekend hierin zijn de RET en ABC-methode.
Tenslotte heb je nog de Humanistische theorie, dan kijk je naar de holistische mensvisie en ben je van mening dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen mening.
Dát is de reden dat niet iedere psycholoog een psychiater is geworden. Trouwens: psychologen zijn meer bezig met: hoe ontstaat gedrag, welke invloed heeft de omgeving daarop enz.. Psychiaters zijn meer bezig met: hoe ontstaat die stoornis, en maakt daarbij gebruikt van de analyses uit de psychologie. Daar wordt een benadering bij gekozen (afh. van de insteek van de psychiater) en daar wordt een behandelplan voor opgesteld. Vaak zie je wel een combinatie van benaderingen zoals de biologische benadering (medicatie) en een cognitieve of leertherapie erbij.

pfff en mijn toets hierover moet ik nog krijgen.... :huhu
:super Dat gaat vast goed komen :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:Oké, korte reactie:

Fjodor gaat naar mijn mening te ver.
Hulpverleners hebben veel manieren om je te helpen inzicht te krijgen in situaties, in je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Zij kunnen je helpen met het overwinnen van een depressie, zij kunnen je leren anders tegen jezelf en anderen aan te kijken. ZIj kunnen je leren hoe je probleemsituaties en moeilijkheden tegemoet gaat, ermee omgaat, keuzes maakt en probeert er goed uit te komen. Dat geldt ook voor depressiviteit, waar je vaak in combinatie met medicijnen, toch ook op zoek gaat wáár het mis gaat, wát je in een depressie doet belanden en hoe je eraan kunt werken om dat te voorkomen.
Met de rest van je post ben ik het erg eens, dus ik ga hier even op in.
Het is toch zo dat dat dikgedrukte door een christelijke hulpverlener (als het goed is) heel anders benaderd wordt dan door een seculiere? Dat is precies mijn punt. Wat moet een seculiere hulpverlener mij daarover leren? En als die mij dan iets leert, wat ik aanneem, brengt het mij dan niet verder bij de Heere Jezus vandaan?
Maar ik ging inderdaad wat ver, helemaal omdat we moeten zeggen dat het psychiatrische deel misschien wel onafhankelijk van achtergrond in z'n werk gaat.
Zij kunnen dat beide, maar daarom juist denk ik dat je altijd voor een christelijk hulpverlener moet kiezen als dat mogelijk is, die zal je dat leren binnen bijbelse kaders.
Nou goed, ik denk niet dat de seculiere je kan leren goed tegen jezelf aan te kijken.
ik zei ook niet 'goed', ik zei anders.... op een manier die je gedrag wat gezonder maakt bijvoorbeeld.... maar goed tegen jezelf aankijken.... dat leert idd de bijbel je alleen en Gods Geest. ;)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef: Met de rest van je post ben ik het erg eens, dus ik ga hier even op in.
ik zei ook niet 'goed', ik zei anders.... op een manier die je gedrag wat gezonder maakt bijvoorbeeld.... maar goed tegen jezelf aankijken.... dat leert idd de bijbel je alleen en Gods Geest. ;)
:)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
vlinder

Bericht door vlinder »

Brouwer heeft in Ridderkerk ook een praktijk, staat hier ook goed bekend. Ik denk dat wanneer het mogelijk is het goed is dat je voor christelijke hulpverlening kiest. Maar als de relatie hulpverlener-cliënt niet lekker loopt, dit alleen negatief werkt in de therapie.
Ik heb ervaring met Vluchtheuvel, Riagg en Eleos. Bij 2 daarvan had ik het erg naar mijn zin en maakte ik grote vorderingen. Bij 1 daarvan had ik het helemaal niet naar mijn zin en en ik binnen 2 maanden weggegaan. Achteraf vond ik de sfeer beangstigend/bedreigend. Maar dat zal vast aan mezelf hebben gelegen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
memento

Bericht door memento »

Ik kan iedereen de Vluchtheuvel aanraden, ik heb daar heel veel goede ervaringen over gehoord. Deze stichting levert psychische zorg vanuit een bevindelijk-gereformeerd uitgangspunt. Zij hebben een officiële samenwerking met de HHK, GG en GGiN, wat inhoudt dat de genoemde kerkverbanden meebetalen aan de zorg die men krijgt.

http://www.stichtingdevluchtheuvel.nl
Fjodor

Bericht door Fjodor »

vlinder schreef:Brouwer heeft in Ridderkerk ook een praktijk, staat hier ook goed bekend. Ik denk dat wanneer het mogelijk is het goed is dat je voor christelijke hulpverlening kiest. Maar als de relatie hulpverlener-cliënt niet lekker loopt, dit alleen negatief werkt in de therapie.
Ik heb ervaring met Vluchtheuvel, Riagg en Eleos. Bij 2 daarvan had ik het erg naar mijn zin en maakte ik grote vorderingen. Bij 1 daarvan had ik het helemaal niet naar mijn zin en en ik binnen 2 maanden weggegaan. Achteraf vond ik de sfeer beangstigend/bedreigend. Maar dat zal vast aan mezelf hebben gelegen.
Kan misschien ook nog komen door de specifieke mensen die je tegen bent gekomen.
refo

Bericht door refo »

Ook van belang is de tekst: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

Dat is antwoord op: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?

Een defect in het lichaam moeten we niet pastoraal menen te kunnen genezen. Wat uit het vlees geboren is is vlees. En dat is inclusief alles. Er is niet een stukje niet-vlees wat buiten deze definitie (door Jezus Zelf gegeven) valt.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Ook van belang is de tekst: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

Dat is antwoord op: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?

Een defect in het lichaam moeten we niet pastoraal menen te kunnen genezen. Wat uit het vlees geboren is is vlees. En dat is inclusief alles. Er is niet een stukje niet-vlees wat buiten deze definitie (door Jezus Zelf gegeven) valt.
Uhm, we zijn niet gnostisch hier.

Pastoraat is ook niet om te genezen. Voor genezing hebben we artsen, psychologen, psychiaters, etc. Pastoraat is wel, om te luisteren naar de problemen, te wijzen op de kracht van het gebed, te wijzen op de troost die er bij God te vinden, etc.
vlinder

Bericht door vlinder »

Fjodor schreef:
vlinder schreef:Brouwer heeft in Ridderkerk ook een praktijk, staat hier ook goed bekend. Ik denk dat wanneer het mogelijk is het goed is dat je voor christelijke hulpverlening kiest. Maar als de relatie hulpverlener-cliënt niet lekker loopt, dit alleen negatief werkt in de therapie.
Kan misschien ook nog komen door de specifieke mensen die je tegen bent gekomen.
Nou dan heb ik toevallig alle beroerde mensen in die instelling ontmoet. Het waren er namelijk 4....Maar goed, geeft niet. Ik zat in die periode uiteraard niet lekker in mijn vel, dus ben je al allergisch voor alles wat je niet zo fijn vindt....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

memento schreef:
refo schreef:Ook van belang is de tekst: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

Pastoraat is ook niet om te genezen. Voor genezing hebben we artsen, psychologen, psychiaters, etc. Pastoraat is wel, om te luisteren naar de problemen, te wijzen op de kracht van het gebed, te wijzen op de troost die er bij God te vinden, etc.
Christus is wel om te genezen. Hij is de grote Pastor. En als Zijn werktuigen mogen pastors hier op aarde Zijn genezing doorgeven.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

vlinder schreef:
Fjodor schreef:
Nou dan heb ik toevallig alle beroerde mensen in die instelling ontmoet. Het waren er namelijk 4....Maar goed, geeft niet. Ik zat in die periode uiteraard niet lekker in mijn vel, dus ben je al allergisch voor alles wat je niet zo fijn vindt....
ok.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:

Uhm, gnostisch is wat anders.
Anders zou Jezus ook gnostisch zijn.

Ik lees hier iets in de trant van 'als je wedergeboren bent, heb je een geest die alleen nog maar door Christus genezen kan worden' we mogen volgens die denkwijze niet naar artsen.
Dan zeg ik: Jezus zegt Zelf dat wat uit vlees geboren is, vlees is. Dan bedoelt hij de mens met alles erop en eraan en erin.
Wat uit de Geest geboren is gaat over ander zaken.
refo

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
memento schreef:

Christus is wel om te genezen. Hij is de grote Pastor. En als Zijn werktuigen mogen pastors hier op aarde Zijn genezing doorgeven.
Zeker. Maar ziek zijn in mentale zin is is te vergelijken met lichamelijk zien zijn. Dat is vooral zaak voor een arts. En bijkomend-pastoraal voor de ambten. Volgens mij ontstaat er anders kortsluiting.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
memento schreef:

Uhm, gnostisch is wat anders.
Anders zou Jezus ook gnostisch zijn.

Ik lees hier iets in de trant van 'als je wedergeboren bent, heb je een geest die alleen nog maar door Christus genezen kan worden' we mogen volgens die denkwijze niet naar artsen.
Dan zeg ik: Jezus zegt Zelf dat wat uit vlees geboren is, vlees is. Dan bedoelt hij de mens met alles erop en eraan en erin.
Wat uit de Geest geboren is gaat over ander zaken.
Ja, dat gaat inderdaad over de wedergeboren mens. Dat is de mens die tot zijn ware bestemming is gekomen.
refo schreef:Zeker. Maar ziek zijn in mentale zin is is te vergelijken met lichamelijk zien zijn. Dat is vooral zaak voor een arts. En bijkomend-pastoraal voor de ambten. Volgens mij ontstaat er anders kortsluiting.
Ik heb al die discussie met Willem gehad. Leg jij mij dan maar uit of ik met mijn geest Christus leer kennen of niet. En zo ja, wordt die geest dan door de kennis van Hem niet een nieuwe mens?
Plaats reactie