Nou goed, ik denk niet dat de seculiere je kan leren goed tegen jezelf aan te kijken.MarthaMartha schreef:Zij kunnen dat beide, maar daarom juist denk ik dat je altijd voor een christelijk hulpverlener moet kiezen als dat mogelijk is, die zal je dat leren binnen bijbelse kaders.Fjodor schreef:Met de rest van je post ben ik het erg eens, dus ik ga hier even op in.MarthaMartha schreef:Oké, korte reactie:
Fjodor gaat naar mijn mening te ver.
Hulpverleners hebben veel manieren om je te helpen inzicht te krijgen in situaties, in je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Zij kunnen je helpen met het overwinnen van een depressie, zij kunnen je leren anders tegen jezelf en anderen aan te kijken. ZIj kunnen je leren hoe je probleemsituaties en moeilijkheden tegemoet gaat, ermee omgaat, keuzes maakt en probeert er goed uit te komen. Dat geldt ook voor depressiviteit, waar je vaak in combinatie met medicijnen, toch ook op zoek gaat wáár het mis gaat, wát je in een depressie doet belanden en hoe je eraan kunt werken om dat te voorkomen.
Heb je het nu over christelijke hulpverleners of over seculiere?
Het is toch zo dat dat dikgedrukte door een christelijke hulpverlener (als het goed is) heel anders benaderd wordt dan door een seculiere? Dat is precies mijn punt. Wat moet een seculiere hulpverlener mij daarover leren? En als die mij dan iets leert, wat ik aanneem, brengt het mij dan niet verder bij de Heere Jezus vandaan?
Maar ik ging inderdaad wat ver, helemaal omdat we moeten zeggen dat het psychiatrische deel misschien wel onafhankelijk van achtergrond in z'n werk gaat.
Maar volgens mij ben ik het wel aardig met jou eens:)