Ik heb anders nog geen berekening gezien van de baten en lasten. Jouw conclusie, dat aanschaffen van de JSF leidt tot aanzienlijke economische voordelen, of juist het voorkomen van economische nadelen, is totaal niet onderbouwd. In dergelijke discussie moet je niet laten leiden door emoties, zoals ik waarneem bij jou en andere voorstanders van de JSF, maar door de kille cijfers. En cijfers ontbreken tot op heden in dit debat.memento schreef: Is het inderdaad niet. Maar als het tevreden houden van de VS meer oplevert dan het kost, zou ik zeggen: doen.
Koude oorlog terug ?
Re: Koude oorlog terug ?
Even nog wat cijfertjes over onze export:
Volgens het CBS per bericht van 24-8-2010
Duitsland 24 %
België 11 %
Frankrijk 9 %
GB 8 %
Italië 5 %
VS 5 %
Overig 38 %
Volgens mij doet Duitsland niet mee aan de JSF, nietzomin als Frankrijk en Italië. De Britten beschikken ook over de Eurofighter, en enkel de Belgen zijn geïntereseerd in de JSF, evenals bepaalde onderdelen van het Britse leger.
Duitsland 24 %
België 11 %
Frankrijk 9 %
GB 8 %
Italië 5 %
VS 5 %
Overig 38 %
Volgens mij doet Duitsland niet mee aan de JSF, nietzomin als Frankrijk en Italië. De Britten beschikken ook over de Eurofighter, en enkel de Belgen zijn geïntereseerd in de JSF, evenals bepaalde onderdelen van het Britse leger.
Rambam schreef:Even nog wat cijfertjes over onze export:
Duitsland 24 %
België 11 %
Frankrijk 9 %
GB 8 %
Italië 5 %
VS 5 %
Overig 38 %
De Eurofighter is het zoveelste mislukte Europese project (Veel te duur, veel te lange ontwikkeling) Laat een ieder zich verdiepen in de aanschaf van de F16 eind zeventiger jaren. Een zelfde discussie, ook een frans toestel als concurrent (Mirage F 1) en een zweeds toestel (Saab Viggen). De F16 is toen gekocht, altijd binnen het budget gebleven en het toestel is zo goed dat het zijn twee concurrenten van toen tientallen jaren zal overleven. Wij hebben enige weken geleden geoefend met 6 Saab Grippens. Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik hoop dat kritiek op Amerika mogelijk blijft in een koude oorlog situatie. Ik sta meestal niet vooraan in Amerika als "grote satan" beschrijvingen. Maar dit is toch behoorlijk serieus: http://www.nu.nl/buitenland/2362345/gro ... leaks.html
Nu heb ik van Rusland een niet veel hogere pet op, misschien moet Europa toch iets meer politieagent spelen.
Wat ik eng vind is de manier waarop Julian Assange zichzelf moet beschermen. Er zijn nog steeds goed versleutelde bestanden te vinden, waarvan de sleutel bekend wordt gemaakt als Assange iets overkomt. Ook de aanklacht van verkrachting in Zweden komt niet echt geloofwaardig over. Krijg een beetje een hollywoodscript idee hierbij.
Nu heb ik van Rusland een niet veel hogere pet op, misschien moet Europa toch iets meer politieagent spelen.
Wat ik eng vind is de manier waarop Julian Assange zichzelf moet beschermen. Er zijn nog steeds goed versleutelde bestanden te vinden, waarvan de sleutel bekend wordt gemaakt als Assange iets overkomt. Ook de aanklacht van verkrachting in Zweden komt niet echt geloofwaardig over. Krijg een beetje een hollywoodscript idee hierbij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Maar dat hoeft ook niet, als je in een lager gewldsspectrum gaat meedraaien.huisman schreef:Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alsof je dat voor het kiezen hebt, het "meedraaien in een lager geweldsspectrum"...Luther schreef:Maar dat hoeft ook niet, als je in een lager gewldsspectrum gaat meedraaien.huisman schreef:Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
Ben er ook wel benieuwd naar ja, hoe je zoiets met de vijand afspreekt. Zoiets van: Wij hebben enkel geld over voor een paar basbalknuppels dus jullie mogen maximaal honkbalknuppels inzetten?memento schreef:Alsof je dat voor het kiezen hebt, het "meedraaien in een lager geweldsspectrum"...Luther schreef:Maar dat hoeft ook niet, als je in een lager gewldsspectrum gaat meedraaien.huisman schreef:Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
De laatste jaren is Nederland voornamelijk de aanvallende partij. In de zin dat de oorlogen ver van huis gevochten worden en Nederland de keuze heeft om niet mee te doen.Willem schreef:Ben er ook wel benieuwd naar ja, hoe je zoiets met de vijand afspreekt. Zoiets van: Wij hebben enkel geld over voor een paar basbalknuppels dus jullie mogen maximaal honkbalknuppels inzetten?memento schreef:Alsof je dat voor het kiezen hebt, het "meedraaien in een lager geweldsspectrum"...Luther schreef:Maar dat hoeft ook niet, als je in een lager gewldsspectrum gaat meedraaien.huisman schreef:Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
Nu ligt een deel van ons koninkrijk natuurlijk wel dicht bij Venezuela waar een idioot aan de macht is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Nederland heeft al sinds WO2 niet meer meegedaan aan een oorlog waarin NL zelf werd aangevallen. Ons leger wordt vooral ingezet in het kader van vredesmissies.
Defensie heeft gewoon een aantal doelen. Eén ervan is dat men in de top van het wereldtoneel wil meedraaien als het gaat om bijdrage aan internationale missies van NAVO en VN. Binnen beide organsaties kun je echter ook op een lager niveau meedraaien. dat bedoel ik met een lager geweldspectrum, bijvoorbeeld zoals België en Hongarije. Die doen wel mee aan internationale missies, maar niet in leidende, maar ondersteunende zin.
Defensie heeft gewoon een aantal doelen. Eén ervan is dat men in de top van het wereldtoneel wil meedraaien als het gaat om bijdrage aan internationale missies van NAVO en VN. Binnen beide organsaties kun je echter ook op een lager niveau meedraaien. dat bedoel ik met een lager geweldspectrum, bijvoorbeeld zoals België en Hongarije. Die doen wel mee aan internationale missies, maar niet in leidende, maar ondersteunende zin.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moeten we dan altijd de VS voor die rol laten opdraaien in de hoop dat (sommige) anderen volgen?Luther schreef:Nederland heeft al sinds WO2 niet meer meegedaan aan een oorlog waarin NL zelf werd aangevallen. Ons leger wordt vooral ingezet in het kader van vredesmissies.
Acht jij het gewenst dat de VS (ondanks hun fouten) altijd maar moeten smeken om steun?
Hebben we het VN-verdrag dan niet ondertekend?
Mogen wij die voorloper van die NATO (zie Truman) in de steek laten?
En daarom (ff off-topic) de US-defense laten voor wat ze is?
We behoeven niet in de top mee te draaien, maar mogen we ons er niet, gezien onze handtekening (voortvloeiend uit WWll) van de beste kant laten zien?
Het anti-amerikanisme hangt me inmiddels de strot uit.
Waar pleiten deze mensen dan eigenlijk wel voor?
Noord-Korea? is maar één voorbeeld.
Afghanistan? is maar een tweede voorbeeld.
Etc., etc.,....
Ik vrees met grote vreze, en dan maak ik een vreemde paardensprong, dat we dusdanig beïnvloedt zijn dat de christelijke normen en waarden aan al die ideologieën ondergeschikt zijn geraakt.
We waken en bidden niet meer.....
Ik vind het wel ver gaan dat je niet zou waken en bidden als je liever de Saab Gripen dan de JSF aangeschaft ziet. Het verband ontgaat mij ten enemale...jvdg schreef:Moeten we dan altijd de VS voor die rol laten opdraaien in de hoop dat (sommige) anderen volgen?Luther schreef:Nederland heeft al sinds WO2 niet meer meegedaan aan een oorlog waarin NL zelf werd aangevallen. Ons leger wordt vooral ingezet in het kader van vredesmissies.
Acht jij het gewenst dat de VS (ondanks hun fouten) altijd maar moeten smeken om steun?
We behoeven niet in de top mee te draaien, maar mogen we ons er niet, gezien onze handtekening (voortvloeiend uit WWll) van de beste kant laten zien?
Etc., etc.,....
Ik vrees met grote vreze, en dan maak ik een vreemde paardensprong, dat we dusdanig beïnvloedt zijn dat de christelijke normen en waarden aan al die ideologieën ondergeschikt zijn geraakt.

Ik begrijp jvdg volledig. Dat velen het verband niet zien is juist het probleem. Ons vermeende morele superioriteitsdenken is mogelijk gemaakt en wordt mogelijk gehouden door door de vuist van de Amerikanen. Waarom zouden we een jachtvliegtuig wat gebruikt wordt door de enige landen in de wereld die bereid zijn zich maximaal in te zetten voor de westerse waarden en normen - desnoods met harde hand - en dat ook al decennia gedaan hebben afwijzen ter faveure van een vliegtuig dat zich nog nergens in real life heeft bewezen? En dat ook nog nadat we al vele keren ons gecommitteerd hebben aan de JSF.Luther schreef:Ik vind het wel ver gaan dat je niet zou waken en bidden als je liever de Saab Gripen dan de JSF aangeschaft ziet. Het verband ontgaat mij ten enemale...jvdg schreef:Moeten we dan altijd de VS voor die rol laten opdraaien in de hoop dat (sommige) anderen volgen?Luther schreef:Nederland heeft al sinds WO2 niet meer meegedaan aan een oorlog waarin NL zelf werd aangevallen. Ons leger wordt vooral ingezet in het kader van vredesmissies.
Etc., etc.,....
Wat zou de reden zijn?
Amerka heeft zich natuurlijk onder valse voorwenselen in irak meester willen maken van de olie, dat is duidelijk.parsifal schreef:Ik hoop dat kritiek op Amerika mogelijk blijft in een koude oorlog situatie. Ik sta meestal niet vooraan in Amerika als "grote satan" beschrijvingen. Maar dit is toch behoorlijk serieus: http://www.nu.nl/buitenland/2362345/gro ... leaks.html
aIrak had niets maar dan ook niets met Al Qaida te maken.
Als ze gewoon hadden gezegd Saddam, je hebt er inmiddels weer een miljoen omgebracht, we gaan je regime beeindigen, was dat passender geweest.
Hoewel de 1.000.000 doden, waaronder veel kinderen in de Irak-iran oorlog in 1980-88 werd ook zonder veel kritiek gevoerd.
Toen mocht oom Saddam ook ongestoord zijn gang gaan.
Dus om nu te zeggen, Amerika staat voor christelijke normen en waarden, nee, dank je.
Wat Irak betyreft, het oude babylon, kun je de profetie van Jesaja lezen, Jes 13:19,20
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ik kan als militair maar één ding zeggen tegen alle betweters: laat de soldaten zich maar bezondigen aan de oorlog en de burgers zich bekommeren om de ethishe kwesties. (Remember 6/6/44)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wijshuisman schreef:Ik kan als militair maar één ding zeggen tegen alle betweters: laat de soldaten zich maar bezondigen aan de oorlog en de burgers zich bekommeren om de ethishe kwesties. (Remember 6/6/44)