Jongerendag HGJB
Hervormd Gereformeerde Jeugdbond. Dus duidelijk geen vrijzinnige club. Maar wat is rechts? Je hebt rechts van het midden en ultra rechts. Die laatsten zullen zich niet kunnen vinden in de HGJB, net als andersom.Oorspronkelijk gepost door PimHervormden onder ons, is dit een terechte vergelijking? HGJB=rechterflank NHK? Niet om Jacob terecht te wijzen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid!
er zit toch wel veel verschil tussen de gg en de rechterflank van de hervormde kerk.
En ik merk zelf ook wel (uiterlijke) verschillen tussen de GB gemeenten en de GG, zelfs met de gemeente waar ik uit kom.
Wel een erg eenzijdig beeld van de dag. Er word niet vermeld dat ook Velema en van Campen een workshop hielden.
Die waren beiden er goed. Velema had het zelfs over de catechismus. De drie belangrijkste vragen en antwoorden daar uit. Van Campen had het over de gerechtigheid van het toekomende rijk en over de eerste en tweede opstanding...
Ik zelf ben niet geweest bij de meer entertainment onderdelen.
Die waren beiden er goed. Velema had het zelfs over de catechismus. De drie belangrijkste vragen en antwoorden daar uit. Van Campen had het over de gerechtigheid van het toekomende rijk en over de eerste en tweede opstanding...
Ik zelf ben niet geweest bij de meer entertainment onderdelen.
Nou, Cabaret groep Voorwaar. had per keer 250? plaatsen of zo beschikbaar. daar is zo'n beetje omgevochten. (niet letterlijk) Bij de verschillende sprekers kwamen er beduidend minder personen. Dat vind ik jammer. Jammer dat het Woord minder in trek is dan het entertainment.Oorspronkelijk gepost door LecramDat is net zo helder als die opmerking van Matthijs. Waar heb je vraagtekens bij?Oorspronkelijk gepost door lo-ruchama
Ben in Ede geweest. kHeb zo mn vraagtekens bij sommige dingen.
Die muziek hebben ze toch wel op een cd, dus.
Van mij had Van Campen en Velema nog wel een uurtje door mogen praten. Het was echt jammer dat het was afgelopen. Het oor was nog niet verzadigd van horen.
ds de Graaf (dacht ik) was ook niet erg overtuigend. Hij ondermijnde een beetje zijn eigen verhaal. Legde ook sterk de nadruk op de mensen zijn verantwoordelijkheid en ging erg voorbij aan het verloren liggen van de mens. Aan de andere kant is het ook eens goed om het zo te horen te krijgen.
Al met al was het voor mij een geslaagde dag. Beter dan die keer toen ik bij de EO jongerendag was. Daar wordt nog maar zeer beperkt het woord gepredikt.
Hier niet, van Campen legde met klem de nadruk er op, om vandaag nog de Heere te zoeken. Om dat de dag van de Wederkomst nabij is gekomen.
Van Ca
Lees de website maar eens goed en dat artikel, dan kom ik tot de conclusie dat het oppervlakkig is en over vrije genade, daar hoor je ze niet over. En ik denk dat ij wel heel goed weet wat oppervlakkig is en wat vrije genade is. Ken je de Bijbelstudies van de HGJB? Wij hebben ze dus gebruikt op JeVe, als ze nog een paar jaar die bijbelstudies gebruiken, dan staat over 10 jaar de drumstel ook in de kerk. Trieste stof. Totaal geen diepgang. Iedereen hoort erbij. Iedereen is een kind van God. Zo wordt je behandeld. Gevaarlijker kan het niet.Oorspronkelijk gepost door LecramGeef eens expliciet aan wat je bezwaren zijn. Daar ben je nu niet helder in.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik heb er zo mijn sterke bedenkingen bij. Oppervlakkig? Is het nog vrije genade?
Liever Turks dan Paaps
Oorspronkelijk gepost door PimHervormden onder ons, is dit een terechte vergelijking? HGJB=rechterflank NHK? Niet om Jacob terecht te wijzen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid!
er zit toch wel veel verschil tussen de gg en de rechterflank van de hervormde kerk.
Over Matthijs, ik zie er wel meer dan een linkse bonder tussen staan.
Maar laten we maar eerlijk zijn de huidige Bonders zijn op dit moment PKN-ers, dus wel behoorlijk links.
Natuurlijk zitten er nog wel rechtse Bonders in de PKN (wat voor mij toch onbegrijpelijk blijft) Ik denk verder niet dat tussen de echt rechtse Bonders niet zoveel verschil zit tussen de ger. gem. Ik zou me er althans best thuis kunnen voelen.
Maar dat de HGJB de rechter flak vertegenwoordigd van de NHK. dat ben ik er beslist niet mee eens de HGJB zie ik toch echt links van het midden van de Bond. Als ik hoor en zie wat er binnen de HGJB allemaal kan en mag dan vertegenwoordigen zij toch echt de linkse Bonders.
[Aangepast op 13/4/04 door Jelle]
Ik zie mijzelf als een 'linkse' bonder (waarbij ik protesteer tegen het gebruik van het woord links gezien het hokjesvormingproces die bij sommige mensen meteen intreedt).
Ik zie de HGJB toch een stuk rechtser dan mij en mijn gemeente. Maar daar staat wel weer tegenover dat ruim 80% van de medewerkers van de JOD in Ede uit mijn gemeente leek te komen (de dagmedewerkers dan, niet degenen die het programma in elkaar gezet hebben)Conclusie: de HGJB representeert niet helemaal het linkse gedeelte gedeelte van de Ger. Bond.
Observatie van degenen die zich rechts Bonders noemen: ik voel niet helemaal dat de HGJB de rechterzijde representeert.
Eindconclusie: misschien dat de HGJB dan het midden van de Ger. Bond representeert? Dat het dus voor iedereen een kwestie van geven en nemen is?
Jelle: wat kan en mag er allemaal bij de HGJB waardoor er bij jou enkele nekharen rechtovereind gaan staan?
[Aangepast op 4-13-2004 door Quazzy]
Ik zie de HGJB toch een stuk rechtser dan mij en mijn gemeente. Maar daar staat wel weer tegenover dat ruim 80% van de medewerkers van de JOD in Ede uit mijn gemeente leek te komen (de dagmedewerkers dan, niet degenen die het programma in elkaar gezet hebben)Conclusie: de HGJB representeert niet helemaal het linkse gedeelte gedeelte van de Ger. Bond.
Observatie van degenen die zich rechts Bonders noemen: ik voel niet helemaal dat de HGJB de rechterzijde representeert.
Eindconclusie: misschien dat de HGJB dan het midden van de Ger. Bond representeert? Dat het dus voor iedereen een kwestie van geven en nemen is?
Jelle: wat kan en mag er allemaal bij de HGJB waardoor er bij jou enkele nekharen rechtovereind gaan staan?